Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Busfoto.nl »

Het instorten van het busverkeer is natuurlijk een bijzaak als er zo tragische gebeurtenis is.

Op zich stort het busverkeer niet zo heel snel in. Chauffeurs zitten redelijke tijd op een en dezelfde lijn en als er lijnkoppelingen zijn, zijn dit vaak dezelfde.

Met een ongeval als deze waarbij het busverkeer verstoord wordt op een as waar per uur zon 170 (!!!!) bussen rijden, hoef en kun je eigenlijk ook geen rekening houden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Triest inderdaad, helemaal als je bedenkt dat er hier alleen maar verliezers zijn: naast de ouders en familie van het slachtoffer zeker ook de chauffeur, je kunt immers zeker op dit punt nooit alles tegelijk zien. En dan is het gewoon heel tragisch dat je net een kindje over het hoofd ziet.

Wat betreft de gevolgen voor het busverkeer: dat leek aan de zuidkant in elk geval mee te vallen. Wel wat flink vertraagde ritten, maar daar zaten ook gewoon op tijd rijdende tussen op lijnen die wel over het Vredenburg komen.
Er zal nadat de ernst van de situatie duidelijk was wel snel zijn omgeleid via de Singels, maargoed dit heb je in Utrecht natuurlijk al snel (met name doordat je door de locatie gewoon nergens heen anders heen kunt als je eenmaal het busstation af bent...
Afbeelding
Foto via RTV Utrecht op Twitter
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door sirvinniei »

Ik vroeg me af, omdat PHS 10 jaar uitgesteld is betekent dat ook dat randstadspoor 10 jaar uitgesteld word?
Ik heb geen onderschrift
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door MR92 »

De omleidingsroute was zelfs Weerdsingel en Daalsetunnel. Alles en iedereen behalve 12, ging naar Jaarbeurszijde. Sommige deden dat wel, sommige niet. Zelf met de 51 besloten om over de Singelroute te rijden en toch het busstation Centrumzijde aan te doen. Ik was daarmee overigens niet de enige.
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Is het niet ontzettend verwarrend voor de reizigers als chauffeurs zelf maar gaan bedenken van welk busstation ze gaan vertrekken?
Alles van de Jaarbeurszijde zou in deze een stuk consequenter zijn en is ook het beste te doen qua route waarover de bus aankomt: voor lijn 28 en de lijnen door de Sint Jacobsstraat is de Jaarbeurszijde sowieso al het enige wat bereikbaar is bij een versperring op de plek waar hij nu was en voor de doorkoppelingen tussen 41/47 en 51/52/53 zal het een beetje om het even zijn. Met rijden via de Jaarbeurskant mis je daar wel veel minder haltes, wat ook geldt voor de 74 en 77.

Eigenlijk zou je het wat moeten verdelen om zowel van de ruimte aan de Jaarbeurszijde gebruik te maken (doorgaande lijnen kunnen er daar makkelijker tussendoor gepropt worden dan kerende die ergens moeten gaan bufferen) als capaciteit op het middendeel van de Centrumzijde vrij te maken. Immers zit je aan de centrumkant ook nog met wat lijnen die hun normale halte bij een verstoring als deze niet kunnen bereiken, dus die zullen ergens anders moeten kunnen halteren.
Maar al met al is het bij een verstoring op deze schaal al heel wat dat het busverkeer nog gewoon op gang gebleven is. De verkeersleiding zal het immers flink druk gehad hebben om de boel in goede banen te leiden. Gelukkig kan een buschauffeur wat makkelijker zelf initiatief tonen waardoor het al snel beter gaat als met een trein bijvoorbeeld.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13178
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Z2N »

sirvinniei schreef:Ik vroeg me af, omdat PHS 10 jaar uitgesteld is betekent dat ook dat randstadspoor 10 jaar uitgesteld word?
Het grootste deel van de Infra is al af, waarom zou het uitgesteld worden?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Wubbo »

Delen van Randstadspoor zijn ook al lang in dienst. Tiel Passewaaij en Amersfoort Vathorst zijn ook onder die vlag gebouwd. Wat versta je precies onder Randstadspoor?
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door nvdw »

Busstation Jaarbeurszijde en de Croeselaan liepen toch behoorlijk vol met niet eens zo veel extra bussen.

Wat een intens treurig verhaal.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Carlos0_0
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 29 jan 2014, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Carlos0_0 »

Daniel schreef:Is het niet ontzettend verwarrend voor de reizigers als chauffeurs zelf maar gaan bedenken van welk busstation ze gaan vertrekken?
Zeker weten als een Buschaffeur denkt ik ga naar de andere kant van het station, maar leuke is als die vanaf daar weer vertrekt direct door omdat die vertraging heeft.
Er zullen dan nog genoeg mensen op andere kant van station maar staan wachten waar hun bus blijft, normaal gesproken zou je kunnen zeggen voor mediamarkt de hoek om en dan vanaf andere kant centrum station op komen.

Maar ja helaas door al die verbouwingen en drukte zal dat ook niet makkelijk gegaan zijn denk ik, heel triest voor het kleine jochie en de /familie/buschaffeur/mensen/ die het eventueel ook zagen gebeuren :(
Ik hoop dat ze snel klaar zijn en de verkeerssituatie weer verbeterd, ben erg benieuwd wat er uit het onderzoek komt hoe het gebeurt is.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door sirvinniei »

Wubbo schreef:Delen van Randstadspoor zijn ook al lang in dienst. Tiel Passewaaij en Amersfoort Vathorst zijn ook onder die vlag gebouwd. Wat versta je precies onder Randstadspoor?
Etmet op maarn-breukelen en woerden-houten en een kwartierdienst op harderwijk-utrecht
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door reisthijs »

Dat wordt voor het grootste deel ingevoerd in de periode 2017-2022. PHS is niet met 10 jaar uitgesteld maar de uitvoering wordt over een langere periode uitgesmeerd.

Alleen Utrecht-Harderwijk is nu erg onzeker maar dat heeft eigenlijk niets met PHS te maken.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Zugführer »

Ik zie nog niet snel elke tien minuten een trein rijden tussen maarn en breukelen, de kwartierdient is sinds een maand juist terug gebracht naar een half uur dienst, buiten de spits in ieder geval...
waldo79
Berichten: 7627
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door waldo79 »

Dat er nu een frequentieverlaging is doorgevoerd zegt daar niks over. Ik zie er geen verband in.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Zugführer »

Als het einddoel elke 10 minuten een trein is ligt het m.i. niet voor de hand een frequentieverlaging door te voeren. In plaats daarvan zou je verwachten dat men steeds verder naar het einddoel werkt, toch?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Het BRU betaald simpelweg niet meer voor een kwartiersdienst en de NS ziet er op eigen kosten blijkbaar ook geen brood in. Dan lijkt een toekomstige 10-minutendienst mij ook erg apart inderdaad.

Een spotje wat me nog tebinnen schoot: afgelopen maandag zag ik een bus op lijn 10 rijden met "The Wall" als bestemming erop. Nieuw of wordt dat normaal na station Leidsche Rijn gefilmd? De film zal wel zijn blijven hangen want de bus reed namelijk richting Lunetten :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door sirvinniei »

luchtkastelen van de politiek dus :P
Ik heb geen onderschrift
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Busfoto.nl »

Op zich is het niet verkeerd om de lat eerst zo hoog mogelijk te leggen. In elk geval hebben "we" wel voor elkaar gekregen dat de infrastructuur flink is of wordt uitgebreid.

van 2 naar 4 sporen op
- Utrecht - Harmelen
- Utrecht - Amsterdam Bijlmer (waar ooit ook nog sprake was van stations bij Maarssen Noord en Lage Weide (had nog wat extra reizigers opgeleverd))
- Utrecht - Blauwkapel (ok is al even geleden maar toch)
- Utrecht - Houten Castellum
- Driebergen

Het zorgt er wel voor dat de treindienst een stuk beter onregelmatigheden kan opvangen en dat goederentrein, sprinters en Intercities elkaar minder in de weg zitten.

Hoewel een 10 minutendienst voor de reiziger natuurlijk prettig is, is het natuurlijk flink duur. Er zijn flink wat extra machinisten en conducteurs nodig voor kleine gebroken dienstjes. Waar de conducteur overigens voor nodig is als de poortjes dicht zijn is overigens offtopic, maar verschillende metrosystemen rijden al decennia zonder conducteur.
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Globetrotter »

Etienne schreef:De lijnenbundel 6/16/36 zit nu gezamenlijk in een omloop met lijn 5/55. Dit heeft tot gevolg dat er gelede bussen verschijnen op lijn 16 (niet heel erg noodzakelijk), maar juist standaardbussen op lijn 6 (wat zeker in de spitsuren een ramp is, vanaf 16:00 uit Overvecht bijvoorbeeld).
Dus ook geledes op 36? Dat is leuk in de woonwijken van Maarssen.
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Busfoto.nl »

Op zich kan dat prima, ware het niet dat daar een klagert woont die van mening is dat het niet zou kunnen.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door sirvinniei »

