Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door ov'tje »

Dat klopt. Die laatste drie bussen zijn bedoeld voor opleiding van de Groningse chauffeurs. Daar rijden na de zomer 3 dubbelgeledes van Hess op studentenlijn 11.

Deze bussen waren door Qbuzz oorspronkelijk besteld voor Utrecht, maar daar kwamen de nodige procedures tussen en waren daardoor nooit afgenomen bij de fabrikant.
Jelmer
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Jelmer »

ik heb de 4263 vorige week donderdag nog op de dienst (lijn 12) gezien
robertgvu
Berichten: 140
Lid geworden op: za 10 mei 2014, 21:46

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door robertgvu »

De 4263 staat dus waarschijnlijk correct in mijn lijstje!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

ov'tje schreef:Dat klopt. Die laatste drie bussen zijn bedoeld voor opleiding van de Groningse chauffeurs. Daar rijden na de zomer 3 dubbelgeledes van Hess op studentenlijn 11.
Ik heb juist elders gelezen dat ze als reserves voor lijn 11 gaan dienen voor het geval er nog kinderziektes bij de HESS-bussen optreden. Het zou natuurlijk ook wat onlogisch zijn om speciaal drie bussen voor instructie over te laten komen uit Utrecht terwijl de HESS bussen al in Groningen zijn. (Naast dat je niet zo veel aan instructie op een Van Hool hebt om vervolgens op een totaal andere bus te moeten gaan rijden).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Globetrotter »

De afgelopen week een aantal opvallende krantenartikelen gelezen:

- Sinds 2009 reizen er dagelijks ruim dertig procent minder mensen met de sneltram. Oorzaken worden geweid aan de constante werkzaamheden en aanpassingen aan stations en rails (imago). Ook de crisis speelt een rol. De maatregel die het BRU neemt, is de verkoop van de Weense trams. Deze zijn voor €800.000 gekocht en worden voor €155.000 verkocht.

- Ook een column die volledig is geweid aan de haltes op het Vredenburg. Het opvallendste aan de column was dat de schrijver van de column zelf op de halte Vredenburg is gaan meten, en wat blijkt, deze bushaltes zijn even lang als de bushaltes op de Neude. Alle bussen die stoppen op de Neude, kunnen dus ook stoppen op het Vredenburg. De enige aanpassing die nodig is, is verplaatsing van de parkeerplekken voor tourincars. Volgens de schrijver van de column is daar in de directe omgeving een plek voor (waar zou dat dan zijn???) De maker van de column (VVD- raadslid Andre van Schie) heeft een motie ingediend, maar die is niet door een meerderheid gesteund.
sealynx
Berichten: 79
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 11:17

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door sealynx »

Ezra schreef:- Sinds 2009 reizen er dagelijks ruim dertig procent minder mensen met de sneltram. Oorzaken worden geweid aan de constante werkzaamheden en aanpassingen aan stations en rails (imago). Ook de crisis speelt een rol. De maatregel die het BRU neemt, is de verkoop van de Weense trams. Deze zijn voor €800.000 gekocht en worden voor €155.000 verkocht.
Er waren al een aantal van de Weense trams verkocht. Ik weet niet wat die opgeleverd hebben, maar stel dat het ook zo'n 150.000 is, dan is het verschil nog maar 5 ton. En het is helemaal niet vreemd dat materieel dat 6 jaar ouder is geworden, nu minder oplevert. Zeker bij materieel dat al zo oud is. Een auto die zes jaar ouder wordt levert ook niet meer dan de helft van de aankoopprijs op. Beetje flauw om hier überhaupt een opmerking over te maken.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Tristan »

Ezra schreef: - Sinds 2009 reizen er dagelijks ruim dertig procent minder mensen met de sneltram. Oorzaken worden geweid aan de constante werkzaamheden en aanpassingen aan stations en rails (imago). Ook de crisis speelt een rol. De maatregel die het BRU neemt, is de verkoop van de Weense trams. Deze zijn voor €800.000 gekocht en worden voor €155.000 verkocht.
De verhuizing van de tramhalte Utrecht CS Busstation Noord naar Jaarbeursplein speelt ook een rol, tenminste onder anderen voor mij.
Toen de tramhalte nog bij Busstation Noord was, kon ik kiezen: of de hele reis met lijn 195/295 maken of, ter afwisseling, met de tram naar IJsselstein Binnenstad en daar overstappen op 195/295. Ik kon vanuit mijn werk zien of ik de tram van 17.05 uur kon halen of niet, waardoor ik vlak voor vertrek van mijn werk kon beslissen welke route ik ging volgen.

Toen de tramhalte naar Jaarbeursplein verhuisd was, kon dat niet meer, waardoor de meerwaarde van de tram voor mij al flink gedaald was. Ik kon immers niet meer zien of ik de tram van 17.05 uur kon halen.

Toen Connexxion bij het delen van lijn 195/295 met Arriva besloot om helemaal geen abonnementen meer te accepteren en ik dus met Arriva Altijd Vrij ging reizen, was het voor mij definitief gedaan met het reizen per tram.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Jonkervoort
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Jonkervoort »

Dat probleem zal volgens het OV Streefbeeld 2020 vanaf 2019/2020 voorbij zijn, wanneer beide tramlijnen (uithoflijn en SUNIJ) gekoppeld worden.
Erik030
Berichten: 5
Lid geworden op: za 05 jul 2014, 08:56

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Erik030 »

Er rijden vandaag dubbelgelede bussen op lijn 28! Dit is zo te zien nieuw op zaterdag
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Globetrotter »

Tristan schreef:
Ezra schreef: - Sinds 2009 reizen er dagelijks ruim dertig procent minder mensen met de sneltram. Oorzaken worden geweid aan de constante werkzaamheden en aanpassingen aan stations en rails (imago). Ook de crisis speelt een rol. De maatregel die het BRU neemt, is de verkoop van de Weense trams. Deze zijn voor €800.000 gekocht en worden voor €155.000 verkocht.
De verhuizing van de tramhalte Utrecht CS Busstation Noord naar Jaarbeursplein speelt ook een rol, tenminste onder anderen voor mij.
Toen de tramhalte nog bij Busstation Noord was, kon ik kiezen: of de hele reis met lijn 195/295 maken of, ter afwisseling, met de tram naar IJsselstein Binnenstad en daar overstappen op 195/295. Ik kon vanuit mijn werk zien of ik de tram van 17.05 uur kon halen of niet, waardoor ik vlak voor vertrek van mijn werk kon beslissen welke route ik ging volgen.

Toen de tramhalte naar Jaarbeursplein verhuisd was, kon dat niet meer, waardoor de meerwaarde van de tram voor mij al flink gedaald was. Ik kon immers niet meer zien of ik de tram van 17.05 uur kon halen.

Toen Connexxion bij het delen van lijn 195/295 met Arriva besloot om helemaal geen abonnementen meer te accepteren en ik dus met Arriva Altijd Vrij ging reizen, was het voor mij definitief gedaan met het reizen per tram.
Ik denk dat jouw verhaal bij heel veel mensen herkenbaar is.
Ik zie ook regelmatig mensen op Centrumzijde staan die hard op zoek zijn naar een tram. Ook zie ik vaak dat er mensen op Jaarbeurszijde zijn die op zoek zijn naar bus 12. Misschien toch nog betere bewegwijzering, mogelijk zelfs met looptijden erbij (zoals op vliegveld Kopenhagen), zodat men bij de planning van een reis rekening kan houden met de lange overstaptijd.
donny2290
Berichten: 161
Lid geworden op: wo 12 mar 2014, 17:59
Locatie: Rotterdam

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door donny2290 »

Gekleurde lijnen aanbrengen in het gebied die je naar de juiste locatie leiden
Ov liefhebber, reizen.
Jelmer
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Jelmer »

Erik030 schreef:Er rijden vandaag dubbelgelede bussen op lijn 28! Dit is zo te zien nieuw op zaterdag
Heb even gekeken op OVAUB en inderdaad rijdt er een groot aantal (12 stuks), namelijk de:
4202, 4203, 4204, 4205, 4206, 4207, 4211, 4212, 4213, 4214, 4216 en 4217
donny2290
Berichten: 161
Lid geworden op: wo 12 mar 2014, 17:59
Locatie: Rotterdam

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door donny2290 »

Benieuwd of dit op de zondagen ook zo zal zijn. Vind het echt fraaie bussen die Van Hool's.
Ov liefhebber, reizen.
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door microshit »

Dubbelgeledes op ☼28 zijn in verband met een evenement (De Beschaving) in de Botanische Tuinen vandaag ;) In het weekend rijden ze over het algemeen geleed.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

donny2290 schreef:Gekleurde lijnen aanbrengen in het gebied die je naar de juiste locatie leiden
Er staat inmiddels in het oude deel van de hal al in koeienletters op de tijdelijke zijwanden "Centrumzijde" en "Jaarbeurszijde", dat kan je echt bijna niet missen. Zodoende lijkt het probleem me niet de bewegwijzering te zijn, maar eerder niet goed lezen onder welk busstation de te nemen buslijn staat op de overzichts-DRIPs.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

In de komende weken nog wat wijzigingen op de busstations van Utrecht Centraal zie ik net op de U-OV site. Aangezien het voor de lijnen 374 en 377 wat lastig is van de gebruikelijke perrons B2 en B3 te vertrekken zijn deze verplaatst naar C1. Wordt wel krap daar dan, want zie geen wijziging voor lijn 1 en 7 die daar normaal stoppen (die zouden gezien hun aanrijroute immers ook tijdelijk B2/B3 kunnen gebruiken om plek te creëren).
Aan de Jaarbeurszijde staan de tramvervangende bussen dit jaar niet op de uitstaphalte zoals vorig jaar nog gebeurde, maar mogen ze perron D1 delen met lijn 37 en 38.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Globetrotter »

Nieuwe kleurenfilm: Amba 4465.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Merkte net dat U-OV tegenwoordig een interactieve lijnennetkaart heeft waarin je kunt in- en uitzoomen en ook diverse lagen aan/uit kunt zetten. Zo kan je er dus ook een lijnennetkaart zonder lijnen van maken :mrgreen:
Opties om aan en uit te zetten zijn o.a. de lijnen, haltes, bestemmingskleuren, P+R-locaties en OV-fiets verhuurpunten. Volgen hoe een lijn loopt is nog altijd niet heel makkelijk, maar wel beter mogelijk: je moet er de lijnenbundel voor aanklikken en dan de muis boven de gewenste lijn houden waarop hij geel wordt. Wel kan je op die manier de beide richtingen afzonderlijk van elkaar bekijken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door n-evo »

Was maandag voor het eerst in tijden weer in Utrecht. Vond het een hele verbetering dat de dubbelgeledes een extra deur achter hebben gekregen. Wat me opviel was de halte afroep. De stem klonk extreem jong en bij veel haltes een hele vreemde intonatie. In veel gevallen ook slecht te verstaan. Dan klinkt die van Connexxion toch een stuk beter.
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door microshit »

Komt omdat het geen professionele stemactrice is, maar gewoon iemand van kantoor. Er lijken recent wel wat geluidsbestanden gewijzigd, heb alleen al op lijn 28 bij 3 haltes opeens een andere intonatie gehoord.
Bumzle
Berichten: 167
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 20:22

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Bumzle »

Er hangen inmiddels andere infovitrines op de tramhaltes. Ze zijn een stuk kleiner en ik vind ze persoonlijk wel mooier dan de oude. Er zit alleen nog geen poster in. Zijn deze infovitrines nou even groot als die op halte Jaarbeursplein?

Verder is de omroepstem inderdaad aangepast bij een aantal haltes. Nieuwegein Stadscentrum is een van de haltes. Ik hoop dat ze Kanaleneiland Zuid ook opnieuw hebben ingesproken. Bij Connexxion was het zo dat de omroep op 2 gedeeltes bestond. Eerst "Volgende halte" en daarna de naam van de halte. Voorbeeld: "Volgende halte" "Binnenstad". Bij U-OV hebben ze per halte het woord halte opnieuw ingesproken. Bij halte Kanaleneiland Zuid spreekt ze het uit als "Haaaaalte" o.i.d. Klinkt heel vaag iig...
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Globetrotter »

Nieuwe kleurenfilms:
Amba 4403,4465,4515.

Twee keer een Citaro G met kleurenfilm:
4558, 4560.
Tjekken
Donateur
Berichten: 180
Lid geworden op: di 18 okt 2011, 07:15

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Tjekken »

4560 heeft ook kleurenfilm. Ze zijn begonnen met de geledes om te bouwen :D
Bumzle
Berichten: 167
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 20:22

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Bumzle »

Als het goed is klopt het lijstje nu weer.
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Globetrotter »

Ik sprak vanmiddag nog een chauffeur op lijn 2. Het oplaadblok op de halte van lijn 2 op de Centrumzijde is inmiddels in werking. Verder vertelde hij mij dat Qbuzz beschikt over drie elektrische bussen (de 4301,4302 en 4303) waarvan de 4301 en de 4302 in dienst zijn. De 4303 is er nog niet helemaal klaar voor. Als het goed is, kan er nu de hele dag met elektrisch materieel worden gereden.
Ik ben benieuwd of de bussen het op een warme dag de hele dag vol gaan houden, gezien het feit (dit zei de chauffeur ook) dat de airco in de zomer vaak aanstaat en dit ten koste gaat van de actieradius van een accu.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten