Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Ferdinand »

Vandaag gebeurde er iets heel raars bij de halte Dijnselburg in het noorden van Zeist.
Er kwam als eerst een lege bus 72 richting Amersfoort bij de halte. De chauffeur stapte uit.
Even later kwam er een overvolle bus 72 bij de halte. Volgens mij stapte iedereen uit de volle 72 en in de lege 72.
Weet iemand waarom ze dit deden? *bus*
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Er vanuit gaande dat het om hetzelfde materieel ging en het dus niet diende om meer plek te hebben: zou kunnen dat die bus ri. Amersfoort volgens omloop zou uitlopen en naar de garage zou gaan na die rit en de bus die vanuit Amersfoort kwam een defect had waarvoor ´ie naar de garage moest. Dan kan je met zo´n ruiling voorkomen dat er een rit moet uitvallen maar tegelijk toch die bus naar de garage krijgen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Ferdinand »

Ze gingen beiden dezelfde richting (ri. Amersfoort). De tweede volle bus ging achter de lege bus staan. Dit paste eigenlijk niet, maar de tweede bus ging gewoon op de weg staan.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Z2N »

De verklaring van Daniël is al logisch hoor. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Durashift »

^^ voor jou misschien, hoeft niet voor iedereen zo te zijn. :wink:

Dat beide bussen dezelfde bestemming toonden, heeft met dat overstapmoment te maken. De aankomende, lege bus, neemt de bestemming over van de op dat moment nog volle bus. Na de wissel zal de bus die terug naar de stalling moet wel van de bestemming A'foort af zijn gegaan en iets van 'Garage' of 'Geen Dienst' tonen.

Dat er geen ruimte op de halte is maar wel (deels) op de weg is dan ff niet anders. Als de chauffeur van de op de weg staande bus dan maar niet 'zijn voorrangsrecht' opgeëist heeft.. want van de halte wegrijden is dan geen sprake natuurlijk. :wink:
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: RE: Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Ferdinand »

Bedankt voor de duidelijke verklaring!
Laatst gewijzigd door Zugführer op di 26 sep 2017, 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door ovforens »

Vandaag heeft een eerste tram gereden tussen de halte WKZ en de P+R. Tram staat nu langs de A28.
robertgvu
Berichten: 140
Lid geworden op: za 10 mei 2014, 21:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door robertgvu »

Klopt, ik zag rond die tijd de 6002 daar staan.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Ferdinand »

Gaan er binnenkort meer staan bij P+R De Uithof?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Aking »

Volgens mij duurt dat nog wel een tijd...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Toen ik een week of twee geleden over De Uithof kwam hing er nog slechts bovenleiding tussen P+R De Uithof en net voor het WKZ en liepen de rails alleen nog ten oosten van de Universiteitsweg, beetje weinig voor meerdere trams :wink:
Maar als men werkelijk van/tot Vaartsche Rijn wil gaan rijden in juni volgend jaar zullen ze wel trams op De Uithof moeten stallen, maar vooralsnog moet het spoor nog afgerond worden tussen Botanische Tuinen en het UMC.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
AlbertPool
Berichten: 71
Lid geworden op: vr 12 mar 2010, 15:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door AlbertPool »

Er is hard gewerkt de laatste weken, ik weet niet hoe de kruising met de Universiteitsweg er nu uit ziet, maar verder zijn de sporen en bovenleiding zo goed als af m.u.v. de bocht bij de Herculesbrug (en het Centraal Station, natuurlijk). Langs de Weg tot de Wetenschap is de bovenleiding afgelopen week gemonteerd, waar die daarvoor een tijd aan touwtjes gehangen heeft.
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door ovforens »

Op Ov-info zie ik nu in de spits 1 elektrobus op lijn 1 rijden. Hoe zit het met die Ebusco's?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Ze staan inderdaad nog vaak in de garage of bij de werkplaats, vanmiddag weer een hele rij.
Laatst wel de 4604 zien rijden dus er zijn wel nieuwe in dienst gekomen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1393
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door ovVeluwe »

Zat zelf dinsdag nog in de 4608. Heb inmiddels al wel twee keer meegemaakt dat er omlopen van de 4603 vanwege een defect uitvielen, waaronder dus afgelopen dinsdag.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Lange_Dre
Berichten: 525
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Lange_Dre »

Het zijn echt top bussen die ebusco's he... :wink: In Groningen zie je ook vaker een citaro als een ebusco op lijn 100 rijden. Gelukkig heeft Qbuzz voor QLink lijnen 1 en 2 netzoals in Connexxion in Eindhoven en rond de hoofdstad voor elektrische VDL voertuigen gekozen.
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door ovforens »

Afbeelding

De flexinzet op lijn 12 is gewijzigd richting CS. De flexbussen rijden alleen nog tussen Padualaan en CS. Dit vanwege een gebrek aan opstelcapaciteit bij WKZ.
Afbeelding
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Etienne »

Maar dan moeten ze toch nog wel door naar WKZ? Want bij de Padualaan is keren niet eens mogelijk met zo'n bus.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Ik zat ook al te denken inderdaad... vanaf de busbaan vanaf Rijnsweerd rechtsaf naar halte Padualaan gaat niet echt lukken en vanaf de Universiteitsweg zou je ook een haakse bocht moeten maken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Mdk
Berichten: 1237
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Mdk »

Niet bijzonder gerelateerd, maar hoeveel van die hessen rijden er eigenlijk in utrecht? Ik pak zo af en toe lijn 12 of 28, maar ik heb nog nooit een hess zien rijden
Bij twijfel altijd klagen
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1393
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door ovVeluwe »

4218 t/m 4220 zijn HESSen, ze rijden dacht ik alleen in de spits. Heb zelf slechts één keer meegemaakt dat ze alle drie actief waren.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Ferdinand »

Wat gaat er eigenlijk met al die bussen van lijn 12 gebeuren als de tram er is?
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Gekko123 »

De dubbelgelede bussen gaan straks als de tram rijdt hun rondjes rijden op lijn 28. Waarschijnlijk kan dan een deel van de stadsgeledes van lijn 28 naar frequentieverhogingen op andere lijnen en deels naar de streek. Vergeet niet dat de huidige streekbussen ook al aardig op leeftijd beginnen te komen.
Mdk
Berichten: 1237
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Mdk »

Ik neem an dat je daarmee de van hools en de hessen bedoelt?
Afgezien van lijn 28, die waarschijnlijk een stuk rustiger zal worden met de komst van de tram, is er volgensmij geen andere lijn druk genoeg om de Inzet van dubbelgeleedes te rechtvaardigen, ik denk dat er een paar opties, of combinaties hiervan mogelijk zijn;
- de bussen gaan naar Groningen, met name voor de q-link lijnen.
- de bussen worden aan het buitenland verkocht
- de bussen gaan naar een andere stad, die een extreem drukke stadslijn heeft, maar geen tram. Al zou ik zo gauw niet weten waar dat zou kunnen zijn.
- ze worden verkocht/verhuurd voor evenementenvervoer. denk bijv. aan de partybussen. volgensmij rijdt pauw ook met een oude dubbelgelede van hool.
- u-ov houdt ze zelf achter de hand, voor eventuele reizigersgroei, of problemen met de tram.
- de bussen worden afgeschreven, ik heb geen idee hoe oud ze zijn, en waarschijnlijk worden ze dan alsnog aan het buitenland verkocht.

Natuurlijk heb ik werkelijk geen flauw idee wat ze er mee plannen te doen, misschien heeft qbuzz dat zelf ook nog niet. Er is ten slotte nog wel even te gaan voordat lijn 12 opgeheven wordt.

edit: @gekko123, ik had je bericht nog niet gezien voordat ik postte, heeft qbuzz dat al bekend gemaakt toevallig?
Bij twijfel altijd klagen
robertgvu
Berichten: 140
Lid geworden op: za 10 mei 2014, 21:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door robertgvu »

Ik zag gistermiddag twee flexwagens van lijn 12 opgesteld staan op de Leuvenlaan (tussen Sorbonnelaan en Padualaan). De route zou dus kunnen zijn Leuvenlaan, rechtsaf Padualaan, rechtsaf Weg tot de Wetenschap (halte Padualaan lijn 12). Ik vraag mij wel af of de bocht rechtsaf Padualaan-Weg tot de Wetenschap fatsoenlijk te nemen is, toch maar eens gaan kijken.

Nog even over de Ebusco's: er zijn er in ieder geval zes in dienst: 4601, 4602, 4603 op 21/8, 4604, 4608 op 28/9, 4606 op 3/10.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten