Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door visgraat »

Geert schreef:
De klant kan ook reisinformatie opvragen en makkelijk meedoen aan bijvoorbeeld reizigersenquetes. Daar is een vervoerder en een overheid ook weer bij gebaat.
Hoe zie je dat met die enquetes voor je? Reisinformatie opvragen kan ook zonder wifi, bijna iedere smartphone in NL is voorzien van mobiel internet.
Voor wifi moet je vaak inloggen. Dan kan je iemand er op attent maken dat hij/zij mee kan doen met een enquete.
Geert schreef:
Heeft een klant, zoals een oudere geen telefoon, dan kan de buschauffeur live aan de klant reisinformatie geven via zijn telefoon. Ideaal toch! Daarnaast kan je het display in de bus ook voorzien van actuele reisinformatie.
Het display in de bussen van BRU voorziet al van actuele reisinformatie. De buschauffeur kan ook zonder wifi reisinformatie verstrekken.
Overstapinformatie heb ik nog niet gezien. Aansluitingen op treinen, maar misschien kan dat met de huidige middelen ook inderdaad.
Geert schreef:
En ook al is het maar dat je een paar mensen hebt overtuigd voor de bus i.p.v. auto. Dat is al iets om trots op te zijn!
Zeker, maar tegen welke prijs? Ik heb liever dat publiek geld voor openbaar vervoer gestoken wordt in een verbetering van de dienst zelf (i.e. extra busritten, hogere frequentie, etc.) dan wifi aanbieden voor de paar mensen die te gierig zijn om mobiel internet te nemen. Het overgrote deel van de reizigers heeft waarschijnlijk al mobiel internet en dan is wifi in de bus een leuk aardigheidje, maar ook niet meer dan dat.
Veel mensen zitten met een datalimiet.
Geert schreef:
Daarnaast is het ook zo. Was er vanaf het begin voor gekozen dan is het waarschijnlijk veel goedkoper dan tussentijds inbouwen zoals bij het voorbeeld van Arriva.
Zoals koekje al aangeeft, het blijft een kostbare zaak (alleen al door extra onderhoud en telecomabonnementen).
Doen we alles alleen maar wel of niet omdat iets geld kost. Je wint er wat mee en je verliest er iets mee, maar ik heb het idee dat wifi momenteel toch wel een standaard is waar je naar mijn idee in mee zou moeten gaan.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door visgraat »

koekje schreef:
visgraat schreef:Stel dat je daardoor gemiddeld in de hele concessie gemiddeld 100 extra reizigers hebt (lijkt veel maar op 10.000en die nu reizen is dat niet veel) en als zij gemiddeld op een retourrit 5 euro betalen. Dan verdien je 500 euro per dag, is ongeveer 180.000 euro per jaar en over een hele concessie ongeveer 1,5 miljoen euro.
Aanname
Klopt, daarom zeg ik ook: Stel dat...
koekje schreef: Helaas gaat de WiFi apparatuur wel eens defect (wifi is van nature al een onstabiel medium.... geldt voor alles wat draadloos is. Moet je de reizigers dan eens zien.
Aanname?
koekje
Berichten: 481
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 22:33

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door koekje »

visgraat schreef:
koekje schreef: Helaas gaat de WiFi apparatuur wel eens defect (wifi is van nature al een onstabiel medium.... geldt voor alles wat draadloos is. Moet je de reizigers dan eens zien.
Aanname?
Neen. Kijk maar eens op twitter.
Laatst gewijzigd door Wubbo op vr 31 jan 2014, 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote hersteld
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Meltrain »

Mensen accepteren sneller dat iets er niet is, dan dat iets er wél hoort te zijn en niet werkt (ook al werkt het in 90% van de gevallen wel).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Tjekken
Donateur
Berichten: 180
Lid geworden op: di 18 okt 2011, 07:15

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Tjekken »

Busfoto.nl schreef:OV-streefbeeld 2020 voor regio Utrecht is onlangs op regioutrecht.nl gepubliceerd. Ik ben hem nu aan het doorlezen.

http://regioutrecht.nl/Bestuur_en_Organ ... tukken.pdf
JA als ze dit gaan doen kunnen ze net zo goed in één keer al het OV afschaffen!
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door matti93 »

Tjekken schreef:JA als ze dit gaan doen kunnen ze net zo goed in één keer al het OV afschaffen!
Hoezo?
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door fred1954 »

Na een flinke aanrijding dinsdag met lijn 28 stond de bestemming van de betrokken bus op "Mallorca".
Dit blijkt bewust zo ingeprogrammeerd te zijn, dat na een ongeval of stremming een bus niet meer verder kan naar zijn bestemming automatisch "Mallorca" gefilmd wordt. Dat schijnt ook voor de hulpdiensten makkelijk te zijn, want die kunnen zien bij welke bus er iets aan de hand is.

Of dat gepast is, zoals afgelopen dinsdag waarbij een 71 jarige man doodgereden werd, is nog maar de vraag.

Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/1039/Utrecht/art ... -bus.dhtml
tsov
Berichten: 4083
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door tsov »

Dat 'Mallorca' verschijnt inderdaad na het indrukken van de noodknop. Kan me best voorstellen dat het ook verschijnt als het voertuig in een aanrijding belandt. Maar Mallorca vind ik inderdaad wat raar gekozen, bij Connexxion verschijnt er 'gewoon' SOS op de film.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door mb90 »

Gisteren kwam ik tijdens een werkje in Kockengen een nieuw busje tegen op lijn 127. Hier een foto ervan met mijn werkcamera (dus geen topfoto) van dit busje (de 4355) die net weer op de terugweg is naar Vleuten:
Afbeelding
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door wouter15 »

Ik bekeek net eens de lijnfolder van lijn 15 en zag toch wel een erg grote fout. Op de voorkant stond namelijk dat de lijn CS - Overvecht Noord rijdt. Hij komt er niet eens in de buurt.

En afgelopen vrijdag zag ik verschillende lijnen 24/29 die richting CS nog gewoon roze waren terwijl ze volgens mij rood horen te zijn.
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door matti93 »

wouter15 schreef:Ik bekeek net eens de lijnfolder van lijn 15 en zag toch wel een erg grote fout. Op de voorkant stond namelijk dat de lijn CS - Overvecht Noord rijdt. Hij komt er niet eens in de buurt.
Gelukkig ziet de folder (http://u-ov.info/files/4913/8478/6098/L ... ijn_15.pdf) er op de site er beter uit...
En afgelopen vrijdag zag ik verschillende lijnen 24/29 die richting CS nog gewoon roze waren terwijl ze volgens mij rood horen te zijn.
Het kan zijn dat ze eerst nog een belangrijke roze bestemming hebben (zoals Papendorp) en dat ze daarna pas rood worden. Dat zie je bij de 28 ook, die na Rijnsweerd pas de kleur van zijn eindbestemming (De Uithof) krijgt.

Vrijdag heb ik maar eens een ritje gemaakt met een nieuwe Sprinter, de stoelen zijn een stuk beter dan die taxibusjes van Connexxion die hier eerst reden. Het nieuwe busje had wel een halteomroep, maar de stopknopjes ontbraken.
Het busje is bijna helemaal in de U-OV huisstijl, de stickers waarop staat dat je de gordel moet dragen zijn in de groene huisstijl van Connexxion...
Het leek alsof het busje een soort start-stopsysteem had, weet iemand daar meer over?
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door nvdw »

Jep, vrijwel alle Sprinters hebben een stop-startsysteem standaard. Neem aan dat deze dingen ook een automaat hebben? Dan is het helemaal makkelijk, voet op de rem houden = motor uit, voet van de rem = motor weer aan.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Jelmer
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Jelmer »

op het raam van de Sprinters zit een taxi-document van Connexxion Taxi Services, dus het lijkt wel of ze eigendom zijn van CXX-CTS ofzo???

En inderdaad staat op de gordelstickers Connexxion
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

matti93 schreef:Dat zie je bij de 28 ook, die na Rijnsweerd pas de kleur van zijn eindbestemming (De Uithof) krijgt.
Nee lijn 28 wordt op het Vredenburg al oranje... vanmiddag nog live gezien toen ik in een bus zat die achter een lijn 28 aan reed :P
wouter15 schreef:En afgelopen vrijdag zag ik verschillende lijnen 24/29 die richting CS nog gewoon roze waren terwijl ze volgens mij rood horen te zijn.
Toevallig een 24 in De Meern, dan is 't wel logisch dat 'ie daar nog roze is want de kleuren wisselen onderweg. Zo is lijn 10 bij Hoograven ook nog roze terwijl de kleur van het uiteindelijke eindpunt donkerblauw is.
Jelmer schreef:op het raam van de Sprinters zit een taxi-document van Connexxion Taxi Services, dus het lijkt wel of ze eigendom zijn van CXX-CTS ofzo??
Qbuzz heeft het vervoer op de taxibuslijntjes uitbesteed aan Connexxion Taxi Services.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Nielsie
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 15:14

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Nielsie »

De 4033 heeft een klein ongelukje gehad vanmorgen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Ah, vandaar dan er vanmiddag zo voorzichtig gedaan werd: de bus voor de mijne reed heel voorzichtig tussen twee andere bussen door bij de B-perrons om alle spiegels er wel aan te laten zitten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Gisteren ben ik nog even op pad geweest om de nieuwe minibusjes op te zoeken. Nou rijden diverse lijnen waarop die dingen rijden überhaupt niet op zondag, dus kon me wel beperken tot de 15 en 47 :P

Afbeelding
Qbuzz 4357 te Utrecht, Amethistweg by Daniël Bleumink, on Flickr

Afbeelding
Qbuzz 4352 te Utrecht, W.A. Vultostraat by Daniël Bleumink, on Flickr

Daarna eens een kijkje genomen bij de omleiding in Overvecht. Hoewel Qbuzz die zelf ook uitgepijlt heeft dacht iemand bij de gemeente kennelijk ook dat ze de buschauffeurs moesten informeren. Nooit trof ik elders een dergelijk bord compleet met lijnnummers aan althans. Alleen gaat lijn 30 niet richting de Wolgadreef...
Afbeelding
Omleiding voor de bus by Daniël Bleumink, on Flickr
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Aking »

Er zat tegen het eind van de middag een gelede op lijn 7, kwam m iets voor half zes tegen hier in Kanaleneiland...
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

Wat betreft doe foto op de W.A. Vultostraat, hoelaat was je daar? Ik was die middag daar ook.


Afbeelding
De 4529 trof ik vandaag vandaag met een kleurenlijnfilm!
Afbeelding
Afbeelding

Heel Utrecht-Zuid lijkt trouwens vast te staan. Enorme vertragingen daar.]
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Wubbo »

Mijn schoonzusje meldde een kwartier wachttijd op de Uithof op een bus 12, en een kwartier om van de uithof bij het Stadion te komen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Hainje »

Kijk voor de gein maar eens hier en dan vooral naar de wachttijden.
http://www.geenfile.nl/?region=Amersfoort&country=nl& :P
🍉
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Busfoto.nl schreef:Wat betreft doe foto op de W.A. Vultostraat, hoelaat was je daar? Ik was die middag daar ook.
Om ongeveer 14.00 uur. Vermoed jij ook, want zag wel iemand op die vluchtheuvel bij het passeren van lijn 15 maar daarna zag ik je niet meer.
Was zelf binnendoor vanaf de Amethistweg komen lopen waar ik datzelfde busje op de 15 vastlegde en na de foto van lijn 47 vanuit Hoograven lijn 1 gepakt.
De 4529 trof ik vandaag vandaag met een kleurenlijnfilm!
Mis nog wel een symbooltje daar :P
Heel Utrecht-Zuid lijkt trouwens vast te staan. Enorme vertragingen daar.
Hoorde op de radio al wat over een technische storing in de Leidscherijntunnel op de A2. De Europalaan stond inderdaad compleet vast vanaf de Overste den Oudenlaan over het Anne Frankplein heen tot Kanaleneiland Zuid en ook in de andere richting leek de busdienst wat ontregeld. De bussen deden er althans opvallend langer over dan op basis van de positie in de OVinfo-app te verwachten was om van Westraven bij halte Europalaan te komen. Normaal heb ik daar rond die tijd veel sneller een bus.
De 65 vanuit Vianen zal ook wel wat uitval gehad hebben door de aannemelijk opstoppingen op de A2: voor het eerst bij Qbuzz de bestemming "Bus vol" op 'n 65 gespot. Dat was ook een rit die volgt op een rit uit Vianen, dus dat past wel bij elkaar.
Ook de Brabantliners kwamen vrij massaal over de Europalaan langs, maar Arriva opvallend genoeg niet.

Vanmorgen stond er trouwens geenenkele Optare meer in de stalling, hebben ze nu zowaar een keer allemaal gereden? De 4303 lijkt vooralsnog wel de beste volhouder: als ik een Optare op 2 in de avondspits tegenkom is het toevalligerwijs altijd de 4303 (of valt 'ie gewoon meer op door dat nogsteeds missende cijfertje... staat 430 op)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door lint41 »

Ik blijf er maar over posten, maar de infoschermen in stadsgelede 4103 tonen de 'oude streekversie', dus donkerblauw met een lichtblauw vakje rechtsboven voor het lijnnummer.
Carlos0_0
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 29 jan 2014, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Carlos0_0 »

lint41 schreef:Ik blijf er maar over posten, maar de infoschermen in stadsgelede 4103 tonen de 'oude streekversie', dus donkerblauw met een lichtblauw vakje rechtsboven voor het lijnnummer.
Ja hoe zit het nu met die schermen in de bus de 1ste 2 keer dat ik er in zat hadden ze de juiste kleur, en toen ik er woensdag avond in zat waren ze gewoon beetje grijs/wit of zwart/wit ?.
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door lint41 »

Voor zover ik het kan volgen is de nieuwste versie een grijs/witte lay-out met rode +x'jes bij vertraging. De gekleurde schermen uit de stadswagens zijn dan ook weer uitgefaseerd denk ik. De blauwe lay-out is de Qbuzz-layout uit Groningen (?), die voor zover ik wist alleen in de streekwagens zat (en vervangen is door grijs/wit), maar die ik vanochtend dan weer in een stadsgelede zag zitten.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten