Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
StefanRijnhoutjes
Berichten: 425
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door StefanRijnhoutjes »

En trouwens lijn 35 is niet gekoppeld aan lijn 11 maar aan lijn 6 rond kwart over elk uur
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Lijn 55 wordt nog altijd deels vanaf de stalling Europalaan gereden en daar hebben ze geen Amba's. 37 wordt al jaren deels met Amba's gereden, dat zijn vaak ritten die als lijn 65 aankomen (die rijdt één kant op immers veel vaker) en dan vanaf CS als 37 naar Maarssen gaan en als 48 weer terug richting Nieuwegein.

En lijn 35 zal ook aan lijn 11 gekoppeld zijn, aan de dienstregeling te zien is het waarschijnlijk een rondje 6 - 35 - 35 - 11 - 11 - 6 wat er nu gemaakt wordt. Een terugkerende 35 kan immers niet als 6 weer verder, want die komt dan al als 30 uit De Uithof.
Vermoed dat dat doorgevoerd is om de chauffeurs ook bij een pauze/afloslocatie te krijgen want 11 is nu immers de enige lijn die bij de Rijpwetering eindigt. Vorig jaar konden ze daarvandaan nog als 19 door naar CS.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3035
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door nvdw »

StefanRijnhoutjes schreef:Misschien een domme vraag:
Domme vragen bestaan niet, maar het doel van vragen stellen en ze dan zelf beantwoorden ontgaat mij een beetje.

In aanvulling op Daniël: tijdens de zomerdienstregeling wil U-OV nog wel eens ritten in een streekomloop gooien die normaal het werk van de 'stadschauffeurs' zijn en vice versa, waarschijnlijk om het werkpakket efficiënter te maken en beter onder de stallingen te verdelen.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Globetrotter »

Gister in lijn 8 naar Lunetten werd ineens de halte Vondellaan omgroepen. Het was kort graven in het geheugen toen ik erachter kwam dat dit de huidige halte Vaartsche Rijn is. Wel grappig, want op het informatiescherm in de bus stond gewoon Vaartsche Rijn aangegeven.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door MdJ »

Lijn 55 van 17:43 naar Maartensdijk heeft weer eens halverwege de route (vanaf Blauwkapel) z'n rit opgepikt. Heel fijn voor die anderhalve paardenkop de andere kant op, maar wij konden een uur uit onze neus vreten. Al was de bus een kwartier te laat...
Bij twijfel: gebruik beton.
StefanRijnhoutjes
Berichten: 425
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door StefanRijnhoutjes »

Lijn 110 rijdt toch ook met citaro's
*bus*
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Niet gepland, eerder reed de 4363 erop. Maar die zat zaterdag op lijn 2 dus blijkbaar is er een Optare stuk. En dan is de enige optie die resteert een Citaro inzetten want Qbuzz zelf heeft maar één SprinterCity.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Lange_Dre
Berichten: 530
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Lange_Dre »

Bij de nieuwe tramstellen voor de uithoflijn ontbreekt er bij de voorste en achterste wagenbak een deur. Het GVB heeft gelukkig wel voor die optie gekozen. Kan iemand vertellen waarom men in Utrecht er voor heeft gekozen om geen deuren in de 1ste en laatste wagenbak te laten plaatsen?
Carlos0_0
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 29 jan 2014, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Carlos0_0 »

Misschien zo meer zit plekken ?
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door OmniLezer »

Als die Urbos voordeuren hadden, zouden ze vast een enkelbladsdeur krijgen en dat stroomt niet door. Daarentegen is 8 zitplaatsen verwaarloosbare winst. Dus dan maar die 8 zitplaatsen
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Lange_Dre
Berichten: 530
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Lange_Dre »

Het GVB wijkt af van de standaard lengt (worden 30 m) dit in verband met de Amsterdamse bruggen en de Leidsestraat. De Urbos welke in Utrecht gaat rijden is een stukje langer, ik dacht 32 of 33 meter. Zou een dubbele deur dan niet toch mogelijk zijn?
Laatst gewijzigd door Zugführer op do 20 jul 2017, 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: vorige bericht hoef je niet te quoten
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50913
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Suus »

Zo te zien heeft de Utrechtse Urbos een smaller raam tussen de cabine en het eerste onderstel zetten. Heb daarom het vermoeden dat een dubbele deur niet past. Denk dat je daar nog iets langere kopbakken voor nodig hebt, zoals Budapest (daar zijn de vijfdelige trams 34 meter ipv 33 meter).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jonkervoort
Berichten: 323
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Jonkervoort »

OmniLezer schreef:Als die Urbos voordeuren hadden, zouden ze vast een enkelbladsdeur krijgen en dat stroomt niet door. Daarentegen is 8 zitplaatsen verwaarloosbare winst. Dus dan maar die 8 zitplaatsen
Maar mij lijkt het ook niet heel bevorderlijk voor de doorstroming als mensen zich van helemaal het begin/eind van de tram een weg naar de deur moeten banen. Hadden ze dan niet beter die enkelbladsdeuren alleen voor uitstappen kunnen maken, net als de trams in Amsterdam hebben?
Lange_Dre
Berichten: 530
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Lange_Dre »

Dat was ook de gedachten die bij mij opkwam. In Den Haag hebben ze voor een bredere enkelbladsdeur gekozen aangezien een dubbele deur geen optie was.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door OmniLezer »

In dat geval, kunnen ze beter die 1m enkelbladsdeur nemen. Dan snap ik je punt.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Gekko123 »

Hoewel het ontbreken van een deur in de kopbak slecht kan zijn voor de doorstroming hoeft dat niet altijd zo te zijn. Zeker straks op de Uithoflijn waar een groot deel van de reizigers het gehele traject afleggen. Juist doordat de deuren in de kopbakken ontbreken proberen ze op die manier de doorgaande mensen te spreiden van de mensen die maar een paar haltes afleggen. Die laatste groep zal immers niet snel doorlopen naar de koppen, terwijl de doorgaande reizigers dat nog wel zouden doen.
sealynx
Berichten: 79
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 11:17

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door sealynx »

Ik heb die vraag ooit aan iemand van het BRU gesteld. Hij zei dat die een smalle deur helemaal voorin of achterin juist voor opstopping zorgt, omdat relatief veel mensen daar in de rij gaan staan, terwijl de andere deuren onderbenut bleven. Ze hadden daar ook simulaties van laten doen.

De situatie in Amsterdam is natuurlijk onvergelijkbaar. Het gesloten instapregime daar in de trams zorgt voor de grootste vertraging, niet de deuropstelling.
Lange_Dre
Berichten: 530
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Lange_Dre »

In Den Haag lijkt het daarentegen wel te werken via een brede deur vooraan in de 1ste bak. Overigens lijkt het mij de passagiers ook beter over de tram te verspreiden zodat het niet heel druk is op één plek en een ander deel van de tram juist nog veel ruimte over is. Maar goed, als er studies naar zijn gedaan in Utrecht dan zullen ze er wel goede redenen om het niet te doen hebben gevonden. :wink:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Verwarrend gedoe... In de lijnfolder van lijn 138 staat expliciet vermeld "Lijn 138 rijdt niet tijdens de zomerdienstregeling" maar in de praktijk blijkt 'ie nu al wel te rijden. De dienstregelingmodule op de U-OV site geeft dan ook wel gewoon een zomerdienstregeling voor die lijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
buswbd
Berichten: 71
Lid geworden op: vr 02 dec 2016, 15:44

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door buswbd »

Afgelopen nacht stond op Ovinfo bij Lijn 41 bus van 01:00 vanaf Utrecht Cs naar Wijk bij Duurstede Rijdt niet op last van Politie. Iemand enig idee waarom.
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Durashift »

De trams in Utrecht en omstreken rijdt weer nadat er urenlang een storing was. Vervoersbedrijf U-OV meldde vanochtend rond 05.30 uur dat er geen tramverkeer mogelijk was.

De problemen ontstonden na werkzaamheden waarbij de stroom van de bovenleiding gehaald moest worden. Toen het werk klaar was, lukte het vanochtend niet om de stroom er weer op te krijgen.

http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1640806 ... oring.html


Problematisch soms, die elektro techniek. :?
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door n-evo »

De trams rijdt. Ja. :')
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Vanmorgen zag ik de eerste Ebusco voorzien van de complete huisstijl in de stalling staan, naast het demo-exemplaar uit Groningen. Vanmiddag was 'ie weg, dus vermoedelijk op pad voor de instructie.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door ICE105 »

Over instructie gesproken. Gister en vandaag heeft een vriendin van me op het traject van lijn 52 "instructieritten" gezien, met een "gewone streekbus". Gaat er met ingang van de winterdienst wat wijzigen in de verdeling van de lijnen over de standplaatsen van u-ov?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Daniel »

U-OV rijdt behoorlijk vaak instructieritten om nieuwe chauffeurs op te leiden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 115 gasten