Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Maxim
Berichten: 300
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 10:52
Locatie: Baarn
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Maxim »

"Ze" :mrgreen:

Hoe dan ook, het afgelopen jaar was de rijtijd tussen Amersfoort en Woudenberg erg wispelturig. Natuurlijk door werkzaamheden maar ook door drukte in het centrum en rond de Kersenbaan. Fijn dat dit nu wat beter is. In het ergste geval moet er straks weer tijd af en dat lijkt me geen straf :)

Voor wie dat interessant vindt (het staat ook in het vervoerplan), analyseren gaat trouwens ongeveer zo:
Afbeelding
Roeland
Berichten: 2248
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Roeland »

Maxim schreef: In het ergste geval moet er straks weer tijd af en dat lijkt me geen straf :)
Wat ik wel als "straf" ervaar, is als ik als reiziger standaard 3 minuten op De Poort moet wachten. Zeker in de middagspits, wanneer 80% van de X80-reizigers uit Amersfoort komen, en graag zo snel mogelijk in Woudenberg, Scherpenzeel of Renswoude willen arriveren.
Dan heb ik liever een bus zonder die "straftijd", die zo nu en dan (wanneer het in Amersfoort druk is) inderdaad 3 minuten te laat arriveert, en anders gewoon lekker doorrijdt zonder irritante wachttijden.
Persoonlijk had ik de buffer (die de X80 inderdad nodig heeft) liever op De Klomp gezet.
Want de vertraging is veelal of op de Kersenbaan, of voor het kruispunt De Klomp.
Dubbel irritant is het natuurlijk, als de X80 op De Poort 3 minuten staat te wachten, en vervolgens in de file voor De Klomp alsnog een vertraging oploopt, waardoor de aansluiting op de IC naar Ede in gevaar komt.
Dus vanaf Amersfoort zou ik de X80 zo inleggen, dat-ie bij rustig verkeer precies op tijd rijdt, en dan op De Klomp 5 minuten de tijd afwacht. En dat-ie bij druk verkeer rond Woudenberg iets achterloopt, en die vertraging dan weer op De Klomp inloopt.
Dan heb je de minste irritaties door:
* onnodig wachten op De Poort
* (bijna) missen van de treinaansluiting op De Klomp
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Precies ja, dat is voor de ervaring van de klant het beste. Net als voor de stressniveau's van de instappers in Scherpenzeel. Nu gaat de aansluiting bij de minste vertraging bij het stoplicht voor De Klomp al mis.

Sowieso kost in de andere spitsrichting van X80, 's ochtends van Scherpenzeel/Renswoude naar De Klomp en 's middags andersom, vooral het instappen veel tijd door het grote aantal instappers per halte. Dan helpt het niet als de bus net daarvoor nog tijd heeft staan afwachten.

@Maxim: Dat tijd afwachten bij De Poort gebeurt al het hele jaar dat ik nu met de X80 reis. Echt wisselend per dag was het alleen met de werkzaamheden bij de Hertenkop. Daarvoor en erna viel het echt wel mee.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Maxim
Berichten: 300
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 10:52
Locatie: Baarn
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Maxim »

Dat is goed om te horen. De Poort is een knooppunt en punctualiteit wordt daar gemeten, dus vertrekken we daar het liefst 100% van de tijd op tijd. Als het goed is moet ook de tijd richting De Klomp nu beter verdeeld zijn én haalbaar worden. Althans, volgens de analyse. Ik ben benieuwd hoe dit uitpakt en jullie verzoek (minder stilstaan bij De Poort) zal ik dan ook eens bespreken!
Roeland
Berichten: 2248
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Roeland »

Dat betekent dan dat iets wat de concessieverlener "goed" vindt (nl. dat de X80 op De Poort z'n nogal ruime tijd afwacht en daardoor als "op tijd" genoteerd kan worden) door veel reizigers als irritant wordt ervaren. De kwaliteit die de concessieverlener registreert wordt in dit geval door de reiziger niet als kwaliteit, maar als irritant ervaren...
Ben overigens wel voorstander van tijdhaltes, maar dan wel op relevante punten, zoals station De Klomp en Driebergen, waar inderdaad (ook bij doorgaande lijnen) minstens de helft van de reizigers uitstapt.
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door cassie127 »

Er stond vanmiddag heel even een pagina met de wijzigingen op de website van Syntus Utrecht maar die was vrij snel alweer van de website gahaald :')
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Maxim schreef:De Poort is een knooppunt en punctualiteit wordt daar gemeten, dus vertrekken we daar het liefst 100% van de tijd op tijd.
Een knooppunt waarvan dan? Als ik de vertrektijden daar zo op de DRIP zie steeds sluit 82 er niet echt strak op X80 aan bijvoorbeeld. En de nieuwe 298 naar Utrecht trouwens ook niet op de X80 die in Scherpenzeel begonnen is.

Het afwachten gebeurt trouwens ook richting Amersfoort, waarna de bus vervolgens op de Kersenbaan net een paar minuten te weinig rijtijd heeft en juist vertraging oploopt. Al heb ik daar de laatste tijd wat minder op gelet om er echt getallen bij te kunnen noemen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Maxim
Berichten: 300
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 10:52
Locatie: Baarn
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Maxim »

Een knooppunt in het Programma van Eisen :Y

Maar ik ben het er wel mee eens dat die wel eens overwogen kan worden. Dus zonder beloftes te doen, ik zal het in ieder geval bespreken :pos:
Alex99
Berichten: 66
Lid geworden op: do 13 sep 2018, 09:24

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Alex99 »

Ik ben niet de enige gelukkig! Ik moet er namelijk (vanuit Amersfoort) meestal 1 halte na De Poort uit, en dan kan je 't soms nog beter lopen als de bus 5 minuten straftijd heeft :wink:
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Ferdinand »

Gemiste kans dat de gemeente er niet voor heeft gekozen om de nieuwe bushalte aan de Slotlaan als eilandperron uit te voeren. Dat is een stuk veiliger en het past best.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door marvinkok »

Maxim schreef:Een knooppunt in het Programma van Eisen :Y

Maar ik ben het er wel mee eens dat die wel eens overwogen kan worden. Dus zonder beloftes te doen, ik zal het in ieder geval bespreken :pos:
Dus de provincie proberen te bewegen om het PvE in het voordeel van de klantbeleving te veranderen, dat is een beste opgave :')
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door trolly »

Ja dûh :')
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door regenmaker »

Waarom is er eigenlijk gekozen voor lijnnummer N8 en niet N08 zoals de andere nachtbuslijnen?

EDIT: Ik zie net dat de andere nachtbuslijnen hun 0 weer hebben verloren. Is daar een reden voor?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

regenmaker schreef:EDIT: Ik zie net dat de andere nachtbuslijnen hun 0 weer hebben verloren. Is daar een reden voor?
Dat is alleen zo in het wijzigingsoverzicht, kennelijk was er iemand lui met typen. Dat wijzigingsoverzicht is namelijk sowieso behoorlijk incompleet: dat lijn 70 op zaterdag teruggaat van 4x/uur naar 2x/uur tussen Soestdijk en Amersfoort lijkt me toch redelijk noemenswaardig maar staat nergens. Hij is kennelijk wel aangepast want er staat niet meer dat de 107 op zondag 2x/uur Utrecht - Oudewater gaat rijden terwijl dat Utrecht - Montfoort is in de dienstregeling, maar nu suggereert de tekst dat dit over het gehele traject van 107 en 195 gebeurt.

Edit: Ow nee, hij is dus niet aangepast want de fout zit er bij het overzichtje per regio nog gewoon in. Dat de frequentie van 2 en 4 op zaterdagmiddag ook van 6x/uur naar 4x/uur gaat wordt trouwens ook nergens aangegeven.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door regenmaker »

In de busboekjes staan op sommige plaatsen geen nullen meer. Kan Maxim niet even de lijnnummers consequent maken door N08 te gebruiken. (A)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Littlebusdriver »

Op de nieuwe lijnnetkaart staat de tram naar de Uithof als stippellijn ingetekend tussen de Uithof en Vaartsche Rijn. De legenda vermeldt deze stippellijn niet.

Buurtbus 505 is op de kaart van Syntus Utrecht nu correct getekend. Op de kaart van Syntus Gelderland weer niet. In de lijnfolders ook weer niet.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door regenmaker »

Die routes zijn een beetje globaal door Veenendaal en Ede heengetrokken zo te zien (alleen raar dat de 505 en de 85 zo ver uit elkaar lopen bij station centrum). De route van de 85 loopt ook niet helemaal lekker. In Utrecht heb je veel meer detail op je kaart.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Globetrotter »

Pouw Vervoer 111 (Mercedes Sprinter City) kwam ik zojuist tegen op lijn 2. Is dat vaker zo op zaterdag of is er iets van een tijdelijke omleiding (op de website van Qbuzz (U-OV) kan ik niets vinden)?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Ik heb in OVinfo een bericht bij CS Jaarbeurszijde zien staan dat lijn 2 verviel wegens de sinterklaasintocht, wellicht dat die SprinterCity later op de dag een omleiding heeft gereden die een deel van de binnenstad omzeilde?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Globetrotter »

De afsluitingen voor de Sinterklaasintocht zijn pas morgen (morgen komt de Goedheiligman in Utrecht aan), dus dat kan het niet zijn.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Lijn 45 »

Misschien heeft het iets te maken met het feit dat Pouw volgende dienstregeling de midi-omlopen van U-OV gaat rijden?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Als er zoveel lijnen opeens naar een onderaannemer gaan was het personeel wel al in opstand gekomen lijkt me. Bij nader inzien denk ik dat we het in iets simpels moeten zoeken: Optares niet inzetbaar en de vervangende Sprinter van U-OV zelf (de 4363) ook niet beschikbaar.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door busfanNL »

Nou ja de 14, 15 en 16 worden toch ook al door chauffeurs van pouw gereden. Hoorde ik ooit van een chauffeur van de 106. Die zij dat die een collega op de 14 ging aflossen. Dus het zou me niks verbazen als ze alle midi omlopen gaan rijden. :Y
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Tom98 »

Toen ik vanmiddag rond 16:50 aan mijn laatste rondje op lijn 50 begon zag ik op CS Jaarbeurszijde een takelwagen van een bergingsbedrijf die op halte C8 een dubbelgelede bus van Qbuzz aan het optakelen was.
Ben benieuwd wat er met die bus aan de hand was :?:
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door dennistd »

Ik denk dat ie kapot was (A)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten