Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
MdJ
Berichten: 4533
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door MdJ »

Rit van 18:56 van lijn 55 heeft niet gereden. En ik had er nog een half uur op gewacht. En de volgende is pas een uur later. Lekker dan:(
Bij twijfel: gebruik beton.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door OmniLezer »

wouter15 schreef:In de Facebookgroep "Bussen in de regio Utrecht" las ik dat de elektrische bussen voor U-OV lijn 1 van Ebusco uit Helmond afkomstig zullen zijn.
Ebusco uit Helmond of een chinees overgekochte model van de voormalige Landwind baas uit Helmond?
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Carlos0_0 schreef:Het zal mij benieuwen wat voor bussen dit gaan worden, en wanneer ze er uiteindelijk komen.
Hier staat een fototje en wat beeldmateriaal :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Chrysa »

Kon die sticker nog groter? :')
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Durashift »

Chrysa schreef:Kon die sticker nog groter? :')
Ja, in de hoogte. :P
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Durashift »

Daniel schreef:
Carlos0_0 schreef:Het zal mij benieuwen wat voor bussen dit gaan worden, en wanneer ze er uiteindelijk komen.
Hier staat een fototje en wat beeldmateriaal :wink:
Geinig. Valt mij (positief) op dat de verslaggever in de video zijn huiswerk gedaan heeft.. door fijntjes te wijzen op de trolley bussen in Arnhem.. na het 'gekir' van de wethoudster. :pos:
Jonkervoort
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Jonkervoort »

De schrijver van het artikel toch iets minder denk ik. Hm, het artikel zegt dat de bussen 2x zo duur zijn als een normale bus. Echter, volgens het filmpje bedragen de totale kosten 3 miljoen euro. Ik kom dan uit op 300 000 euro per bus inclusief infrastructuur. Bij mijn weten kost een normale bus 200 000 euro.

Weet niet of het hier al langs was gekomen, maar uit onderstaand artikel valt op te maken dat een groot deel van de streekbussen in 2019 vervangen worden door elektrische exemplaren. Het artikel spreekt van de aanschaf van 100 nieuwe elektrische bussen in 2019. Op dit moment zijn er zo'n 140 streekbussen. Mogelijk worden vanwege de lange afstanden op sommige lijnen nog een aantal dieselbussen aangeschaft? In denk dat het misschien logischer is dat de nieuwe elektrische bussen stadsbussen worden, en dat de stadsbussen naar de streek- en Uithoflijnen doorschuiven. Op dit moment zijn er eveneens ongeveer 140 stadsbussen, waarvan er dan al 13 elektrisch zijn. Een deel hiervan wordt al ingezet op de Uithoflijnen.

Link naar het artikel: http://www.ovpro.nl/bus/2016/01/19/verv ... -invoeren/
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Durashift »

Jonkervoort schreef: (..)

Link naar het artikel: http://www.ovpro.nl/bus/2016/01/19/verv ... -invoeren/
Is meer een opinie artikel, volgens mij.
Al schat ik in dat in 2019 een order geplaatst kan worden.. met een instroom tot 2023.. al zal dan de provincie wel wat geld moeten doneren, verwacht ik..
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Persberichtje van U-OV zelf nog waar wat meer details in staan...

U-OV lijn 1 geheel elektrisch met 10 nieuwe elektrische bussen

Vandaag, 12 oktober, presenteerden directeur Michel van den Munckhof (Qbuzz/U-OV), gedeputeerde Jacqueline Verbeek-Nijhof (provincie Utrecht) en wethouder Lot van Hooijdonk (gemeente Utrecht) de eerste van tien gloednieuwe elektrische bussen voor U-OV lijn 1. In het voorjaar van 2017 worden de dieselbussen die nu op lijn 1 rijden vervangen door deze 10 elektrische bussen die garant staan voor zero emissie: geen enkele uitstoot van uitlaatgassen. Dit levert jaarlijks een besparing op van 900.000 kg CO2. De nieuwe bussen zijn ook aanmerkelijk stiller. Met dit gezamenlijke besluit zetten vervoerder Qbuzz, gemeente en provincie Utrecht een belangrijke vervolgstap in de richting van duurzaam openbaar vervoer.

Ambitie
De komst van de elektrische bussen is het directe resultaat van een gezamenlijke investering van de vervoerder Qbuzz, de gemeente en de provincie. Om de meerkosten voor de exploitatie van de nieuwe bussen te dragen, investeren zij samen 4 miljoen euro. De provincie Utrecht heeft de ambitie dat in 2028 het regionaal openbaar vervoer volledig zonder uitstoot van uitlaatgassen is. Utrecht heeft al een bijzonder schone busvloot, inclusief drie elektrische midibussen op lijn 2, maar vanaf komend jaar is deze vloot dus nog schoner. Gedeputeerde mobiliteit Jacqueline Verbeek-Nijhof: "Onze ambities voor het openbaar vervoer in de provincie Utrecht zijn hoog. We staan voor een goed, duurzaam en betaalbaar openbaar vervoer. Daar hoort meer elektrisch vervoer bij. Met de komst van deze 100% elektrische bussen is dat ons gelukt en daar ben ik ontzettend trots op!"

U-OV lijn 1
De route van buslijn 1 gaat door Hoograven, het stationsgebied, het centrum van Utrecht en Overvecht en ook dwars door de milieuzone. Dit is de eerste drukbezette stadslijn met jaarlijks ruim 1 miljoen reizigers en circa 200 ritten per dag die volledig elektrisch gaat rijden. De nieuwe bussen worden vanaf het voorjaar van 2017 voor het eerst ingezet op U-OV lijn 1 in Utrecht. Met ingang van de zomerdienstregeling volgend jaar is de lijn helemaal energieneutraal en duurzaam. Concessiedirecteur Qbuzz Michel van de Munckhof: “De aanschaf van tien elektrische 12 meter bussen voor lijn 1 is een logische vervolgstap in het verduurzamen van onze vloot. We zijn hier bijzonder trots op. Hiermee verhogen we de kwaliteit van het openbaar vervoer, dat ook voor reizigers schoner en stiller wordt.”

Nieuwe oplaadtechniek
De nieuwe oplaadtechniek zorgt ervoor dat lijn 1, zonder de dienstregeling aan te passen, op eindpunt Vechtsebanen tussentijds kan opladen. Dat gebeurt met een zogenoemde ‘reversed pantograaf’: een stroomafnemer die neerzakt op de bus. Zo hoeft er niet op elke bus een pantograaf geplaatst te worden, maar is alleen een stroomontvanger nodig. Een hele grote batterij in de bus is hierdoor niet nodig, waardoor er meer ruimte overblijft voor de passagiers. Voor de energievoorziening wordt 100% Nederlandse
windenergie gebruikt. De batterij kan naast laden ook ontladen. In de avonduren als er een piek is in de stroomafname op het energienet, worden de bussen gebruikt om er stroom uit te halen. Hierdoor is er minder stroom nodig vanuit het publieke net. Dit is uniek in Nederland en past binnen de Utrechtse ambitie op het gebied van slim laden en de energietransitie om het stroomnet te ontlasten door lokale opslag in voertuigen en afname op piekmomenten.

Wethouder verkeer en vervoer, Lot van Hooijdonk: “Dit zijn echt de bussen van de toekomst. Met deze techniek combineren we het collectief reizen met onze energieopgave. Ik ben er trots op dat we in Utrecht als eerste met deze bussen gaan rijden! Daarnaast moedigen we alle vormen van elektrisch vervoer aan, naast bussen, e-bikes en elektrische auto’s, stimuleren we innovatieve projecten als Smart Solar Charging van Lomboxnet. Dat is belangrijk voor de gezondheid van onze inwoners: hoe schoner het vervoer, hoe gezonder de lucht, hoe aantrekkelijker de leefomgeving.”

Bron: https://u-ov.info/contact/actueel/u-ov- ... he-bussen/
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Even terug naar de LE's: vanmorgen stonden er nog twee rood/grijze aan het hek en eentje bij de werkplaats, vanmiddag leek degene naast de werkplaats zover ik kon zien inmiddels geel te zijn. Nog twee te gaan dus.

Alle HESS'en stonden vanmiddag nog binnen trouwens en eigenlijk zie ik sinds die dingen er zijn vrij zeldzaam de situatie nog voorkomen dat alle DGBs op de dienst zitten. Vanmiddag stonden er ook nog een aantal AGG300s binnen. Deze week tot nu toe was slechts op één middag alles aan dubbelgeleed op de weg.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

"Nieuwe" LEs levert blijkbaar ook nieuwe LE-diensten op: ik zag er vanmiddag rond 16.20 uur eentje (3114) op de 65 richting Nieuwegein. Op die rit zat tot eerder deze week steeds een Ambassador.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Kwam vanmorgen toevallig weer eens over De Uithof heen (als gevolg van een storing bij NS) en daarbij viel op dat de behendigheidswedstrijden voor buschauffeurs binnenkort tijdens de reguliere dienst gehouden kunnen worden. Bij halte UMC Utrecht was men de tijdelijke busbaan aan het asfalteren namelijk en die maakt er een behoorlijke slinger over de oude keerlus aldaar.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Suus »

De gemeente Utrecht is een beetje geïrriteerd over de nieuwste reclame-abri (Volkskrant 21 oktober 2016):
Afbeelding
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door sirvinniei »

Ik vind 'm wel leuk, maar misschien past ik anders als ik er elke dag tegenaan moet kijken.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door ArrivaBas »

Het heeft wat, maar de functie van de halteinformatie moet niet ten onder gaan door deze toch wel excentrieke reclame.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
MdJ
Berichten: 4533
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door MdJ »

Ik had er deze week nog een foto van gemaakt, maar dacht dat de reclame er al langer hing. :lol:
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door reisthijs »

Deze halte heeft al zo vaak een vreemde uitdossing gehad. Belettering op het dak zien we ook niet voor het eerst. En het is altijd maar voor een week of 2, dus om daar nu zo moeilijk over te doen?

Het is dit keer wel een mooie combinatie van huisstijlkleuren, lijkt net of het zo hoort in plaats van reclame. Misschien hebben ze daar moeite mee.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
robertgvu
Berichten: 140
Lid geworden op: za 10 mei 2014, 21:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door robertgvu »

Nog een paar interessante meldingen van Citaro's uit verschillende bron: 19/10 3111 en 3116 op de lijn gezien; 21/10 een paar verrassingen: 3114 op lijn 58, 3174 op lijn 71, 3195 op lijn 63, 4151 op lijn 271, 4170 op lijn 77.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Bij die LEs is me trouwens ook opgevallen dat de koersdisplays verschillen. Ik zie nu ze er allemaal zijn dagelijks een LE op 63 ri. Utrecht rond 7.35 uur op de Europalaan, maar de ene keer staat "Utrecht CS" gecentreerd in het midden en bij een andere weer schermvullend.
De HESSen zie ik de laatste dagen vrijwel elke middag nog in de stalling staan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MdJ
Berichten: 4533
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door MdJ »

robertgvu schreef:Nog een paar interessante meldingen van Citaro's uit verschillende bron: 19/10 3111 en 3116 op de lijn gezien; 21/10 een paar verrassingen: 3114 op lijn 58, 3174 op lijn 71, 3195 op lijn 63, 4151 op lijn 271, 4170 op lijn 77.
Check van zo'n citaro op lijn 58 omstreeks 19:16 in Maartensdijk. In mijn hoofd zat overigens de 3116, maar dat weet ik niet zeker meer.
Bij twijfel: gebruik beton.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door busfanNL »

Ik zag gister ook een LE op volgens mij de 51. Er stond Zeist via Vollenhove volgens mij
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Globetrotter »

busfanNL schreef:Ik zag gister ook een LE op volgens mij de 51. Er stond Zeist via Vollenhove volgens mij
Lijn 51 rijdt niet via Vollenhove, dus het zal wel lijn 52 richting Zeist Handelscentrum of lijn 53 zijn geweest.
robertgvu
Berichten: 140
Lid geworden op: za 10 mei 2014, 21:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door robertgvu »

De stand van zaken rond de tien LE's is nu als volgt: in dienst vanuit Nieuwegein 3111, 3114, 3116, 3174, 3195, 3198, 3205 en 3316. Hierbij zij aangetekend dat de 3316 'per ongeluk' in Zeist is beland na een al eerder uitstapje naar Wijk bij Duurstede. Ik heb de bus vanmiddag nog gezien op een omloop vanuit Zeist op lijn 74. In Utrecht (Europalaan) staan nog steeds de 3201 en 3202. Deze laatste twee zullen nog naar Nieuwegein gaan zodat daar alle tien de bussen volledig inzetbaar zijn.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Inderdaad een LE op de weg vandaag, die is ook nog in Amersfoort geweest. Zag 'm rond 10.20 uur op de A28 bij Zeist ri. Amersfoort uitrukken met al "52 Utrecht CS" op het display.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
robertgvu
Berichten: 140
Lid geworden op: za 10 mei 2014, 21:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door robertgvu »

Vanmiddag op omloop 879 (lijnen 66 en 71) de 3201. De 3202 heb ik niet gezien.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 28 gasten