Busfoto.nl schreef: Hoewel een 10 minutendienst voor de reiziger natuurlijk prettig is, is het natuurlijk flink duur. Er zijn flink wat extra machinisten en conducteurs nodig voor kleine gebroken dienstjes. Waar de conducteur overigens voor nodig is als de poortjes dicht zijn is overigens offtopic, maar verschillende metrosystemen rijden al decennia zonder conducteur.
Verschillende metrosystemen rijden ook zonder machinist.
Ik heb geen onderschrift
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Busfoto.nl »

Ik ben benieuwd naar jullie gedachte: zou een spitsbusverbinding tussen De Meern Oost en Rijnsweerd/De Uithof via de ring voldoende vervoersvraag opleveren? Leidsche Rijn is natuurlijk één grote slaapstad en hoewel ik er geen direct bewijs voor heb, vermoed ik dat een hoop van haar inwoners werken in Utrecht-Oost.

Met een snelle busverbinding kan de bus wellicht aantrekkelijk zijn voor forensen. Je ziet bijvoorbeeld ook dat lijn 32 met zijn drie dagelijkse ritten meestal elke zitplaats bezet heeft. Het autoverkeer neemt hierdoor af en het vormt ook een aantrekkelijk alternatief voor de fietsers. De fietsas Munt-Westplein-CS-Neude-Nachtegaalstraat-Reigerstraat kan wel wat fietsers missen in de spits.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Of via de ring relevant gaat zijn weet ik niet, maar er zijn natuurlijk al plannen voor een doorgaande lijn via Kanaleneiland - Balijelaan - Station Vaartsche Rijn.

Voor forensen lijkt me die route via de stad trouwens wellicht nog aantrekkelijker omdat die meer bestemmingen beter bereikbaar maakt. Ik heb zelf 'n collega uit De Meern bijvoorbeeld die enkele jaren geleden toen ik in de bus met 'm zat te praten behoorlijk verbaasd was over hoe snel ik thuis was (in Amersfoort toen al). Hijzelf deed er namelijk langer over, terwijl hij hemelsbreed aanzienlijk dichterbij woont. Die kreeg later wel een goede verbinding met lijn 24, maar nu die naar de Jaarbeurszijde rijdt is dat natuurlijk wel een aardige wandeling naar de dichtstbijzijnde halte door het ontbreken van een stop bij het Anne Frankplein.
Een andere collega vanuit Vleuterweide komt af en toe ook weleens met de bus en dan mag ik 's ochtends bij de koffiehoek en later tijdens de lunch weer de klaagzang aanhoren hoe lang dat wel niet duurt :P
Busfoto.nl schreef:- Utrecht - Amsterdam Bijlmer (waar ooit ook nog sprake was van stations bij Maarssen Noord en Lage Weide (had nog wat extra reizigers opgeleverd))
Lage Weide wordt momenteel als niet haalbaar gezien. Toevallig zag ik vandaag nog een link naar een lijstje op Somda langskomen waar de status van allerlei nieuwe stations op besproken wordt. (Wel even een de pagina's doorscrollen voor je de provincie Utrecht tegenkomt): link naar de lijst.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door MR92 »

Daniel schreef:Is het niet ontzettend verwarrend voor de reizigers als chauffeurs zelf maar gaan bedenken van welk busstation ze gaan vertrekken?
Alles van de Jaarbeurszijde zou in deze een stuk consequenter zijn en is ook het beste te doen qua route waarover de bus aankomt: voor lijn 28 en de lijnen door de Sint Jacobsstraat is de Jaarbeurszijde sowieso al het enige wat bereikbaar is bij een versperring op de plek waar hij nu was en voor de doorkoppelingen tussen 41/47 en 51/52/53 zal het een beetje om het even zijn. Met rijden via de Jaarbeurskant mis je daar wel veel minder haltes, wat ook geldt voor de 74 en 77.
Nadat we het tekstbericht kregen om allemaal naar West te gaan, heb ik direct opgeroepen naar de verkeersleiding, en de omleidingsroute 'Singel' voorgesteld. Je miste immers dan alleen de haltes Stadsschouwburg, Janskerkhof en Neude. Ga jij maar is in de spits uit leggen aan een bus vol met scholieren dat je niet naar het station gaat.

Als antwoord kreeg ik overigens van de verkeersleiding: 'Goed idee, dan rij jij lekker zo.''
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Busfoto.nl »

Afbeelding

Er wordt een kiosk geplaatst op Centrumzijde. Als ze er ook nog reisinformatie zouden verstrekken zou dat top zijn.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Vroeg vanmorgen al af waarvoor ze toch aan het graven waren rondom de informatieborden en kaartautomaat, maar hiervoor dus. Die Kiosken schijnen inderdaad reisinformatie te verstrekken trouwens, dat stond althans wel zo aangekondigd ooit toen de eerste aan de Jaarbeurszijde er kwam.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten