Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Ronald »

Daniel schreef:Opvallend in dat PvE dat het deel Nijkerk - Amersfoort van de 103 (...) naar de provinciale concessie overgaan eind 2016.

Er wordt ook bediening gevraagd voor Vathorst De Bron (genoemd als aparte wijk). Misschien dat deze lijn hier een rol in kan spelen.

Opvallend dat er ook een maximale bediening van een wijk wordt geëist:
4. Leusden Tabaksteeg:
Door de wijk Tabaksteeg mogen maximaal 4 bussen (2 heen en 2 terug) per uur rijden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Wat Tabaksteeg betreft was er al het nodige gedoe met de komende dienstregeling meen ik uit de regionale media te vernemen. Men wilde daar sowieso niet alle bussen door de wijk hebben.

Bediening van De Bron is inderdaad ook een wens van de gemeente, maar in hoeverre de 103 daarin een rol kan spelen? Een extra halte aan de Heideweg houdt het wel zo'n beetje mee op wil je ook Hooglanderveen blijven bedienen. Aan de straten te zien is rijden via Orkaden - Koerilen - Azoren om wat dichter langs De Bron te komen niet bepaald een optie.
Je zou verder alleen nog de optie hebben het ongebruikte stuk busbaan langs de Valutaboulevard te gebruiken, immers is er al een halte t.h.v. de uitgang van De Bron bij Rotonde 15.
Wordt wel een aardige lus in de route als je zo naar het CS zou gaan rijden (weliswaar is een verbinding naar de Centrumring niet volledig verplicht als dat een omweg oplevert, maar tegelijk kan je ook niet gaan eindigen op Station Schothorst want daar mag je volgens het PvE niet bufferen)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door MR92 »

Volgens mij blijven de LE's met de huidige busnummers rijden. In ieder geval aan de stickers te zien wel, die zijn in dezelfde huiskleur als de rest van het BRU.
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Carlos0_0
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 29 jan 2014, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Carlos0_0 »

Daniel schreef:Voor de liefhebbers, zag de foto's op m'n twitter langskomen...
Het staat ze goed de OV kleuren :D
Laatst gewijzigd door Daniel op do 13 nov 2014, 09:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Foto´s uit quote
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door sirvinniei »

Waarom is een van de eisen een verbinding tussen Veenendaal en Rhenen? Die 2 plaatsen hebben toch al een treinverbinding?
Ik heb geen onderschrift
Tjekken
Donateur
Berichten: 180
Lid geworden op: di 18 okt 2011, 07:15

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Tjekken »

sirvinniei schreef:Waarom is een van de eisen een verbinding tussen Veenendaal en Rhenen? Die 2 plaatsen hebben toch al een treinverbinding?
Er rijdt idd een trein tussen Veenendaal en Rhenen. Maar hier wordt waarschijnlijk gedoeld op lijn 80 (Wageningen - Amersfoort). Deze verbindt immers ook Rhenen met Veenendaal. Die lijn willen ze blijkbaar in de huidige vorm behouden.
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door sirvinniei »

Ja, dat weet ik, maar mij vraag is waarom.
Buslijnen die parallel lopen met spoorlijnen zijn onnodig. Zeker als het over zo'n kleine plaats gaat als Rhenen
Ik heb geen onderschrift
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Bakpapier »

Wellicht is één lijn Wageningen-Amersfoort goedkoper dan twee losse lijntjes Wageningen - Rhenen en Veenendaal Centraal - Amersfoort? Verder ontsluit je ook de bebouwing tussen de stations van Rhenen en Veenendaal (= een groot deel van Rhenen en het zuidelijke stukje van Veenendaal). Een station in het zuiden van Veenendaal en het noorden van Rhenen zou dit kunnen oplossen. Maar dan moet de NS wel willen investeren in die nieuwe stations, en blijkbaar wil men dat niet, anders zouden ze er inmiddels wel liggen. Dan blijft een buslijn dus nodig.

Voor het doorgaande verkeer wageningen - amersfoort lijkt de buslijn me niet nodig, want je kunt ook met de bus naar station Ede-Wageningen en dan met de trein naar Amersfoort. Maar dat heb je wel vaker met langere buslijnen, dat het met de trein sneller is van eindpunt naar eindpunt. Rhenen-Amersfoort is overigens wel (iets) sneller met deze rechtstreekse bus.

Waarom wordt de Veenendaallijn trouwens niet aanbesteed? Natuurlijk loopt deze voor een groot deel samen met een hoofdtraject van NS, maar de stations die worden bediend zijn niet echt concurrentie voor NS over het algemeen mocht de lijn worden aanbesteed.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door waldo79 »

sirvinniei schreef:Ja, dat weet ik, maar mij vraag is waarom.
Buslijnen die parallel lopen met spoorlijnen zijn onnodig. Zeker als het over zo'n kleine plaats gaat als Rhenen
Veenendaal en Rhenen liggen nog een eind uit elkaar. Dat gebied wordt niet bediend door de trein.
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door sirvinniei »

In mijn mening moeten woerden-houten en breukelen-Rhenen inderdaad met de provincie worden aanbesteed, maar dat is offtopic.

Op het moment rijd de 81 dezelfde route door veenendaal als de 80 dus voor veenendaal is dat stukje niet nodig en Rhenen is zo klein dat je waar je ook woont makkelijk naar het station kunt lopen.

De reizigersstroom op de huidige 80 is trouwens gigantisch vertakt, er worden relatief kleine ritten op gemaakt en er zit praktisch niemand van begin tot eind in. Ik zie 'm in Veenendaal meestal bijna leeg rijden (komt waarschijnlijk om dat de kwartierdienst centrum-de klomp overkill is)
Ik heb geen onderschrift
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door waldo79 »

sirvinniei schreef: Op het moment rijd de 81 dezelfde route door veenendaal als de 80 dus voor veenendaal is dat stukje niet nodig en Rhenen is zo klein dat je waar je ook woont makkelijk naar het station kunt lopen.
Eh..ik geloof dat je de afstanden binnen Rhenen flink onderschat. Vanuit Paardenveld aan de westkant ben je behoorlijk lang aan het wandelen :Y
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door sirvinniei »

Dat rechtvaardigt niet de ambassadors die een slinger route door Rhenen nemen. Ik zie dan liever, net zoals in vleuten en driebergen een kleine stadsdienst met sprinterbusjes over dat traject in rhenen. (Misschien door naar Achterberg)
Ik heb geen onderschrift
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Roeland »

Een reden dat lijn 80 door Rhenen rijdt, schijnt te zijn: Rhenen heeft (voor Nederlandse begrippen) forse hoogteverschillen, waardoor men er minder makkelijk even de fiets neemt dan in het "platte land".
En omdat Rhenenaren ook wel eens naar Veenendaal of Wageningen willen, is een streeklijn-met-deels-stadsfunctie dan aantrekkelijker dan een losse stadslijn, want daarvoor is Rhenen toch echt weer veel te klein.
Daarnaast bedient lijn 80 Achterberg (via de halte op de provincialeweg).
Alles bij elkaar genomen vind ik de huidige 80 tussen Veenendaal en Wageningen een mooie vervoersoplossing voor deze versplinterde vervoersvraag.
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Roeland »

Dat lijn 120 naar het BRU over zou gaan wist ik al, maar gezien het lijstje van het gedogen verbindingen in het PvE geldt dat ook voor lijn 121 en 124. Zo wordt er het een en ander uitgewisseld.
De wens om bij de U-OV formule aan te kunnen sluiten wordt ook uitgesproken in het PvE, maar dat staat nog niet vast. Mocht de provincie besluiten dat te willen, dient de concessiehouder er aan mee te werken :)[/quote]

Dat de 121 ook naar BRU overgaat, verbaast mij. Die rijdt een stukje door Loenen (BRU), maar heeft twee Noord-Hollandse eindpunten en rijdt verder grotendeels door "provincie Utrecht gebied". De 121 kan volgens mij niet efficiënt worden geëxploiteerd als hij los van de 130 rijdt, omdat deze lijn dan in Uithoorn een lange omkeertijd heeft. De ritlengde (ca. 65 minuten in de spits) maakt het bijna noodzakelijk om hem te "verknopen" aan een andere lijn. BRU heeft in Uithoorn geen andere lijnen, en in Hilversum toch alleen de 58 en 59, als ik mij niet vergis?
En blijft de 122 (Weesp - Vreeland) dan wel bij de provinciale concessie? Die hangt dan als eilandje tussen de BRU-lijnen. Dan kun je de 122 ook maar beter meteen bij de BRU-concessie betrekken. Want alles wat in de 122 zit, stapt in Loenen Kerklaan over op de 120 en de 121.
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door sirvinniei »

Vleuten is 3x zo klein en Driebergen is ongeveer even groot als Rhenen en toch hebben ze allebei een stadsdienst (met precies dezelfde functie als ik nu voorstel). Ik heb google maps erop na geslagen en als je vanaf het noorden van Rhenen de bus pakt naar Veenendaal ben je even lang uit als dat je naar station Rhenen loopt en daar de trein pakt. Dus als je een fiets hebt ben je er nog sneller. Ik denk dat het aantal reizigers dat daadwerkelijk de bus pakt gigantisch tegenvalt. Tussen Wageningen en Rhenen rijd lijn 50 die vaker rijd dan lijn 80
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Zugführer »

Roeland schreef: Dat de 121 ook naar BRU overgaat, verbaast mij. Die rijdt een stukje door Loenen (BRU), maar heeft twee Noord-Hollandse eindpunten en rijdt verder grotendeels door "provincie Utrecht gebied". De 121 kan volgens mij niet efficiënt worden geëxploiteerd als hij los van de 130 rijdt, omdat deze lijn dan in Uithoorn een lange omkeertijd heeft. De ritlengde (ca. 65 minuten in de spits) maakt het bijna noodzakelijk om hem te "verknopen" aan een andere lijn. BRU heeft in Uithoorn geen andere lijnen, en in Hilversum toch alleen de 58 en 59, als ik mij niet vergis?
En blijft de 122 (Weesp - Vreeland) dan wel bij de provinciale concessie? Die hangt dan als eilandje tussen de BRU-lijnen. Dan kun je de 122 ook maar beter meteen bij de BRU-concessie betrekken. Want alles wat in de 122 zit, stapt in Loenen Kerklaan over op de 120 en de 121.
Inderdaad een opmerkelijke keuze. Lijn 122 wordt niet genoemd in het PvE. 122 rijdt ook voor het grootste deel door de gemeente Stichtse Vecht (nu dus helemaal BRU). Is vooral bedoeld voor de ontsluiting van de kernen Nigtevecht en Vreeland die dus in die gemeente liggen. Kom op internet wel documenten tegen waarin gepleit wordt voor beter ontsluitend OV in de hele gemeente Stichtse Vecht.
121 kan in Hilversum inderdaad misschien aan 58 of 59 gekoppeld worden, maar in Uithoorn bij lange na niets van het BRU.
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Jurre »

Apart dat lijn 121 overgaat naar het BRU. Ook de overgang van lijn 109 Hilversum-Bussum vind ik uitermate vreemd (of ik lees verkeerd). Die bus rijdt door slechts één dorp van de gemeente Utrecht.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door waldo79 »

sirvinniei schreef:... Ik heb google maps erop na geslagen en als je vanaf het noorden van Rhenen de bus pakt naar Veenendaal ben je even lang uit als dat je naar station Rhenen loopt en daar de trein pakt. Dus als je een fiets hebt ben je er nog sneller. Ik denk dat het aantal reizigers dat daadwerkelijk de bus pakt gigantisch tegenvalt. Tussen Wageningen en Rhenen rijd lijn 50 die vaker rijd dan lijn 80
Ligt eraan waar je in Veenendaal wilt zijn. En voor het doorreizen naar De Klomp en verder lijkt de bus me toch echt heet aangewezen vervoermiddel. Als je bijvoorbeeld naar Woudenberg wilt dan zul je een omreis via Driebergen of iets dergelijks moeten maken. Nogal kostbaar in tijd en geld. Dit terwijl er simpel een buslijn in stand gelaten kan worden. Al kun je je afvragen of dat geslinger buiten het centrum van Rhenen nu nodig is.
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door sirvinniei »

Naar Woudenberg kan je via Maarn of Doorn reizen en dan de 82 pakken, dat is rechtstreekser. Ik vraag me alleen af hoe groot die stroom is. Ik denk dat de grootste stroom mensen uit Rhenen naar Utrecht gaat (direct bereikbaar). Daarna komen bestemmingen als Wageningen (direct bereikbaar), Veenendaal (direct bereikbaar) en Amersfoort (niet meer direct bereikbaar zonder lijn 80 maar sowieso niet optimaal per bus, trein is even snel). Natuurlijk word de reistijd naar Veenendaal zuid iets minder, maar die relatie stelt denk ik in de praktijk weinig voor. En natuurlijk zoals je al noemde Veenendaal-de klomp maar daar heb je alsnog een 20 minuten overstap op de treinen. Het is op het moment sneller om de bus te nemen naar ede-Wageningen en Arnhem en om naar Utrecht/randstad te gaan kan je natuurlijk veel makkelijker.

Ik zou zeggen pak 9292 of Google maps er op na en controleer m'n uitspraken ;)
Ik heb geen onderschrift
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door waldo79 »

Ach, laten we maar niet op de stoel van Connexxion gaan zitten, neem aan dat zij aan de hand van reizigerstellingen besluiten of het traject tussen Rhenen en Veenendaal geschrapt gaat worden.
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door sirvinniei »

Als het natuurlijk connexxion blijft in 2016 :wink:
Ik heb geen onderschrift
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Ronald »

sirvinniei schreef:Ik denk dat het aantal reizigers dat daadwerkelijk de bus pakt gigantisch tegenvalt.
Ik zou ook zelf je eigen uitspraken controleren. Dan weet je ook of dit juist is.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door reisthijs »

waldo79 schreef:Ach, laten we maar niet op de stoel van Connexxion gaan zitten, neem aan dat zij aan de hand van reizigerstellingen besluiten of het traject tussen Rhenen en Veenendaal geschrapt gaat worden.
Je bedoelt de stoel van de provincie. De vervoerder heeft er niets over te beslissen als het een concessie-eis is.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Tjekken
Donateur
Berichten: 180
Lid geworden op: di 18 okt 2011, 07:15

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Tjekken »

sirvinniei schreef:Als het natuurlijk connexxion blijft in 2016 :wink:
Ja laten we alsjeblieft hopen dat het Qbuzz wordt! Behalve de valleilijn trein is Conexxion echt een bende prutsers...
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Tristan »

Ik heb juist weer slechte ervaringen met Qbuzz aka U_OV. Sinds zij het vervoer in BRU verzorgen is er bij mij slechts één rit probleemloos verlopen.

Ik zou het juist fijn vinden als Arriva de vervoerder wordt, vooral omdat 'mijn' lijn 195/295 dan weer door één vervoerder gereden wordt.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 gasten