Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Tristan »

Geert schreef: Hoe heb je de bedragen gecontroleerd? Op basis van 9292 tarieven vergeleken met de daadwerkelijke afschrijving van je chipkaart?
Ik heb inderdaad 9292.nl vergeleken met de chipkaartafschrijvingen en deze vergelijking ook als "bewijsmateriaal" meegestuurd met het restitutieformulier. Ik heb ook bij 9292 gezocht tot ik ook echt lijn 28 als advies kreeg, want een andere lijn kan voor een ander tarief zorgen.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

Ik heb het zelf ook even gecontroleerd naar aanleiding van mijn saldoreizen bij U-OV. Dit waren er in totaal 21 in 2013/2014.
3 reizen klopte niet:
Heidelberglaan - lijn 28 - Utrecht Centraal werd €1,12 afgeschreven in plaats van €1,07. Een andere reis tussen dezelfde haltes had wel de juiste prijs.
Heidelberglaan - lijn 28 - Utrecht Centraal werd €1,11 afgeschreven in plaats van €1,07.
Centraal Station - lijn 28 - Heidelberglaan werd €1,11 afgeschreven in plaats van €1,07.

Hierdoor heb ik in totaal €8,80 betaald voor mijn reizen in plaats €8,67. Toch anderhalve procent.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door webguy »

9292 is het ook maar de vraag of de data klopt he...
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

In elk geval klopt er iets niet, want anders waren alle ritprijzen wel gelijk.
sealynx
Berichten: 79
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 11:17

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door sealynx »

webguy schreef:
sealynx schreef:De schermen zijn wel van BRU, maar de vervoerder is verantwoordelijk voor wat er op komt te staan.
Wie is er dus verantwoordelijk als de keten tussen de vervoerder en de schermen kapot is?
De keten bestaat uit een aantal onderdelen.

1. Bus --> vervoerder - 100% verantwoordelijkheid vervoerder
2. Verwerking door vervoerder - 100% verantwoordelijkheid vervoerder
3. Vervoerder --> GOVI - gedeelde verantwoordelijkheid beide partijen
4. Verwerking door GOVI - 100% verantwoordelijkheid GOVI
5. GOVI --> DRIS-leverancier - gedeelde verantwoordelijkheid beide partijen
6. verwerking door DRIS-leverancier - 100% verantwoordelijkheid DRIS-leverancier.
7. DRIS-leverancier --> Scherm - 100% verantwoordelijkheid DRIS-leverancier

BRU is deelnemer in GOVI en heeft de DRIS-leverancier gecontracteerd. Vraag is i.d.d. waar het in de keten mis is gegaan. Maar wanneer er ritten op de schermen staan, die niet bestaan, kan dat alleen maar zijn doordat er in het begin van de keten verkeerder informatie is verstuurd. Later in de keten vindt wel verwerking plaats, maar wordt geen nieuwe data aangemaakt. Daar kan misschien wel data wegvallen bij een fout (gebeurd nogal eens met vrije tekstberichten), maar niets nieuws ontstaan (en daar ging het in het artikel immers over).
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Tristan »

webguy schreef:9292 is het ook maar de vraag of de data klopt he...
Dan heeft de consument nog altijd recht op het betalen van het laagste bedrag. Een verschil van € 0,07 kun je namelijk niet aanmerken als een kennelijke vergissing. Als 9292 had aangegeven dat de reis € 0,07 zou kosten, kan de consument ervan uitgaan dat dat bedrag niet klopt en dan is er wel sprake van een kennlijke vergissing.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Meltrain »

Is het de tweede keer wel een fout?
De tarieven zijn per 1 januari weer verhoogd, dus €0,07 per enkele reis duurder zou nog best kunnen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Tristan »

De tweede keer was ook een fout. Bij U-OV dien je bij een restitutieverzoek bewijs in te leveren van de onjuistheid. Maar omdat ik de chipkaart nog altijd niet vertrouw, controleer ik elke transactie minimaal tweemaal: in de bus bij uitchecken en vooraf en/of achteraf via 9292.nl.

Volgens 9292 kost Utrecht CS - Rijnsweerd in 2014 € 1,46, maar werd er bij mij € 1,53 afgeschreven. In 2013 kostte deze reis nog € 1,41.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Nielsie
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 15:14

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Nielsie »

Momenteel Groninger 3219 op lijn 16!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Heeft iemand toevallig ooit al een streekbus gezien met een werkende versie 3 van de layout op de reisinfoschermen? Had vandaag weer een Amba met die layout, maar voor de variatie was het scherm ook deze keer weer vastgelopen met bizarre tijden en een rare eindhalte. Als lijn stond er trouwens "77 QQQBuzzQ" :mrgreen:

Gisteren schreef ik nog over de ontslagen chauffeur die een U-OV bus gestolen had, vandaag stond dat alweer in het AD (zelfs zowel in het landelijke als het regionale katern). Men heeft het consequent over een nieuwe Mercedes stadsbus maar het ding blijkt nu dus uit de stalling Zeist gestolen te zijn... waarschijnlijk een streekwagen geweest dus. Gebeurd op 6 januari na de avondspits, opmerkelijk dan dat ze een dag later toen de politie belde nog geen bus misten (immers rijdt er toch wel behoorlijk veel in de ochtendspits...)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Geert »

Om nog even op die tarieven terug te komen, ik vind het wel bijzonder storend dat tegenwoordig (en dat geldt voor meer vervoerders) de prijzen niet gewoon in een tabelletje op de site staan. 9292 levert vaak onjuiste info en een simpel tabelletje met tarieven per lijn zou dan al bijzonder handig zijn om een en ander te kunnen controleren, het blijkt ook hier weer in de discussie. (Misschien puntje voor de concessieverlener om eens aan te stippen?)
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Somoht »

Ben het met je eens.. Alleen GVB doet dit super zelfs op de vertrekstaten. Arriva heeft PDF'jes ergens op hun website. Gebruiker skinkie heeft al eens een fout gespot op lijn 45 (den Haag - leiden) dankzij die tabellen. Transparantie moet gewoon bij financiële transacties.
Ergens dit jaar moeten vervoerders hun tarieven publiceren in een moeilijk te lezen formaatje. Dan ga ik ook maar PDFjes exporteren en in appjes zetten.
Laatst gewijzigd door Somoht op do 16 jan 2014, 01:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Zugführer »

Nielsie schreef:Momenteel Groninger 3219 op lijn 16!
Diezelfde bus reed zojuist ook de rit van 0.30 op lijn 6
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Tristan »

Geert schreef:Om nog even op die tarieven terug te komen, ik vind het wel bijzonder storend dat tegenwoordig (en dat geldt voor meer vervoerders) de prijzen niet gewoon in een tabelletje op de site staan.
Of nog beter: als je een reis plant via de reisplanner op de site van de vervoerder of op 9292.nl, dat de ritprijs opgesplitst is van halte tot halte.
Voor Utrecht CS - Rijnsweerd Zuid zou dat er als volgt uit kunnen zien:
Start: € 0,87
Utrecht CS-Neude: € 0,10
Neude-Janskerkhof: € 0,07
Janskerkhof-Stadsschouwburg: € 0,08
Stadsschouwburg-Wittevrouwen: € 0,11
Wittevrouwen-Oorsprongpark: € 0,06
Oorsprongpark-Rijnsweerd Noord: € 0,12
Rijnsweerd Noord-Rijnsweerd Zuid: € 0,05

Totaal: € 1,46

Voor de goede orde: de ritprijzen zoals hierboven zijn genoemd, zijn fictief.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Geert »

Tristan schreef:Of nog beter: als je een reis plant via de reisplanner op de site van de vervoerder of op 9292.nl, dat de ritprijs opgesplitst is van halte tot halte.
Dat is ook aardig ja, maar vooral vind ik dat vervoerders zelf die tarieven moeten publiceren. Nu is er maar één kanaal en aan 9292 kun je waarschijnlijk ook nog eens geen rechten ontlenen...
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Somoht »

