Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Gekko123 schreef:De dubbelgelede bussen gaan straks als de tram rijdt hun rondjes rijden op lijn 28. Waarschijnlijk kan dan een deel van de stadsgeledes van lijn 28 naar frequentieverhogingen op andere lijnen en deels naar de streek. Vergeet niet dat de huidige streekbussen ook al aardig op leeftijd beginnen te komen.
Sowieso is een algehele verschuiving naar de streek waarschijnlijk, dat verminderd namelijk het aantal nieuwe bussen dat nodig is wanneer de Amba's vervangen moeten worden. Deels is het ook een uitbreiding: de instroom van de elektrische bussen heeft nu al een gedeeltelijke verschuiving van geleed en standaard materieel naar de streek opgeleverd.
Mdk schreef:Ik neem an dat je daarmee de van hools en de hessen bedoelt?
Afgezien van lijn 28, die waarschijnlijk een stuk rustiger zal worden met de komst van de tram, is er volgensmij geen andere lijn druk genoeg om de Inzet van dubbelgeleedes te rechtvaardigen, ik denk dat er een paar opties, of combinaties hiervan mogelijk zijn;
Waarom zou lijn 28 rustiger worden als de tram er is? Men heeft al volop gedaan aan het ontmoedigen van die lijn als alternatief voor 12 (daarom zijn er ook normale geledes op gaan rijden in plaats van de dubbelgeledes uit de GVU-tijd op lijn 11) en daarnaast biedt hij een heel andere verbinding die sterk groeiend is.
robertgvu schreef:Ik zag gistermiddag twee flexwagens van lijn 12 opgesteld staan op de Leuvenlaan (tussen Sorbonnelaan en Padualaan). De route zou dus kunnen zijn Leuvenlaan, rechtsaf Padualaan, rechtsaf Weg tot de Wetenschap (halte Padualaan lijn 12). Ik vraag mij wel af of de bocht rechtsaf Padualaan-Weg tot de Wetenschap fatsoenlijk te nemen is, toch maar eens gaan kijken.
In mijn herinnering, daarom postte ik het al eerder in dit topic, is die bocht inderdaad ook volstrekt onmogelijk (meer dan 90 graden). De laatste keer dat ik er was echter niet goed opgelet in hoeverre de komst van de tramlijn de situatie daar verandert heeft en de beelden van Google zijn nog ouder dan mijn herinnering.
En als die bocht niet lukt kan je eigenlijk alleen nog via het WKZ, maar dan moet je er wel over de busbaan heen want via de normale wegen zijn de bochten de busbaan op sowieso allemaal onmogelijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door ovforens »

Daniel schreef:Ik zat ook al te denken inderdaad... vanaf de busbaan vanaf Rijnsweerd rechtsaf naar halte Padualaan gaat niet echt lukken en vanaf de Universiteitsweg zou je ook een haakse bocht moeten maken.
Geheel correct tot voor kort. Thans is de beweging

Botanische Tuinen
rechtsaf
Padualaan

wél mogelijk en heb ik 2 dubbelgelede flexbussen deze beweging zien maken. De oplettende lezer op de vorige pagina ziet ook dat de Hess-bus net scheef staat op de weg hetgeen door het hoog ophalen in deze bocht komt.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: RE: Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Ferdinand »

Mdk schreef:Ik neem an dat je daarmee de van hools en de hessen bedoelt?
Afgezien van lijn 28, die waarschijnlijk een stuk rustiger zal worden met de komst van de tram, is er volgensmij geen andere lijn druk genoeg om de Inzet van dubbelgeleedes te rechtvaardigen, ik denk dat er een paar opties, of combinaties hiervan mogelijk zijn;
- de bussen gaan naar Groningen, met name voor de q-link lijnen.
- de bussen worden aan het buitenland verkocht
- de bussen gaan naar een andere stad, die een extreem drukke stadslijn heeft, maar geen tram. Al zou ik zo gauw niet weten waar dat zou kunnen zijn.
- ze worden verkocht/verhuurd voor evenementenvervoer. denk bijv. aan de partybussen. volgensmij rijdt pauw ook met een oude dubbelgelede van hool.
- u-ov houdt ze zelf achter de hand, voor eventuele reizigersgroei, of problemen met de tram.
- de bussen worden afgeschreven, ik heb geen idee hoe oud ze zijn, en waarschijnlijk worden ze dan alsnog aan het buitenland verkocht.

Natuurlijk heb ik werkelijk geen flauw idee wat ze er mee plannen te doen, misschien heeft qbuzz dat zelf ook nog niet. Er is ten slotte nog wel even te gaan voordat lijn 12 opgeheven wordt.

edit: @gekko123, ik had je bericht nog niet gezien voordat ik postte, heeft qbuzz dat al bekend gemaakt toevallig?
Ik denk dat andere studentenlijnen met name in de spits grotere bussen nodig hebben. de dienstregeling van bus 72 is de afgelopen jaren uitgebreid en er rijden nu meer bussen naar/van Amersfoort. Toch blijven de bussen stampvol in de spits. Ik kan me voorstellen dat dit op andere studentenlijnen hetzelfde is.
Wat zijn jullie gedachten hierover?
Laatst gewijzigd door Ferdinand op vr 06 okt 2017, 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Iets anders nieuws in de regio Utrecht is trouwens de extra uitleg over de lijnkleuren die nu op alle haltes met abri hangt. Best een duidelijk verhaal over de verschillende kleuren per richting, het wisselen van kleur op sommige knooppunten, gelijke kleuren voor gelijke bestemmingen en het herkennen van een lijn die ergens onderweg aftakt.
Komt wel mooi van pas voor wanneer men de DRIPs gaat vervangen, dat werden immers schermen die ook lijnkleuren kunnen tonen zoals op CS.

Eigenlijk is dit filmpje maar 'n slap aftreksel van wat er nu op de haltes hangt...
Er komt trouwens ook steeds een verschillend voorbeeld van de poster op de haltes langs op de schermen in de bus, grappig genoeg zelfs rekening houdend met het type bus blijkbaar want de kleurloze Citaro LE's tonen die berichten niet :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door nvdw »

De dubbelgelede Van Hools zijn van 2014, die gaan niet zomaar weg. Daar zal Qbuzz best een bestemming voor verzonnen hebben want dat de Uithoflijn er tijdens de concessie zou komen, was immers bekend. Lijn 28 lijkt mij de meest logische kandidaat, daar zie ik ze nu in het weekend ook al op. Strategische reserve voor eventuele tramuitval lijkt me ook niet overbodig.

Het vervoer van en naar de Uithof blijft wel toenemen. Daar mag Utrecht zijn eigen beslissing in de jaren zestig voor bedanken om de campus van de binnenstad naar een afgelegen locatie zonder treinverbinding te verplaatsen.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Durashift »

Daniel schreef:(..), gelijke kleuren voor gelijke bestemmingen (..)
In de film wordt, naar mijn mening, niet heel duidelijk gezegd dat je nog altijd ook naar het lijnnummer moet kijken.
Want,bijvoorbeeld, lichtblauw is best een mooie kleur. Alleen, je kan ermee op Lage Weide eindigen als je eigenlijk naar de Vechtsebanen had gemoeten.. :?
Daniel schreef: grappig genoeg zelfs rekening houdend met het type bus blijkbaar want de kleurloze Citaro LE's tonen die berichten niet :P
Als dat werkelijk zo bedacht is, heeft diegene die daaraan dacht een pluim verdiend, wat mij betreft. :pos:
nvdw schreef: Het vervoer van en naar de Uithof blijft wel toenemen. Daar mag Utrecht zijn eigen beslissing in de jaren zestig voor bedanken om de campus van de binnenstad naar een afgelegen locatie zonder treinverbinding te verplaatsen.
Daar kan je wat van vinden, inderdaad. Alleen, had jij dan nu de aantallen studenten élke dag in de binnenstad willen hebben?
Dat had nu dan toch ook uit de voegen gebarsten, denk ik.

Wat betreft het doorplaatsen van vrijkomende dubbel geledes: het zijn toch voertuigen die onder de Lang Zwaar Vervoer regeling valt. In binnensteden hebben die doorgaans een ontheffing nodig om te mogen rijden. Duss, zo'n type bus is niet op elke lijn en dus eenvoudig herplaatsbaar, mogelijk.

Wie weet, voor de nabije toekomst, kan het wel wat zijn voor de hoofdstad.. als tussenoplossing in afwachting van vertramming. Lijn 15?
Of extra capaciteit voor Iijburg?

:)
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door ovforens »

Durashift schreef:
Daar kan je wat van vinden, inderdaad. Alleen, had jij dan nu de aantallen studenten élke dag in de binnenstad willen hebben?
Je zou ook kunnen stellen dat nu veel te veel mensen hbo en Wo doen. Maar misschien is dat een andere discussie.
Durashift schreef: Wat betreft het doorplaatsen van vrijkomende dubbel geledes: het zijn toch voertuigen die onder de Lang Zwaar Vervoer regeling valt. In binnensteden hebben die doorgaans een ontheffing nodig om te mogen rijden.
:)
LZV heeft een ontheffing nodig, maar de DGB's zijngeen LZV's. Onder meer omdat het geen vrachtvervoer is. En te rederen vanuit het feit dat elke uitzendkracht met een busrijbewijs op een DGB wordt gezet. Een bestuurder van een LZV heeft een diploma hiervoor namelijk.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... -26634.pdf

Ik weet niet of er inzetbeperkingen zijn. Het is niet verstandig om de bussen zomaar overal in te zetten. Ze hebben tot nu toe op lijn 9, 11 (oud), 12, 28 en 31 (stadsstuk) gereden. En tijdens de Tour de France naar The Wall.




Lijn 28 is uitstekend geschikt voor DGB. Scheelt de noodzakelijke frequentieverhoging wegens drukte wat bussen en personeel scheelt. Op zaterdag en zondag kunnen de wagens weer naar binnen.


Nu het toch over DGB gaat. Wie weet wat er met de oude GVU dingen is gebeurd? Er rijdt er 1 op Cuba, 4 in Litouwen. En verder?
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door dnmw2705 »

Haha. 77 rijdt daar helemaal niet. In de video wordt de kruising met Utrechtseweg/Universiteitsweg gebruikt. Daar rijden de 51,52,52 en 58 + 71, 72 en 74... Schoonheidsfoutje..

Ik heb in de 3202 afgelopen donderdag wel de dia's gezien van de bestemmingsfilms voor lijn 51.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Lijn 45 »

ovforens schreef: Nu het toch over DGB gaat. Wie weet wat er met de oude GVU dingen is gebeurd? Er rijdt er 1 op Cuba, 4 in Litouwen. En verder?
Er staan 22 ex GVU DGB's bij Womy.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Durashift schreef:In de film wordt, naar mijn mening, niet heel duidelijk gezegd dat je nog altijd ook naar het lijnnummer moet kijken.
Want,bijvoorbeeld, lichtblauw is best een mooie kleur. Alleen, je kan ermee op Lage Weide eindigen als je eigenlijk naar de Vechtsebanen had gemoeten.. :?
Nee hoor, dat kan niet... de lijnen naar Lage Weide hebben lijnkleur donkerblauw namelijk :wink: Vanuit Overvecht kan je in theorie wel in Nieuw-Loosdrecht belanden in plaats van in Zuilen, maar dan moet je wel heel erg hebben lopen slapen :P
dnmw2705 schreef:Ik heb in de 3202 afgelopen donderdag wel de dia's gezien van de bestemmingsfilms voor lijn 51.
Hmm, opvallend want als ik me niet vergis had ik vrijdagmiddag ook de 3202 en toen zag ik ze niet langskomen (alleen die van Duurzaam U-OV kwamen voorbij).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Durashift »

ovforens schreef:
Durashift schreef: Wat betreft het doorplaatsen van vrijkomende dubbel geledes: het zijn toch voertuigen die onder de Lang Zwaar Vervoer regeling valt. In binnensteden hebben die doorgaans een ontheffing nodig om te mogen rijden.
:)
LZV heeft een ontheffing nodig, maar de DGB's zijn geen LZV's. Onder meer omdat het geen vrachtvervoer is. En te rederen vanuit het feit dat elke uitzendkracht met een busrijbewijs op een DGB wordt gezet. Een bestuurder van een LZV heeft een diploma hiervoor namelijk.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... -26634.pdf
(..)
Over ongelijkheid gesproken. :wink: Twee 18 jarige mensen halen allebei hun groot rijbewijs, de ene C+E, de ander D. Die met D mag, vermoedelijk na een interne, aanvullende, opleiding (instructie) gaan rijden met een kleine 25 meter lang busmateriaal.
Die andere, met C+E mag daar dus eerst 5 jaar op gaan wachten, voordat met het LZV certificaat behalen gestart mag worden.. Vreemd. :roll:
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door nvdw »

Het kan nog mooier: kijk maar eens wat voor combinaties je mag rijden als 16-jarige met je trekkerrijbewijs.

Vandaag in Utrecht: de tram lag eruit tussen CS en Zuilenstein (geplande werkzaamheden), het vervangend busvervoer reed met lijnnummer 960. Nooit eerder gezien maar ik kan natuurlijk iets gemist hebben ;)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door ovforens »

Durashift schreef:
ovforens schreef:
Durashift schreef: Wat betreft het doorplaatsen van vrijkomende dubbel geledes: het zijn toch voertuigen die onder de Lang Zwaar Vervoer regeling valt. In binnensteden hebben die doorgaans een ontheffing nodig om te mogen rijden.
:)
LZV heeft een ontheffing nodig, maar de DGB's zijn geen LZV's. Onder meer omdat het geen vrachtvervoer is. En te rederen vanuit het feit dat elke uitzendkracht met een busrijbewijs op een DGB wordt gezet. Een bestuurder van een LZV heeft een diploma hiervoor namelijk.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... -26634.pdf
(..)
Over ongelijkheid gesproken. :wink: Twee 18 jarige mensen halen allebei hun groot rijbewijs, de ene C+E, de ander D. Die met D mag, vermoedelijk na een interne, aanvullende, opleiding (instructie) gaan rijden met een kleine 25 meter lang busmateriaal.
Die andere, met C+E mag daar dus eerst 5 jaar op gaan wachten, voordat met het LZV certificaat behalen gestart mag worden.. Vreemd. :roll:
Ik vind het ook vreemd ja. Alhoewel een dubbelgelede bus niet veel anders rijdt dan een gelede bus. Instructie is fijn om een paar keer het Ledig Erf te oefenen zonder verkeer (meestal rond 05:00).
Vincent
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 02:30
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Vincent »

ovforens schreef: LZV heeft een ontheffing nodig, maar de DGB's zijngeen LZV's. Onder meer omdat het geen vrachtvervoer is. En te rederen vanuit het feit dat elke uitzendkracht met een busrijbewijs op een DGB wordt gezet. Een bestuurder van een LZV heeft een diploma hiervoor namelijk.
Een DGB heeft ook een ontheffing nodig. Deze mogen alleen rijden op wegen waarvoor een ontheffing is verleend, getuige het "zz" kenteken wat deze voertuigen hebben/hadden. (Hebben ze dat nu nog?) Vaak dus alleen van garage naar beginpunt, de route en terug naar garage. Voor overige stukken zal door de wegbeheerder apart een ontheffing verleend moeten worden.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Gekko123 »

Van de dubbelgeledes die het GVU inzette weet ik dat ze een normaal kenteken hadden. Alleen de eerste paar exemplaren hadden eerst een zz-kenteken, die na de algemene type-goedkeuring is omgewisseld voor een regulier kenteken.

Hoe het nu zit met de dubbelgeledes van U-OV weet ik niet. En daar kan dan ook weer een verschil zitten tussen de HESS-bussen en de bussen van Van Hool.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door n-evo »

Die HESS dubbelgeledes in Groningen hadden de laatste keer dat ik er was een ZZ-kenteken.

Als ik Google zie ik ook ZZ-kentekens op de nieuwe dubbelgelede Van Hools van U-OV. Geen idee of dat inmiddels veranderd is.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Daniel »

De Van Hools hebben nogsteeds ZZ-kentekens. Er was een typegoedkeuring voor de AGG300´s van het GVU waardoor die normale kentekens kregen, maar voor de serie van Qbuzz is er nooit ´n nieuwe typegoedkeuring gekomen (zit ´n nieuwere motor in, vandaar). Daarom rijden deze dus met ZZ-kentekens.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Mdk
Berichten: 1237
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Mdk »

Om even samen te vatten;
Momenteel heeft u-ov een ontheffing voor de stukken die ze rijden met de dubbelgeledes, daarbuiten mogen ze dus niet komen.
Je kan dit gedoe vermijden door een typegoedkeuring aan te vragen, dat had gvu destijds, maar u-ov op dit moment niet.
we weten nog niet precies wat er met de bussen gaat gebeuren, maar de consensus is dat ze blijven rijden, en dan (met name) op de studentenlijnen.
Bij twijfel altijd klagen
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door ovforens »

Ik weet niet of de aanname correct is. Allicht wordt er wel een ontheffing verstrekt, maar die kan ook geldig zijn voor alle wegen in Nederland of Utrecht.
Laatst gewijzigd door Zugführer op di 10 okt 2017, 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Als er geen typegoedkeuring is betekend dat eigenlijk alleen maar dat al die bussen afzonderlijk van elkaar gekeurd zijn door de RDW, dat heeft verder dus weliswaar invloed op het kenteken maar is niet persé een ontheffing ofzo.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Mdk
Berichten: 1237
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Mdk »

oh oke, een typegoedkeuring is dus puur zodat de rdw niet elke bus op de veiligheidsvoroschriften etc. hoeft te controlleren? het kwam op mij over als een goedkeuring voor de bussen om gewoon op de openbare weg te mogen rijden. :D
Bij twijfel altijd klagen
Jonkervoort
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Jonkervoort »

De dubbelgelede bussen gaan zodra de Uithoflijn gaat over naar lijn 28, staat in het vervoersplan 2018:
Inmiddels is bekend geworden dat de Uithoflijn niet per 7 juli 2018 volledig in gebruik kan worden genomen. De
Uithoflijn en alle daarmee samenhangende maatregelen worden daarom uitgesteld. Het opheffen van de lijnen 12
en 208, de doortrekking van lijn 6 naar het Diakonessenhuis, de frequentieverlaging en de routewijziging van lijn
18 in Leidsche Rijn, de inzet van dubbelgelede bussen op lijn 28 en de avondbediening op lijn 29 worden
verschoven naar een later tijdstip. Het opnemen van nieuwe haltes in de route van de lijnen 283 en 287 in
Nieuwegein wordt wel per 7 juli 2018 doorgevoerd.
Mdk
Berichten: 1237
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Mdk »

Toch ben ik dan "bang" voor overcapaciteit op de 28, natuurlijk groeit de reizigersstroom naar de uithof nogsteeds, maar ols ik al eerder aangegeven heb verwacht ik dat de reizigersaantallen van de 28 een duik zullen nemen na het in gebruik nemen van de tram.
Dit gezien veel mensen de 28, ondanks de ontmoediging, als vervanging van de 12 gebruiken, waaronder ik. tijdens de spits is de 12 dusdanig vol dat veel mensen de langere reistijd voor lief nemen omdat ze er meer comfort en meer kans op een zitplaats voor terugkrijgen. (ondanks dat de 28 ook bizar druk kan zijn).
Zodra het capaciteitsprobleem is opgelost lijkt het mij dus logisch dat deze groep (gedeeltelijk) uit de 28 zal vertrekken, en voortaan de tram zal pakken.
Bij twijfel altijd klagen
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Zonnig »

Ik vraag het mij af of de 28 zo veel reizigers gaat verliezen.

De tram rijdt een route die voor reizigers uit de stad niet altijd de kortste / snelste route is. Ze moeten dan altijd via het Centraal station terwijl je bij de bus ook in het Centrum nog kan instappen. Natuurlijk zal er een verschuiving plaatsvinden. Ik denk dat we die niet moeten overschatten.
Kom je met de trein via CS dan is de tram natuurlijk ideaal. De tram gaat eigenlijk de stad heel snel uit en stopt bijna nergens in de bebouwde kom van Utrecht.
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door dnmw2705 »

Ik gok dat die trams overvol zitten en dus de 28 alsnog gebruikt gaat worden.

(Discussie is al eerder gevoerd volgens mij)
Zou het overdag doortrekken van de 28 naar Driebergen Zeist geen optie zijn? Hierdoor heb je altijd voldoende plekken en kan je ook meer Utrecht CS ontlasten. Het is nu al gebeurd met 371, maar die rijdt 1x in het kwartier waardoor nog steeds veel studenten de gewone 71 pakken.
De dubbel geledes zijn test op het nieuwe busstation van Driebergen Zeist, dus dat is ook een probleem minder.
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten