Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door wouter15 »

Daniel schreef:
wouter15 schreef:Op CS kwam lijn 7 (die ik hebben moest) wel aan op de halte van lijn 1 aan maar zon ramp was dat nu ook weer niet.
1 Hoograven en 7 Kanaleneiland delen een halte, dat hoort dus :wink:
Lijkt me toch dat lijn 7 gewoon bij zijn hokje hoort te stoppen en niet bij die van lijn 1 (is misschien een beetje mierenneukerig)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Vinny »

Ik vind de overgang voor wat ik gelezen heb ook tamelijk soepel verlopen. Het is - in reizigerskilometers - ook best een grote concessie volgens mij. Er zijn gebieden waar het veel meer een puinhoop is gebleken. Dat er bij een enorme logistieke operatie die binnen een korte tijd is afgerond fouten worden gemaakt is logisch. Ik ben overigens van mening dat allerlei "foefjes" als lijnkleuren en dergelijke onzin best wat minder prioriteit zouden mogen hebben boven bijvoorbeeld standaard-informatievoorziening als werkende informatiezuilen bij tramverstoringen. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Busfoto.nl »

Qua omzet is het in elk geval 2x zo groot als de concessie Groningen/Drenthe, terwijl dat gebied ook misschien wel 4x zo groot is.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Somoht »

Vinny schreef:Ik vind de overgang voor wat ik gelezen heb ook tamelijk soepel verlopen. Het is - in reizigerskilometers - ook best een grote concessie volgens mij. Er zijn gebieden waar het veel meer een puinhoop is gebleken. Dat er bij een enorme logistieke operatie die binnen een korte tijd is afgerond fouten worden gemaakt is logisch. Ik ben overigens van mening dat allerlei "foefjes" als lijnkleuren en dergelijke onzin best wat minder prioriteit zouden mogen hebben boven bijvoorbeeld standaard-informatievoorziening als werkende informatiezuilen bij tramverstoringen. :Y
Ach informatievoorziening op de tram was ook in het CXX tijdperk niet echt om over te juichen.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Kevster »

Mooi om dit vanuit Groningen te volgen. Zie precies dezelfde aanloop en gelijkenissen met de introductie van Qbuzz in GD vier jaar geleden. Hier wil niemand meer terug naar Arriva overigens.

Vind vooral de discussie over lijnkleurtjes grappig. Hier in Groningen, waar men over het algemeen toch nuchter is ("waarvoor is die poeha nodig?") zijn mensen er gelukkig mee, vooral de ouderen en slechtzienden. Wat ik wel begrepen heb is dat één kleur op meerdere lijnen met meerdere bestemmingen gebruikt wordt. Dat kan inderdaad efficiënter.
Busfoto.nl schreef:Kan het lijnnummer niet normaal en juist het symbooltje een kleur krijgen. Lijkt me logischer.
Het lijnnummer 'normaal' is met vette letters in het geelgroen. Het symbooltje kan in de huidige opzet geen kleur krijgen, de bestemmingsfilm met het symbooltje is geen kleurfilm.
microshit schreef:Waarom ze zo nodig de plaatsnaam er achter moeten plakken, weet ik ook niet. Het past in elk geval niet op de display
Komt door Qbis. In Groningen stonden de plaatsnamen eerst voor de haltenamen, wat ervoor zorgde dat de haltenamen wegvielen. Daarna is dat in Qbis omgedraaid, liever de plaatsnaam weg laten vallen dan de haltenaam was toen het achterliggende idee.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Joshua »

Door een enorm drukke periode is al het OV gedoe langs me voorbij gegaan. Maar hiervoor moet ik toch echt een gaatje in me agenda gaan vinden om te kijken.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Busfoto.nl »

Weet iemand nog hoe vaak de 284 tot vorige week van De Uithof naar Bilthoven reed? Als ik zo kijk hoe veel mensen er nu halverwege de middag in zitten (zo'n 20 man) loopt de daglijn 72 nu na een weekje al goed.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Zugführer »

Dat lijn 72 zo goed loopt heeft denk ik ook met dit te maken:
microshit schreef:Hmmm zojuist ook ontdekt dat deze overstap niet meer werkt: Uithof -> lijn 30 -> Station Overvecht -> Sprinter naar Zwolle. 9292 gooit me nu over Bilthoven.
De overstap is er volgens mij nog steeds, maar is via Bilthoven niet sneller?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Daniel »

Aannemelijk. Lijn 72 is speciaal afgestemd op die aansluiting op de s5600, vanaf De Uithof naar Overvecht ga je eerst de verkeerde kant op dus dat zal trager zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Nylan
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 20 jul 2012, 20:18
Locatie: Arnhem

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Nylan »

Vanochtend was het druk bij de 12 dus ben ik met 28 gegaan maar die reed net weg. Na een tijdje kwam 28 Rijnsweerd, mensen vroegen aan de chauffeur: 'deze gaat zeker niet naar de uithof en het wkz?' waarop de chauffeur reageerde: 'uuh, nou volgens mij wel'.
Ik heb het er niet op gegokt en wachtte op de volgende 28 die overigens nog eerder weg reed ook.


Vanmiddag rond half 2 zat lijn 12 bij de Padualaan (richting CS) al helemaal vol. Een klein groepje mensen bleef daardoor achter.

De verkeerslichten lijken ook nog niet goed te reageren. Het is vaak wachten op niks, vooral in Rijnsweerd en de Uithof.
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Zonnig »

Klopt, in Bilthoven is er voor gekozen om de 72, op de tijden dat deze rijd in een 30 min dienst, te koppelen aan de stoptrein uit Zwolle. In de periode dat de 72 een 15 min dienst rijdt, is deze naast de koppeling aan de stoptrein uit Zwolle tevens gekoppeld aan de stoptrein uit Baarn.

De 30 is op Overvecht juist gekoppeld aan de stoptrein uit Hilversum.

De reizigers uit deze richtingen hoeven niet meer voor het massavervoer met lijn 12 (of 11 nu 28) te kiezen. De reizigers kiezen daarmee automatisch voor comfort en dat is een goede keuze naar mijn mening.

Vanuit de richting Geldermalsen is er zo de koppeling via de 31 op Lunetten.
Vanuit de richting Driebergen-Zeist is er zo een lijn 242 op Bunnik.

De rest mag het doen via CS en lijn 12 (of 11/28).

Dit is een goede methode om het vervoer via de 12 beheersbaar te maken / houden.
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door microshit »

Zugführer schreef:Dat lijn 72 zo goed loopt heeft denk ik ook met dit te maken:
microshit schreef:Hmmm zojuist ook ontdekt dat deze overstap niet meer werkt: Uithof -> lijn 30 -> Station Overvecht -> Sprinter naar Zwolle. 9292 gooit me nu over Bilthoven.
De overstap is er volgens mij nog steeds, maar is via Bilthoven niet sneller?
Ik had het even bekeken, bus zou een minuutje voor de sprinter naar Zwolle aankomen. Eerder zat er 7 minuten tussen, zeer prima overstap dus.
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door OVinspecteur »

OVinspecteur schreef:
Somoht schreef:
OVinspecteur schreef:Nu de wisseling aanstaande is, ben ik op zoek naar de Qbuzz-app met actuele haltevertrektijden. Kan 'm echter niet vinden.
Connexxion heeft wel een handige app. Die van 9292 vind ik nogal omslachtig, want je moet eerst meer aanklikken. Ik weet ook niet of 9292 actuele vertrektijden van Qbuzz doorgeeft. Weet iemand welke app het handigste is? :?:
Zoals al genoemd OVinfo maar ook appjes voor Iphone zoals Tranzzit, OVdelay, OVstatus. Alle appjes die met de OpenOV databron werken zullen zeker actueel blijven (anders zijn de DRIS'sen dat namelijk ook niet ). Sneltram staat ook vanaf zondag als het goed is gewoon actueel, net zoals bij Connexxion.
Zover ik weet kan 9292 nog steeds niets met de realtime reisinfo die Qbuzz aan ze verstuurt dus daar heb je niet zo veel aan. Althans in Groningen/Drenthe is alles nu statisch zover ik kan zien.
OVradar.nl heb ik ook van de week klaar gemaakt voor U-OV, althans het enige wat hoefde gebeurde was een icoontje maken zodat er geen Qbuzz logo verschijnt, soms zie je al wat U-OV bussen langskomen :)
Merci, ik heb inderdaad een iPhone. Na wat vergelijkend warenonderzoek kom ik vooralsnog uit bij de app Openbaar Vervoer. Die heeft zo'n beetje alles wat ik zocht en begint net als die van Connexxion vanaf de kaart: 1x klikken op de halte en je ziet meteen vertrektijd (+ vertraging), lijnummer, eindbestemming, rolstoeltoegankelijkheid, maatschappij en loopafstand tot de halte (verschillende afstanden voor beide kanten). Je kunt zo te zien ook op lijn zoeken en zien waar de bussen rijden. Het ritnummer moet ook zichtbaar gemaakt kunnen worden, maar het resultaat zie ik niet bij GVU. Heeft goede recensies.
En toen is Rover ook maar gaan testen: "OVinfo Beta komt als beste uit app-test van Rover" http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... ver-145853 ... en Openbaar Vervoer voor de iPhone *O*
matje82
Berichten: 132
Lid geworden op: zo 12 sep 2010, 13:30

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door matje82 »

Nylan schreef:Vanochtend was het druk bij de 12 dus ben ik met 28 gegaan maar die reed net weg. Na een tijdje kwam 28 Rijnsweerd, mensen vroegen aan de chauffeur: 'deze gaat zeker niet naar de uithof en het wkz?' waarop de chauffeur reageerde: 'uuh, nou volgens mij wel'.
Ik heb het er niet op gegokt en wachtte op de volgende 28 die overigens nog eerder weg reed ook.


Vanmiddag rond half 2 zat lijn 12 bij de Padualaan (richting CS) al helemaal vol. Een klein groepje mensen bleef daardoor achter.

De verkeerslichten lijken ook nog niet goed te reageren. Het is vaak wachten op niks, vooral in Rijnsweerd en de Uithof.
Tussen Zeist en Utrecht hebben de Ambassadors hier ook erg veel last van, de bussen houden de verkeerslichten voor de auto aan om onnoddig wachten te voorkomen. Ik neem aan dat aanpassingen vooral komend weekend of anders in de kerstvakantie worden doorgevoerd als er minder bussen nodig zijn. Zo is de omroepstem vaak niet goed te horen en gisteren had ik nog een scherm van Connexxion in de bus.
matje82
Berichten: 132
Lid geworden op: zo 12 sep 2010, 13:30

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door matje82 »

Op de site van Qbuzz staat al een opmerking over lijn 28 die lijn 11 heeft vervangen.

Ik ben benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen, het lijkt er nu op dat lijn 12 te weinig capaciteit heeft. Met het wegvallen van lijn 12s moeten mensen tussen CS en Galgenwaard ook lijn 12 pakken, weet iemand of daar rekening mee gehouden wordt?

Overigens is lijn 41 met het wegvallen van lijn 13 ook erg druk, komt ook denk ik omdat mensen er bij lijn 12 niet meer bij passen.

Verder lijkt het er op dat er flink minder bussen rijden, want bijna alle bussen tijdens de spits zitten erg vol.

Met de koppelingen van lijnen staan er bijna geen bussen meer langs de kant op het station, vraag me wel af waar chauffeurs pauze houden. Ik reis zelf met de 52/53 en die gaat over in lijn 41 en rijdt meteen door, ik heb nog geen chauffeurswisseling gezien afgelopen week.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Meltrain »

Zonnig schreef:Klopt, in Bilthoven is er voor gekozen om de 72, op de tijden dat deze rijd in een 30 min dienst, te koppelen aan de stoptrein uit Zwolle. In de periode dat de 72 een 15 min dienst rijdt, is deze naast de koppeling aan de stoptrein uit Zwolle tevens gekoppeld aan de stoptrein uit Baarn.

De 30 is op Overvecht juist gekoppeld aan de stoptrein uit Hilversum.

De reizigers uit deze richtingen hoeven niet meer voor het massavervoer met lijn 12 (of 11 nu 28) te kiezen. De reizigers kiezen daarmee automatisch voor comfort en dat is een goede keuze naar mijn mening.

Vanuit de richting Geldermalsen is er zo de koppeling via de 31 op Lunetten.
Vanuit de richting Driebergen-Zeist is er zo een lijn 242 op Bunnik.

De rest mag het doen via CS en lijn 12 (of 11/28).

Dit is een goede methode om het vervoer via de 12 beheersbaar te maken / houden.
Geeft lijn 30 toevallig ook op Zuilen een aansluiting op de trein (s7400 / s17400)?
matje82 schreef: Ik ben benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen, het lijkt er nu op dat lijn 12 te weinig capaciteit heeft. Met het wegvallen van lijn 12s moeten mensen tussen CS en Galgenwaard ook lijn 12 pakken, weet iemand of daar rekening mee gehouden wordt?
Nou ja, die mensen zullen voornamelijk 41 pakken, neem ik aan. Die rijdt 8x/uur en ook nog eens in de tegenspits van de 'normale' 41.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Daniel »

Zonnig schreef:Vanuit de richting Driebergen-Zeist is er zo een lijn 242 op Bunnik.
Ehm, Driebergen-Zeist heeft toch al een rechtstreekse verbinding middels de 71. Vanaf het station zelf scheelt het maar een paar minuten (26 min. met 71, 21 met Sprinter + 242) maar als je uit de richting Arnhem / Ede komt is het veel aantrekkelijker om met de 71 te reizen: 3 minuten korter wachten en een overstap minder.
matje82 schreef:Verder lijkt het er op dat er flink minder bussen rijden, want bijna alle bussen tijdens de spits zitten erg vol.
Flink volle bussen merk ik ook op lijn 65 in de spits, maar ik denk dat hierin ook route- en vertrektijdwijzigingen een rol spelen (wat op andere lijnen ook kan spelen).
In het geval van de rit lijn 65 (7.34 ri. Vianen) die ik doorgaans heb is er bv. het effect van een scholierenpiek. Die werd voorheen verdeeld over een rit om 7.27 en 7.31 uur wat twee niet te gigantisch volle bussen op leverde. Nu is er een verbetering in de vorm van een strakke 10-minutendienst maar daardoor merk je de piek wel veel sterker (daar er nog altijd een Amba op rijdt)
Bovenop die scholieren heb je ook nog de halfuursdienst van lijn 63 die een kwartier verschoven is: voorheen reden 63 en 65 tegelijk rond 7.30 waardoor reizigers naar Vianen de snellere 63 namen, maar nu is het sneller 65 te nemen dan een kwartier op 63 te wachten. Dan heb je ook nog lijn 66 die niet meer via Plettenburg rijdt, waardoor die reizigers in bovengenoemde 65 van 5 minuten later belanden en er was voorheen ook nog een rit van 47 om 7.35 uur die altijd wel wat reizigers voor de haltes aan de Europalaan had. Dat alles komt nu dus samen in die ene bus 65 wat zeker op het eerste stuk echt een volgepropte bus oplevert.

Meer drukte dus, terwijl geen van de genoemde lijnen minder vaak rijdt. Of nouja, er was ooit het plan voor extra ritten via Plettenburg maar die rijden nu als 265 vanaf Rijnsweerd via Kanaleneiland dus daar heb je op het station niks aan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
matje82
Berichten: 132
Lid geworden op: zo 12 sep 2010, 13:30

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door matje82 »

Daniel, als het 1 rit betreft zouden ze daar een gelede op kunnen zetten, kun je altijd aan Qbuzz mailen. Ik neem aan dat de kerstvakantie wordt gebruikt om alles te evalueren.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Daniel »

Nouja, ik merk het op één rit dus hoe de andere ritten lopen heb ik niet zoveel zicht op. Ik ben ook zeker van plan om ze te mailen, maar heb even afgewacht deze week of het consequent is of dat het gewoon nog gewenning betreft.
Immers zijn er dingen behoorlijk gewijzigd, al ben ik vooralsnog best tevreden: Qbuzz krijgt het tenminste voor elkaar die bewuste rit op tijd te laten vertrekken terwijl hij bij Connexxion eigenlijk altijd vertraagd was (terwijl 'ie nu als dienstrit aankomt en tot vorige week als leeg materieel, dat laatste lijkt me toch makkelijker om op tijd te laten rijden).
Dat realiseerde ik me trouwens pas toen ik opmerkte nog altijd op dezelfde tijd op m'n werk te zijn terwijl de bus nu later vertrekt.

De dienstregeling lijkt tot op heden ook best ideaal voor me uit te pakken: 's ochtends slechts een beperkt aantal mogelijkheden. Lees: om 7.34 uur de 65 of 77, de 74 van 7.29 uur is wel erg krap maar dat maakt niet uit want dan kan ik m'n reis juist goed plannen. 's middags ben ik op onregelmatige tijden bij de halte, maar had tot op heden altijd snel een bus terwijl ik voorheen geregeld een tijd stond te wachten en dan alle lijnen in een optocht achter elkaar langskwamen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
david_meyer24
Berichten: 198
Lid geworden op: di 18 jan 2011, 01:23
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door david_meyer24 »

Op welke lijnen rijden Geleed mat en welke dagen.
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door matti93 »

Op Driebergen-Zeist heeft Connexxion dinsdag of woensdag hun oude vertrekstaten weggehaald en de lijninfo op de halteborden aangepast, maar van U-OV is nog geen spoor te bekennen...
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door reisthijs »

matje82 schreef:Ik ben benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen, het lijkt er nu op dat lijn 12 te weinig capaciteit heeft. Met het wegvallen van lijn 12s moeten mensen tussen CS en Galgenwaard ook lijn 12 pakken, weet iemand of daar rekening mee gehouden wordt?
Als lijn 12 eerst niet reed tijdens de spits dan is er toch eigenlijk niets weggevallen, afgezien van die letter s?
Meltrain schreef:Nou ja, die mensen zullen voornamelijk 41 pakken, neem ik aan. Die rijdt 8x/uur en ook nog eens in de tegenspits van de 'normale' 41.
Waarom neem je dat aan? De 12 die tussen CS en Galgenwaard op dezelfde haltes stopt rijdt nóg vaker. Er is nu niet meer zo'n duidelijke scheiding van de reizigersstromen als met 12s.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Busfoto.nl »

Niet geheel, aangezien lijn (2)13 dus is weggevallen tussen Utrecht Centraal en Galgenwaard. Deze lijn reed 8x per uur met gelede bussen en was enkele ritten volledig vol (vanwege studenten van de HKU aan de IBB-laan en de scholieren van een praktijkschool op de Kranenburgerweg). Deze 8*18 meter bus per uur = 116 meter is vervangen door 4x tussenritten van lijn 41 die maar met 12 meter rijden (12*4=48 meter). De rest moet een plaats vinden in lijn 12, die ook nog eens meer mensen vervoert die deels geweerd worden uit lijn 28.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Busfoto.nl »

Beschikt hier iemand over de oude dienstregelingen van Connexxion en GVU in een PDFje? Ik ben benieuwd naar de verschillen tussen geplande rijtijden van Qbuzz nu en GVU/Connexxion tot vorige week.
erjeebee
Berichten: 1334
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door erjeebee »

Busfoto.nl schreef:Beschikt hier iemand over de oude dienstregelingen van Connexxion en GVU in een PDFje? Ik ben benieuwd naar de verschillen tussen geplande rijtijden van Qbuzz nu en GVU/Connexxion tot vorige week.
GVU heb ik niet
Connexxion wel
Bru: http://www.mijnbestand.nl/Bestand-PKWDYVYQYWMY.pdf
Provincie: http://www.mijnbestand.nl/Bestand-WGD6UOGUO7AP.pdf
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 gasten