Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Ik zie al waar ik in de war raakte: rm7 schreef Waalstraat waar hij Rijnlaan bedoelde :wink: Maargoed, dan mis ik lijn 247 nog bij de omleidingen...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
rm7
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 00:04

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door rm7 »

Klopt :lol: , ik ging de haltes af, in plaats van de straten waar de bus doorheen rijdt. Lijn 247 zal dezelfde route volgen als lijn 47, alleen slaat deze af richting het Europaplein en Kanaleneiland.

De pendeldienst gaat, vooralsnog, rijden onder het lijnnummer 108.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Is eigenlijk ook bekend waar die pendeldienst mee gaat rijden? Een taxibusje of toch wat anders?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Zie nu net trouwens dat de wijzingen op in elk geval lijn 47 en 247 in september niet als omleiding op de U-OV site worden getoond, maar zijn verwerkt in de dienstregeling. T/m 5 oktober staat de route via de Rijnlaan in de tabellen, daarna weer die via Hoograven.

Wat me nog opviel bij het bekijken van de wijzigingen t.b.v. de aanpassingen op de wiki: lijn 47 stopt per 1 september richting Houten niet meer bij halte Constant Erzeijstraat maar alleen nog bij halte 't Goylaan. Een wijziging met slechts minimale gevolgen voor de reiziger (die moet slechts de andere kant op lopen), maar die het afslaan naar de 't Goylaan wel een stuk makkelijker maakt.

Schiet de inzet op lijn 122 m.i.v. 1 september niet een beetje z'n doel voorbij trouwens... die krijgt tussen Utrecht Overvecht en Westbroek een kwartiersdienst met 8-persoonsbusjes in de spits. Op lijn 75 blijft daarentegen juist de halfuursdienst in de spits bestaan, maar wordt voortaan een grote bus ingezet. Dat zou best kunnen dienen om het extra 8-persoonsbusje voor lijn 122 vrij te maken, of heeft U-OV echt zoveel nieuwe reizigers in Rijsenburg weten te trekken?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door matti93 »

Daniel schreef:Schiet de inzet op lijn 122 m.i.v. 1 september niet een beetje z'n doel voorbij trouwens... die krijgt tussen Utrecht Overvecht en Westbroek een kwartiersdienst met 8-persoonsbusjes in de spits. Op lijn 75 blijft daarentegen juist de halfuursdienst in de spits bestaan, maar wordt voortaan een grote bus ingezet. Dat zou best kunnen dienen om het extra 8-persoonsbusje voor lijn 122 vrij te maken, of heeft U-OV echt zoveel nieuwe reizigers in Rijsenburg weten te trekken?
Ik reis er maar weinig mee, maar het zou me niets verbazen als de verhoogde frequentie van lijn 75 voor meer reizigers heeft gezorgd. Van de ritten in de spits heb ik de indruk dat die ook wel goed gevuld zijn - en het risico dat je er niet meer bij past maakt de bus ook niet erg aantrekkelijk...
Zou het kunnen dat de route van lijn 122 niet geschikt is voor gewone bussen en er daarom noodgedwongen meer Sprinters ingezet worden?
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Zonnig »

Lijn 122 is geen ideale route voor een grote bus. In de dorpjes tussen Utrecht en Loosdrecht (Boomhoek) zal een grote bus veel last hebben van m.n. geparkeerde auto's op de weg (echte parkeerplaatsen zijn er langs die weg niet).

In de Tijd dat de bus nog vanuit Hilversum kwam werd deze vaak met de kortere stadswagens (Leyland 5501-5510) gereden.

Een Sprinter of evt een midibus is het beste.
Laatst gewijzigd door Daniel op wo 13 aug 2014, 08:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: overbodige quote verwijderd
Carlos0_0
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 29 jan 2014, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Carlos0_0 »

Daniel schreef:Zie nu net trouwens dat de wijzingen op in elk geval lijn 47 en 247 in september niet als omleiding op de U-OV site worden getoond, maar zijn verwerkt in de dienstregeling. T/m 5 oktober staat de route via de Rijnlaan in de tabellen, daarna weer die via Hoograven.

Wat me nog opviel bij het bekijken van de wijzigingen t.b.v. de aanpassingen op de wiki: lijn 47 stopt per 1 september richting Houten niet meer bij halte Constant Erzeijstraat maar alleen nog bij halte 't Goylaan. Een wijziging met slechts minimale gevolgen voor de reiziger (die moet slechts de andere kant op lopen), maar die het afslaan naar de 't Goylaan wel een stuk makkelijker maakt.