Overigens je kan ook de tarieven terugrekenen naar afstanden. In de dienstregelingen (KV1) die Qbuzz publiceert staan afstanden tussen haltes. Als daar een significant verschil tussen zit, weet ik wel iemand die daar stennis over wilt schoppen ;)
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

Ik heb destijds streekproefgewijs nog wel eens de KV1 bestanden van Qbuzz en Connexxion (GVU) vergeleken. Er zaten wel degelijk verschillen in de halteafstanden tussen beide vervoerders, maar dat leek een gevolg van opnieuw inmeten. De ene afstand was wat groter, dan andere weer wat kleiner.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Tientallen zwartrijders op Utrechtse tram

Bericht door Daniel »

Tientallen zwartrijders op Utrechtse tram
Geplaatst op: donderdag 16 januari 2014 21:22
Laatst bijgewerkt: donderdag 16 januari 2014 21:23


UTRECHT - Tijdens een grote controle op de trams tussen Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein zijn 80 zwartrijders aangehouden. Ook werd een boksbeugel aangetroffen bij een van de reizigers. Dat meldt de politie.
Tijdens de actie donderdagavond werkten meerdere politiemensen samen met controleurs van Qbuzz en Bureau Halt.
Lees verder | Dossier Qbuzz | Meer nieuws over Qbuzz | Dossier Sneltram Utrecht - Nieuwegein/IJsselstein | Meer nieuws over Sneltram Utrecht - Nieuwegein/IJsselstein
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Vanmorgen toen m´n bus via de Mineurslaan CS/Jaarbeurszijde afreed stopte een tegemoetkomende lijn 37 plotseling en bleef stilstaan met de alarmlichten aan. Ik zag dat er even een deur open en dicht gedaan werd waarna de bus weer verder kon rijden. Spontane deurstoring tijdens het rijden? Wel wat apart in ieder geval en betrof een nieuwe Citaro G.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: Tientallen zwartrijders op Utrechtse tram

Bericht door atbrg »

Daniel schreef:Tientallen zwartrijders op Utrechtse tram
Geplaatst op: donderdag 16 januari 2014 21:22
Laatst bijgewerkt: donderdag 16 januari 2014 21:23


UTRECHT - Tijdens een grote controle op de trams tussen Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein zijn 80 zwartrijders aangehouden.
Wat een rotmentaliteit toch.
Het kost de samenleving handen vol geld.

http://www.elsevier.nl/Nederland/nieuws ... -1331798W/
Kaart ongeldig err. 007
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Wubbo »

Ik mis het verband tussen het stuk dat je citeert en de link die je post?
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door atbrg »

Wubbo schreef:Ik mis het verband tussen het stuk dat je citeert en de link die je post?
Ja, dat is best mogelijk maar zeker weten doe ik dat niet?

Hebben is hebben en krijgen is de kunst.
Kaart ongeldig err. 007
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door waldo79 »

Welke kant probeer je de discussie heen te sturen?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Wubbo »

atbrg schreef:
Wubbo schreef:Ik mis het verband tussen het stuk dat je citeert en de link die je post?
Ja, dat is best mogelijk maar zeker weten doe ik dat niet?

Hebben is hebben en krijgen is de kunst.
Je maakt het er niet veel duidelijker op. Ik zie (nog steeds) geen verband tussen een controle op zwartrijden en mensen die vergeten uit te checken. Ten eerste staat er in het artikel niet hoe lang ze gecontroleerd hebben, waardoor we dus niet kunnen beoordelen of 80 zwartreizigers veel of weinig is. Ten tweede hebben we geen referentie: hoeveel mensen reisden er zwart in het strippenkaarttijdperk? Ten derde kan ik heel veel redenen bedenken om niet blij te zijn met de chipkaart, maar 'vervoerders verdienen al zo veel omdat er zoveel mensen vergeten uit te checken, dus ik check niet in' staat niet op dat lijstje.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

Net de 4003 met "versie 3" van de displays.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten