Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Is Schutterhoeflaan wel afgezakt zover je uit je bus kon zien? Daar immers helemaal lullig als je staat te wachten, halte Tabaksteeg is nog best een eind lopen als alternatief. Ben zelf doorgaans wel redelijk op de hoogte, maar vanmorgen moest ik de omleiding van OVNL vernemen, anders had ik m'n bus gemist :roll:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
erwinraasveld
OVNL-beheerder
Berichten: 75
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 16:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door erwinraasveld »

Nee stonden ook 2 personen te wachten die met ons mee wilden.
Die hadden dus heel veel geluk.
Verder op die halte geen afplakking / aankondiging o.i.d.
robertgvu
Berichten: 140
Lid geworden op: za 10 mei 2014, 21:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door robertgvu »

Kent iemand de verblijfsplaats van Qbuzz-Citaro G 4374? Van deze kleine serie (4373-4375) is tot nu toe alleen de 4373 eenmalig gezien als vervanger van één van de Pouw-wagens 348-353. De 4373 en 4375 zijn overigens dagelijks te zien op de Europalaan. Er wordt gesuggereerd dat de drie Qbuzz-wagens een reservevloot zouden zijn voor de zes Pouw-wagens. Een reserve van 50% lijkt mij wel wat veel van het goede.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5239
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Lijn 45 »

4374 is ook wel eens op de Europalaan gesignaleerd.
robertgvu
Berichten: 140
Lid geworden op: za 10 mei 2014, 21:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door robertgvu »

Klopt. Ik heb hem echter niet meer gezien sinds mijn terugkeer van vakantie half september. Ik bedenk mij nu ineens dat de wagens misschien ook kunnen dienen als reserve wanneer het inbouwen van pinapparatuur een grote vlucht neemt.
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door dnmw2705 »

De UOV bussen van lijn 52, 53 en 72 rijden tijdens de afsluiting van de Dreef in Zeist nog allemaal met 'via Vollehoven' op de film.
Nu klopt dit deels, maar nog steeds verwarrend voor vele reizigers.
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Ferdinand »

Ik weet niet of je een dagelijkse reiziger bent van deze lijnen, maar heb je weleens gehad dat een reiziger op afroep een van deze bussen extra liet stoppen bij Dijnselburg? Er zijn best wel wat mensen van die camping die het niet al te breed hebben en daarom aangewezen zijn op de bus.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

De overstaphalte voor het treintje (of taxibusje als de trein niet rijdt) ligt toch nog altijd in Vollenhove, dus om daar nu speciaal de via-bestemming voor aan te passen.

Dan vindt ik het slordiger dat Syntus Utrecht in Amersfoort nog steeds niet op de vervallen haltes van de X80 aangeeft dat ze vervallen zijn :?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Cas »

Nieuwsbrief Uithoflijn schreef:Begin dit jaar werd bekend gemaakt dat de Uithoflijn in de tweede helft van 2019 tussen haltes Vaartsche Rijn en P+R De Uithof gedeeltelijk in gebruik zou gaan, en in december 2019 vanaf halte Utrecht Centraal. Onlangs is gebleken dat er herstelwerkzaamheden aan de tramlijn nodig zijn, waardoor er in de planning te weinig tijd overblijft voor een gedeeltelijke ingebruikname. Daarom is besloten hiervan af te zien.
https://www.uithoflijn.nl/nieuws/overzi ... n-gebruik/

Er rijdt nog nauwelijks een tram overheen, maar het is nu al zo versleten dat er weer werkzaamheden moeten komen :')
Ik blijf het knap vinden hoe het de provincie en gemeente lukt om dit consistent in de soep te laten lopen.
請勿靠近車門
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Aking »

Veiligheidssysteem stoort, sneltram rijdt langzamer

PROVINCIE UTRECHT/UTRECHT - De sneltram tussen Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein kampt met storingen. Het veiligheidssysteem van de wissels geeft aan dat de tram zou kunnen ontsporen, maar de meldingen kloppen niet. De waarschuwing zou wel honderd keer per dag worden gegeven.

De provincie Utrecht beschouwt het systeem nu als onbetrouwbaar en verlaagt de snelheid op de plekken waar de storing voorkomt. Volgens gedeputeerde Dennis Straat is er nooit sprake van gevaar geweest voor de reiziger.

ERNSTIG
De snelheidsbeperking is tijdelijk een betrouwbare oplossing, laat Straat weten. "Desalniettemin vind ik dit een ernstige constatering", aldus Straat tegen de mobiliteitscommissie van Provinciale Staten.

De leverancier van het veiligheidssysteem, Bombardier, stuurt volgende week medewerkers vanuit Italië naar Utrecht om het probleem te onderzoeken. Wanneer de storing kan worden verholpen is nog niet duidelijk.

met nog een stukje over de uithoftram

Maar mooi spul verder hoor, dat trèmdinges :Y
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door SuperGhost »

Cas schreef:
Nieuwsbrief Uithoflijn schreef:Begin dit jaar werd bekend gemaakt dat de Uithoflijn in de tweede helft van 2019 tussen haltes Vaartsche Rijn en P+R De Uithof gedeeltelijk in gebruik zou gaan, en in december 2019 vanaf halte Utrecht Centraal. Onlangs is gebleken dat er herstelwerkzaamheden aan de tramlijn nodig zijn, waardoor er in de planning te weinig tijd overblijft voor een gedeeltelijke ingebruikname. Daarom is besloten hiervan af te zien.
https://www.uithoflijn.nl/nieuws/overzi ... n-gebruik/

Er rijdt nog nauwelijks een tram overheen, maar het is nu al zo versleten dat er weer werkzaamheden moeten komen :')
Ik blijf het knap vinden hoe het de provincie en gemeente lukt om dit consistent in de soep te laten lopen.
Slijtage? Er staat dat de rails niet helemaal goed liggen. Daar kom je natuurlijk juist achter als je voor het eerst met trams gaat testen.

Enige schade waarover verteld wordt is aan asfalt (vooral op De Uithof), maar daar is het stuk al wel in gebruik voor het busverkeer dat er erg frequent rijdt en ook het ambulanceverkeer dat er gebruik van maakte tot sinds kort.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door waldo79 »

Dat ambulance en busvervoer zou toch niet tot asfaltschade mogen lijden. Wegen die voor alle verkeer worden gebruikt zien tot tienduizenden voertuigen per dag en daar treedt toch ook amper schade op :')
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Post »

Warm weer, asfalt en bussen zijn geen goede combinatie. Zekere niet als ze krappe bochten moeten maken.
TimoD
Berichten: 211
Lid geworden op: do 10 mei 2018, 09:10
Locatie: Utrecht/Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door TimoD »

Ik heb in Utrecht de laatste tijd regelmatig (verschillende) Amba's uit stalling Zeist gezien met een niet-werkend pinapparaat aan boord (waarbij alles is afgedekt met 'buiten werking'). Weet iemand waarvoor dit is? Is men van plan ook de streekbussen cashloos te maken? Het lijkt mij een beetje een zinloze investering gezien de Amba's er volgend jaar uit gaan.
Stadsbus
Berichten: 1127
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Stadsbus »

Pinapparatuur (en alle andere dure, nog werkende dingen) kan je toch gewoon overplaatsen naar de nieuwe bussen?
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door dnmw2705 »

TimoD schreef:Ik heb in Utrecht de laatste tijd regelmatig (verschillende) Amba's uit stalling Zeist gezien met een niet-werkend pinapparaat aan boord (waarbij alles is afgedekt met 'buiten werking'). Weet iemand waarvoor dit is? Is men van plan ook de streekbussen cashloos te maken? Het lijkt mij een beetje een zinloze investering gezien de Amba's er volgend jaar uit gaan.
Ik wilde het gisteren posten. Want viel mij ook al erg op!
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Aking »

Ik weet dat lijn 7 (deels) door de streek gereden wordt, en dat is een pinlijn. Misschien dat ze genoeg bussen met een pinmasjien op de streek willen hebben ofzo?
Alex99
Berichten: 66
Lid geworden op: do 13 sep 2018, 09:24

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Alex99 »

Nieuwsbrief Uithoflijn schreef:(...) In december 2019 vanaf halte Utrecht Centraal.
Je zou zeggen dat december 2019 haalbaar zou moeten zijn... :X

Waar ik me een beetje zorgen over maak is de kruising met de Koningsweg. Het viel me op dat ze daar een heuse AHOB hebben geplaatst. Stel dat de tram ooit gaat rijden, dan staan die overwegbomen in de spits toch praktisch continu gesloten? In de spits rijdt de tram 16x per uur per richting. Dat betekent dus dat er van beide richtingen iedere 1,875 minuten (1 minuut en 52,5 seconden) een tram langskomt. Op een gewone spoorlijn is een overweg normaal gesproken driekwart minuut gesloten. Stel, we houden deze tijdsduur aan voor de overweg bij de Koningsweg. Dat betekent dat er 1,125 minuten (1 minuut en 7,5 seconden) overblijven voor verkeer om over te steken. Ik vind dat eerlijk gezegd niet zo heel erg veel... Verkeersveiligheid? Files?...
dnmw2705 schreef:Welkom op het forum Alex!
Voordat ik het nog vergeet, nog een hele late bedankt :)

EDIT: Ik heb zelfs een rekenfout gemaakt. Je zou het sluiten van de overweg in het ergste geval x2 moeten doen (aangezien er van beide kanten een tram kan komen op een ander moment), dat zou dus in theorie betekenen dat de overweg maar 22,5 seconden open staat :shock:
Laatst gewijzigd door Alex99 op di 09 okt 2018, 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Cas »

SuperGhost schreef:Slijtage? Er staat dat de rails niet helemaal goed liggen. Daar kom je natuurlijk juist achter als je voor het eerst met trams gaat testen.

Enige schade waarover verteld wordt is aan asfalt (vooral op De Uithof), maar daar is het stuk al wel in gebruik voor het busverkeer dat er erg frequent rijdt en ook het ambulanceverkeer dat er gebruik van maakte tot sinds kort.
Om een of andere reden meende ik over slijtage te hebben gelezen in het DUB-artikel waar ik dit het eerst tegenkwam, maar blijkbaar heb ik het me verbeeld. Bedankt voor de correctie!
請勿靠近車門
Wijkhoven
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 13 apr 2015, 11:51

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Wijkhoven »

Alex99 schreef:
Nieuwsbrief Uithoflijn schreef:(...) In december 2019 vanaf halte Utrecht Centraal.
Je zou zeggen dat december 2019 haalbaar zou moeten zijn... :X

Waar ik me een beetje zorgen over maak is de kruising met de Koningsweg. Het viel me op dat ze daar een heuse AHOB hebben geplaatst. Stel dat de tram ooit gaat rijden, dan staan die overwegbomen in de spits toch praktisch continu gesloten? In de spits rijdt de tram 16x per uur per richting. Dat betekent dus dat er van beide richtingen iedere 1,875 minuten (1 minuut en 52,5 seconden) een tram langskomt. Op een gewone spoorlijn is een overweg normaal gesproken driekwart minuut gesloten. Stel, we houden deze tijdsduur aan voor de overweg bij de Koningsweg. Dat betekent dat er 1,125 minuten (1 minuut en 7,5 seconden) overblijven voor verkeer om over te steken. Ik vind dat eerlijk gezegd niet zo heel erg veel... Verkeersveiligheid? Files?...
dnmw2705 schreef:Welkom op het forum Alex!
Voordat ik het nog vergeet, nog een hele late bedankt :)

EDIT: Ik heb zelfs een rekenfout gemaakt. Je zou het sluiten van de overweg in het ergste geval x2 moeten doen (aangezien er van beide kanten een tram kan komen op een ander moment), dat zou dus in theorie betekenen dat de overweg maar 22,5 seconden open staat :shock:
Dit is de fundamentele bottleneck van de tramlijn. Die kruising, tezamen met de Laan van Maarschalkerweerd iets verderop, zullen flinke opstoppingen in het autoverkeer veroorzaken. Ik ben benieuwd naar de ernst daarvan. Door die kruisingen kan de frequentie van de tram zelf ook niet omhoog, omdat dan de verkeerssituatie nog meer zal verergeren. Daarom zal de tram ook binnen de kortste keren aan zijn limiet zitten.

Mijns inziens hadden ze moeten investeren in een ongelijkvloerse kruising met de Koningsweg en Laan van Maarschalkerweerd. Dat had zelfs middels slechts één kunstwerk bij de Koningsweg gekund als de sportclubs het goed hadden gevonden dat de tram aan de oostkant van de Laan van Maarschalkerweerd had gelegen. In dat geval had de frequentie van de tram veel hoger kunnen zijn.

Nu zullen we helaas binnen enkele jaren alweer discussies krijgen dat de trams overvol zitten.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Ferdinand »

Iedereen hier is ongetwijfeld ingeschreven bij de nieuwsbrief van Syntus Utrecht, maar ik meld het toch maar; er is nu een ticket van €5 waarmee je naar je favoriete woningwinkel kan gaan. Vrij bijzonder.

https://www.syntusutrecht.nl/nl-nl/acti ... ieuwsbrief

Het is niet helemaal duidelijk of je per se naar deze zaak moet gaan. "Totaal legaal" er een dagkaart van maken is ook wel geinig en lekker voordelig! 50% korting!

Edit: Syntus had het niet vager kunnen doen. Ik dacht ff dat er stond dat je voor €5 zo'n kek bankje uit de bus kon kopen. Dat is dus niet zo. Het betreft serieus een dagkaart voor slechts €5. Kopen kopen kopen, mensen!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Die actie stond al in het concessietopic sinds gisteravond...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Ferdinand »

Daar ben ik niet geabonneerd op, dus bestaat het niet. ;-)

Hij past trouwens nog beter in ons gloednieuwe OV-kaartjes topic. Gebruik jij je Moderator-toverstaf, Daniel? :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Bocht in nieuwe busbaan gevaarlijk: bussen kunnen elkaar niet passeren
UTRECHT/UTRECHT - Een flauwe bocht in de Utrechtse Dichtersbaan is te krap, lange bussen kunnen elkaar daardoor niet passeren. Chauffeurs vrezen schade aan hun bus en letsel bij hun passagiers. Ze zetten daarom hun bus voor de bocht stil.
Als een dubbelgelede bus door de knik rijdt is er geen ruimte voor bussen van de andere kant, ze zouden elkaar in de bocht raken. De gemeente zegt in eerste instantie dat de krapte een bewuste keus is, maar herziet later haar standpunt: "Er is niets mis met de knik in de Dichtersbaan." Dat laatste is opmerkelijk omdat chauffeurs een hele andere mening hebben, de bocht is ronduit gevaarlijk. Zij zeggen dat de gemeente die gevaren ook kent.
Het is op de Dichtersbaan de laatste weken extra druk. Dat komt omdat er ten westen van het station veel wegwerkzaamheden zijn. Veel bussen worden omgeleid via de nieuwe busbaan.

Lees verder
Kijk hier de bijbehorende beelden
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door nvdw »

Storm in een glas water... de bocht is krap maar je ziet je tegenligger ruim op tijd aankomen. Bovendien is er voor dat doel een extra negenoog geplaatst om bussen ruim voor de bocht te laten wachten. Iets minder hard rijden en je hebt ook al minder ruimte nodig.

Als die stomme tram nu eens een keer gaat rijden hoeven die dubbelgeledes er niet meer te rijden en als de Van Zijstweg weer open is, kunnen al die omgeleide bussen ook weer van de Dichtersbaan af.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten