Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Ferdinand »

Ik lees nu trouwens in heel gebrekkig Nederlands dat dat treintje in Vollenhove is aangepast. Hij heeft geen dienstregeling, maar rijdt nog wel 3×/uur en in de spits rijdt er een extra treintje.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Waar lees je dat? Het treintje staat trouwens nog steeds als lijn 253 met dienstregeling op de U-OV site, maar reed de laatste keer dat ik daar was inderdaad niet volgens een dienstregeling (en ook niet met een treintje :P )
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Ferdinand »

Google Maps
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Daniel schreef:
dnmw2705 schreef:Connexxion deed plaats, halte 'xxx' bij eerste in nieuwe plaats
Nee, Connexxion had de plaatsnaam er bij vaste haltes bij zitten onafhankelijk van de route. In Utrecht had je bijvoorbeeld "Utrecht, Kanaleneiland-Zuid" tussen "Europalaan" en "P+R Westraven" in zitten. Dat was vast goedkoper want zo konden ze voor alle lijnen dezelfde afroepen gebruiken.

Wat Syntus betreft: die hebben het inderdaad bij elk station erbij zitten. Op de X80 is Veenendaal-De Klomp bijvoorbeeld de enige die met plaatsnaam wordt omgeroepen op mijn dagelijkse ritjes.
Dan was Utrecht vermoedelijk een uitzondering, want ik ken Cxx niet anders dan dat het de plaatsnaam alleen bij de eerste halte in die plaatsnaam omroept, al jaren. Zo hoor je richting Middelburg 'Koudekerke, Strandweg' en richting Domburg 'Strandweg'.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door busfanNL »

Maar dat is toch ook het beste? Althans dat vind ik want je hoeft niet bij elke halte de plaatsnaam erbij te zeggen maar de eerste halte is gewoon oké. Wel vind ik als je op een overstapunt of eindhalte komt bij een station dat je dan de plaatsnaam af moet roepen. Dat is ook wel handig.
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door dnmw2705 »

Pim-AllianceB95 schreef:
Daniel schreef:
dnmw2705 schreef:Connexxion deed plaats, halte 'xxx' bij eerste in nieuwe plaats
Nee, Connexxion had de plaatsnaam er bij vaste haltes bij zitten onafhankelijk van de route. In Utrecht had je bijvoorbeeld "Utrecht, Kanaleneiland-Zuid" tussen "Europalaan" en "P+R Westraven" in zitten. Dat was vast goedkoper want zo konden ze voor alle lijnen dezelfde afroepen gebruiken.

Wat Syntus betreft: die hebben het inderdaad bij elk station erbij zitten. Op de X80 is Veenendaal-De Klomp bijvoorbeeld de enige die met plaatsnaam wordt omgeroepen op mijn dagelijkse ritjes.
Dan was Utrecht vermoedelijk een uitzondering, want ik ken Cxx niet anders dan dat het de plaatsnaam alleen bij de eerste halte in die plaatsnaam omroept, al jaren. Zo hoor je richting Middelburg 'Koudekerke, Strandweg' en richting Domburg 'Strandweg'.
Dat idee had ik dus ook.
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Lijn 45 »

Bij welke haltes wordt er eigenlijk omgeroepen dat men niet moet vergeten uit te checken?
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Globetrotter »

Alex99 schreef:
Nieuwsbrief Uithoflijn schreef:(...) In december 2019 vanaf halte Utrecht Centraal.
Je zou zeggen dat december 2019 haalbaar zou moeten zijn... :X

Waar ik me een beetje zorgen over maak is de kruising met de Koningsweg. Het viel me op dat ze daar een heuse AHOB hebben geplaatst. Stel dat de tram ooit gaat rijden, dan staan die overwegbomen in de spits toch praktisch continu gesloten? In de spits rijdt de tram 16x per uur per richting. Dat betekent dus dat er van beide richtingen iedere 1,875 minuten (1 minuut en 52,5 seconden) een tram langskomt. Op een gewone spoorlijn is een overweg normaal gesproken driekwart minuut gesloten. Stel, we houden deze tijdsduur aan voor de overweg bij de Koningsweg. Dat betekent dat er 1,125 minuten (1 minuut en 7,5 seconden) overblijven voor verkeer om over te steken. Ik vind dat eerlijk gezegd niet zo heel erg veel... Verkeersveiligheid? Files?...
dnmw2705 schreef:Welkom op het forum Alex!
Voordat ik het nog vergeet, nog een hele late bedankt :)

EDIT: Ik heb zelfs een rekenfout gemaakt. Je zou het sluiten van de overweg in het ergste geval x2 moeten doen (aangezien er van beide kanten een tram kan komen op een ander moment), dat zou dus in theorie betekenen dat de overweg maar 22,5 seconden open staat :shock:
Precies, en als er daardoor twee trams tegelijkertijd passeren, is er in de toekomst eventueel nog ruimte voor een frequentieverhoging.
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door ovVeluwe »

Lijn 45 schreef:Bij welke haltes wordt er eigenlijk omgeroepen dat men niet moet vergeten uit te checken?
Bij alle eindhaltes en vaak alle haltes waar centrum in voorkomt.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Alex99
Berichten: 66
Lid geworden op: do 13 sep 2018, 09:24

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Alex99 »

Lijn 45 schreef:Bij welke haltes wordt er eigenlijk omgeroepen dat men niet moet vergeten uit te checken?
"De Klomp, Station Veenendaal-De Klomp. Reist u met een OV-chipkaart, vergeet dan niet uit te checken. Please remember to check out!" naar mijn weten ook :Y dus naar mijn weten ook de meeste (niet alle) stations.
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door dnmw2705 »

Alex99 schreef:
Lijn 45 schreef:Bij welke haltes wordt er eigenlijk omgeroepen dat men niet moet vergeten uit te checken?
"De Klomp, Station Veenendaal-De Klomp. Reist u met een OV-chipkaart, vergeet dan niet uit te checken. Please remember to check out!" naar mijn weten ook :Y dus naar mijn weten ook de meeste (niet alle) stations.
Inderdaad alle stations, eindhaltes en semi eindhaltes zoals bijvoorbeeld Driebergen-Zeist voor de 50 en 56 als deze niet meer naar Doorn of verder gaan.
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door dnmw2705 »

U-OV heeft nog aardig klus als ze bij al die amba's nog in moeten bouwen. De 4163 waar ik deze foto in maakte het heeft ook nog geen pin systeem.

Afbeelding
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
TimoD
Berichten: 211
Lid geworden op: do 10 mei 2018, 09:10
Locatie: Utrecht/Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door TimoD »

Pittige klus, maar op de Amba's in stalling Zeist zit ik tegenwoordig alleen nog maar in bussen mèt pinapparatuur. Denk dat ze dus al een heel aardig eind zijn. Zouden ze ook creditcards accepteren? Anders hebben toeristen wel een vrij groot probleem. Wel goed dat cashloos nu eindelijk ingevoerd wordt; scheelt een hoop in veiligheidsbeleving van chauffeurs.
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door dennistd »

Over het algemeen kunnen de huidige pinapparaten prima overweg met alle soorten creditcards.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Stefan »

TimoD schreef:Pittige klus, maar op de Amba's in stalling Zeist zit ik tegenwoordig alleen nog maar in bussen mèt pinapparatuur. Denk dat ze dus al een heel aardig eind zijn. Zouden ze ook creditcards accepteren? Anders hebben toeristen wel een vrij groot probleem. Wel goed dat cashloos nu eindelijk ingevoerd wordt; scheelt een hoop in veiligheidsbeleving van chauffeurs.
Ik rij al een aantal maanden, bij Arriva weliswaar, met alleen pinnen en kom met enige regelmaat langs Kinderdijk, dus heb al wat gekke creditcards voorbij zien komen. Ik heb eigenlijk nog maar 1x gehad dat een kaart niet geaccepteerd werd, maar dat was een of andere vage kaart uit China, dus geen MasterCard, Visa of iets in die geest. :P
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Milco »

dnmw2705 schreef:U-OV heeft nog aardig klus als ze bij al die amba's nog in moeten bouwen. De 4163 waar ik deze foto in maakte het heeft ook nog geen pin systeem.
Een Ambassador met een geleding? 4163 is een Citaro G. ;) Vanmiddag reisde ik met een Ambassador van Vaartsche Rijn naar CS en die had wel al pinapparatuur aan boord, met een zak eroverheen met de mededeling buiten gebruik. Busnummer helaas niet onthouden.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
AlbertPool
Berichten: 71
Lid geworden op: vr 12 mar 2010, 15:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door AlbertPool »

dennistd schreef:Over het algemeen kunnen de huidige pinapparaten prima overweg met alle soorten creditcards.
De apparaten kunnen het allemaal, het gaat erom of het aanstaat, dat is niet altijd het geval omdat de tarieven voor winkeliers hoger zijn.
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door dnmw2705 »

Milco schreef:
dnmw2705 schreef:U-OV heeft nog aardig klus als ze bij al die amba's nog in moeten bouwen. De 4163 waar ik deze foto in maakte het heeft ook nog geen pin systeem.
Een Ambassador met een geleding? 4163 is een Citaro G. ;) Vanmiddag reisde ik met een Ambassador van Vaartsche Rijn naar CS en die had wel al pinapparatuur aan boord, met een zak eroverheen met de mededeling buiten gebruik. Busnummer helaas niet onthouden.
Een amba heeft een 4:3 formaat en een Citaro een 16:9 formaat. Kijkend naar de foto zat ik dus in een Citaro.
Ik bedoelde aan te geven dat ze dus nog een flinke klus te gaan hebben, ook omdat die amba's er dus in 2019 zeer waarschijnlijk uit gaan.

Ik stond zojuist op Centraal station in Utrecht waar 2 bussen van lijn 107 achter elkaar reden. Toen ik op OVinfo keek zag ik dat een van die bussen 19 minuten vertraging had. Afbeelding
Hebben vervoerders een bepaalde logica om dan nog te gaan rijden?
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Lijn 45 »

Misschien moet de bus naar een bepaalde stalling, waar de omloop waar die vandaag op zat op eindigt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Sowieso heeft Syntus er een handje van om bij grote vertragingen (bijvoorbeeld door een verstoring ergens op de route) niet bij te sturen. Ik heb op Veenendaal-De Klomp ook wel een keer uur op een bus naar Amersfoort staan wachten terwijl er wel meerdere het zwarte gat richting Rhenen in reden. Een bus eerder laten keren zodat de reizigers achter de verstoring ook nog een keer vervoer krijgen zou dan toch best handig zijn geweest.
Gelukkig komen dat soort verstoringen niet zo heel erg vaak voor.

Onhandig in die gevallen is ook dat de koppeling van ritten niet in alle gevallen bekend is in OVinfo, waardoor een zwaar vertraagde heenrit niet automatisch zorgt dat ook bij de terugrit een vertraging komt te staan. Die zie je dan pas als de bus zijn eindpunt heeft weten te bereiken en daar gekeerd is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Ferdinand »

Ik heb een nieuwe OV-chipkaart en zou daar graag het buurtbusproduct op willen zodat ik een flatfare van €1,73 betaal. Deze kan ik echter nergens vinden, is Syntus Utrecht ermee gestopt?
Bumzle
Berichten: 167
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 20:22

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Bumzle »

Is er eigenlijk al wat nieuws over wat de streekbussen gaat vervangen volgend jaar? (De ex cxx-amba’s en gelede bussen) Ik lees hier helemaal niks over en het is al best dichtbij inmiddels.

Ze zijn overigens bezig met reisinformatieschermen in de tram. Zag ze al in een tram hangen maar heb helaas geen foto kunnen maken en het leek ook alsof het scherm was vastgelopen. Ben benieuwd hoelang die schermen het vol gaan houden met het vandalisme in de tram.
Jonkervoort
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Jonkervoort »

Zo gek lang hoeven ze het ook niet uit te houden, als het goed is worden die trams over twee jaar vervangen.
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door dennistd »

Ferdinand schreef:Ik heb een nieuwe OV-chipkaart en zou daar graag het buurtbusproduct op willen zodat ik een flatfare van €1,73 betaal. Deze kan ik echter nergens vinden, is Syntus Utrecht ermee gestopt?
Ik zie niks over een speciaal product dat je daarvoor zou moeten hebben? https://www.syntusutrecht.nl/nl-nl/verv ... t-ritkaart
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door cassie127 »

AlbertPool schreef:
dennistd schreef:Over het algemeen kunnen de huidige pinapparaten prima overweg met alle soorten creditcards.
De apparaten kunnen het allemaal, het gaat erom of het aanstaat, dat is niet altijd het geval omdat de tarieven voor winkeliers hoger zijn.
Dat ligt daar inderdaad aan ja. Bij mij op werk werden creditcards vrij lang niet geaccepteerd, daar is recent verandering in gekomen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten