Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door sirvinniei »

Ronald schreef:
sirvinniei schreef:Ik denk dat het aantal reizigers dat daadwerkelijk de bus pakt gigantisch tegenvalt.
Ik zou ook zelf je eigen uitspraken controleren. Dan weet je ook of dit juist is.
Als jij me een bron kan laten zien waar de aantal reizigers genoteerd zijn: graag!
Indien dit niet het geval is blijf ik gewoon mijn ervaring met lijn 80, google maps en mijn logische verstand gebruiken. :wink:
Ja laten we alsjeblieft hopen dat het Qbuzz wordt! Behalve de valleilijn trein is Conexxion echt een bende prutsers
Hoewel ik het grotendeels met je eens ben zijn Arnhem/Nijmegen en Flevoland wel goed geregeld. Daar zit dan waarschijnlijk ook een grote aanbetaling achter
Ik heb geen onderschrift
Tjekken
Donateur
Berichten: 180
Lid geworden op: di 18 okt 2011, 07:15

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Tjekken »

Tristan schreef:Ik heb juist weer slechte ervaringen met Qbuzz aka U_OV. Sinds zij het vervoer in BRU verzorgen is er bij mij slechts één rit probleemloos verlopen.

Ik zou het juist fijn vinden als Arriva de vervoerder wordt, vooral omdat 'mijn' lijn 195/295 dan weer door één vervoerder gereden wordt.
Oeh bleeh Arriva :p Als ze dan maar niet met bussen aankomen die half uit elkaar vallen, want zowel in Utrecht als in Gelderland zien de bussen er belabberd uit.
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door MR92 »

Tristan schreef:Ik heb juist weer slechte ervaringen met Qbuzz aka U_OV. Sinds zij het vervoer in BRU verzorgen is er bij mij slechts één rit probleemloos verlopen.

Ik zou het juist fijn vinden als Arriva de vervoerder wordt, vooral omdat 'mijn' lijn 195/295 dan weer door één vervoerder gereden wordt.
Zou jij mij is een privebericht kunnen sturen met de problemen waar je tegen aan loopt? Misschien dat ik daarvan is wat dingen intern kan aankaarten.
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Bumzle
Berichten: 167
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 20:22

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Bumzle »

Ik las ergens dat de nieuwe concessie van de provincie op de zelfde datum stopt als die van regio Utrecht zodat deze concessies in de toekomst samengevoegd konden worden, klopt dit?

Ik hoop dat de concessie provincie Utrecht er zo uit komt te zien:
Als vervoerder Qbuzz die onder de naam U-OV gaat rijden. Verdere uitbreiding van de lijn kleuren/symbolen. U-OV halteborden en infovitrines. Zelfde kleur bussen, zelfde omroepstem en zelfde info op de schermen in de bus, daarnaast op de site van U-OV alle haltes en buslijnen van de provincie Utrecht verwerkt. En betere aansluitingen.

Dan is het eigenlijk precies het zelfde als concessie regio Utrecht waardoor het openbaar vervoer in geheel Utrecht 1 geworden is.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Zugführer »

Het idee is dat welke vervoerder er ook gaat winnen, de provincie kan besluiten dat ze onder het U-OV huismerk gaan rijden.
De huidige Regio Utrecht concessie loopt tot december 2023, dus als je weet tot welke datum de provinciale concessie wordt aanbesteed hebben we het antwoord ;)

Edit: het PvE er nog even bij gepakt en daar staat inderdaad in "t/m december 2023, tegelijk met de concessie Tram en Bus regio Utrecht"
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Aking »

MR92 schreef:
Tristan schreef:Ik heb juist weer slechte ervaringen met Qbuzz aka U_OV. Sinds zij het vervoer in BRU verzorgen is er bij mij slechts één rit probleemloos verlopen.

Ik zou het juist fijn vinden als Arriva de vervoerder wordt, vooral omdat 'mijn' lijn 195/295 dan weer door één vervoerder gereden wordt.
Zou jij mij is een privebericht kunnen sturen met de problemen waar je tegen aan loopt? Misschien dat ik daarvan is wat dingen intern kan aankaarten.

Er zal wel een paar cent teveel van zn OVC afgeschreven zijn, iets anders kan ik me bij hem niet voorstellen (A)
Carlos0_0
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 29 jan 2014, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Carlos0_0 »

Tristan schreef:Ik heb juist weer slechte ervaringen met Qbuzz aka U_OV. Sinds zij het vervoer in BRU verzorgen is er bij mij slechts één rit probleemloos verlopen.

Ik zou het juist fijn vinden als Arriva de vervoerder wordt, vooral omdat 'mijn' lijn 195/295 dan weer door één vervoerder gereden wordt.
Ik heb met GVU/ Conexxion nooit problemen gehad, laatste tijden de incheck paaltjes het niet meer deden was dat geen probleem voor mij uiteraard :lol:.
Wat ik wel mee maakte met Conexxion viel de ovchip uit, het was een rustige rit maar stapte iemand in en de chaffeur verplichte dat meisje toen gewoon een kaartje te kopen anders mocht ze niet mee belachelijk(Die ik toen voor haar uit eindelijk betaald heb).

Maar met Qbuzz eigenlijk nooit problemen ov chip heeft altijd gedaan, ook niet te veel afschrijvingen alles reed op tijd.
Ja heb wel eens langer moeten wachten op de bus maar dit kwam door werkzaamheden, dit werd dan netjes ook aangegeven op de digitale borden bij station.
Al met al doet Qbuzz het best goed al ben ik al even niet met de bus meer gegaan, tijdje geleden zag ik nog wel eens een bus met een oude versie tv scherm rijden(grijs of zwart/wit).
UtrechtOV
Berichten: 137
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 20:02

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door UtrechtOV »

Gisteravond de twee gele LE's tegen het hek bij de Europalaan.

Overigens paar meter verder aan het hek (ri. Nieuwegein) ook nog vijf 'normale' Citaro's.

Wat is de reden van het tegen het hek plaatsen eigenlijk?
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door MR92 »

Zijn bussen die niet ingezet worden, dus vaak voor de TD of dit soort dingen bedoeldm
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
UtrechtOV
Berichten: 137
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 20:02

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door UtrechtOV »

Wow, dan waren er opeens veel standaards niet beschikbaar

EDIT: Zie nu dat de gewijzigde lijn 8 er rijtijd bij krijgt. In de spits met 8x/u frequentie lijkt me dat wel een extra bus waard...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Ik zag vanmorgen dat diverse stadswagens zijn voorzien van stickers op de uitstapdeuren die naar de voordeur als ingang verwijzen.

Verder twee Amba´s met kennelijk een storing in de zijdisplays. Zo reed er eentje op lijn 41 met een knalblauw lijnnummer op zwarte achtergrond en op de 251 kwam er juist eentje langs met knalblauw lijnnummer op donkerblauwe achtergrond.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bumzle
Berichten: 167
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 20:22

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Bumzle »

Ik heb die bus met dat blauwe display ook zien rijden op lijn 74. Waarschijnlijk zit het display niet goed aangesloten ofzo...

Daarnaast trouwens nog iets over de schermversies. Ik heb vernomen dat het vanaf versie 5 (de versie met de lijnkleuren, nieuwste versie) mogelijk is om de software extern te updaten. Hier is al gelijk gebruik van gemaakt: U-OV heeft alle bestemmingen op het scherm passend gemaakt zodat het niet meer buiten beeld valt bij de streekbussen. Zo worden plaatsnamen nu afgekort. Voorbeelden:

N'gein Zuid via G'cop
Blokhoeve Nrd (N'gein)
H. Heijermanshove
B'hoven via Utrecht C
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Dat moet nog vrij nieuw zijn dan, had het nog niet eerder waargenomen terwijl ik toch dagelijks in streekwagens zit.

Ook wel een grappige trouwens... bij info over een omleiding op lijn 74 hebben de schermen het over "Vallen haltes" i.p.v. "Vervallen haltes" :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bumzle
Berichten: 167
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 20:22

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Bumzle »

Het is ook nieuw, dit is sinds gister dacht ik.

Alle stadsbussen hebben inmiddels versie 5 dacht ik, behalve de 3 Optares. Bij de streekbussen zie ik ook alleen nog maar versie 5 eigenlijk... Heel zelden een andere versie.
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door MR92 »

In de Nieuwsbuzz van afgelopen vrijdag, stond een stukje over de ´Geleende Groningse´ bussen.
Extra bussen in de Streekspits
Zoals de meeste chauffeurs al hebben ervaren, was het vanaf september extra druk op sommige streek- en stadslijnen. Ook al lijkt de extra drukte iets te verminderen, hebben wij in goed overleg met BRU toch besloten om tijdelijk twee bussen toe te voegen aan ons wagenpark. Van de Groningse collega’s konden wij twee bussen “lenen” die inmiddels in U OV look zijn.

Met deze twee extra bussen doen we het volgende:
- Deze bussen rijden van maandag t/m vrijdag in de reguliere dienstregeling. In de vakantieperioden rijden ze niet.
- De inzet zal plaatsvinden tijdens de grootste pieken in de ochtendspits tussen indicatief 7.45uur en 9.00 uur. Naar De Uithof is er tussen 10.30 uur en 11.00 uur nog een piek. Aansluitend op de relevante treinen rijden vanaf Bilthoven en Driebergen-Zeist dan ook nog verdichtingsritten.
- De lijnen die we op deze manier meer capaciteit geven zijn lijn 72 vanaf station Bilthoven
naar De Uithof en Rijnsweerd, en lijn 71 vanaf station Driebergen-Zeist naar De Uithof en
Rijnsweerd.
- Wellicht is in de topwintermaanden ook nog op de lijnen 30, 283 of 287 een aantal
verdichtingsritten nodig, mogelijk ook in de middagspits.
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Bumzle schreef:Bij de streekbussen zie ik ook alleen nog maar versie 5 eigenlijk... Heel zelden een andere versie.
Kom eens in de zoveel tijd toch nog wel een oude versie tegen. In elk geval springen bijna alle streekbussen gedurende het verspringen van de bestemming naar de volgende rit nog even op de grijstinten-versie (zie ik elke keer als m'n bus de Valeriusbaan op rijdt), dus allicht is het nieteens echt een andere versie maar is gewoon de lijnkleur nog niet doorgekomen.

Maar vanmiddag inderdaad netjes ingekorte teksten, zoals in de 74 die ik vanaf 't werk had bv. "Utrecht CS C'zijde"
Bij de aansluitingen zag ik nog "12 Uithof AZU via G'waard" langskomen, net als het cryptogram "28 U'hof P+R via Rijnswrd".
Niet voor alles heeft men een verkorting weten te vinden, zo stond er ook een "28 Vleuterweide via Park" tussen wat er nog wat afgebroken uit ziet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jonkervoort
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Jonkervoort »

Vreemd, ik dacht dat die bestemmingen (op de 12 en 28) wel duidelijk waren.
Laatst gewijzigd door Jonkervoort op ma 17 nov 2014, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Jonkervoort
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Jonkervoort »

Ach, misschien wordt het wel tijd om gewoon weer terug te gaan naar de oude, papieren lijnenfilm ;-)
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Zugführer »

Tsja, U'hof, Rijnswrd, G'waard... dan kun je beter geen via-bestemming er op zetten zou ik bijna zeggen... Of het lijnsymbool kleiner maken of gewoon helemaal weglaten...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Hint: het gaat hier om de schermen met overstapinfo in de streekbussen, niet om de koersdisplays van de stadsbussen!

Edit: en dacht ik gisteren al overstapcryptogrammen te zien, wat dacht je dan van... "72 N'gein-C via G'Cop" of "265 N'gein-Z via P'burg". En voor lijn 66 waren de afkortingen op: "66 N'gein-C via De Liesbo" wordt dat nu :P

Oh en voor Bumzle: 4208 zag ik vanmorgen nog met versie 4-schermen langskomen, maar dat was de enige van de vele bussen die ik langs zie komen in de paar minuten op CS Centrumzijde in de ochtend.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Stefan »

Van dit soort afkortingen kan ik alleen maar een beetje verdrietig worden.. :P
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Zugführer »

Daniel schreef:Hint: het gaat hier om de schermen met overstapinfo in de streekbussen, niet om de koersdisplays van de stadsbussen!
Ah sorry, dat had ik even verkeerd begrepen. Maar dan vraag ik me nog af of we erg blij moeten zijn met dit soort afkortingen ;)
Bumzle
Berichten: 167
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 20:22

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Bumzle »

Hebben de stadsbussen ook afkortingen op de schermen? De schermen in de stadsbussen zijn breedbeeld dus hier zouden in principe minder afkortingen gebruikt hoeven worden.

Op lijn 2 zie ik trouwens alleen nog de Optares en de gele sprinter(s) rijden. De witte Optare is kennelijk weg.
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Etienne »

Vorige week stond die witte Optare (1039) nog wel helemaal achteraan bij de garage. Echt weg is hij dus niet.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Bumzle schreef:Hebben de stadsbussen ook afkortingen op de schermen? De schermen in de stadsbussen zijn breedbeeld dus hier zouden in principe minder afkortingen gebruikt hoeven worden.
Moet haast wel, of het lettertype (dat in V4 hoofdletters zijn en iets groter is) moet nog heel veel verschil maken. De 4208 die ik met V4 op de schermen zag langskomen had daar "DE UITHOF AZU VIA GA" op staan, denk niet dat je dat met he in V5 gebruikte lettertype passend krijgt.

Maar inderdaad, wellicht had men beter nieuwe schermen voor de streekbussen kunnen aanschaffen. Want het vermelden van die via´s snap ik op zich wel: zonder krijg je bv. bij Kanaleneiland Zuid heel veel overstaps met verschillende lijnnummers naar Nieuwegein Zuid of Centrum op ´t scherm waarbij je het onderscheid tussen de lijnen niet zo snel meer ziet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 49 gasten