Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
0318
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 19 jul 2010, 11:47

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door 0318 »

De loopafstand tussen de perrontunnel onder station Bunnik en de kruising Groeneweg / Baan van Fectio is 140 meter. Ik zou persoonlijk geen keerlussen gaan aanleggen om daar 50m van te maken, spaart voor reizigers van/naar station Bunnik 1 minuut uit en kost alle andere reizigers 1 minuut.

Naar de halte van de 41 is 350-400m vanaf het station.
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Globetrotter »

Roeland schreef:
Jonkervoort schreef:Men praat nu veel over een tekort op de nieuwe Uithoflijn, maar volgens mij wordt het ook op de 41 erg krap als lijn 12 vervalt, met name in verband met de bediening van de haltes Sterrenwijk en Rubenslaan. Deze werden vroeger in de spits bedient door lijn 13. Lijn 13 reed 8x/uur geleed, en zat dan vaak goed vol (in ieder geval zitvol). Lijn 41 rijdt ook 8x/uur, maar rijdt 4x/uur door naar Wijk bij Duurstede. Bovendien heeft lijn 41 nu (met flink wat hulp van lijn 12 erbij) al niet heel veel ruimte over. Op het drukste moment zitten de ritten naar Wijk bij Duurstede vaak geheel vol, en de ritten naar Stadion Galgenwaard zitten tegen zitvol aan. Mijns inziens zou lijn 41 vanaf 2018 minimaal altijd geleed moeten rijden. Ik denk dat er voor de vervanging van de streekbussen sowieso een beter verhouding standaard/geleed moet komen.
De Uithoftram krijgt ook een halte Galgenwaard.
Wellicht dat veel reizigers tussen de haltes CS en Galgenwaard dan de tram nemen, en niet meer de 41. Dat geeft dan weer ruimte voor de reizigers op de tussenliggende haltes.

Verder is de 242 niet meer echt nodig wanneer er bij Galgenwaard een goede overstap tussen de 41 en de Uithoftram komt.
Je zou kunnen denken (wanneer het vervoer op de 41 naar Wijk inderdaad fors aantrekt), wanneer de 12 vervalt:
* de 41 gaat overdag 6x/uur rijden
* de 242 vervalt, de 241 komt in de spits weer terug en gaat eveneens 6x/uur rijden, en rijdt via station Bunnik
Dan krijgen zowel Wijk als de Utrechtse 12-haltes een hogere frequentie, en wordt de 242 vervangen door 12x/uur een goede overstapverbinding.
Over de Galgenwaard gesproken: Beetje een ander onderwerp, maar ik heb ooit ergens gehoord/ gelezen dat er voor de lijnen die tussen 't Goylaan en Rijnsweerd rijden, een halte komt bij de Galgenwaard. Is dit plan inmiddels uit de lucht of komt ie er?
Tjekken
Donateur
Berichten: 180
Lid geworden op: di 18 okt 2011, 07:15

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Tjekken »

Interessant! Bedoel je lijnen als de 72? waar heb je dat gehoord??
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Busfoto.nl »

Als idee bij de downgrading van de Waterlinieweg.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Aking »

Op zich hoeven die lijnen alleen maar even de Waterlinieweg af, de halte's zitten er al (zowel van volgens mij de 41 die daar eindigt als van de 241/242 (of wat is het) op de oprit van de Waterlinieweg...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

242 heeft alleen een halte bij Galgenwaard richting Uithof aan de oprit, de andere kant op ligt er geen halte. En de halte waarop 41 eindigt is ook niet geschikt voor de richting Kanaleneiland want die ligt eveneens langs de route richting Uithof als je even de Waterlinieweg af gaat. Lijkt me trouwens ook een aardig vertragende slinger als je richting Kanaleneiland de Waterlinieweg af gaat met vooral een hoop verkeerslichten erlangs.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Aking »

Ik had het inderdaad over richting Uithof :wink:
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Busfoto.nl »

Ik zou de Waterlinieweg ter plekke 2x1 maken met een bushalte boven, op de Waterlinieweg en dan een halte met een trappetje maken op de Waterlinieweg.

- geen extra reistijd bussen
- extra reismogelijkheden in Utrecht-Oost
- Waterlinieweg kan dat stukje wel 2x1 zijn
- Je kunt gelijk de krappe oprit richting Laagraven bij het stadion verruimen.
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door MR92 »

Jonkervoort schreef:Men praat nu veel over een tekort op de nieuwe Uithoflijn, maar volgens mij wordt het ook op de 41 erg krap als lijn 12 vervalt, met name in verband met de bediening van de haltes Sterrenwijk en Rubenslaan. Deze werden vroeger in de spits bedient door lijn 13. Lijn 13 reed 8x/uur geleed, en zat dan vaak goed vol (in ieder geval zitvol). Lijn 41 rijdt ook 8x/uur, maar rijdt 4x/uur door naar Wijk bij Duurstede. Bovendien heeft lijn 41 nu (met flink wat hulp van lijn 12 erbij) al niet heel veel ruimte over. Op het drukste moment zitten de ritten naar Wijk bij Duurstede vaak geheel vol, en de ritten naar Stadion Galgenwaard zitten tegen zitvol aan. Mijns inziens zou lijn 41 vanaf 2018 minimaal altijd geleed moeten rijden. Ik denk dat er voor de vervanging van de streekbussen sowieso een beter verhouding standaard/geleed moet komen.

Een betere verhouding daarin komt er zeker. Qbuzz had dit al veel eerder gezien, en heeft ook tussendoor onderzocht of het mogelijk was een aantal leasebussen terug te ruilen voor nieuwe bussen. Dit kwam echter veel te duur uit.

Van wat intern heb begrepen is het de bedoeling dat lijn 41, 63, 65, 74 en 77 standaard geleed moeten gaan rijden. Het is echter alleen nog afwachten tot dit leasecontract is afgelopen.
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Is dat voor 74 en 77 niet heel erg overdreven buiten de spitsen? Dan zijn ze weliswaar ook wel goed gevuld, maar ook weer niet overvol met een standaardbus. En een grote vloot geleed op die lijnen heeft ook weer effect op je inzet in het weekend omdat je dan ook minder standaards krijgt.
63 en 65 hebben verder een tegengestelde spitspiek dus daar zou ook niet persé 100% geleed voor nodig zijn: als je de geledes in de ochtendspits een rondje 65 Vianen -> 63 Utrecht laat rijden en in de avondspits andersom heb je de capaciteitsproblemen die er nu op sommige ritten zijn verholpen. In de tegengestelde richting kunnen probleemloos standaardbussen een rondje rijden qua capaciteit. Dat sluit mooi aan op elkaar aan voor wat betreft de frequenties en je hebt zo ook gelijk geen veel te groot rijdende ritten in de tegenspitsrichting meer nodig. Houd je alleen nog de ritten heen- en weer naar Het Klooster over die dan in twee richtingen geleed zullen moeten rijden maar da's maar een beperkt aantal bussen wat je daarvoor nodig hebt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Gekko123 »

En ook voor lijn 41 is geleed niet altijd noodzakelijk. De bussen zijn momenteel weliswaar goed gevuld, maar dat is dan vooral op het stuk CS - Galgenwaard. In de daluren zijn er (voor zover ik weet) weinig staanplaatsen in de bussen op dit drukste deel. Het zou denk ik voor lijn 41 al schelen als de drukste ritten geleed worden gereden.

Van mijn halfjaar durende stage kan ik nog wel herinneren dat de meeste reizigers tussen CS en Galgenwaard lijn 13 en 241 wel missen. Vooral de ochtendritten 241 vanaf CS tot Galgenwaard (vanwege het snelbus-karakter) en lijn 13 vanwege de frequentie en capaciteit 's ochtends worden gemist.
Tjekken
Donateur
Berichten: 180
Lid geworden op: di 18 okt 2011, 07:15

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Tjekken »

41 is sochtends in de spits (8x uur) vanaf bunnik naar CS ook vaak stervensdurk, en dan rijden er al wel soms gelede bussen. Van kunnen zitten is dan vaak geen sprake. Bus meestal propvol.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

In het hier gelinkte filmpje zijn de twee gele LE's op een zeker moment bij Evobus Nijkerk te zien. Kennelijk dan toch iets omgeruild gezien ik een tijdje terug een rood/grijze LE aan de Europalaan zag, want ze zijn dus blijkbaar niet in de originele kleur teruggebracht.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Globetrotter »

Aking schreef:Op zich hoeven die lijnen alleen maar even de Waterlinieweg af, de halte's zitten er al (zowel van volgens mij de 41 die daar eindigt als van de 241/242 (of wat is het) op de oprit van de Waterlinieweg...
Ja, en er moet iets aan de afstelling van de verkeerslichten worden veranderd (lees: er moet een apart buslicht komen), maar dat idee voor een trappetje naar de Waterlinieweg klinkt ook wel goed.
Tjekken
Donateur
Berichten: 180
Lid geworden op: di 18 okt 2011, 07:15

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Tjekken »

Op de site van ROCOV Utrecht zijn adviezen verschenen over "actualisatie vervoerplan 2015 U-OV"en "vervoersplan 2016 U-OV".
Weet iemand waar ik deze originele documenten van Qbuzz kan vinden?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Z2N »

Er staan wel een paar interresante dingen in die adviezen: :)
Flexritten
We stemmen in met het inzetten van flexritten op lijn 28 en met het uitbreiden van de hoeveelheid in te zetten flexbussen.
Nog een oplossingspoging voor de drukte op lijn 28 dus... :')

Wat betreft lijn 41:
Voor de capaciteitsverhoging hebt u de afweging gemaakt tussen frequentieverhoging in de spits en de inzet van gelede bussen in een ongewijzigde frequentie. Voor beide alternatieven vinden wij, zeker voor deze lijn – dat de capaciteitsverhoging in ieder geval de capaciteit aan zitplaatsen moet betreffen. De kans op een zitplaats moet voldoendeverhoogd worden. We denken in ieder geval aan de vuistregel dat slechts bij zeer hoge uitzondering een reiziger genoodzaakt moet zijn langer dan 20 minuten een staanplaats in te nemen.

Wij zijn er niet zeker van dat de inzet van gelede bussen op lijn 41 voldoende zitplaatsen oplevert om aan deze wens te voldoen. De gelede bussen die u gebruikt zijn anderhalf maal zo lang als de standaardbussen, maar hebben zeker niet anderhalf maal zoveel zitplaatsen. (Standaard: 39 zitplaatsen; geleed: 48 zitplaatsen.) We adviseren we u op lijn 41 het materieel zodanig in te zetten dat reizigers niet langer dan 20 minuten een staanplaats hoeven in te nemen.
We verzoeken u ons uw visie te geven op de gewenste kans op een zitplaats in lijn 41
Rocov stemt dus waarschijnlijk tegen gelede bussen op lijn 41, met een beetje geluk dus een frequentieverhoging. :pos:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Die stonden altijd al vrij snel op de BRU-site, maarja, die gaan er niet meer over. Ik kan zogauw bij de provincie niks vinden in ieder geval.

Edit: vervoerplan 2016 is er dus ook nog niet, dat zijn slechts aanbevelingen voor het op te stellen plan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Globetrotter »

Z2N schreef:Er staan wel een paar interresante dingen in die adviezen: :)
Flexritten
We stemmen in met het inzetten van flexritten op lijn 28 en met het uitbreiden van de hoeveelheid in te zetten flexbussen.
Nog een oplossingspoging voor de drukte op lijn 28 dus... :')

Wat betreft lijn 41:
Voor de capaciteitsverhoging hebt u de afweging gemaakt tussen frequentieverhoging in de spits en de inzet van gelede bussen in een ongewijzigde frequentie. Voor beide alternatieven vinden wij, zeker voor deze lijn – dat de capaciteitsverhoging in ieder geval de capaciteit aan zitplaatsen moet betreffen. De kans op een zitplaats moet voldoendeverhoogd worden. We denken in ieder geval aan de vuistregel dat slechts bij zeer hoge uitzondering een reiziger genoodzaakt moet zijn langer dan 20 minuten een staanplaats in te nemen.

Wij zijn er niet zeker van dat de inzet van gelede bussen op lijn 41 voldoende zitplaatsen oplevert om aan deze wens te voldoen. De gelede bussen die u gebruikt zijn anderhalf maal zo lang als de standaardbussen, maar hebben zeker niet anderhalf maal zoveel zitplaatsen. (Standaard: 39 zitplaatsen; geleed: 48 zitplaatsen.) We adviseren we u op lijn 41 het materieel zodanig in te zetten dat reizigers niet langer dan 20 minuten een staanplaats hoeven in te nemen.
We verzoeken u ons uw visie te geven op de gewenste kans op een zitplaats in lijn 41
Rocov stemt dus waarschijnlijk tegen gelede bussen op lijn 41, met een beetje geluk dus een frequentieverhoging. :pos:
Er staat niet dat ze tegen stemmen: Er wordt geadviseerd om 'op lijn 41 het materieel zodanig in te zetten dat reizigers niet langer dan 20 minuten een staanplaats hoeven in te nemen.' Over het type materieel wordt niets gezegd. Ik denk zelfs dat gelede bussen op lijn 41 wel meer gezien zullen worden, omdat dat per bus 48-39=9 zitplaatsen meer oplevert.
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Globetrotter »

Vanmiddag even bij de stalling gekeken. Zag naast het bekende materieel ook drie ex GVU DBG's. Weet niet of de nummers al een keer op dit topic zijn gepost, maar volgens mij waren het de 4251,4254 en 4258.
Afbeelding
robertgvu
Berichten: 140
Lid geworden op: za 10 mei 2014, 21:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door robertgvu »

De volgende ex-GVU DGB's staan op de Europalaan: 4251/53/54/56/57/58/60/66/67/69. De 4260 sinds 9 juni, de overige wagens sinds 7 en/of 8 mei.
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Globetrotter »

En waarom staan ze daar? Versterking lijn 12?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Opslag omdat de plek in Nieuwegein waar ze stonden niet meer beschikbaar is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Aking »

Van wie zijn die bussen eigenlijk? Want het terrein om de remise in Nieuwegein is toch van CXX, en de bussen toch ook? Of mis ik iets?
robertgvu
Berichten: 140
Lid geworden op: za 10 mei 2014, 21:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door robertgvu »

Aking schreef:Van wie zijn die bussen eigenlijk? Want het terrein om de remise in Nieuwegein is toch van CXX, en de bussen toch ook? Of mis ik iets?
Als mijn informatie correct is, zijn de twintig DGB's die van GVU naar U-OV zijn gegaan (4908-4927 > 4251-4270) in december 2013 overgeschreven op QBuzz. De rest van het GVU wagenpark is in die maand naar Connexxion overgeschreven behalve natuurlijk de bussen die al op naam van Connexxion stonden en die in feite waren uitgeleend aan dochter GVU (de acht 1800-en, de twee 8100-en, de 2722, de vier 9100-en). De bij GVU teruggekeerde 4119, 4120, 4121 en 4123 waren al in februari 2009 naar Connexxion overgeschreven in verband met hun toenmalige vertrek naar Novio.

Overigens, de in mijn bericht niet genoemde tien ex-GVU exex-QBuzz DGB's staan al bij Womy voor export. De tien die nu op de Europalaan staan zullen volgen als Womy plaats heeft.

De huidige status van de remise is mij eerlijk gezegd niet helemaal duidelijk!
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door MR92 »

Aking schreef:Van wie zijn die bussen eigenlijk? Want het terrein om de remise in Nieuwegein is toch van CXX, en de bussen toch ook? Of mis ik iets?
Het terrein is op dit moment van Regiotram Utrecht meen ik. Er is niks bij van Connexxion, Qbuzz of welk ander bedrijf dan ook. Alleen het personeel is van Qbuzz.
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten