Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Michael 1988 »

matti93 schreef:
KM46 schreef:Heb vanmiddag wel een blauwe gezien met het opschrift dat de nieuwe AGG300 vanaf het voorjaar ingezet gaan worden.
Volgens mij rijden veel/alle dubbelgeledes met de tekst "Dit voorjaar ook nieuwe bussen op lijn [lijnfilm]".
Die bussen zouden toch vanaf deze week een voor een gaan instromen? Nou ja, naar Qbuzz toe gaan of ligt het nu aan mij?

Overigens een interessant nieuwtje. Lijn 4 zal per 3 maart worden opgeheven. Zie hier. Op maandag 3 maart begint de gemeente Utrecht met werkzaamheden aan de Stadhoudersbrug. Hierdoor kan lijn 4 niet meer rijden en vertrekken de rode bussen. Lijn 4 wordt dan tijdelijk vervangen door een pendeldienst: lijn 18. Deze lijn wordt gereden met 8-persoonsbusjes.

Dus met andere woorden, de rode bussen van GD zullen binnenkort weer gaan vertrekken.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Aking »

Er zat trouwens van de week een rode bus op lijn 28 richting Leidsche Rijn...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Vergat deze nog bijna: de bestelling drieën is binnengekomen bij Qbuzz :P Oftewel, bus 4303 rijdt nu niet meer met slechts 430 op de bus.
Was trouwens wel de enige Optare op lijn 2 vanmiddag. Eentje stond in de werkplaats en de andere stond stil in de stalling, op lijn 2 werden ze als gebruikelijk door een Citaro vervangen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Zugführer »

Michael 1988 schreef: Overigens een interessant nieuwtje. Lijn 4 zal per 3 maart worden opgeheven. Zie hier. Op maandag 3 maart begint de gemeente Utrecht met werkzaamheden aan de Stadhoudersbrug. Hierdoor kan lijn 4 niet meer rijden en vertrekken de rode bussen. Lijn 4 wordt dan tijdelijk vervangen door een pendeldienst: lijn 18. Deze lijn wordt gereden met 8-persoonsbusjes.

Dus met andere woorden, de rode bussen van GD zullen binnenkort weer gaan vertrekken.
Dat is precies de reden dat die rode bussen vrij snel standaard op lijn 4 zijn gaan rijden en de reden dat die rode bussen er überhaupt zijn, lijn 4 wordt namelijk blijvend opgeheven en straks als de werkzaamheden klaar zijn waarschijnlijk vervangen door een uitgebreide lijn 8
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Nouja niet waarschijnlijk vervangen maar wordt vervangen, het staat immers ook al keurig in het artikel over de opheffing van lijn 4. En omdat lijn 4 nu al z´n kruisingen heeft t.h.v. het toekomstige eindpunt van lijn 8 heb je daarvoor op lijn 8 amper extra bussen nodig.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Zugführer »

Ik zie het nu ja, dacht dat het ziekenhuis er niet zo blij mee was en de definitieve beslissing nog genomen moest worden
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door wouter15 »

Er lijkt een nieuwe versie voor het infoscherm in de bus te zijn. Nu is het een zwart/paars scherm met bovenin: huidige tijd, eindbestemming, datum. Daaronder staat dan een rijtje haltes in volgorde van haltering.
Bumzle
Berichten: 167
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 20:22

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Bumzle »

Ik zat vandaag in een Amba met versie 4. De laatste tijd zie ik alleen nog maar Amba's met deze versie, dit keer ook werkend.

@Wouter wat was de bestemmingskleur van de bus?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Als er een datum bovenin staat is 't sowieso een nieuwe versie, want een datum werd in versie 2 en 3 niet getoond. Maareh Bumzle, versie 4? We hebben toch alleen 2 (in lijnkleur) en 3 (in grijstinten) aan nieuwere versies?

Ik had gisteren trouwens nog een Amba met versie 1 en kom nog geregeld vastgelopen versie 3 schermen tegen, al tonen ze dan nu vaak wel een normale tijd i.p.v. iets > 24 uur.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Globetrotter »

Lijn 71 die om 16,36 uit Doorn vertrekt en om 17,55 in Nieuwegein is heeft een kleurenfilm. Deze week gespot in Rijnsweerd.
Bumzle
Berichten: 167
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 20:22

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Bumzle »

Versie 1: Standaard Qbuzz template
Versie 2: U-OV template met iconen en bestemmingskleur als templatekleur.
Versie 3: U-OV template zonder kleuren en iconen, grijs met wit. Kleuren zijn verwijderd i.v.m. klachten, de tekst zou bij sommige kleuren (vooral bij geel) slecht leesbaar zijn.
Versie 4: Toevoeging van vertraging in minuten achter de haltenamen + softwareaanpassingen waardoor ze niet meer vast horen te lopen als ze 3/4 uur aan staan.

Verder viel me trouwens op dat de gelede streekbussen technisch niet echt in goede staat zijn. Veel OV-Chippalen staan op rood, een aantal stopknopjes werkt niet meer en de displays binnen werken bij de meeste bussen niet. Ook de displays aan de buitenkant zijn heel vreemd, de tekst zit letterlijk tegen het lijnnummer aan. Ze hebben er niet de moeite voor genomen om dit iets beter af te werken. Misschien dat deze bussen de zelfde displays krijgen als de nieuwe stadsbussen? De filmbak is even groot dus het zou moeten kunnen... Ook zit er bij de middendeur bij de meeste streekgeledes tape of een andere constructie op een gele paal die kennelijk snel breekt. Jammer dat zulke mooie bussen niet het onderhoud krijgen die ze verdienen. :-(
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Klinkt heel bekend die staat van de geledes, deze waarnemingen herken ik allemaal en stammen nog uit de Connexxion-tijd. Met de huidige krapte aan geledes kan ik echter heel goed begrijpen dat men heeft gekozen ze vooral te laten rijden, in de zomervakantie is er dan tijd zat om al die kleine defecten op te lossen.
De tekst tegen het lijnnummer aan lijkt me een softwareprobleem, dat hebben de dubbelgeledes immers precies hetzelfde.

Ook in de Amba's kom ik trouwens geregeld defecte cico's tegen, er zijn er zelfs bij die gewoon IN/UITCHECKEN en een groen lampje tonen maar toch niet werken. Maar ook dat was al aan de gang bij Connexxion.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
rm7
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 00:04

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door rm7 »

microshit schreef:
Daniel schreef:Ik zit elke ochtend en middag de stalling aan de Europalaan in de gaten te houden vanuit de bus, maar heb er nog geen gele AGG300 gespot :wink:
Nou zou 'ie dan theoretisch op een vroege dienst van lijn 12 kunnen zitten, maar de hele spitsversterkingsvloot zie ik altijd uitrukken tussen 7.30 - 7.45 uur. Gaaf gezicht is dat met een hele slang aan dubbelgeledes die achter elkaar de stalling uit rijdt.
Nope, ook in de vroege ritten nog niets gezien (tussen grofweg 6.00 en 6.45).
Morgen komt de eerste nieuwe AGG300 binnen. Naar verwachting wordt deze volgende week woensdag ingezet in de lijndienst.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door ODRAIL »

Hmm ... snap niet dat de oude niet zijn overgenomen.
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door MR92 »

Vandaag stond in de Nieuwsbuzz het volgende over de nieuwe 25 meter bussen:
Nieuwe dubbelgelede bussen komen binnen

Zaterdag komt de eerste nieuwe dubbelgelede bus binnen. Na het rij klaarmaken gaat deze bus woensdag 19 februari op lijn 12 rijden. De volgende bussen stromen wekelijks binnen.
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Michael 1988 »

KM46 schreef:Hmm ... snap niet dat de oude niet zijn overgenomen.
Waarom 11 tot 12 jaar oud materieel permanent overnemen als die bussen niet voldoen aan de eisen van de concessie en het ook nog eens tot december 2023 (dus nog 10 jaar langer) vol moeten houden?
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door ODRAIL »

Je heb gelijk. Ik wist niet dat die bussen al zo oud waren.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Opvallend veel bussen nog in de stalling aan de Europalaan vanmorgen rond 7.30 uur (vergeleken met wat er normaal nog staat), maar de eerste gele AGG300 was nog niet zichtbaar aanwezig.
Wel twee ex-GVU wagens bij de werkplaats.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

Het zal wel te maken hebben met een onderwijsluwe week bij de Hogeschool Utrecht. Lijn 12 is daardoor gelijk een stuk rustiger waardoor alle extra's niet nodig zijn.

In het GVU-tijdperk werd er in deze week gewoon op volle kracht doorgereden, waardoor vrijwel alle ritten leeg rondreden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Nou, het waren niet alleen dubbelgeledes die nog in de stalling stonden. Ook nog aardig wat 12- en 18-meter Citaro´s stonden er nog in de stalling vanmorgen terwijl die normaal nagenoeg leeg is wanneer ik er langs kom.
De korte ritten op lijn 6 hebben toch geen vakantie-uitdunning deze week?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Iemand enig idee waarom de Qbuzz-bussen in Utrecht ook het "lijnnummer" TAXI kunnen filmen? Zag vanmiddag een Ambassador langskomen op de Utrechtse Europalaan met "TAXI QBUZZ" (laatste als bestemming) op de film.

Er stonden trouwens ook liefst drie ex-GVU AGG300's bij de werkplaats, dus ondanks de voorjaarsvakantie nog slechts één inzetbare AGG over in de stalling. Van het gele exemplaar nog altijd geen spoor aan de Europalaan...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bumzle
Berichten: 167
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 20:22

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Bumzle »

Afbeelding
Exact de zelfde vormgeving als bij de nieuwe bussen dus. Vind het er nog wel aardig uitzien. Foto gemaakt door Steef Achterberg.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Zo ziet het er al duidelijker uit ja, nu de lijnkleur ook echt op de achtergrond staat.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Meltrain »

Daniel schreef:Iemand enig idee waarom de Qbuzz-bussen in Utrecht ook het "lijnnummer" TAXI kunnen filmen? Zag vanmiddag een Ambassador langskomen op de Utrechtse Europalaan met "TAXI QBUZZ" (laatste als bestemming) op de film.
Misschien als personeelsbus?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Personeelsbussen doet Qbuzz niet meer aan... er is een reden dat alles op het Anne Frankplein stopt tegenwoordig: de stadschauffeurs staan daar elke middag weer netjes bij de halte te wachten op een streekbus richting station.

Deze ging trouwens richting Nieuwegein op een MAT-rit die ik nooit eerder langs heb zien komen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 gasten