Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Klopt, daar zag ik de nog niet 100% functionerende 3198 vanavond ook. En net ook weer op CS.
Waar de rest van de LEs die ik gespot heb normaal het lijnnummer toont heeft de 3198 blijkbaar verkeerde software: deze toont geen lijnnummer maar op enorm formaat het "huisje"-symbool en als bestemming "Wilhelminapa". Naast in de lengte viel door de enorme lettergrootte ook de onderste helft van de bestemming buiten beeld.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Globetrotter »

robertgvu schreef:Nog een laat bericht. Jan van Zijtveld belde net met de mededeling dat hij rond acht uur vanavond bij het Oorsprongpark de 3198 op lijn 8 aantrof. Duidelijk dus, de inzet lijkt willekeurig en uiteindelijk los van elke planning/opzet. Dat maakt het wel leuk.
Dank voor het bericht. Meteen maar even van de gelegenheid gebruik gemaakt door een ritje mee te gaan. Wat mij opviel was dat het reisinformatiescherm in de bus ook nog niet functioneert. Verder heeft de chauffeur geen twee kastjes in zijn bus, maar alleen maar dat kastje waar de haltes+punctualiteit wordt vermeld (Qbis is dat toch?). De stoeltjes in de bus zijn verder nog gewoon Gronings rood. Op de voorruit van de bus staat ene sticker geplakt en op de filmkast past de eindebestemming niet volledig (op de filmkast aan de zijkant geloof ik wel beter). Wat ook wel opvallend was, was het kleine filmkastje aan de achterkant. In plaats van het lijnnummer stond er in dit geval Utrecht Vredenburg. Ik denk dat dit kwam omdat de bus op het centraal station stond en de volgende halte het Vredenburg was, dus dat de filmkast achter de eerstvolgende halte in plaats van het lijnnummer toont.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Zag het zo gauw niet langskomen bij terugbladeren in dit topic, maar er blijken nog wat 12-meter stadscitaro's vanuit Nieuwegein te rijden. Ik zag er vanmorgen in elk geval eentje op lijn 63 rijden, nummertje verder niet gezien.
Verder zijn er zover ik tot op heden heb gezien dagelijks tenminste twee HESSen actief, zoals eerder gemeld vooral als flexbus. Maandag zullen we wel gaan zien of ze het ook nog zo goed volhouden als ze verder moeten gaan rijden dan het stukje tussen de stalling en de buffer op een van de eindpunten van lijn 12. (Al stond er van de week al eentje bij de werkplaats in de middagspits)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door MdJ »

Mij viel op dat lijn 55 ook deels weer met ambassadors gereden wordt.
Bij twijfel: gebruik beton.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door wouter15 »

Lijn 2 rijdt t/m 3 september niet omdat er geen bus is die op deze lijn mag rijden: https://u-ov.info/plan-mijn-reis/storingen/3630
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door bartjemestrom »

Er staat dat de busjes niet opgeladen kunnen worden en vervangende bussen zijn niet voorhanden ;)
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door ArrivaBas »

Er heeft ook al wel eens 12-meter op lijn 2 gereden aan het begin van de huidige concessie, maar dan moet het inderdaad ook nog over zijn op de stalling. Als er geen bussen over zijn, die wèl kunnen rijden, dan rest, zoals U-OV nu doet, niets anders dan midi's huren of de lijn opheffen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
robertgvu
Berichten: 140
Lid geworden op: za 10 mei 2014, 21:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door robertgvu »

Even aanvullend over de situatie rond 12 meter Citaro's vanuit Nieuwegein. De vier Groningse LE's rijden overal waar het maar enigszins nodig is. Denk ook aan het feit dat er nog zes moeten komen! Deze ontbrekende bussen worden in ieder geval deels gecompenseerd door de stadswagens 4060/61/63/65/66. De 4064 rijdt in de stad en de 4062 zie ik in het geheel niet.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Meltrain »

wouter15 schreef:Lijn 2 rijdt t/m 3 september niet omdat er geen bus is die op deze lijn mag rijden: https://u-ov.info/plan-mijn-reis/storingen/3630
Mogelijk is het aangepast, maar er staat nu dat lijn 2 eens per 30 minuten rijdt..
Ik vraag me wel af wat de oorzaak is van het niet kunnen opladen. Een storing aan de bussen zelf misschien?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Hainje »

Het is aangepast dan, want eerder vanmiddag zag ik nog staan dat er de komende dagen geen bus rijdt op lijn 2.
🍉
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Er staat al een paar dagen steeds 's middags een Optare naast de werkplaats. Dus of er is er ook nog eentje stuk of hij staat daar op te laden.
Niet kunnen laden op CS zorgt immers vooral voor materieeltekort doordat er dan op de stalling geladen moet worden en dat tijd kost.

@Mdj: Grotendeels zelfs. Er rijden voornamelijk Amba's op 55 maar een enkele rit wordt nog wel met een stadscitaro gereden.

Wat de LEs betreft een hoop spotjes vandaag:
- vanmorgen eentje op 63 op de rit waarop gister een stadscitaro zat (dat zal wel een van de vaste LE omlopen zijn dan).
- vanmiddag zowel eentje op 10 als 51 op ritten waar ik tot nu uitsluitend Amba's gezien heb.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door MdJ »

Toevallig reden die citaro's dan net de 3 bussen die ik vanaf 18:00u tegenkwam richting Maartensdijk :) Rijdt er nog steeds een rit geleed daarop in de ochtendspits?
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Ik heb die gelede rit recent niet gezien, maar ben ook eigenlijk vaak net te vroeg op CS om die rit naar de Winklerlaan (dat is degene die geleed rijdt) te zien. Dat durf ik dus niet te zeggen.

Een stadscitaro op 55 hoeft trouwens nu ook niet te betekenen dat het een rit vanuit de stad is. Er zitten er immers een stel in Nieuwegein in afwachting van meer LEs en het zijn ook vooral ritten vanuit Nieuwegein (63/65/66) die overloopjes naar 55 kennen zover ik tot nu toe heb gezien.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
robertgvu
Berichten: 140
Lid geworden op: za 10 mei 2014, 21:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door robertgvu »

De gelede rit op lijn 55 in de ochtendspits gaat inderdaad tot de Winklerlaan en vertrekt vanaf CS om 08.10 uur. Aansluitend rijdt deze wagen een extra rit op lijn 30 vanaf Overvecht NS om 08.37 uur.
Daniël: in de ochtendspits vind ik één omloop voor een LE die als lijn 63 van CS naar Vianen rijdt. De vertrektijd vanaf CS is 08.14 uur.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

In dat geval is het dus geen geplande omloop want de LE die ik spotte (op de rit waar gister een stadscitaro op zat) ging omstreeks 7.35 uur als 63 naar Utrecht CS toe.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
robertgvu
Berichten: 140
Lid geworden op: za 10 mei 2014, 21:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door robertgvu »

Er zijn - op papier! - twee ritten voor LE's in de ochtendspits op lijn 63 van Vianen naar Utrecht. Om 7.12 (aankomst 7.51) en 7.27 (aankomst 8.06). Het zou dus de eerste kunnen zijn!
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door nvdw »

Kwam om 9.45 ook al een LE tegen op de A2, als 287 naar Vianen (vijf minuten van Lekbrug West).
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
robertgvu
Berichten: 140
Lid geworden op: za 10 mei 2014, 21:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door robertgvu »

Dat is conform planning. De bus is om 927 vanaf het WKZ vertrokken om bij de Lekbrug te eindigen om 953. Daarna volgt nog een rit richting WKZ (957-1022).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Deze was hier nog niet langs gekomen...
U-OV start met pinnen in de bus
Reizigers met de U-OV nachtlijnen kunnen vanaf zaterdag 3 september met hun pinpas betalen, zowel met hun pincode als contactloos. Contant betalen in de nachtbus is vanaf deze datum niet meer mogelijk. Het plaatsen van pinautomaten in de nachtbussen is één van de maatregelen die U-OV neemt om contant geld in de bus te verminderen en de veiligheid te vergroten.

De afgelopen maanden zijn veel busvervoerders geconfronteerd met overvallen op de bus. Na landelijk overleg eerder dit jaar heeft OVNL, de gezamenlijke branchevereniging van openbaarvervoer-bedrijven in Nederland, het streven geuit om contant geld in de bus te beperken en op termijn af te schaffen. U-OV onderschrijft dat streven. Het pinnen in de nachtbus is de eerste stap. De inzet van U-OV is dat alle bussen op 1 januari 2018 zijn voorzien van pinapparatuur. De ervaringen van het pinnen op de nachtlijnen neemt U-OV mee bij de verdere uitrol. Het gaat dan bijvoorbeeld om de techniek en de tijd die het pinnen in beslag neemt.

Op de nachtlijnen, die elke zaterdagnacht rijden, is sprake van veel losse kaartverkoop. De nachtlijnen zijn daarom bij uitstek geschikt voor de start met het pinnen in de bus. Hiermee bieden we deze reizigers meer gebruiksgemak en vergroten we de sociale veiligheid voor zowel de reizigers als de chauffeur.

Aanstaande zaterdag 3 september kunnen de nachtreizigers voor het eerst pinnen in de bus. Met contant geld betalen is vanaf deze datum niet meer mogelijk op de nachtlijnen. Reizigers met een gratis Nachtlijnproduct op hun OV-chipkaart kunnen deze gewoon blijven gebruiken.
Bron: https://u-ov.info/contact/actueel/u-ov- ... en-de-bus/
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Globetrotter »

Eind van de middag de voertuigen 3198 en de 3316 op lijn 287 en de 3205 op lijn 71 gespot. Verder had HESS 4220 al een defect (inclusief monteur van extern bedrijf) en reden de 4218 en 4219 wel (althans, ze deden het. Een van de twee heb ik ook daadwerkelijk op dienst gezien). Kan het zijn dat de versterkingsritten van lijn 12 richting het Centraal Station op de Heidelberglaan starten?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Ik meen eerder in dit topic gelezen te hebben dat de flexbussen voor lijn 12 op de oude lus bij het UMC opgesteld staan, dus starten op de Heidelberglaan kan best. Dat was althans ook altijd de halte waar de perroncoördinator stond om de bezetting in de gaten te houden.
Opvallend genoeg voor begin september reden nog niet alle DGBs trouwens vandaag, d'r stond vanmiddag nog een AGG300 in de verder akelig lege stalling Europalaan. Vanmorgen zag ik de rij op perron C8 al wel aardig oplopen in lengte trouwens, maar er was nog geen lijn 12 in de buurt te zien. Ook lijkt de flexbusuitruk nu wat later plaats te vinden dan voorgaande jaren.

Vanmorgen had ik ook wel een apart fenomeen in lijn 74 die terwijl de bus met motor uit bij de halte stond het reisinfoscherm in grijstinten toonde, vervolgens na het starten het scherm de lijnkleur rood kreeg en toen de bus wegreed sprong 'ie op groene achtergrond. Blijkbaar zitten er nog lichte afwijkingen in de GPS locaties.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Hainje »

De gps op mijn mobiel gaat ook altijd even zoeken waar ik zit als ik Google Maps opstart. Dikke kans dat bij een herstart van de bus dit ook bij de boordcomputer van toepassing is.
🍉
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Busfoto.nl »

De schoolrit van lijn 681 werd vanmorgen gereden met de Pouw Duvedec in partybusuitvoering.

3 hessen rijden op de flex-12.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Wat was er vanmiddag aan de hand zeg... Dat ik bij Europaplein Noord in een goed gevulde 77 plaatsnam was nog niet zo heel uitzonderlijk, maar dat er vervolgens bij het Anne Frankplein zoveel wachtende reizigers stonden dat ze niet allemaal op de stoep pasten en deels in het gras stonden heb ik nog maar zelden gezien in de 7 jaar dat ik al dat stukje per bus afleg.
In elk geval kreeg mijn 77 er maar een deel van mee en de achteropkomende 65 kreeg ondanks de gelede bus nog niet alles mee. Er bleef nog best veel op de halte achter.

En dat terwijl de spitsfrequentie op de Europalaan nu op 25x/uur zit van alle lijnen opgeteld. Da's meer dan ooit na een licht dipje in frequentie in de eerste paar jaar Qbuzz.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Owja zou het bijna vergeten: er stond gistermiddag ook een witte CapaCity naast de werkplaats aan de Europalaan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten