Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Roeland
Berichten: 2265
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Roeland »

Daniel schreef:Overigens door de vertraging ook weereens een 298 gespot, die was niet echt druk met nog maar 2 passagiers na Woudenberg.
Voor zo'n nieuwe lijn vind ik 2 reizigers niet eens heel erg tegenvallen.
Hoe doet de 298 het trouwens op het drukste stuk (spits tussen Woudenberg en Utrecht)?
cassie127
Berichten: 6580
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door cassie127 »

Klopt als er geen haltes vervallen gebeurt dit nog wel. Net zoals bij omleidingen van een paar uur of een dag.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Ah vandaar, heb in het afgelopen jaar alleen nog een keer een omleiding van één middag gehad, daar was niks aangepast uiteraard.
Roeland schreef:Hoe doet de 298 het trouwens op het drukste stuk (spits tussen Woudenberg en Utrecht)?
Hij was net een minuutje te laat om echt goed naar binnen te kijken vanuit de X80 in Woudenberg vanmiddag (rit met aankomst daar rond 16.50). Maar zag er sowieso meerdere passagiers in zitten voordat hij bij De Poort gehalteerd had.

Op die X80 schiet de omleiding lekker op, was slechts 4 minuten trager i.p.v. soms 20 op de normale route (waar de rij auto's al een stuk langer dan gisteren was).
Opvallend is dat de schermen wel de omleiding kennen maar de chipkaartlezers bij De Kei nog op Leusden, Bavoort stonden. Nog goedkoper ook dus voor wie op saldo reist.
Bij Zonnehof-Oost hebben ze wel een klein foutje gemaakt: daar hangt hetzelfde briefje als bij Zonnehof-West met halte Centrum als dichtstbijzijnd alternatief. Maar dat is daar uiteraard halte De Kei, de vervangende haltes liggen hier wel ideaal dichtbij. Scheelt mij amper een minuut lopen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door dennistd »

Daniel schreef:Opvallend is dat de schermen wel de omleiding kennen maar de chipkaartlezers bij De Kei nog op Leusden, Bavoort stonden. Nog goedkoper ook dus voor wie op saldo reist.
Dat is waarschijnlijk gedaan omdat een omleiding nooit duurder mag zijn. Voor de chipkaart worden alleen de oorspronkelijke haltes aangegeven, pas naar de volgende verspringend als dat een normale halte is.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Valt in deze dan dus wel op dat ze niet naar Leusden, Schutterhoeflaan versprongen waren want halte Bavoort zijn we immers voorbij gereden. Bij deze omleiding zal het tarief ook wel niet echt schelen: De Kei ligt letterlijk om de hoek bij Zonnehof-Oost, dus da's qua tarief redelijk één op één te vervangen.

Volgens mij is De Kei trouwens ook geen noodhalte ri. Rhenen (logisch gezien de ligging van Zonnehof-West, om de hoek bij Centrum) en Zonnehof-Oost (om de hoek bij De Kei), maar dat staat in het omleidingsbericht niet expliciet zo. Vanmorgen dan ook maar op Centrum opgestapt, hoewel De Kei voor mij zelfs nog iets dichterbij zou zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door SuperGhost »

Daniel schreef:Bij deze omleiding zal het tarief ook wel niet echt schelen: De Kei ligt letterlijk om de hoek bij Zonnehof-Oost, dus da's qua tarief redelijk één op één te vervangen.
Alleen wordt volgens mij niet de hemelsbrede afstand gebruikt, maar de afstand die de bus aflegt. Dan is de afstand opeens 2,5 km langer.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

De afstand wordt ook vooraf ingeprogrammeerd en niet live gemeten, dan zou een rit als vanmiddag waarop m'n bus op De Klomp een rondje moest rijden zodat de 5 kon vertrekken opeens duurder worden immers :wink:
Dan moet bij een omleiding toch ook de afstand naar de halte die een vervangende halte vervangt geprogrammeerd kunnen worden. Het is immers niet simpelweg het pakket van lijn 80 laden bij deze omleiding: de bus gaat gewoon over de Arnhemseweg langs Leusden-Zuid en dan de Groene Zoom op, daarnaast wordt van halte Tabaksteeg tot De Kei non-stop gereden tot verbazing van wachtende reizigers die gewoon hun hand opstaken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Alex99
Berichten: 66
Lid geworden op: do 13 sep 2018, 09:24

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Alex99 »

Roeland schreef: Voor zo'n nieuwe lijn vind ik 2 reizigers niet eens heel erg tegenvallen.
Hoe doet de 298 het trouwens op het drukste stuk (spits tussen Woudenberg en Utrecht)?
Ik heb speciaal even een account aangemaakt om te reageren op dit bericht :D . Ik zat gisteren in de 298 vanaf W'berg De Poort naar Utrecht (rit van 8:23 uit m'n hoofd). Daar vielen mij een aantal dingen op.
Allereerst dat de reisinformatie nog niet helemaal goed werkt: als ik op de OVinfo app kijk, dan raakt het systeem de routeinfo nog al eens 'kwijt'. Had dit eerder ook al met een rit van 12:23, waar het display van de bus ook '298 Geen Dienst' aangaf - en de bus ietsje te laat kwam. Nu kwam de foute routeinfo waarschijnlijk doordat de chauffeur de melding 'lijn bezet' o.i.d. op z'n scherm kreeg wanneer hij de route probeerde in te voeren. Enfin, rit reed wel gewoon en de chauffeur attendeerde er ook op, zorgde wel voor wat gestreste reizigers :roll:

Tweede wat mij opviel was dat deze rit (dan heb ik het dus over de rit van 8:23 gisteren) behoorlijk gevuld zat. Wat noem ik behoorlijk gevuld? Nou, meer dan 2 reizigers, eerder zo rond de 20. Heb ze helaas niet precies geteld, maar op iedere 'stoelenrij' zat minstens wel 1 persoon, dus reken maar uit hoeveel dat ongeveer is in een verlengde Setra (en dat is dan de voorzichtige schatting). Daarnaast viel me ook op dat de bus al bij De Poort al aardig gevuld zat. Er stapten ook nog nota bene mensen op Zeist, Woudschoten in én uit! Dat verbaasde mij.

Kortom, ik ben niet de enige die blij is met deze lijn (+ hij werkt dus best wel goed als ik het zo zie) :P

Edit: vrijdag ga ik als het goed is weer met de 298, daar wil ik best nog wel even weer een verslagje van doen ;)
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door dnmw2705 »

Welkom op het forum Alex!

Leuk om te horen dat die lijn al aardig gebruikt wordt!
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door dnmw2705 »

De oplossing voor de drukte in de 656
Spoiler: show
Afbeelding
http://www.dumpert.nl/mediabase/7513677/428719d9
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Ferdinand »

Zojuist een Arriva Qliner zien rijden over de Amersfoortseweg in Zeist. Dit was een vrij oude Mercedes-Benz (?) met kenteken BR-NL-64 (?). Gaat hij hier ergens een bus vervangen ofzo?
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8660
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Milco »

Een bus vervangen lijkt me niet, want Arriva rijdt niet in de omgeving van Zeist. Ik vermoed dat het een bus was van Arriva Touring die gewoon een rit had vanaf/naar Zeist of die omgeving. ;)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8831
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door ArrivaBas »

De BR-NL-64 is volgens busfoto.net de 79 van TCR.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Vanwege werkzaamheden rijdt lijn X80 in Rhenen momenteel naar halte Paardenveld i.p.v. het Dierenpark, tenminste dat staat in het omleidingsbericht van Syntus.
Op de schermen in de bus en in de apps staat echter vermeld dat 'ie maar tot halte Tollekamp in Rhenen rijdt...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Ferdinand »

ArrivaBas schreef:De BR-NL-64 is volgens busfoto.net de 79 van TCR.
Klopt, er stond 79 op.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5256
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Lijn 45 »

Dan rijdt die daar wegens een schoolreisje ofzo.
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door dennistd »

Daniel schreef:Vanwege werkzaamheden rijdt lijn X80 in Rhenen momenteel naar halte Paardenveld i.p.v. het Dierenpark, tenminste dat staat in het omleidingsbericht van Syntus.
Op de schermen in de bus en in de apps staat echter vermeld dat 'ie maar tot halte Tollekamp in Rhenen rijdt...
Volgens mij kan het systeem geen andere eindhalte aan dmv een omleiding.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Sowieso vond ik het al opvallend dat 'ie überhaupt naar een andere eindhalte zou rijden, want na halte Tollekamp ligt ook een rotonde waarop gekeerd kan worden en die halte heeft in beide richtingen een haltekom waar tijd afgewacht kan worden. Of men moet het doen wegens de overstap op lijn 50 (bij Rhenen, Stad kan je immers wel keren op een rotonde maar geen tijd afwachten), maar die moet dezelfde brug over die wegens werkzaamheden afgesloten is.
RTV Utrecht had daarentegen weer een nieuwsbericht dat lijnbussen ten allen tijde tijdens de werkzaamheden de brug over zouden mogen, maar X80 dan blijkbaar niet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door dennistd »

Lijn 50 gaat er ook niet overheen:
i.v.m. spoedreparatie aan het viaduct in Rhenen rijden we de volgende omleiding.



Richting Wageningen:

Voor het viaduct VRI rechtsaf, Stikke Hucht onderaan linksaf het fietspad op, door verkeerregelaars wordt u geholpen met de oversteek, alleen oprijden als het fietserslicht groen is, over de N233, einde fietspad linksaf Zwarteweg, einde weg VRI rechtsaf = bestaande route.



Richting Utrecht:

Na de halte Station/Tuinlaan VRI linksaf Zwarteweg, na de inrit van het station gaat u rechtsaf het fietspad op. Verkeersregelaars helpen met de oversteek over de N233, alleen oprijden als het fietserslicht groen is, einde fietspad rechtsaf de Stikke Hucht, einde weg VRI linksaf = bestaande route.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Ah, vandaar dat de 50 geen voor reizigers zichtbare omleiding heeft... En als je dan hier het volgende leest...
RTV Utrecht schreef:De provincie hoopt dat mensen tijdens de werkzaamheden zoveel mogelijk gebruik gaan maken van het openbaar vervoer. Bussen kunnen namelijk ten alle tijden doorrijden. Dat is zo afgesproken met alle betrokken partijen.
...lijkt het alsof ze een rijbaan voor de bus open houden. Maar da's een fietspad i.p.v. een rijbaan dus, gelukkig staat er kennelijk een verkeersregelaar om op het knopje te drukken :lol:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Ferdinand »

U-OV zet minitreintje in op Laan van Vollenhove in Zeist

https://www.ad.nl/utrecht/u-ov-zet-mini ... ~a99a0ab2/

Geniaal! Hahahaha!
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1256
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Frank93 »

Syntus meldt dat de rituitval vanwege personeelstekort na de herfstvakantie voorbij is.

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1820550/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13171
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Z2N »

Erg prettig dat lijn 12 nu extra spitsbussen heeft van Pouw, maar man wat zijn die Citaro's ondingen. Bii elke halte moet mijn chauffeur vragen of de deuren achter wel open staan, en de stopknop heeft er geen zin in, dus een nodeloze stop op Sterrenwijk. Maar ach, zitplek. *O*
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
TimoD
Berichten: 211
Lid geworden op: do 10 mei 2018, 09:10
Locatie: Utrecht/Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door TimoD »

Ik meende er al iets over gelezen te hebben, maar kan het niet meer vinden. Ik vraag het dus maar even: volgens de RDW zijn die Citaro's van Pouw euro3 bussen. Ik kan me niet voorstellen dat Utrecht zulke roetmonsters toelaat in de milieuzone. Hebben ze een compleet andere motor gekregen zodat ze EEV-compliant zijn of hebben we hier daadwerkelijk te maken met vieze Euro3 jongens?
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door MdJ »

Ja, deze citaro's hebben destijds in Almere een nieuwe motor gekregen, zodat ze EEV-zijn.
Voor de nieuwe concessie (waarin alleen CXX geboden had) was EEV vereist, maar mocht de leeftijd hoger zijn.
Bij twijfel: gebruik beton.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 22 gasten