Schiet de inzet op lijn 122 m.i.v. 1 september niet een beetje z'n doel voorbij trouwens... die krijgt tussen Utrecht Overvecht en Westbroek een kwartiersdienst met 8-persoonsbusjes in de spits. Op lijn 75 blijft daarentegen juist de halfuursdienst in de spits bestaan, maar wordt voortaan een grote bus ingezet. Dat zou best kunnen dienen om het extra 8-persoonsbusje voor lijn 122 vrij te maken, of heeft U-OV echt zoveel nieuwe reizigers in Rijsenburg weten te trekken?
Het grappige is lijn 47 stopt eigenlijk sowieso niet op de Constant Erzeijstraat, het grappige er van is het staat wel aangeven op de tv en omroep systeem.
Je heb alleen een aantal chauffeurs die hier gewoon stoppen, en andere die zeggen nee mogen hier niet meer stoppen.
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door MR92 »

Officieel is het zo dat de ritten die doorgaan naar Houten, niet stoppen op de Erzeijsstraat, omdat ze niet makkelijk kunnen invoegen linksaf. De ritten in het weekend die rijden tot de Erzeijstraat, stoppen wel aan die halte, en weer niet aan 't Goylaan. Sommige chauffeurs draaien dit zelf om.

De ritten die doorweeks doorgaan als 247 stoppen uiteraard wel op de Erzeijstraat, die beginnen namelijk daar, en gaan uiteraard rechtsaf.
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

De ritten in het weekend die tot die halte rijden moeten daar toch ook linksaf? Immers, die keren op het ´t Goyplein. Best logisch daarmee dat ´ie er voor 47 nu helemaal uit gaat (en voor de naar CS doorgetrokken 247 wel blijft bestaan).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Wordt het dan ook niet eens tijd om lijn 75 en 122 's avonds en op zondag aan te gaan bieden, als zij zo'n positieve ontwikkeling in de reizigersaantallen laten zien?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Kom net bij het bijwerken van de wiki-pagina's voor de nieuwe dienstregeling nog wat tegen: de 8-persoonsbusjes verdwijnen van lijn 47 op zondag. Daarmee komt er dus ook gewoon een normale halfuursdienst in Hoograven i.p.v. een uurdienst met een klein busje die net voor de korte rit tot Hoograven uit rijdt.
Viel me echter pas op toen ik zag dat op zondag alles aan de 51 gekoppeld zit.

Het eindpunt van de ritten Utrecht Centraal - Hoograven op lijn 47 wordt trouwens verplaatst naar halte 't Goylaan. En die ritten blijven ook rijden in september, ookal bedienen ze dan van de oorspronkelijke route naast het begin- en eindpunt nog slechts één halte (= Bleekstraat) door de forse omleiding.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Voor wie het nog niet was opgevallen trouwens: U-OV heeft sinds een tijdje ook een online klantenpanel op http://www.u-ovpanel.nl/
Ze willen vooral nog een grotere bereik onder de doelgroep van 12 tot 18 jaar las ik aldaar.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jonkervoort
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Jonkervoort »

Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door reisthijs »

"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
robertgvu
Berichten: 140
Lid geworden op: za 10 mei 2014, 21:46

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door robertgvu »

Dit wordt een interessante rekensom. Er staan er 21 te koop, de oorspronkelijke serie 107-133 bestond uit 27 bussen. De 122 is al lang weg en rijdt op Terschelling. Restant 26 bussen. Bij CXX Academy rijden nog de 4127, 4128, 4130 en 4132. Resteren nog steeds 22 bussen. Welke is aan onze aandacht ontsnapt?
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Globetrotter »

Beste forummers. Als ov- hobbyist ben ik ook erg geïnteresseerd in de afdeling planning van een busmaatschappij. Omdat ik zelf in Utrecht woon, ben ik al een hele tijd op zoek naar personeelsdiensten van qbuzz in met name Utrecht (stad en/of streek), maar tot nu toe zonder resultaat. Zijn er chauffeurs of andere forumleden die weten waar personeelsdiensten in te zien zijn. Het gaat er mij helemaal niet om wie welke dienst rijdt, want dat is inderdaad privé. Ik vind het veel interessanter om te weten te komen, als ik een bus zie rijden, waar die bus verder naartoe gaat na zijn eerste eindbestemming, of er MAT- ritten zijn, hoe deze staan ingepland, enzovoort. Reactie mag ook in een PB.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Somoht »

Dat is nogal gevoelige informatie die je niet snel gaat vinden, het efficiënt plannen van matritten is een van de dingen waarop aanbestedingen worden gewonnen of verloren.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Volgens mij wordt dat vaak als bedrijfsgeheim gezien en daarom niet zomaar gedeeld met hobbyisten zoals ons. De beste manier om zoiets voor elkaar te krijgen is nog wel een goede relatie opbouwen met een chauffeur: het gaat allemaal om vertrouwen en als dat er eenmaal is willen ze vaak wel wat info met je delen. Althans, op die manier heb ik jarenlang de diensten van de stadsdienst Dordrecht doorgestuurd gekregen.
Kan inderdaad beamen dat het best interessante lectuur is als je de planningskant interessant vindt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door MR92 »

Ezra schreef:Beste forummers. Als ov- hobbyist ben ik ook erg geïnteresseerd in de afdeling planning van een busmaatschappij. Omdat ik zelf in Utrecht woon, ben ik al een hele tijd op zoek naar personeelsdiensten van qbuzz in met name Utrecht (stad en/of streek), maar tot nu toe zonder resultaat. Zijn er chauffeurs of andere forumleden die weten waar personeelsdiensten in te zien zijn. Het gaat er mij helemaal niet om wie welke dienst rijdt, want dat is inderdaad privé. Ik vind het veel interessanter om te weten te komen, als ik een bus zie rijden, waar die bus verder naartoe gaat na zijn eerste eindbestemming, of er MAT- ritten zijn, hoe deze staan ingepland, enzovoort. Reactie mag ook in een PB.
Ik heb vrij toegang tot het intranet van Qbuzz. Hier zijn alle dienstenpakketen e.d. op te downloaden als pdf-bestand. De diensten heb ik zelf ook op papier, zoals de chauffeurs dat ook hebben. Vragen zou ik altijd kunnen opzoeken voor je, maar dan zou je contact met mij op moeten nemen via de mail. Als je hier inzicht in zou willen hebben, dan kun je me een PM sturen, dan zal ik daarin mijn mailadres zetten.
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

Ezra schreef:Beste forummers. Als ov- hobbyist ben ik ook erg geïnteresseerd in de afdeling planning van een busmaatschappij. Omdat ik zelf in Utrecht woon, ben ik al een hele tijd op zoek naar personeelsdiensten van qbuzz in met name Utrecht (stad en/of streek), maar tot nu toe zonder resultaat. Zijn er chauffeurs of andere forumleden die weten waar personeelsdiensten in te zien zijn. Het gaat er mij helemaal niet om wie welke dienst rijdt, want dat is inderdaad privé. Ik vind het veel interessanter om te weten te komen, als ik een bus zie rijden, waar die bus verder naartoe gaat na zijn eerste eindbestemming, of er MAT- ritten zijn, hoe deze staan ingepland, enzovoort. Reactie mag ook in een PB.
Vind ik.ook interessant, maar heb ze niet. Misschien nog wel ergens van GVU. Is dat ook gewenst of heb je die al?
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Globetrotter »

Busfoto.nl schreef:
Ezra schreef:Beste forummers. Als ov- hobbyist ben ik ook erg geïnteresseerd in de afdeling planning van een busmaatschappij. Omdat ik zelf in Utrecht woon, ben ik al een hele tijd op zoek naar personeelsdiensten van qbuzz in met name Utrecht (stad en/of streek), maar tot nu toe zonder resultaat. Zijn er chauffeurs of andere forumleden die weten waar personeelsdiensten in te zien zijn. Het gaat er mij helemaal niet om wie welke dienst rijdt, want dat is inderdaad privé. Ik vind het veel interessanter om te weten te komen, als ik een bus zie rijden, waar die bus verder naartoe gaat na zijn eerste eindbestemming, of er MAT- ritten zijn, hoe deze staan ingepland, enzovoort. Reactie mag ook in een PB.
Vind ik.ook interessant, maar heb ze niet. Misschien nog wel ergens van GVU. Is dat ook gewenst of heb je die al?
Zeker gewenst. Alle informatie op dat gebied is hartelijk welkom.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Opvallende spot vanuit de bus in Utrecht zojuist: er staan weer een aantal ex-GVU dubbelgeledes in de stalling Europalaan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Michael »

Zouden die niet naar Groningen gaan toevallig om als reserve te dienen? Vandaag is er weer een Hess kapot gegaan namelijk. Het is maar een gok.
robertgvu
Berichten: 140
Lid geworden op: za 10 mei 2014, 21:46

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door robertgvu »

Daniel schreef:Opvallende spot vanuit de bus in Utrecht zojuist: er staan weer een aantal ex-GVU dubbelgeledes in de stalling Europalaan.
Klopt, ik reed er rond 16.20 langs en ik meen dat er drie of vier staan.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

@Michael: de ex-GVUers die naar Groningen zouden gaan zijn daar al, dan zouden ze hooguit teruggekomen kunnen zijn. Gedurende de zomerperiode heb ik geen bussen in GVU-kleuren op het stallingsterrein gezien.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Wannes en 60 gasten