Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39116
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Verstoort het daar ook niet enorm de cyclus dat er 12x/uur een bus van lijn 8 tussendoor moet waardoor de busbaan rechtdoor rood licht krijgt. Immers kruist een 8 richting Oorsprongpark ook nog eens twee keer de stroom bussen richting Rijnsweerd (en op de terugweg houdt je die stroom bussen nog een derde keer op, dus eigenlijk heb je er zelfs 18x/uur last van).
Het zou meer voor de hand liggen om vanaf de Prinsesselaan via de Museumlaan naar het eindpunt te rijden, zodat je de busbaan minder vaak hoeft te kruisen terwijl het voor de reizigers niet uitmaakt. De reistijd naar de eindhalte zou er zelfs nog wel eens sneller van kunnen worden.
nvdw schreef:Want dat lijkt vaak een probleempje in Utrecht: er is op kruisingen een hoop geregeld voor busverkeer, maar doordat veel kruisingen zo enorm veel 'relaties' hebben die allemaal een keer groen moeten krijgen en dat vaak niet tegelijk kunnen krijgen, duurt de complete cyclus vaak extreem lang.
Het probleem is vooral dat die VRI's geprogrammeerd lijken door iemand die niet kan programmeren. Uit de tijd dat ik in Utrecht werkte kan ik nog wel bizarre gevallen herinneren waarbij ik als voetganger na een druk op de knop (aan de overkant stond niemand) eerst op de tweede helft van de oversteek groen kreeg, maar daar geen gebruik van kon maken want dat licht was alweer rood voordat ik groen had om de middenberm te kunnen bereiken :P En de klassieker op het Europaplein was ook nog wel eens dat alles stil stond (inclusief bussen) maar de voetgangers maar geen groen kregen terwijl ze wel vier keer hadden kunnen oversteken zonder enig gevaar. Of natuurlijk een bus die gelijk al wit kreeg maar daar geen gebruik van kon maken omdat er eerst nog een stel reizigers moest uitstappen, waarna bij voorkeur de daarvoor beschreven situatie leek te volgen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Ferdinand »

In Zeist heb ik altijd het gevoel dat de verkeerslichten voor bussen té goed werken.

Het gebeurt regelmatig op de kruising N237/Panweg dat de gehele kruising voor iets van 10 seconden leeg is en dat er dan vervolgens een bus 72 met een rotvaart de kruising over komt rijden. Vanmiddag ook al helemaal opmerkelijk bij de kruising (korte) Steynlaan/ Antonlaan; vanaf het busstation komende in buurtbus 575 sprong het licht recht voor ons op rood om vervolgens toch weer op groen te springen ondanks dat er wel overig wachtend verkeer was...

Ik hoop trouwens ook dat in de dienstregeling van 2020 lijnen 575 en 56 beter op elkaar afgestemd worden; vanmiddag ook weer gewoon zo achter bus 56 aanrijdend, terwijl je reizigers ook meer over het uur gespreid ritten kan aanbieden tussen Driebergen-Zeist en Zeist/Soesterberg.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door nvdw »

Daniel schreef:Verstoort het daar ook niet enorm de cyclus dat er 12x/uur een bus van lijn 8 tussendoor moet waardoor de busbaan rechtdoor rood licht krijgt. Immers kruist een 8 richting Oorsprongpark ook nog eens twee keer de stroom bussen richting Rijnsweerd (en op de terugweg houdt je die stroom bussen nog een derde keer op, dus eigenlijk heb je er zelfs 18x/uur last van).
Het zou meer voor de hand liggen om vanaf de Prinsesselaan via de Museumlaan naar het eindpunt te rijden, zodat je de busbaan minder vaak hoeft te kruisen terwijl het voor de reizigers niet uitmaakt. De reistijd naar de eindhalte zou er zelfs nog wel eens sneller van kunnen worden.
Dat zou heel mooi zijn: moet het kruispunt daar wel 'even' worden aangepast want je kunt die linksafbeweging nu niet maken. Alternatief is op de heenweg via de Emmalaan rijden (is ook wel eens gedaan tijdens werkzaamheden) maar gezien de samenstelling van de buurt zal dat wel tot de nodige prrrrrrotesten leiden.

In de praktijk valt het overigens mee met de 'overlast' door lijn 8: de beweging vanaf de beginhalte naar de Biltstraat is er toch al (er komt ook ander verkeer uit de Snellenlaan) en de linksafbeweging vanaf de Biltstraat gaat naar mijn beste weten (slag om de arm) in een deelconflict met het doorgaande busverkeer op de Biltstraat. Het probleem blijft door de inrichting van de kruising dat er zoveel relaties te verwerken zijn (die vaak ook niet tegelijk groen kunnen krijgen) dat de cyclus gewoon erg lang duurt.
Daniel schreef:Het probleem is vooral dat die VRI's geprogrammeerd lijken door iemand die niet kan programmeren. Uit de tijd dat ik in Utrecht werkte kan ik nog wel bizarre gevallen herinneren waarbij ik als voetganger na een druk op de knop (aan de overkant stond niemand) eerst op de tweede helft van de oversteek groen kreeg, maar daar geen gebruik van kon maken want dat licht was alweer rood voordat ik groen had om de middenberm te kunnen bereiken :P En de klassieker op het Europaplein was ook nog wel eens dat alles stil stond (inclusief bussen) maar de voetgangers maar geen groen kregen terwijl ze wel vier keer hadden kunnen oversteken zonder enig gevaar. Of natuurlijk een bus die gelijk al wit kreeg maar daar geen gebruik van kon maken omdat er eerst nog een stel reizigers moest uitstappen, waarna bij voorkeur de daarvoor beschreven situatie leek te volgen.
Ja, het Europaplein is echt het schoolvoorbeeld van ellende in Utrecht. Er zijn nu al even wat graafwerkzaamheden bezig en vandaag werden aan de oostkant wat nieuwe lussen gelegd dus ik denk en hoop dat de VRI hier een opknapbeurt krijgt.

Ook hier geldt: heel veel relaties en weinig mogelijkheden om ze tegelijk groen te geven en áls de mogelijkheid er is, zeg ik er dan maar bij, wordt die vaak niet benut. Ik merk hier bovendien dat de vele busbewegingen met KAR-prioriteitsaanvragen soms een beetje teveel zijn voor de regelkast. Dan moet de hele handel even zichzelf 'resetten' en staat het kruispunt dus voor een kort moment compleet op rood. Om dan vervolgens de bus alsnog als eerste wit te geven ;)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door ovforens »

Afbeelding
Afbeelding

De eerste U-link 15-meterbussen worden nu afgewerkt.
Stadsbus
Berichten: 1131
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Stadsbus »

Zo te zien staat het lijnnummer rechts van de bestemming bij de deur-kant van de bus i.p.v. bij de meeste bussen links van de bestemming.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39116
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Huh, hoe zie je dat: van die kant van de bus zit er helemaal geen foto bij.
Daarnaast vraag ik me überhaupt af of er U-link bussen op de foto staan. Die bruine kleur is wat apart immers, die komt helemaal niet voor in het U-link kleurenschema.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stadsbus
Berichten: 1131
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Stadsbus »

Bij de interieurfoto hangen de matrixen voor het raam, hij toont zelfs een lijnnummer nu dat op een 7 eindigt.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Stefan »

En aangezien de foto's ook op een interne pagina van Qbuzz staan, ga ik er maar gemakshalve van uit dat het inderdaad bussen voor Qbuzz zijn. :Y
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5243
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Lijn 45 »

Daniel schreef: Daarnaast vraag ik me überhaupt af of er U-link bussen op de foto staan. Die bruine kleur is wat apart immers, die komt helemaal niet voor in het U-link kleurenschema.
Die kleur lijkt me overeen te komen met het vlak bij de tweede deur op deze afbeelding.

Volgens het vervoersplan zouden deze bussen op de blauwe lijn 41 moeten gaan rijden. Ik zie dan weer weinig blauwe elementen in het interieur.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21274
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Meltrain »

Stadsbus schreef:Bij de interieurfoto hangen de matrixen voor het raam, hij toont zelfs een lijnnummer nu dat op een 7 eindigt.
Ik heb alleen wel het idee dat de display erg kort is. Mogelijk toont hij dus alleen het lijnnummer.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39116
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Dat maakte ik ook al op uit de foto's ja, dat is alleen een lijnnummer display.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Stefan »

Er hangt een groter display naast. ;)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Aking »

De 5001 heeft Realtime en dus groene info op de schermen, heb ik nog niet eerder gezien in de tram.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Durashift »

Vies kleurtje op die Setra. Bah. :cry:
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8606
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Milco »

Gelukkig is dit maar de basiskleur en komen er nog officiële U-linkkleuren bovenop ;)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door MdJ »

Op lijn 2 in Utrecht rijden weer eens geen optares, maar de 4372, 4363 en een witte Mercedes Sprinter van Pouw.
Bij twijfel: gebruik beton.
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door dnmw2705 »

Milco schreef:Gelukkig is dit maar de basiskleur en komen er nog officiële U-linkkleuren bovenop ;)
Jeej, stickeren
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39116
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Na twee defecte Citea's waren de Citea's op in vestiging Ede of Amersfoort, zodoende rijdt nu de 1046 op een X80 uit Rhenen rond.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Ferdinand »

Nadat ik gisteren maar liefst vier (!) minuten eerder aangekomen was in Vollenhove door vanaf Utrecht CS eerst de 51 te pakken en dan bij de Jordanlaan over te stappen op bus 72, besloot ik vandaag weer eens mijn geluk te beproeven.
Ik nam maar eens de eerste bus die ik zag, bus 50, om er vervolgens achter te komen dat bus 52 die heel even verdwenen was van het scherm toch op kwam dagen. Met bus 50 stopten we vreemd genoeg niet bij de Neude, dus besloot ik bij Janskerkhof uit te stappen om alsnog met bus 52 naar Vollenhove te gaan. Dat was verstandig want even later haalden we bus 50 in bij de Archimedeslaan en stopten we niet eens bij de Jordanlaan.

Ik denk dat ik toch wat vaker op deze verbinding moet reizen om meester te worden in zo snel mogelijk thuis komen. Voor haltes langs de Utrechtsweg kun je ook sneller thuis komen door 52/53 te nemen en dan over te stappen op 71/271, maar volgens mij loont dit nog minder vaak dan naar Vollenhove.

Edit: het scheelt ook nog eens 1 cent voor mij om over te stappen
StefanRijnhoutjes
Berichten: 423
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door StefanRijnhoutjes »

Je wordt nog rijk _O-
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39116
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Wat gaat dat hernoemen van haltes toch altijd lekker rommelig bij een dienstregelingswijziging... zo zat ik vanmiddag in een lijn 74 die "De Bilt, KNMI" als volgende halte op het scherm aankondigde, maar "Tunneltje De Bilt" omriep. Op de website van U-OV bestaat dan vervolgens die nieuwe haltenaam nog niet, maar bij Syntus Utrecht wel als je de nieuwe dienstregeling bekijkt. Echter staat 'ie in de nieuwe dienstregeling van Syntus in OVinfo juist nog gewoon als "Tunneltje De Bilt" vermeldt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Cas »

Na vandaag net m'n USP-bus gemist te hebben door eigen stommiteit, besloot ik dan maar op de tram te stappen naar Kanaleneiland-Zuid, aangezien naar CS en dan bus 12 om half 9 toch niet mijn favoriete bezigheid is. Na eerst een relatief eind gelopen te hebben naar de tram kom ik precies aan terwijl er eentje aan komt rijden.
Sprintje trekken dan maar, en dat lijkt allemaal goed te komen, de trambestuurder ziet me, en precies zodra ik ingecheckt ben en voor de eerste deur sta, slaan ze dicht en is het wachten op de volgende.
7 minuten later is het zover en mag ik eindelijk naar het tochtgat dat K'eiland Zuid is, om daar ergens te vinden waar de bushalte richting Utrecht zich bevindt. Daar nog 5 minuten wachten op een bus die eindelijk niet maar CS gaat, en ik kan op weg naar de Uithof. Aankomst op Botanische Tuinen uiteindelijk met +17, nog redelijk te doen voor de hoeveelheid missers.
請勿靠近車門
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door en-es »

Automobilist parkeert zijn auto op de Uithoflijn en vlucht weg: http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1981989/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39116
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Nou ja parkeert... Hij is gewoon van CS naar de Weg tot de Wetenschap gereden, dat haalde de bus die laatst de trambaan verkende niet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Z2N »

Wel een boeiende fout, die moet al bij het Smakkelaarsveld of bij het Jaarbeursplein een verkeerde bocht hebben gemaakt.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 57 gasten