Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Meltrain »

rm7 schreef:
Ferdinand schreef: Ik ben trouwens ook benieuwd wat er gedaan gaat gebeuren met de 'overige' lijnen in Utrecht. Ik zag in Google Maps dat de stadslijnen geel gaan worden van kleur en de streeklijnen krijgen geen kleur.
Rood=lijn 50
Groen=lijn 28
Blauw=lijn 77
Paars=lijn 34
Roze=lijn 73
Turquoise=lijn 41
Oranje=tram
Geel=rest (stad +streek)
Dan is het wel weer verwarrend dat op de lijnennetkaart de tramlijnen geel zijn en de buslijnen (van/naar/via Utrecht Centraal) een soort van oranje zijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Cas
Berichten: 881
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Cas »

Ik ben, nu ik er vaak kom, best een fan van Dbz geworden, maar de treinaansluitingen zijn soms dramatisch. De (stoppende) IC en de sprinter komen nog geen 6 min na elkaar langs, waardoor je dus een prachtige 6/24 ligging hebt richting Utrecht. Op weg van de Heuvelrug naar Centraal heb ik uiteindelijk langer op Dbz staan wachten dan ik in de bus en trein samen besteedde...
請勿靠近車門
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door SuperGhost »

Meltrain schreef:
rm7 schreef:
Ferdinand schreef: Ik ben trouwens ook benieuwd wat er gedaan gaat gebeuren met de 'overige' lijnen in Utrecht. Ik zag in Google Maps dat de stadslijnen geel gaan worden van kleur en de streeklijnen krijgen geen kleur.
Rood=lijn 50
Groen=lijn 28
Blauw=lijn 77
Paars=lijn 34
Roze=lijn 73
Turquoise=lijn 41
Oranje=tram
Geel=rest (stad +streek)
Dan is het wel weer verwarrend dat op de lijnennetkaart de tramlijnen geel zijn en de buslijnen (van/naar/via Utrecht Centraal) een soort van oranje zijn.
Hallo, we gaan het toch niet logisch maken?! :twisted:
henrivanderweijden
Berichten: 735
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door henrivanderweijden »

Is het normaal dat de rit vanaf Capelse Brug op lijn 195 om 17.33 uur met een gelede Citaro wordt gereden?
De 1201 verzorgde de rit met een niet werkend beeldscherm in de bus. Er zaten trouwens ook geen USB poorten in deze bus(voorin tenminste)..
Speedmaster
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 07 nov 2016, 11:27

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Speedmaster »

Klopt, al eerder gezien dat aan het eind van de middag er een gelede rijd op deze lijn
Laatst gewijzigd door Ardan op di 26 nov 2019, 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet geheel quoten.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

195/295 is al sinds de geledes er zijn één van de reguliere lijnen waarop ze ingezet worden, de andere is 102. Verder rijden ze alleen op scholierenritten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door busfanNL »

Worden ze vanaf drgl 2020 dan ook op de 295 ingezet naar Rotterdam of is dat dan over door de hogere frequentie?
Maxim
Berichten: 300
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 10:52
Locatie: Baarn
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Maxim »

18m ritten op 102, 107 (drukte naar Gouda ‘s morgens), 680, 682 en 10. Op enkele ritten 195/295 dan 15m ipv 18m, leek me ook iets geschikter voor de langere afstand op hoge snelheid, zeker omdat het aantal zitplaatsen ongeveer gelijk is.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5259
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Lijn 45 »

Trof vanmorgen U-OV Amba 4492 op lijn 72 met gele lijncijfers zonder achtergrond op de matrix en daarnaast de bestemming:

Nieuwegein
Centrum

Lijkt er op alsof dit het begin is van de aanpassingen die een deel van de Ambassadors voor de nieuwe dienstregeling gaat krijgen.

Als een foto gewenst is plaats ik die.
Laatst gewijzigd door Lijn 45 op di 26 nov 2019, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door nvdw »

Ik zou mijn geld zetten op een handmatig ingestelde filmkast.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
omaylie
Berichten: 456
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door omaylie »

Lijn 45 schreef:Trof vanmorgen U-OV Amba 4492 op lijn 72 met gele lijncijfers zonder achtergrond op de matrix en daarnaast de bestemming:

Nieuwegein
Centrum

Lijkt er op alsof dit het begin is van de aanpassingen die een deel van de Ambassadors voor de nieuwe dienstregeling gaat krijgen.
Als ze dit op de nieuwe trams doen, dan hebben ze die achtergrondkleur voor niks gebruikt. Of gaan ze wel een achtergrondkleur bij de trams gebruiken (waar ik dus wel op hoop)?
Gerben3
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 27 okt 2019, 17:44

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Gerben3 »

Cas schreef:Ik ben, nu ik er vaak kom, best een fan van Dbz geworden, maar de treinaansluitingen zijn soms dramatisch. De (stoppende) IC en de sprinter komen nog geen 6 min na elkaar langs, waardoor je dus een prachtige 6/24 ligging hebt richting Utrecht. Op weg van de Heuvelrug naar Centraal heb ik uiteindelijk langer op Dbz staan wachten dan ik in de bus en trein samen besteedde...
Opzich ik ook wel want het is een alternatief voor mij voor de overvolle lijn 12 (alles beter dan daar in te moeten proppen). Alleen vind ik de overstappen bus (lijn 71/371) naar de trein richting Nijmegen érg krap (5 minuten overstaptijd maar bij 2 á 3 minuten wordt die al krap doordat je eerst helemaal de brug over het spoor op en af moet)... Zeker in de spits is dat niet te doen en zelfs buiten de spits gaat die overstap vaak fout. Wat dus betekent dat je een halfuur mag wachten op de volgende trein.

Het nieuwe station maakt het misschien beter (dan ben je denk ik sneller/makkelijker op het perron denk ik). Het station begint er wel al mooi uit te zien trouwens, ik zie het elke keer steeds mooier worden!
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13177
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Z2N »

omaylie schreef:
Lijn 45 schreef:Trof vanmorgen U-OV Amba 4492 op lijn 72 met gele lijncijfers zonder achtergrond op de matrix en daarnaast de bestemming:

Nieuwegein
Centrum

Lijkt er op alsof dit het begin is van de aanpassingen die een deel van de Ambassadors voor de nieuwe dienstregeling gaat krijgen.
Als ze dit op de nieuwe trams doen, dan hebben ze die achtergrondkleur voor niks gebruikt. Of gaan ze wel een achtergrondkleur bij de trams gebruiken (waar ik dus wel op hoop)?
Zoals Nvdw zegt: een handmatig ingestelde lijnfilm is waarschijnlijker. Gele cijfers op zwarte achtergrond is daar gebruikelijk voor, zelfde verhaal bij bussen die volmeldingen filmen of leegmatritten.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
JeroenN75
Berichten: 20
Lid geworden op: za 05 mar 2016, 21:54

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door JeroenN75 »

Op de website van u-ov staat:
[...]Nieuwe dienstregeling per 15 december 2019

Op zondag 15 december gaat de nieuwe dienstregeling van U-OV in. We introduceren U-link: een nieuw en samenhangend kwaliteitsnetwerk voor het Utrechts openbaar vervoer.

Op zes gedeeltelijk nieuwe lijnen rijden we straks sneller en vaker. In de loop van 2020 rijden we op deze lijnen bovendien met nieuwe bussen met meer capaciteit. Lees meer over U-link. De U-link lijnen herken je in de reisinformatie elk aan een eigen, unieke kleur. Daarom nemen we met ingang van de nieuwe dienstregeling ook afscheid van de bestemmingskleuren. [...]
Cas
Berichten: 881
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Cas »

omaylie schreef:Als ze dit op de nieuwe trams doen, dan hebben ze die achtergrondkleur voor niks gebruikt. Of gaan ze wel een achtergrondkleur bij de trams gebruiken (waar ik dus wel op hoop)?
De Uithoflijn (en de SUNIJ-lijn na doorkoppeling) wordt U-link oranje, dus ik verwacht dat de trams ook een oranje achtergrondkleur krijgen. Dat is nu al de bestemmingskleur van USP, dus dat zou best logisch zijn. De trams filmen nu nog bestemmingskleuren (en zelfs bestemmingstekens, die al een hele tijd geleden zijn afgeschaft), dus ze ondersteunen het zeker.
請勿靠近車門
rm7
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 00:04

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door rm7 »

De achtergrondkleur blijft, ze waren de nieuwe kleuren vorige maand aan het testen in de remise.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5259
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Lijn 45 »

Lijn 45 schreef:Trof vanmorgen U-OV Amba 4492 op lijn 72 met afwijkende matrix
Lijkt er op alsof dit het begin is van de aanpassingen die een deel van de Ambassadors voor de nieuwe dienstregeling gaat krijgen.
Mijn vermoeden klopt volgens deze lijst die ik op Fb tegenkwam.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door nvdw »

Ik zou niet weten waarom, want voor de nieuwe dienstregeling zijn geen aanpassingen aan de filmkasten nodig zoals aan het begin van de concessie. Er wordt gewoon een nieuw datapakket ingeladen en klaar.

Zo'n weergave als jij hebt gezien krijg je alleen als je de filmkast handmatig instelt via de aansturing van de kast zelf en niet via de boordcomputer.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
TimoD
Berichten: 211
Lid geworden op: do 10 mei 2018, 09:10
Locatie: Utrecht/Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door TimoD »

Ehh, nee? Dat die bussen blijven rijden (overigens blijven er meer rijden hoor, maar deze sowieso ivm nieuw chassis), heeft toch niks te maken met een handmatig ingestelde lijnfilm (wat jouw geval duidelijk was)? :')
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door ICE105 »

Nieuw chassis? Hoe moet ik me dat voorstellen?
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Stefan »

Ambassadors hebben sinds dag 1 van de productie de neiging om na de achteras door te gaan zakken na verloop van tijd. Met als gevolg dat (delen van) het chassis vervangen moet worden.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

nvdw schreef:Ik zou niet weten waarom, want voor de nieuwe dienstregeling zijn geen aanpassingen aan de filmkasten nodig zoals aan het begin van de concessie. Er wordt gewoon een nieuw datapakket ingeladen en klaar.
En zelfs een aanpassing voor de nieuwe dienstregeling lijkt me onwaarschijnlijk, immers zullen ze maar een paar maanden op U-link rijden tot het nieuwe materieel er is (voor andere lijnen zijn sowieso geen aanpassingen nodig)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
rm7
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 00:04

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door rm7 »

nvdw schreef:Ik zou niet weten waarom, want voor de nieuwe dienstregeling zijn geen aanpassingen aan de filmkasten nodig zoals aan het begin van de concessie. Er wordt gewoon een nieuw datapakket ingeladen en klaar.
Ik heb me laten vertellen dat dat niet zo is. De kleuren moeten geprogrammeerd worden en de handmatige bediening moet bijgewerkt worden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Maar dat is een kwestie van updaten van de software in de boordcomputer, de filmbak zelf hoeft er niet voor aangepast te worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
bartjemestrom
Berichten: 1029
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door bartjemestrom »

Ik heb me eens laten vertellen dat de kleurtjes (en eerder ook de symbooltjes) in de controlunit gebakken zaten en dus wel aangepast moeten worden. De bestemming kan elke bestemming zijn die maar uit de computer komt. Als die overeen komt en een combi vormt worden kleurtjes bij de bestemming getoond.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten