Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door microshit »

Ja, zoals pas meerdere malen hier vermeld is.

Afbeelding

Afbeelding

De nieuwe "DRIP's" op CS Centrumzijde. Eigenlijk best gek bedenk ik me net:
- Op Jaarbeurszijde hangt een ander model
- Juist hier had ik de combi's van lijnkleur/symbool verwacht, maar dat mag ontbreken. Ach, het is nog testbedrijf toch?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Daniel »

Vanmorgen rond 8.30 uur een behoorlijke chaos op de 28 op Utrecht CS, kwam een stoet van drie bussen achter elkaar op die lijn langs en de halte stond echt propvol. Zat trouwens ook een 12-meter Citaro tussen, gelukkig als de middelste van de drie.
Vanwege de extreme drukte op 65 gisteren vanmorgen maar de 74 genomen, maar ook dat blijkt een extreem drukke te zijn. Althans, deels dan want op de Bleekstraat gaat er al een hele berg uit voor het MBO aan de andere kant van het spoor. Kennelijk is 12x/uur lijn 12 en 8x/uur lijn 41 nog niet genoeg voor die scholieren en gaan ze dan maar staan dringen in een lijn die slechts om het kwartier rijdt. Vooral die 41 in z´n tegenspitsrichting lijkt me toch een behoorlijke capaciteit te moeten kunnen bieden. Op die manier komt er ook wat meer ruimte in die bus vrij voor het woon/werkverkeer: zowel Anne Frankplein als Europaplein kenden op die rit ook behoorlijk veel uitstappers.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Somoht »

microshit schreef:Ja, zoals pas meerdere malen hier vermeld is.

Afbeelding

Afbeelding

De nieuwe "DRIP's" op CS Centrumzijde. Eigenlijk best gek bedenk ik me net:
- Op Jaarbeurszijde hangt een ander model
- Juist hier had ik de combi's van lijnkleur/symbool verwacht, maar dat mag ontbreken. Ach, het is nog testbedrijf toch?
Kleurtjes zijn nog niet zo makkelijk, die DRIS'sen zijn van de BRU/Gemeente dus die worden gewoon netjes met open koppelvlakken aangestuurd. Geen enkele van die koppelvlakken kent het concept kleur laat staan het concept bestemmingskleur. Ik had wel een heel bestand gekregen met welke kleur waar actief is gedurende rit wat ik misschien nog eens in OVinfo ga inzetten. Maar goed probleem is dat je alle moeite doet en niet eens garanties hebt dat het bestand blijft bestaan.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Daniel »

Kleurtjes lijken me ook niet zo relevant op de DRIPs zelf gezien de borden met de haltenummers al de kleurtjes tonen. En gezien er welgeteld één halte (C2) is waar lijnen met verschillende kleurtjes stoppen...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Busfoto.nl »

Hoop dat sommige halteborden nog verplaatst worden.
Afbeelding
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Kevster »

Leuk om te zien, dezelfde DRIP's als in het transferiumgebouwtje op P+R Hoogkerk. Daar tonen ze ook de perronletter (hier natuurlijk niet nodig) en een nieuwsticker, op de plek waar nu 'testbedrijf' staat. Oja, de kleurstelling hier in Groningen is roze/grijs.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Daniel »

Vandaag bij toeval ontdekt hoe het met de streekritten op lijn 39 zit: had een 65 vanmiddag die op CS Jaarbeurszijde op lijn 39 overliep. Gezien het tijdstip, net voor half vijf, zullen op die manier de benodigde wagens voor de spitsversterkingen op lijn 48 in Maarssen belanden. Stuk efficiënter natuurlijk dan leeg van Nieuwegein naar Maarssen rijden, de spitsversterking op 65 gaat immers van Vianen naar Utrecht en kan dan juist weer makkelijk vanuit de stalling Nieuwegein opgestart worden.

Weer net wat later in de spits, als op 48 waarschijnlijk al voldoende wagens aanwezig zijn, zie ik de 65 geregeld op 63 keren die z'n spitsritten juist weer richting Vianen heeft. Langzaam maar zeker wordt zo wel duidelijk hoe Qbuzz de concessie, ondanks de grotendeels gescheiden stads- en streekdienst, toch met minder bussen rijdt.

Perron D1 op CS Jaarbeurszijde heeft inmiddels trouwens ook z'n DRIP gekregen. Hier hangt hetzelfde type als bij de meeste haltes aan de centrumzijde.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door webguy »

Aan de Centrumzijde hebben alle haltes nu zo'n ding en is er een groter "algemeen" exemplaar verrezen die ook een (wat hoog hangend) bedienpaneel heeft, waarschijnlijk voor slechtzienden.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door reisthijs »

Busfoto.nl schreef:En terecht. Jarenlang hebben er door de stad dienstritten gereden met daarop de Geen Dienst als bestemming. Dan creeer je dat gedrag.
Bij GVU-bussen dan vooral. Bij connexxion ging het toch alijd wel goed.

Bij Qbuzz vanochtend niet helemaal: ik trof een Ambassador met "999 QBUZZ" in dienst op lijn 77.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Daniel »

reisthijs schreef:Bij connexxion ging het toch alijd wel goed.
Niet altijd, heb incidenteel weleens een keer een bus met 999 Geen Dienst gehad. Maar wel beduidend minder vaak als bij de GVU-bussen ja. De Connexxion-bussen hadden daarnaast ook nog een mogelijkheid tot handbediening van de filmbak in noodgevallen, dan kreeg je dingen als "071" als lijnnummer wat ik ook wel een aantal keer gezien heb.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tjekken
Donateur
Berichten: 180
Lid geworden op: di 18 okt 2011, 07:15

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Tjekken »

Het overzichtsbord op centrumzijde hangt idd veel te hoog en erg kleine lettertjes. Het scherm was vandaag bij lichte zon al slecht leesbaar. Van mij mag dat scherm een stuk helderder! Het zijn trouwens ook twee schemen waar precies hetzelfde op staat. Ook niet erg logisch :s
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Daniel »

Vanavond was het wel goed leesbaar, maar wat het nut mag zijn van twee keer dezelfde info naast elkaar vraag ik me ook af. Maargoed, het is natuurlijk nog een testbedrijf... gelukkig maar, want even na 17.00 uur stond lijn 120 op de DRIP bij perron A1. Daar hoort die natuurlijk niet thuis, niet zo'n klein beetje totaal aan de andere kant van het busstation.

Deze eerste dag van m'n kerstvakantie maar eens gebruikt om diverse inzetten in Utrecht te aanschouwen, waarbij de volgende vaststellingen gedaan konden worden:
  • Lijn 30 rijdt in het dagdal zo te zien volledig met Ambassadors van de streek (en aan de bus die van een vreemde kant kwam met vrijwel alle passagiers voorin om de chauffeur de weg te wijzen te zien ook met streekchauffeurs :mrgreen: ). Zodra de avondspits gaat beginnen verdwijnen de Amba's, aannemelijk bij het WKZ de spitslijnen op, en komen er Citaro's voor terug. Zodoende rijden de ritten van 252 die aan 30 gekoppeld zijn ook met een Citaro
  • Zover ik heb gezien heeft de stad één rit op de 287 naar Vianen, welke gereden wordt met een Citaro. Da's gelijk dus ook de enige bus waarop je ooit de lijnkleur "groen" kunt spotten.
  • Twee ritten op lijn 31 reden vandaag met een dubbelgelede
  • Het BRU-gele Connexxion-taxibusje, vandaag immers niet nodig op 47, werd ingezet op lijn 35
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Michael
Berichten: 11742
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Michael »

Ik las op Facebook dat de GVU 4623 en 4629 verkocht zijn aan Pouw Vervoer.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door nvdw »

Dat kan. Ze werden volgens mij pas nog ingezet voor een treinstremming, heb er eentje bij het Jaarbeursplein zien rijden.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door webguy »

De bebording op Utrecht Centraal/het station is ook geupdate met de verschillende busstationletters (A-E geloof ik). De logica van die letters snap ik niet helemaal, want aan de Centrumzijde hebben een deel van het eilandperron en de schuine haltes dezelfde letter.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Daniel »

Aan de centrumzijde zal ook wel rekening gehouden zijn met hoe het definitieve busstation er aan die kant uit moet gaan zien en wat daar aan perronletters voor nodig is. Op die manier hoeven ze niet weer allemaal nieuwe borden te gaan maken zodra dat gerealiseerd wordt.
Voor de Jaarbeurszijde is hier ooit al eens bevestigd dat er daarom nergens een perron F en G zijn (hoogste bij de bus is E, tram is H), maar tegelijk is er natuurlijk ook geen reden om CS/Jaarbeurszijde in D en E onder te verdelen in de huidige situatie.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Globetrotter »

Daniel schreef:Vanavond was het wel goed leesbaar, maar wat het nut mag zijn van twee keer dezelfde info naast elkaar vraag ik me ook af. Maargoed, het is natuurlijk nog een testbedrijf... gelukkig maar, want even na 17.00 uur stond lijn 120 op de DRIP bij perron A1. Daar hoort die natuurlijk niet thuis, niet zo'n klein beetje totaal aan de andere kant van het busstation.

Deze eerste dag van m'n kerstvakantie maar eens gebruikt om diverse inzetten in Utrecht te aanschouwen, waarbij de volgende vaststellingen gedaan konden worden:
  • Lijn 30 rijdt in het dagdal zo te zien volledig met Ambassadors van de streek (en aan de bus die van een vreemde kant kwam met vrijwel alle passagiers voorin om de chauffeur de weg te wijzen te zien ook met streekchauffeurs :mrgreen: ). Zodra de avondspits gaat beginnen verdwijnen de Amba's, aannemelijk bij het WKZ de spitslijnen op, en komen er Citaro's voor terug. Zodoende rijden de ritten van 252 die aan 30 gekoppeld zijn ook met een Citaro
  • Zover ik heb gezien heeft de stad één rit op de 287 naar Vianen, welke gereden wordt met een Citaro. Da's gelijk dus ook de enige bus waarop je ooit de lijnkleur "groen" kunt spotten.
  • Twee ritten op lijn 31 reden vandaag met een dubbelgelede
  • Het BRU-gele Connexxion-taxibusje, vandaag immers niet nodig op 47, werd ingezet op lijn 35
Is het vanwege materieeltekort dat er Amba's op lijn 10 en 30 rijden? En rijden hier dan chauffeurs van de stad of van de streek op?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Daniel »

In de eerste week reden er een aantal Ambassadors tijdelijk op de stad wegens een nog incompleet wagenpark en Groningse Citaro LE's op de streek. In de tweede week is dat omgewisseld en zijn de LE's ingezet op de tijdelijke lijn 4 en de Ambassadors weer richting de streek gegaan.

Wat je nu ziet is iets wat omloopmatig zo bedoeld was: op qbuzz-utrechtcentraal.nl was eerder al te lezen dat er ritten op lijn 10 en 30 in de diensten van de streek zitten (net als ritten op 39). Die diensten worden dus ook met streekbussen gereden (net als dat de stad door wat koppelingen een enkele streekrit rijdt). Deels zal dit dus ook de reden ervan zijn dat Qbuzz de stadsdienst met minder bussen kon rijden dan GVU er voor nodig had: er zitten wat efficiencyverbeteringen in de omlopen. Formeel gezien zijn stad- en streek nog gescheiden, maar op lijnen waarvoor een koppeling handig is niet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Daniel »

Wat beeldmateriaal bij de opvallende-maar-zo-geplande-inzetten...

Ambassadors op lijn 10:
Afbeelding
Qbuzz 4419 te Utrecht, Lessinglaan by Daniël Bleumink, on Flickr

Ambassadors op lijn 30:
Afbeelding
Qbuzz 4479 te Utrecht, Moezeldreef by Daniël Bleumink, on Flickr

Groningse Citaro LE's op lijn 4:
Afbeelding
Qbuzz 3214 te Utrecht, Prinsesselaan by Daniël Bleumink, on Flickr

Citaro op lijn 287:
Afbeelding
Qbuzz 4039 te Utrecht, Pythagoraslaan by Daniël Bleumink, on Flickr

Citaro's op lijn 252:
Afbeelding
Qbuzz 4021 te Utrecht, Heidelberglaan by Daniël Bleumink, on Flickr
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
busburger
Berichten: 92
Lid geworden op: za 19 okt 2013, 21:38

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door busburger »

Mooi opgespoord, Daniël!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Meltrain »

Rijden er eigenlijk al meer Optares rond?
En zo niet, heeft de 4301 afgelopen week elke dag gereden?
Ik ga morgen naar Utrecht toe, dus dan zou ik het wel leuk vinden als ik een ritje kon meemaken en er eentje op de foto zetten. ;)

En hebben de trams al nieuwe nummers? Of blijven die hun oude nummers houden?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Daniel »

Ik heb tot op heden maar één gele Optare zien rijden, zo af en toe naast de witte demo-Optare. De trams hebben hun oude nummers behouden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tjekken
Donateur
Berichten: 180
Lid geworden op: di 18 okt 2011, 07:15

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Tjekken »

Meltrain schreef:Rijden er eigenlijk al meer Optares rond?
En zo niet, heeft de 4301 afgelopen week elke dag gereden?
Ik ga morgen naar Utrecht toe, dus dan zou ik het wel leuk vinden als ik een ritje kon meemaken en er eentje op de foto zetten. ;)
Ik heb pas één keer een gele optare gezien, ben er toen ook meteen in gesprongen :p
De afgelopen week heb ik volgens mij geen optare meer gezien, of jawel, een keer zag ik hem over de bleekstraat rijden om een uur of 2 (terug naar de stalling??)...

Meestal rijdt er een gewone Citaro of een van die witte dingen :p
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Jurre »

Ik zie vrijwel elke dag die elektrische Optare rijden, maar ook de demo Optare, een gewone Citaro en een Bluekens busje. Volgens mij wisselen ze per dagdeel af, dus rijdt een chauffeur met de elektrische Optare naar de stalling om het Bluekens busje op te halen.
Bumzle
Berichten: 167
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 20:22

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Bumzle »

De informatie in de schermen van de streekbussen heeft nu weer een andere layout. Witte achtergrond met grote zwarte letters, niet alle bussen hebben het. In de bus waar ik zat was het scherm alleen vastgelopen...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten