Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Janmetdepet
Berichten: 21
Lid geworden op: do 12 jun 2014, 11:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Janmetdepet »

Zijn er nu niet ook een paar enkel gelede bussen nodig voor de flexbussen van lijn 12 (en deels 28)? Dan kan je die HESS bussen daarvoor gebruiken en de enkel gelede bussen inzetten op andere lijnen.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door 010jongen »

Op lijn 12 en 41 waren er gister achterblijvers tijdens de middagspits. Heb zo mijn vermoeden dat hier te weinig capaciteit geboden wordt. Zeker nu lijn 12 deels met gelede bussen rijdt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

@janmetdepet: Er zit weleens een 12-meter tussen ja, maar ook weer hooguit 1-2. Dat terwijl de flexfrequentie in de nieuwe dienstregeling juist omlaag gegaan is: in de lijnfolder staat lijn 12 per 22 augustus in zowel spits- als dagdal geheel zonder vaste tijden en met de vermelding dat er elke 3 tot 5 minuten een bus rijdt. Daarmee kom ik tot 20x/uur terwijl er in de oude dienstregeling tot 25x/uur gereden werd. Dat moet toch ook wel bussen schelen.
Of heeft die verlenging van één halte naar het WKZ zo'n grote impact?

@010jongen: Maarja, da's de zomerdienst en die is met 6x/uur wel drastisch gesnoeid zeker nu het nog een beetje overgangsweken naar de vakantie zijn. Enkelgeledes op 12 had ik nog niet gezien sinds de nieuwe dienstregeling maar allicht dat die er weer deels af gaan nu lijn 28 blijkbaar weer van dubbel- naar enkelgeleed gaat.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Eerste dagje met woon-werkverkeer in de nieuwe dienstregeling zit er inmiddels weer op voor mij... allereerst bleek toch wel bij aankomst op het nieuwe busstation dat die nieuwe overzichts-DRIPs met kleurenscherm verrekte handig zijn. Lijnen naar m'n werk vertrekken nu van twee verschillende C-perrons, maar even de eerste regel met een "groene" lijn opzoeken gaat toch een stuk sneller dan op zoek gaan naar één van de vijf mogelijke lijnnummers.
Op het Europaplein zag ik vervolgens ook voor het eerst de nieuwe lijn 241 die het voor een lijn die net een weekje rijdt behoorlijk goed lijkt te doen: nu al een zitvolle Ambassador.

Op de terugweg bleek dan weer dat er ook wat nieuwe lijnkoppelingen ontstaan zijn in deze nieuwe dienstregeling waarmee nog meer directe verbindingen naar het centrum geboden worden. Zo viel al op dat de 65 waarmee ik op CS Jaarbeurszijde aankwam naar het D-perron reed, immers is daar geen uitstaphalte in die richting, maar deze bleek aldaar direct door te gaan als lijn 55 naar Maartensdijk.
Ook weer m'n beweging gehad voor vandaag zodoende: binnen de OV-terminal kan je niet veel langer wandelen als van perron D naar de buurtsporen :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Er staan inmiddels liefst vier Groningse Citaro LEs tegen het hek bij de stalling aan de Europalaan, wa's daar de bedoeling van?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
UtrechtOV
Berichten: 135
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 20:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door UtrechtOV »

Er zouden toch extra wagens komen voor de dienst per 22 augustus. Meen dat hier tijd geleden gelezen te hebben.
Stond gisteren ook een streek citaro op de Europalaan.
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Etienne »

Daniel schreef:Er staan inmiddels liefst vier Groningse Citaro LEs tegen het hek bij de stalling aan de Europalaan, wa's daar de bedoeling van?
Volgens een bericht op Facebook betreffen dit de 3114, 3198, 3205 en 3316 en dat deze inderdaad vanuit Utrecht zullen gaan rijden.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Globetrotter »

Vanmiddag even bij de stalling Europalaan wezen kijken. Gelede streekcitaro 4557 stond er. Verder stonden er vier Groningse Citaro LE's. Het gaat om de 3198,3205,3114 en de 3316.
Afbeelding
Stadsbus
Berichten: 1123
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Stadsbus »

Is er nu niet iemand die de reclame betaald op de bussen die in Utrecht rijden terwijl hij dacht dat ze rond Groningen reden?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Die reclame achterop is er eentje van Qbuzz zelf, dat scheelt.
Zouden ze nu ook echt in 't geel door Utrecht gaan rijden... Ze hebben immers al eerder twee LEs geel gemaakt die nooit op de dienst gezeten hebben.
Bij die extra bussen dacht ik meer aan de HESSen die zouden komen trouwens.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door nielsie600 »

Ik verwacht dat er nog wel meer bussen uit GD jullie kant opgaan met de instroom van de nieuwe wagens hier.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Mwoh, nog meer 12 meter hebben ze volgens mij niet echt wat aan. Geleed zou nuttiger zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door nielsie600 »

Wellicht om wat Ambassadors te laten uitstromen ;)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Goed, ze zijn wat jonger maar dat wordt weer een aardige investering in kleurenfilms dan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Busfoto.nl »

Daniel schreef:Die reclame achterop is er eentje van Qbuzz zelf, dat scheelt.
Zouden ze nu ook echt in 't geel door Utrecht gaan rijden... Ze hebben immers al eerder twee LEs geel gemaakt die nooit op de dienst gezeten hebben.
Bij die extra bussen dacht ik meer aan de HESSen die zouden komen trouwens.
Die eerdere gele LE's hebben sporadisch op de lijndienst gezeten. Ik heb er volgens mij wel eens eentje op lijn 10 zien rijden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Maar ze waren bedoelt voor wat ritten op 72 meen ik, naast een instructieprogramma voor de chauffeurs. Dat eerste was ook de reden ze geel te maken maar op 72 hebben ze nooit gereden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
robertgvu
Berichten: 140
Lid geworden op: za 10 mei 2014, 21:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door robertgvu »

Daniel schreef:Maar ze waren bedoelt voor wat ritten op 72 meen ik, naast een instructieprogramma voor de chauffeurs. Dat eerste was ook de reden ze geel te maken maar op 72 hebben ze nooit gereden.
De twee bussen waren oorspronkelijk inderdaad bedoeld voor versterkingsritten op de lijnen 71 en 72. Ik heb ze daar ook nooit op gezien. Wel op instructie en schoolvervoer en in februari 2015 op de lijnen 10, 36, 55 (3161) en 16 en wederom 55 (3291). In de huidige dienst rijdt alleen Citaro 4062 nog vanuit Nieuwegein met een vaste bestuurder in een vaste omloop (871). Hoorde ook vandaag vanuit een betrouwbare bron dat de streek 4416 op de Europalaan is en uiterst incidenteel in de dienst is gezien.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Kan goed kloppen: ik heb meermaals een Ambassador aan de Europalaan gezien en die stond niet tegen het hek waar de niet-inzetbare bussen normaal staan maar gewoon bij de rest.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Globetrotter »

robertgvu schreef:
Daniel schreef:Maar ze waren bedoelt voor wat ritten op 72 meen ik, naast een instructieprogramma voor de chauffeurs. Dat eerste was ook de reden ze geel te maken maar op 72 hebben ze nooit gereden.
De twee bussen waren oorspronkelijk inderdaad bedoeld voor versterkingsritten op de lijnen 71 en 72. Ik heb ze daar ook nooit op gezien. Wel op instructie en schoolvervoer
Schoolvervoer? Buiten de concessie vallend, neem ik aan?
robertgvu
Berichten: 140
Lid geworden op: za 10 mei 2014, 21:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door robertgvu »

Geen idee eerlijk gezegd. Ik heb U-OV bussen door de stad zien rijden met in de film 'Scholierenvervoer'. De passagiers waren overduidelijk schoolkinderen. Misschien voor vervoer van relatief grote groepen schoolkinderen naar speciaal voor hen bedoelde voorstellingen. Ik kan mij herinneren wel eens een aantal bussen bij de Stadsschouwburg te hebben gezien. Het heeft trouwens betrekking op alle typen bussen, zowel stad als streek.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Aking »

Volgens mij zijn het inderdaad voornamelijk schoolklassen van/naar het museum, schoolzwemmen en dat soort zaken. Schoolvervoer alsin bussen voor leerlingen van/naar scholen in de ochtend/middag komen voor zover ik weet niet echt voor.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Dat schoolvervoer is een overeenkomst die Qbuzz van GVU mee heeft overgedragen gekregen bij de concessiewissel heb ik ooit wel eens gehoord.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door ovforens »

De dubbelgelede Hess-bussen zijn vandaag aangekomen in Utrecht, aldus een bericht mét foto op Facebook.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Check, zag ze vanmorgen alledrie nog in volledige Qlink bestickering tegen het hek van de stalling staan.

Verder de streekgelede 4557 rond 7.50 uur uitrukkend vanaf de Europalaan voor lijn 24.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jorn
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 15:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Jorn »

ovforens schreef:De dubbelgelede Hess-bussen zijn vandaag aangekomen in Utrecht, aldus een bericht mét foto op Facebook.
Kan ik die ergens vinden?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 56 gasten