Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Durashift
Berichten: 5647
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Durashift »

Want? Dan krijg je toch een scheve vergelijking?
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door sirvinniei »

Ik snap sowieso het hele instaptarief niet. Waarom zou je mensen afstraffen voor het afleggen van een korte afstand? Daar maak je alleen stadsdiensten onaantrekkelijk mee. Vind je het gek dat alle stadsdiensten in de provincie buiten Utrecht en Amersfoort het zo slecht doen?
Ik heb geen onderschrift
dennistd
Berichten: 5542
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door dennistd »

Het basistarief is er om te voorkomen dat mensen voor 300 meter de bus nemen 'want het kost toch maar 5 cent'. Als mensen dat massaal zouden doen zou een bus verschrikkelijk traag worden omdat bij elke halte 20 man in- en uitstapt. Daarom is er een drempel van €0,96 die overigens vroeger ook al bestond: bleef je binnen een zone met de strippenkaart kostte je dat toch twee strippen.

Overigens goed om het verschil tussen basistarief en instaptarief even te benadrukken:
Het basistarief is de €0,96 die je bij elke niet-overstap betaalt bovenop de kilometerprijs
Het instaptarief is de borg (€4, €10 of €20) die je betaalt bij het inchecken
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door MdJ »

Thv hatlte Woerden Hertenkamp is een ruit van de 1202 (Pouw Gelede citaro) gesneuveld. Rit opgeheven.

Persoonlijk leed is dat de helft van de ruit over mij heen versplinterde, maar gelukkig geen snijwonden.
Laatst gewijzigd door MdJ op vr 05 apr 2019, 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3032
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door nvdw »

dennistd schreef:Het basistarief is er om te voorkomen dat mensen voor 300 meter de bus nemen 'want het kost toch maar 5 cent'.
Daarom hebben we nu studenten met een vrij-reizenproduct die 300 meter reizen 'want het kost toch niks'. Dat is het punt niet.

Door een basistarief en een kilometertarief te hanteren is de prijsopbouw min of meer gelijk geweest aan die van de strippenkaart. Zonder basistarief hadden de kilometertarieven aanzienlijk de hoogte in gemoeten. Waar je het omslagpunt ook legt, uiteindelijk zijn dan vooral de mensen die langere afstanden afleggen de sjaak. Keuzes keuzes.

Terug ontopic maar weer? :wink:
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Ferdinand »

Ja, goed idee. De klantenservice geeft aan dat het inderdaad een fout is. Ik mag nu dat tegoed over vijf dagen ophalen bij een oplaadpunt dat weer minimaal twee kilometer fietsen is.

Mij leek het dan ook wel logisch dat er dan als excuses een compensatie bij komt want eigenlijk is dit gewoon stelen en als ik niet had gekeken had ik het ook niet geweten.
Het antwoord van de medewerker was negatief. Lekkere service weer.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3032
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door nvdw »

Ferdinand schreef:want eigenlijk is dit gewoon stelen
Je kunt er van alles van vinden, maar er zit geen kwade genius achter. Dat het jammer is dat je niet kunt uitgaan van de juistheid van het systeem en dus zelf je transacties moet controleren, daar kan ik zonder meer inkomen.

Dat flatfare-idee bij die buurtbus (mits het werkt uiteraard) vind ik een uitstekend idee, trouwens. Berekenen op basis van haltes is bij die dingen toch nooit fatsoenlijk te doen omdat ze ook tussen haltes mogen stoppen.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Aking »

Ferdinand schreef:een oplaadpunt dat weer minimaal twee kilometer fietsen is.
Je kunt ook lopen, met een taxi of misschien zelfs met een buurtbus *O*

En bied jij elke keer als je ergens je excuses aanbiedt ook compensatie aan dan? Dat je daar zo stellig vanuit gaat? En hoe is die compensatie in verhouding tot de fout die je maakt? (A)
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Ferdinand »

Ik zat meer te denken aan een ritkaartje ofzo, maar misschien heb je gelijk. Ik denk dat je het handelen van een groot bedrijf als Keolis niet kunt vergelijken met alledaagse situaties. Het was in ieder geval te proberen.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Aking »

Dus omdat ze per ongeluk iets van een euro teveel afschrijven, die je dus terug krijgt. Moeten ze dat bijna 3 keer compenseren daar bovenop? :')

En als ze dat al doen is dat een leuke geste, maar ze zijn er natuurlijk op geen enkele wijze toe verplicht.

(En als je er om vraagt/zeurt is de zin om zoiets te doen vaak nog minder (A))
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Post »

Ferdinand schreef:Ik mag nu dat tegoed over vijf dagen ophalen bij een oplaadpunt dat weer minimaal twee kilometer fietsen is.
Ja stel je voor twee kilometer fietsen. Ik zou dat geld gewoon laten zitten joh. Zo ver fietsen voor dat geld zou ik nooit doen :N
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12829
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Hainje »

Nee joh, daar kan hij weer een blikje energydrink en een frikandelbroodje van halen!
.
.
.
.
.
.
Oh wacht, hij heet geen Mitchel.
🍉
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Post »

Mitchel?

En die energie ben je al kwijt door dat fietsen. En vergeet niet dat je dan ook nog naar de winkel moet fietsen/wandelen. Niet te doen :N
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39190
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Aking schreef:
Ferdinand schreef:een oplaadpunt dat weer minimaal twee kilometer fietsen is.
Je kunt ook lopen, met een taxi of misschien zelfs met een buurtbus *O*
Of gewoon de compensatie ophalen op een moment dat je toch al langs een ophaalpunt komt, daar hoef je immers niet persé apart voor heen en weer te fietsen :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Ferdinand »

:Y
Nou even echt on topic, de nieuwe Uithoftram heeft kennelijk gisteren naar Nieuwegein gereden!

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/190025 ... egein.html
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1257
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Frank93 »

Realisatie nieuwe Utrechtse busstalling een stap dichterbij

De voorbereidingen voor de bouw van de nieuwe Utrechtse busremise bij P+R Westraven kunnen van start gaan. De bouwgrond daar is namelijk sinds deze week eigendom van de provincie Utrecht. Het is de bedoeling dat de nieuwe busremise in het najaar van 2020 in gebruik wordt genomen.
Hele bericht: https://www.ovpro.nl/bus/2019/04/05/rea ... ichterbij/
Durashift
Berichten: 5647
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Durashift »

Is dat profiel daar nou zo anders dan het profiel vanaf de remise in N'gein naar centraal/ jaarbeurs?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13192
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Z2N »

Het profiel van de SUNIJ wordt sowieso aangepast met de komst van de nieuwe trams, omdat de perrons aangepast worden. Dat is het enige dat in theorie in de weg kon zitten, maar better safe than sorry.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Durashift
Berichten: 5647
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Durashift »

Ja, dat werd duidelijk. Maar, die Uithoftrams zijn ooit toch al eens vanaf Nieuwegein remise naar de P+R Uithof gebracht over de rails?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Aking »

De remise ligt nèt in Nieuwegein, volgens mij nog niet eens halverwege de lijn. De andere kant op, dus Nieuwegein waren de trams nog nooit geweest :wink:
Durashift
Berichten: 5647
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Durashift »

Ja, klopt. Heb je gelijk in.

Tja, nou ja.. ik leef soms te vaak in aannames. :D . vandaar dat ik dan dus denk: wat maakt dat N'gein voor testen nou uit? Je weet toch dat de zooi op de perrons aangepast moet worden om IN die tram te kunnen stappen.. :!: :wink: (A)
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Aking »

"ik ga er vanuit dat het met jou niks wordt in het leven, zullen we daar dan maar gelijk een einde aan maken?" (A)

Of wou je het toch nog een poging geven, want misschien kom je wel tot nieuwe inzichten *O*

Maar ja, zoals gezegd. Een hoop weten ze al, maar misschien komen ze nog achter nieuwe dingen als ze ze testen. Anders heb je hier straks weer lui die lopen te jankballen want "dat hadden ze toch kunnen ontdekken tijdens het testen" :Y
dennistd
Berichten: 5542
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door dennistd »

Stel je voor dat tijdens een rit van het station naar de remise het wissel niet goed staat en de tram de verkeerde lijn op gaat. Dan is het wel handig om te weten of je dan zonder problemen door kunt om verderop te keren of dat je direct terug moet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39190
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Zoiets lijkt wel het scenario geweest, maar ook niet helemaal. Ze hebben tot Wijkersloot getest volgens de video dus drie haltes voorbij de remise. Daar zijn niet echt extra overloopwissels, maar je zou op zich op een van die haltes kunnen omdraaien dan want dan kan je wel rechtstreeks de remise in.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bumzle
Berichten: 167
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 20:22

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Bumzle »

Ik geloof dat die testen ook met de bovenleiding te maken hebben. Ze hebben met eerdere testen in Utrecht toen een aantal dikke bovenleidingsmasten vervangen door het dunne vierkante type dat ook ter hoogte van de Jaarbeurs/Uithof te vinden is, o.a. bij halte Kanaleneiland Zuid in de buurt.

Ik snap sowieso niet zo goed waarom er destijds in de jaren 80 voor zulke dikke wit/oranje bovenleidingsmasten gekozen is met dubbele bovenleidingskabels, het is nou niet echt een genot voor het oog en ook echt too much voor een tram.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 gasten