Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Zugführer »

dnmw2705 schreef:Mijn punt was alleen dat het apart is dat U-OV dus 3x/u tussen 5:00 en 6:00 rijdt en daarna hele ochtend om het half uur. Ze hadden ook gewoon 5:15 en 5:45 kunnen doen lijkt mij. Want nu rijdt een van de vervoerders gewoon MAT-ritten zoals Tsov zei.
Daniel schreef:De rit van 5.36 uur rijdt niet om reizigers van Syntus af te pakken maar is toegevoegd als vroege verbinding naar Utrecht Centraal die daar aansluit op lijn 38 naar Lage Weide. Dit betrof een door bedrijven op Lage Weide gemiste reismogelijkheid voor hun werknemers, zo was ook te lezen in het vervoerplan.
Dat dus, kan niet als die rit om 5.45 zou rijden. En de rit van 5.54 rijdt ook door als lijn 41, zoals in je screenshot ook staat. Het zal omlooptechnisch gezien gewoon handig uit komen zo.
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door dnmw2705 »

Ik lees allemaal goede argumenten! Want inderdaad 5:45 is te laat, ik had niet doorgekeken naar die rit van de 38.
Alleen ik vraag mij dan nog steeds heel erg af.
De eerste rit van de 53 is om 5:08 vanaf busstation Zeist, 5:15 op Jordanlaan en 5:35 op CS.
De tweede 53 vertrekt om 5:28 vanaf Busstation, 5:36 op Jordanlaan en om 5:56 op CS.
De 50 heeft als eerste rit: 5:29 vanaf Driebergen Zeist, 5:36 op Jordanlaan en 5:53 op CS.

Ik woon zelf in Zeist en weet dus dat Zeist totaal niet groot is en zeker niet voor het aantal bussen wat wij in Zeist krijgen. We morgen zeker niet klagen over de overkill aan verbindingen die we hebben. Alleen waarom moet die tweede 53 rijden. Vanaf busstation naar Het Rond is 5 minuutjes met de fiets. Dat alternatief is er al weet ik veel hoe lang en sluit ook aan op de 38 van 6:04 vanaf CS. En ja, inderdaad. Er zijn veel tussenhaltes van de 53 die verschillen aan de 53, maar die reizigers moeten nu toch ook gewoon naar Jordaanlaan komen om die aansluiting te hebben op de 38?
Vandaar dat ik het idee had dat U-OV dus reizigers afpakt van Syntus en ik de logica van die tweede rit dus onzin vind.

Ik kan overigens nog zat andere ritten bedenken waar U-OV 1 of 2 minuten voor Syntus plant. Denkend aan zaterdagochtenden. 51 gaat 1 minuut eerder dan de 50.. Of alle avonden: De 53 en 74 zitten opeens in de zelfde cyclus met de laatste rit. Alle drie om 0:37 van Jordanlaan. De hele avond is de 50 om x:37 op Jordanlaan, 53 om x:42 en de 74 om x:28.. (En half uur dienstregeling).

Het boeit mij niet wie er rijdt, maar gaat mij er meer om dat er gewoon efficiënt(er) met DRU's omgegaan kan worden. Want hier vist er steeds een van de twee vervoerders achter het net. En dat is gewoon zonde van het kosten die gemaakt worden
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Wageningen1998
Berichten: 988
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Wageningen1998 »

MichaelV schreef:
Net zoals jij in plaats van klagen je energie beter kunt steken in correct gebruik van de Nederlandse taal. Foutloos schrijven helpt namelijk enorm om serieus genomen te worden: 'gebeurd' is in je laatste zin een persoonsvorm en schrijf je aldus met een t. Graag gedaan.

Beetje kinderachtige reactie dit. Wat zegt je spellingsniveau over je verstand van het openbaar vervoer? Mensen die minder goed zijn in spelling hebben weer andere kwaliteiten die jij misschien niet hebt.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Zugführer »

dnmw2705 schreef:Het boeit mij niet wie er rijdt, maar gaat mij er meer om dat er gewoon efficiënt(er) met DRU's omgegaan kan worden. Want hier vist er steeds een van de twee vervoerders achter het net. En dat is gewoon zonde van het kosten die gemaakt worden
Ben ik met je eens. Maar is het niet andersom? U-OV rijdt in principe tussen Utrecht en Zeist, alles wat Syntus daar rijdt is eigenlijk "extra"
Verder is het de bedoeling dat er in de toekomst wel beter afgestemd gaat worden toch, stond laatst ergens in een vervoersplan als ik me niet vergis.
ovforens
Berichten: 322
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door ovforens »

dnmw2705 schreef:Ik lees allemaal goede argumenten! Want inderdaad 5:45 is te laat, ik had niet doorgekeken naar die rit van de 38.
Alleen ik vraag mij dan nog steeds heel erg af.
De eerste rit van de 53 is om 5:08 vanaf busstation Zeist, 5:15 op Jordanlaan en 5:35 op CS.
De tweede 53 vertrekt om 5:28 vanaf Busstation, 5:36 op Jordanlaan en om 5:56 op CS.
De 50 heeft als eerste rit: 5:29 vanaf Driebergen Zeist, 5:36 op Jordanlaan en 5:53 op CS.

Ik woon zelf in Zeist en weet dus dat Zeist totaal niet groot is en zeker niet voor het aantal bussen wat wij in Zeist krijgen. We morgen zeker niet klagen over de overkill aan verbindingen die we hebben. Alleen waarom moet die tweede 53 rijden.
Omdat de 53 een geheel andere route rijdt in Zeist dan de 50. De 53 stopt bij het Busstation, Steynlaan, Schaerweydelaan, Nepveulaan, Panweg, De Dreef, Gunninglaan en Vollenhove. Dat weet jij ook, want jij woont naar eigen zeggen in Zeist.
dnmw2705 schreef: Vanaf busstation naar Het Rond is 5 minuutjes met de fiets.
Jij neemt nu onterecht aan dat iedereen op de fiets naar de halte gaat én dat iedereen van de 53 opstapt op Zeist Busstation. Onderbouw ajb je redenatie dat iedereen met de fiets naar de bushalte gaat of dat iedereen op loopafstand woont van de bushalte van lijn 50.

Stel, ik ben een bewoner van de Nepveulaan. De 53 vertrekt op 3 minuten lopen. Volg ik jouw redenatie dan moet ik:
- Of om 05:05 de deur uit om om 06:00 op Utrecht Centraal te staan. Ik kom dan al om 05:35 aan maar volgens jou is de 53 rit 2004 louter pesten van Qbuzz.
- Of om 05:04 de deur uit om 25 minuten te lopen naar de halte Griftlaan lijn 50 om 06:00 op Utrecht CS te staan.

Ik wil voorstellen dat je dit zelf uitlegt aan de bewoner van Zeist-Noord die door jouw redenatie elke dag een halfuur eerder op mag staan. Kost hem 130 uur nachtrust op jaarbasis. Dankjewel! Of stel jij aan elke gebruiker van die 53-rit in Zeist-Noord een fiets ter beschikking?
dnmw2705 schreef: Dat alternatief is er al weet ik veel hoe lang en sluit ook aan op de 38 van 6:04 vanaf CS. En ja, inderdaad. Er zijn veel tussenhaltes van de 53 die verschillen aan de 53, maar die reizigers moeten nu toch ook gewoon naar Jordaanlaan komen om die aansluiting te hebben op de 38?
De eerste rit van 53 loopt door als 38. Jij stelt dus voor dat mensen buiten 25 minuten lopen ook nog eens extra moeten overstappen op Utrecht Centraal?
dnmw2705 schreef: Vandaar dat ik het idee had dat U-OV dus reizigers afpakt van Syntus en ik de logica van die tweede rit dus onzin vind.
Jij stelt dus voor dat iedereen uit Zeist-Noord die rond dat tijdstip wens te reizen 25 minuten loopt of door jou opgedragen wordt een fiets te kopen of althans te fietsen, ook bij regen of -10?

Waarbij ze onderweg gepasseerd worden door een MAT-rit van Zeist Garage naar Utrecht Centraal? Die geen mensen mee mag nemen omdat dat afpakken zou zijn?

Het is totale kolder dat de efficientie om MAT-riten om te zetten in dienstritten wordt beoordeeld als kinderachtig. Qbuzz biedt vroeg in ochtend twee prachtige doorgaande ritten naar bedrijventerreinen op Lage Weide, Nieuwegein en Vianen.

Overigens staat in hoofdstuk 1, artikel 1, in de eerste zin van het PvE voor de Concessie regio Utrecht in klare taal dat de concessiehouder, dus Qbuzz, de primaire vervoerder is in Zeist. Het is gedoogd dat Syntus daar rijdt, maar van afpakken is ook in die zin totaal geen sprake. Als je het dan toch over afpakken hebt; waarom wil je dan niet dat Syntus zijn rit eindigt op de Jordanlaan? Zij pakken de reizigers van de 53 af volgens jouw redenatie?
ovforens
Berichten: 322
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door ovforens »

Daniel schreef:U-OV leek de eerste dag van de zomerdienst nog wel aardig onderschat te hebben, behoorlijke volle busjes nog vandaag. Voor lijn 12 zag ik ook nog behoorlijk wat wachtenden vanmorgen.
Voor de liefhebbers trouwens: zag vanmorgen nog wel een HESS uitrukken ondanks het ontbreken van flexritten in de zomer. Nu is er natuurlijk ook wel wat extra dubbelgeleed nodig in de ochtendspits deze twee weken gezien 12 nog extra vaak rijdt en 28 ook dubbelgeleed wordt gereden.
Er zijn diensten waarop de gehele dienst dezelfde chauffeur rijdt. Bijvoorbeeld de extra ritten op lijn 12. Als daar dan een chauffeur op gepland wordt die met HESS mag rijden kunnen die ook nog wat kilometers maken.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Daniel »

dnmw2705 schreef:Ik kan overigens nog zat andere ritten bedenken waar U-OV 1 of 2 minuten voor Syntus plant. Denkend aan zaterdagochtenden. 51 gaat 1 minuut eerder dan de 50.. Of alle avonden: De 53 en 74 zitten opeens in de zelfde cyclus met de laatste rit. Alle drie om 0:37 van Jordanlaan. De hele avond is de 50 om x:37 op Jordanlaan, 53 om x:42 en de 74 om x:28.. (En half uur dienstregeling).

Het boeit mij niet wie er rijdt, maar gaat mij er meer om dat er gewoon efficiënt(er) met DRU's omgegaan kan worden. Want hier vist er steeds een van de twee vervoerders achter het net. En dat is gewoon zonde van het kosten die gemaakt worden
Denk toch eens niet zo in complottheorieën... Die situatie met 50 en 51 is bijvoorbeeld volstrekt logisch zoals ik al eerder schreef in dit topic (maar die reactie heb je zo'n beetje genegeerd): in 2013 bij de start van de concessie van Qbuzz is lijn 51 ingevoerd als vervanger van de korte ritten van lijn 50 tussen Utrecht en Zeist (die korte ritten werden ook bij Connexxion al door BRU gereden met gele bussen). Lijn 51 vormde sindsdien dus een kwartiersdienst samen met lijn 50.
Nu is Syntus met ingang van hun concessie twee keer zo vaak op lijn 50 gaan rijden. De tijden van de doorgaande ritten liggen echter vast, die zijn gebaseerd op de aansluiting bij Driebergen-Zeist. Nogal logisch dus dat die toegevoegde ritten op lijn 50 nu exact tegelijk met lijn 51 rijden, net als de 51 liggen die nieuwe ritten op 50 immers in kwartiersligging met de ritten van/naar Wageningen.
Normaalgesproken zou dat vast wel afgestemd zijn, maar tegen de tijd dat Syntus wist dat ze in de provincie Utrecht gingen rijden had U-OV allang z'n dienstregelingen gepubliceerd dus dat ging niet meer.

Wat betreft die gelijk rijdende laatste ritten: dat komt doordat U-OV een vast principe heeft dat alle laatste ritten op een bepaalde tijd van Utrecht Centraal vertrekken in aansluiting op dezelfde nachtnettrein. Je kunt die 74 wel een kwartier later gaan rijden, maar het enige effect is dat de overstappers een kwartier langer staan te wachten dus echt nuttig is dat ook weer niet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ovforens
Berichten: 322
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door ovforens »

dnmw2705 schreef:Bizarre rond Zeist is:
Normale dienstregeling vanaf 15:00 ri. Utrecht: 4x 51, 4x 251 en 6x 50.
Afwijkende dienstregeling(nu): 2x 51, 0x 251 en 4x 50.

Veel reizigers moesten blijven staan.
Wat is veel? Hoe heb je dat gezien? Heb je enige tijd geobserveerd? Over hoeveel minuten kwam er een andere bus? Hoe weet je dat de reizigers niet gewoon op een andere lijn, zoals de 71, stonden te wachten?
dnmw2705 schreef: Overigens vind ik dat de Zomer dienstregeling te vroeg ingaat. SOV loopt door tot 16 juli en dan tot 16 augustus niet. In die tijd kan je best afwijkend rijden.
De geldigheid van SOV hoeft weinig te maken te hebben met de drukte in de bus. Dat ligt meer aan de openingstijden en -periode van onderwijsinstellingen én de vakanties in het basis- en voortgezet onderwijs.

Daarnaast moet er ook nog ruimte zijn om buschauffeurs op vakantie te sturen. De chauffeurs met kinderen thuis zijn graag vrij als hun kinderen dat ook zijn. De chauffeurs zonder kinderen zijn nu dus veel vrij.
dnmw2705 schreef: Ik vind dat u-OV hier weer gefaald heeft.Zeker als je leest dat ze een reizigers groei van 2 miljoen hebben gehad vorig jaar.
Ik volg de redenatie niet. Ze hebben reizigersgroei omdat ze het kennelijk goed doen. Maar toch wordt er door Qbuzz gefaald aldus jou. (Ik denk overigens dat de reizigersgroei meer komt door een afnemende autobereikbaarheid van De Uithof én hoogconjunctuur maar dat is een andere discussie.)

Overigens: 2 miljoen extra reizigers. Heb je in de jaarrapportage gelezen hoeveel DRU's er gereden zijn in 2016 door Qbuzz? 950.000. Hoe lang duurt een gemiddelde busrit in Utrecht? 20 minuten? Dat betekent simpel berekend dat er ten opzichte van vorig jaar gemiddeld 0,7 reiziger extra in elk voertuig aanwezig is. Nou nou dat is niet erg veel.

dnmw2705 schreef: Syntus kan hier minder aan doen, al kunnen ze achter de 50 vanaf Driebergen Zeist een versterkingsrit plakken. Zullen ze genoeg winst uit kunnen halen
Een meestal uitgestorven versterkingsrit lijkt mij lastig winst zijn voor iemand.
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door dnmw2705 »

Jeetje.. Ik probeer alleen te ondervinden wat een beweegredenen erachter zitten. En te kijken waarom er dan nu na 3,5 jaar besloten wordt om deze ritten toe te voegen.

Ik geef inderdaad ook aan gaat het reiziger afpakken lijkt. Complot theorie of niet. Zowel Syntus als U-OV wijken niet. En omdat Syntus in bijna alle gevallen van de heuvelrug komt en dus met vertrektijden van NS te maken heeft, lijkt het mij logisch dat Syntus minder snel zou hoeven wijken voor U-OV en dat gericht op die ochtend en avond uren. Zeker waar dat de PvE zegt dat U-OV primaire vervoerder is, zeker waar. Gaat mij gewoon om het afstemmen op elkaar.. En dat zou moeten kunnen met dezelfde opdrachtgever.

Ik vind het overigens onwijs vreemd dat er zo fel op gereageerd wordt.. Ik ben ook maar een hobbyist die benieuwd er naar was.

Ik weet nu dat vragen stellen of opmerkingen maken niet gewaardeerd wordt.
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
ovforens
Berichten: 322
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door ovforens »

Och nee, blijf vooral vragen stellen. Daar is dit forum toch voor? Ik denk alleen dat het meer gewaardeerd wordt als je je vragen op een neutrale wijze stelt. "Waarom rijdt die ritten tegelijkertijd?" is een heel andere manier dan "Qbuzz pest Syntus, toch?", toch?
dnmw2705 schreef:eker waar dat de PvE zegt dat U-OV primaire vervoerder is, zeker waar. Gaat mij gewoon om het afstemmen op elkaar.. En dat zou moeten kunnen met dezelfde opdrachtgever.
Het meest korte antwoord is dat er toch een bus moet vertrekken vanuit de garage in Zeist. Met 5 minuten extra rijtijd bied Qbuzz gewoon een extra rit aan die ook nog eens gesubsidieerd wordt. Het mes snijdt aan meerdere kanten.
dnmw2705 schreef: Ik vind het overigens onwijs vreemd dat er zo fel op gereageerd wordt.
Qbuzz is naar mijn mening de afgelopen jaren vaak briljant bezig als het gaat om slimme oplossingen om hun materieelpark efficiënt in te zetten, de reiziger van dienst te zijn en er zelf ook nog beter van te worden. Ik doel bijvoorbeeld op de Flex12 waardoor er alleen gevulde bussen naar Uithof gaan en niet bussen star hun DRGL rijden. Mooie lijnkoppelingen waar ik zelf nooit op zou komen, noem maar op. Dan wil ik het bedrijf gemotiveerd verdedigen en kan ik er niet tegen als er gedurende meerdere berichten zaken onheus geponeerd worden.
dnmw2705 schreef: Ik weet nu dat vragen stellen of opmerkingen maken niet gewaardeerd wordt.
Dat is jouw conclusie die niet door mij gedeeld wordt.
Laatst gewijzigd door ovforens op do 06 jul 2017, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door dnmw2705 »

Daniel schreef:Die situatie met 50 en 51 is bijvoorbeeld volstrekt logisch zoals ik al eerder schreef in dit topic (maar die reactie heb je zo'n beetje genegeerd): in 2013 bij de start van de concessie van Qbuzz is lijn 51 ingevoerd als vervanger van de korte ritten van lijn 50 tussen Utrecht en Zeist (die korte ritten werden ook bij Connexxion al door BRU gereden met gele bussen). Lijn 51 vormde sindsdien dus een kwartiersdienst samen met lijn 50.
Dat is dus niet helemaal waar volgens mij. Want ik kan mij van de CXX tijd herinneren de 51 twee minuten eerder vertrok vanaf Utrecht CS, op centrumzijde toen. 50 reed 2x in het uur en de 51 4x, waarvan dus 2x 2 minuten voor de 50 richting Driebergen Zeist. Andersom was het zo dat de 50 altijd 6 minuten (op papier) later de haltes aandeed die ze samen reden, alleen toen plande U-OV nog erg krap waardoor er vaak maar 2 of 3 minuten tussen zaten.

En dat ik het genegeerd hebt, sorry daarvoor! Waarschijnlijk overheen gelezen toen der tijd. Was denk ik ook in het PU forum en niet hier..
ovforens schreef:Och nee, blijf vooral vragen stellen. Daar is dit forum toch voor? Ik denk alleen dat het meer gewaardeerd wordt als je je vragen op een neutrale wijze stelt. "Waarom rijdt die ritten tegelijkertijd?" is een heel andere manier dan "Qbuzz pest Syntus, toch?", toch?
Ach ja, het is maar net hoe je het interpreteert..
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Daniel »

dnmw2705 schreef:Dat is dus niet helemaal waar volgens mij. Want ik kan mij van de CXX tijd herinneren de 51 twee minuten eerder vertrok vanaf Utrecht CS, op centrumzijde toen. 50 reed 2x in het uur en de 51 4x, waarvan dus 2x 2 minuten voor de 50 richting Driebergen Zeist. Andersom was het zo dat de 50 altijd 6 minuten (op papier) later de haltes aandeed die ze samen reden, alleen toen plande U-OV nog erg krap waardoor er vaak maar 2 of 3 minuten tussen zaten.
Wel hoor, kijk maar eens hier en hier bij de geschiedenis.
Tot begin december 2013 reed lijn 50 maximaal 6x/uur in de spits (zie hier onder kopje dienstregeling) waarbij er twee ritten naar Wageningen, twee naar Doorn en twee naar Driebergen-Zeist waren. De bussen zijn dus precies even vaak blijven rijden nadat Qbuzz kwam, want toen werd het 2x 50 en 4x 51 tussen Utrecht en Driebergen-Zeist. En tussen Driebergen-Zeist en Doorn nam lijn 71 de verdichtingsritten over.
En dat ik het genegeerd hebt, sorry daarvoor! Waarschijnlijk overheen gelezen toen der tijd. Was denk ik ook in het PU forum en niet hier..
Nee hoor, was een van de eerste reacties op je bericht hier.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door dnmw2705 »

Ah check! Ik zie het.. poh, dat is lang geleden inderdaad ja! Grappig om zo terug te zien!
Ik heb het niet gezien.. Ik ga eens kijken!
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
ovforens
Berichten: 322
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door ovforens »

dnmw2705 schreef: Ach ja, het is maar net hoe je het interpreteert..
Heb nog een eerder bericht boven dit toegelicht voor de duidelijkheid.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Daniel »

ovforens schreef:Qbuzz is naar mijn mening de afgelopen jaren vaak briljant bezig als het gaat om slimme oplossingen om hun materieelpark efficiënt in te zetten, de reiziger van dienst te zijn en er zelf ook nog beter van te worden. Ik doel bijvoorbeeld op de Flex12 waardoor er alleen gevulde bussen naar Uithof gaan en niet bussen star hun DRGL rijden. Mooie lijnkoppelingen waar ik zelf nooit op zou komen, noem maar op. Dan wil ik het bedrijf gemotiveerd verdedigen en kan ik er niet tegen als er gedurende meerdere berichten zaken onheus geponeerd worden.
Precies, Qbuzz is gewoon ontzettend goed in het maken van slimme aanpassingen die vele klanten een voordeel bieden maar tegelijk nagenoeg niks extra kosten.
En dat belonen de reizigers zelf ook weer door in steeds grotere aantallen de bus te gebruiken: tussen Utrecht Centraal en Nieuwegein Plettenburg reden in 2013 nog maximaal 8 bussen per uur in een onregelmatig interval, dat zijn er nu vier jaar later inmiddels 12 per uur met een regelmatige verdeling.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Globetrotter »

Zugführer schreef:
Chrysa schreef:Haal dan ook even dat nieuwe dienstregeling-ding weg. :p
Daar ga ik niet over :')
Ik ook niet, maar denk dat de Wiki-beheerder van deze concessie het niet erg vindt dat zo'n kleine bewerking door iemand anders is gedaan.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Zugführer »

Normaal wordt dat met een botje weg gehaald, voor alle pagina's waar dat sjabloon opstaat tegelijk. Volgens mij gaat webguy daarover :p
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Nee Geert geeft dat botje normaalgesproken z'n voer :-P
Voordeel t.o.v. handmatig verwijderen is dat de bot geen mailbombardement veroorzaakt ;-)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Durashift »

Ik was vanmiddag (rond de klok van 15 uur) ff op het kleine industrieterrein in Bunnik ( verborgen achter de A12). Was er ff een chauffeurswissel tijdens de instructierit met een Ebusco. Geen idee of dit voor Qbuzz of Syntus was.. Witte overhemden.. dus ik denk niet Syntus..
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Welke kleur had de EBusco? Bij Qbuzz zijn nu in elk geval zowel kanariegele EBusco's als een grijs/zwarte demowagen vanuit Groningen aanwezig.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Durashift »

Overwegend grijs (= zeker) en beetje zwart en rood (als ik mij goed herinner).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Dat klinkt als de demowagen uit Groningen die nu in Utrecht zit, blijkbaar was 'ie op pad voor instructie.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jonkervoort
Berichten: 323
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Jonkervoort »

ovforens schreef:
dnmw2705 schreef:Bizarre rond Zeist is:
Normale dienstregeling vanaf 15:00 ri. Utrecht: 4x 51, 4x 251 en 6x 50.
Afwijkende dienstregeling(nu): 2x 51, 0x 251 en 4x 50.

Veel reizigers moesten blijven staan.
Wat is veel? Hoe heb je dat gezien? Heb je enige tijd geobserveerd? Over hoeveel minuten kwam er een andere bus? Hoe weet je dat de reizigers niet gewoon op een andere lijn, zoals de 71, stonden te wachten?
Ben toevallig de afgelopen dagen een aantal keer naar Zeist geweest, en het was inderdaad flink druk. Heb een lijn 50 met 'Bus is vol' voorbij zien komen, maar eigenlijk zagen ze er allemaal uit alsof er niet bijster veel mensen meer bijkonden. Ook lijn 51 (waar ik zelf inzat) zat om een uur of 5 richting Zeist helemaal vol, wat ik me van het verleden toch niet helemaal kan herinneren. Een paar dagen daarna was het richting Utrecht (rond 4 uur) ook flink druk: bij de Jordanlaan/Kroostweg in lijn 52 zo'n 8 reizigers die waren achtergelaten door de voorgaande 50, beide bussen kwamen geheel gevuld aan op CS. Of dit een probleem is weet ik niet, meestal rijden er op het stuk waar de echte drukte plaatsvindt zoveel bussen dat je toch niet heel veel langer bezig bent, en gezien hoe rustig sommige andere lijnen in de zomerdienst zijn (bijvoorbeeld lijn 5 naar Oog in Al, zie hem steeds met 0-4 passagiers van CS vertrekken) kunnen wat goed gevulde bussen geen kwaad lijkt me.
ovforens schreef: Qbuzz is naar mijn mening de afgelopen jaren vaak briljant bezig als het gaat om slimme oplossingen om hun materieelpark efficiënt in te zetten, de reiziger van dienst te zijn en er zelf ook nog beter van te worden. Ik doel bijvoorbeeld op de Flex12 waardoor er alleen gevulde bussen naar Uithof gaan en niet bussen star hun DRGL rijden.
Al ben ik het niet met je oneens, denk ik dat dit specifieke voorbeeld niet echt opgaat. Hoewel ik er 's middags heel blij mee ben (ik reis 's winters dagelijks naar de Rubenslaan), pakte die oplossing toentertijd namelijk helemaal niet zo goed uit. Iedereen die naar de Bleekstraat reisde nam ging namelijk ook opeens lijn 12 gebruiken. Daardoor waren de rijen in het begin enorm lang, je moest meestal wel 3 bussen wachten rond 8 uur, waardoor lijn 41 in de praktijk sneller was en deze bus ook vaak overvol zat. Op de drukste dagen van het jaar (begin van het jaar en dagen met extreem weer) stonden de rijen zelfs tot in de stationshal. Bij de Rubenslaan zag ik de meeste 12'en dan relatief slecht gevuld langskomen. Pas toen lijn 208 lijn 12 praktisch verving, en die laatste niet meer bij ROC Vondellaan ging stoppen, ging het flexsysteem goed werken. Nu kan je eigenlijk altijd met de eerste 12 mee, en als gevolg daarvan (denk ik) is ook lijn 41 beduidend rustiger geworden.
Wat betreft de lijnkoppelingen ben ik het wel met je eens. Het hele netwerk, waar toch duidelijk gaten in waren geslagen door de bezuinigen in de periode 2010-2012 is omgevormd tot een nieuw, logischer netwerk. Hopelijk gaan ze ook door met het hernummeren van de streekdienst en Uithoflijnen zoals voorgesteld in het vervoersplan 2016-II.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door MdJ »

Gisteravond en komende avond is de Vredenburgknoop afgesloten vanaf 20:00u. Alle (zover mogelijk) buslijnen rijden via de Daalsetunnel-Weerdsingel naar Neude v.v.
Vanochtend hebben ze het asfalt op het Smakkelaarsveld/Amsterdamsestraat weg vernieuwd. Daarnaast is een deel van het Smakkelaarsveld weer wat opgeschoven: De aansluiting om vanuit Vredenburg naar de Leidseveertunnel te komen (v.v.) lijkt via de toekomstige aansluiting Busstation Centrumzijde-Vredenburg te liggen. (Dus de ' verkeerde' wegaansluiting t.o.v toekomstige ligging). Door deze aansluiting kan de vorige aansluiting (met staal en asfalt over de tramsporen heen) weg.

Daarnaast liggen de rails in/op het bus-tramviaduct aan de Jaarbeurszijde erin, vanochtend nog een laatste nacontrole. Hierna kunnen beide rijbanen gebruikt worden :D
Bij twijfel: gebruik beton.
StefanRijnhoutjes
Berichten: 425
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door StefanRijnhoutjes »

Misschien een domme vraag: Maar waarom worden sommige ritten van lijn 55 met stadscitaro's gereden en niet alle ritten met streekamba's??
En ik zie lijn 37 soms ook met amba's rijden, die normaal met citaro's rijdt *bus*
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 186 gasten