Pagina 43 van 468

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Geplaatst: zo 08 dec 2013, 18:37
door 010jongen
lint41 schreef:
010jongen schreef:Zag net voorbij komen dat er op lijn 2 citaro s rijden en dat er op lijn 28 een aantal standaardbussen rond rijden.
Daadwerkelijk gespot, of alleen gezien via een site als ovradar.nl? Zoals ook op enkele foto's te zien is worden bussen met geherprogrammeerde apparatuur namelijk op '2 Museumkwartier' gezet, wat ik o.a. heb zien leiden tot meldingen van een dubbelgelede als lijn 2 op het stationsplein (op diezelfde ovradar), en het mag duidelijk zijn dat dat niet in werkelijkheid heeft plaatsgevonden ;-)
Heeft een familielid gespot :).

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Geplaatst: zo 08 dec 2013, 18:41
door Somoht
lint41 schreef:
Somoht schreef:
lint41 schreef:
010jongen schreef:Zag net voorbij komen dat er op lijn 2 citaro s rijden en dat er op lijn 28 een aantal standaardbussen rond rijden.
Daadwerkelijk gespot, of alleen gezien via een site als ovradar.nl? Zoals ook op enkele foto's te zien is worden bussen met geherprogrammeerde apparatuur namelijk op '2 Museumkwartier' gezet, wat ik o.a. heb zien leiden tot meldingen van een dubbelgelede als lijn 2 op het stationsplein (op diezelfde ovradar), en het mag duidelijk zijn dat dat niet in werkelijkheid heeft plaatsgevonden ;-)
Staan er misschien foutieve grootwagennummers in de voertuigvolgsystemen. Zijn immers gister geherprogrameerd.
Bestemmingen in programmeren heeft geen enkel effect op ovradar. Matching gebeurd daar op lijnnummer en ritnummer zoals uitgezonden door de bus. Bestemming krijg ik niet eens door. Het zou overigens goed kunnen dat er soms door chauffeurs op de verkeerde rit wordt aangemeld met vreemde effecten.
Ik denk dat het toch iets met de herprogrammering te maken heeft, in de afgelopen 5 minuten heb ik namelijk al een stuk of 4 verschillende busnummers op lijn 2 op exact dezelfde plaats op het busstation te zien, en via ovzoeker.nl lijkt het ook of er een stapeltje bussen ligt op die plaats. Maar wellicht staat er daar echt een groep bussen te bufferen?
EDIT: Voorbeeldje van daarnet: dubbelgelede 4256 op rit 6127.
Mmh dat voorbeeldje wat je net gaf is een DELAY bericht wat aangeeft dat er nog geen bus is aangemeld op de rit. Dingetje is dus dat die geen voertuignummers bevat. Er gebeurt hier iets raars.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Geplaatst: zo 08 dec 2013, 19:04
door Tjekken
Lijn 2 was ook chaos vandaag. Volgens mij kwam er maar om het half uur een bus... :(
Dat was idd dat witte Optare busje, waarom ze ook niet ff een andere bus neerzetten op die lijn is mij ook een raadsen :s

En inderdaad: ik voorzie morgen een enorme chaos op CS als de haltepalen en informatieplattegronden (de oude hingen er nog vandaag!!) niet worden aangepast vanacht.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Geplaatst: zo 08 dec 2013, 19:20
door matje82
Ben zeer benieuwd hoe het morgen gaat, mijn ervaringen vandaag:

- in de streekbussen is er natuurlijk weinig veranderd, alleen was heen de omroepstem amper te horen en terug was er zelfs helemaal geen omroep, ook werkten de verkeerslichten nog niet goed op het systeem van Qbuzz
- heb in één nieuwe gelede Citaro gezeten, rijdt erg fijn, maar ook hier geen duidelijke omroep, de bestemmingen waren verkeerd in de bus, en de stopknoppen werkten wel, alleen zag de bestuurder het niet.

Op het station was er nog geen algemene vertrekstaat en ook de bordjes waren er nog niet, zo konden mensen vooral lijn 7 niet vinden

Al met al de gebruikelijke opstartprobleempjes, maar ben wel benieuwd naar morgen.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Geplaatst: zo 08 dec 2013, 19:26
door Daniel
@Tjekken: Welke oude plattegronden hingen er nog dan? Ik heb vandaag alleen maar nieuwe gezien al was dat soms nog een wat provisorisch geprint A4tje. En op diverse plekken hing ook een mededeling over bussen die naar een andere halte verplaatst waren.
Zelfs het spandoek-op-een-paal in de stationshal met alle lijnen per busstation was vanmiddag vervangen door een bijgewerkte versie.
lint41 schreef:EDIT: Voorbeeldje van daarnet: dubbelgelede 4256 op rit 6127.
Ik zie net wel een foto langskomen van een dubbelgelede die daadwerkelijk op CS stond t.b.v. een proefritje. Maar dat was de 4258.

Wat ik nog vergat: met het omstickeren is men kennelijk toch nog in tijdnood gekomen. Zag vandaag enkele Ambassadors rijden die slechts gedeeltelijk gestickerd waren en tevens enkele die wel de ontstickering ondergaan hadden maar nog niet opnieuw bestickerd waren.
Deels zal dat ook met erg goed plakkende oranje bolletjes te maken gehad hebben: bij één bus was de grondverf die onder het grijs op de zijkant zit zichtbaar.

@matje82: En juist voor lijn 7 zit er netjes een verwijzing naar perron C2 in de abri bij z'n voormalige halteplaats.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Geplaatst: zo 08 dec 2013, 19:48
door matje82
Daniel, dan hebben de klanten zeker niet goed gekeken. Ik vond trouwens wel dat sommige mensen met geel jasje nog minder wisten dan de klanten.

Weet iemand trouwens of de oudere 4400/4500 serie uiteindelijk ook de nieuwe lijnnummers met afbeeldingen krijgen?

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Geplaatst: zo 08 dec 2013, 19:50
door Jurre
De enige bus die ik op lijn 2 heb zien rijden vanmiddag was een witte Optare, die demobus. Wat was het andere materieel?

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Geplaatst: zo 08 dec 2013, 19:52
door matje82
Jurre schreef:De enige bus die ik op lijn 2 heb zien rijden vanmiddag was een witte Optare, die demobus. Wat was het andere materieel?
er reden 2 bussen, een Optare op diesel 69-BBP-2 en een elektrische Iveco 49-BBB-3, al had deze steeds opstartproblemen

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Geplaatst: zo 08 dec 2013, 19:55
door matti93
matje82 schreef:Daniel, dan hebben de klanten zeker niet goed gekeken. Ik vond trouwens wel dat sommige mensen met geel jasje nog minder wisten dan de klanten.

Weet iemand trouwens of de oudere 4400/4500 serie uiteindelijk ook de nieuwe lijnnummers met afbeeldingen krijgen?
Ik heb begrepen dat ook de overgenomen bussen op den duur voorzien worden van de lijnkleuren. Symbolen had ik niet specifiek naar gevraagd, maar neem aan van wel.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Geplaatst: zo 08 dec 2013, 20:15
door Meltrain
De elektrische Optares zijn toch al wel geleverd?

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Geplaatst: zo 08 dec 2013, 20:18
door Etienne
Meltrain schreef:De elektrische Optares zijn toch al wel geleverd?
Voor zover bekend is er slechts één aanwezig, de 4301.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Geplaatst: zo 08 dec 2013, 20:20
door Michael
Er heeft vandaag 1 elektrische Optare gereden. De 4301. Deze is later defect ingerukt naar de stalling.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Geplaatst: zo 08 dec 2013, 20:23
door Zugführer
matje82 schreef:Daniel, dan hebben de klanten zeker niet goed gekeken. Ik vond trouwens wel dat sommige mensen met geel jasje nog minder wisten dan de klanten.
Die mensen met gele jasjes (althans, die ik gezien heb dan) zochten serieus alles wat ze gevraagd werd zelf in de informatiefolder op :mrgreen:

Ik was vroeg in de avond even op het busstation en wat mij vooral opviel was de felheid van de lijnnummers-met-achtergrondkleur, waardoor de lijnnummers van een afstandje niet echt duidelijk leesbaar zijn.
En de lijnsymbolen en -kleuren zorgden soms vooral voor verwarring, ik zag na elkaar een lijn 28 naar Vleuten met rode achtergrond en domtoren op het busstation staan (nog niet gewisseld waarschijnlijk) en een lijn 28 naar de Uithof met Vleuten-symbooltje en bijbehorende achtergrondkleur (huh?)
Misschien kwam het omdat het al donker was, maar ik vond het allemaal nogal chaotisch en druk.
Ik had het gevoel dat het een beetje te veel van het goede was allemaal, achtergrondkleurtjes, lijnsymbolen, bestemming soms in behoorlijk kleine letters...
Morgen ga ik U-OV maar eens van binnen bewonderen ;-)

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Geplaatst: zo 08 dec 2013, 20:28
door matje82
Zugführer schreef:
matje82 schreef:Daniel, dan hebben de klanten zeker niet goed gekeken. Ik vond trouwens wel dat sommige mensen met geel jasje nog minder wisten dan de klanten.
Die mensen met gele jasjes (althans, die ik gezien heb dan) zochten serieus alles wat ze gevraagd werd zelf in de informatiefolder op :mrgreen:

Ik was vroeg in de avond even op het busstation en wat mij vooral opviel was de felheid van de lijnnummers-met-achtergrondkleur, waardoor de lijnnummers van een afstandje niet echt duidelijk leesbaar zijn.
En de lijnsymbolen en -kleuren zorgden soms vooral voor verwarring, ik zag na elkaar een lijn 28 naar Vleuten met rode achtergrond en domtoren op het busstation staan (nog niet gewisseld waarschijnlijk) en een lijn 28 naar de Uithof met Vleuten-symbooltje en bijbehorende achtergrondkleur (huh?)
Misschien kwam het omdat het al donker was, maar ik vond het allemaal nogal chaotisch en druk.
Ik had het gevoel dat het een beetje te veel van het goede was allemaal, achtergrondkleurtjes, lijnsymbolen, bestemming soms in behoorlijk kleine letters...
Morgen ga ik U-OV maar eens van binnen bewonderen ;-)
Kwam op de site van RTV Utrecht al klachten tegen van bewoners die last hadden van de felle lijnnummers die hun huis in schenen ;-)

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Geplaatst: zo 08 dec 2013, 20:29
door Ofyles2
matje82 schreef:Ben zeer benieuwd hoe het morgen gaat, mijn ervaringen vandaag:

- in de streekbussen is er natuurlijk weinig veranderd, alleen was heen de omroepstem amper te horen en terug was er zelfs helemaal geen omroep, ook werkten de verkeerslichten nog niet goed op het systeem van Qbuzz
- heb in één nieuwe gelede Citaro gezeten, rijdt erg fijn, maar ook hier geen duidelijke omroep, de bestemmingen waren verkeerd in de bus, en de stopknoppen werkten wel, alleen zag de bestuurder het niet.
Visuele reisinformatie was vandaag inderdaad een zwaktebod, ik had zelfs een "doofblinde" bus mee (lees: geen haltelijst en -afroep).

Niet veel later maakte ik ook kennis met de zenuwachtigheid van de nieuwe Citaro's: een geleed exemplaar had deurproblemen (de 4105 op lijn 28, werd hierdoor snel opgevolgd door een 12m-bus), twee anderen zag ik uitvallen.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Geplaatst: zo 08 dec 2013, 20:32
door Ofyles2
Meltrain schreef:De elektrische Optares zijn toch al wel geleverd?
Binnen enkele dagen worden nog twee geleverd.

En om het vraagstuk van de versnellingsbakken definitief op te lossen: alle Citaro's C2 (standaard en geleed) hebben een ZF Ecolife.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Geplaatst: zo 08 dec 2013, 20:41
door Tjekken
Daniel schreef:@Tjekken: Welke oude plattegronden hingen er nog dan? Ik heb vandaag alleen maar nieuwe gezien al was dat soms nog een wat provisorisch geprint A4tje. En op diverse plekken hing ook een mededeling over bussen die naar een andere halte verplaatst waren.
Zelfs het spandoek-op-een-paal in de stationshal met alle lijnen per busstation was vanmiddag vervangen door een bijgewerkte versie.
Het ging om de plattegrond die hing aan de andere kant van perron B1. Dus bij de uitstaphalte ;)

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Geplaatst: zo 08 dec 2013, 20:43
door Tjekken
Ofyles2 schreef:Niet veel later maakte ik ook kennis met de zenuwachtigheid van de nieuwe Citaro's: een geleed exemplaar had deurproblemen (de 4105 op lijn 28, werd hierdoor snel opgevolgd door een 12m-bus), twee anderen zag ik uitvallen.
Er stond rond 17h ook een gelede citaro lijn 8 naar Diakonessenhuis stil met knipperlichten aan op de busbaan bij het Neude. Was ook kapot zeker maar die stond er al een uur!!

De busschauffers hadden btw ook probleempjes met de bediening. Een busschauffeur in een gelede citaro waar ik vanmiddag in zat deed er ook een minuut over om de achterdeur dicht te krijgen. (hij probeerde weg te rijden maar dat lukte niet met de duur open whahaha)
Stond nog een mevrouw (busschauffeuse schat ik) naast om m te helpen. Die liep naar achter, ja de deeeur staat nog open xD "doe die duur ff dicht!" KLIK *licht gaat uit* KLIK *licht gaat weer aan* KLIK *piep piep pier deur dicht* xD :roll:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Geplaatst: zo 08 dec 2013, 21:17
door STF
Sinds wanneer zitten bij een Mercedes Citaro de schakelaars van de deuren naast de schakelaars van die van de verlichting? Normaal gesproken zit het stuur er tussenin... :lol:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Geplaatst: zo 08 dec 2013, 22:02
door Michael
De 4105 heb ik vandaag nog rijdend op de foto gezet

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Geplaatst: zo 08 dec 2013, 22:03
door tsov
@STF: Veel Nederlandse Citaro's hebben de deurknoppen zowel links als rechts, aangezien de chauffeurs door bussen van andere merken gewend zijn geraakt aan de knoppen aan de linkerzijde.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Geplaatst: zo 08 dec 2013, 22:04
door mijack1985
Er zijn blijkbaar twee Groningse Citaro's in Utrecht aanwezig. Zag een foto op Facebook. De BX-GD-14 sowieso, wagennummers waren niet echt duidelijk te zien.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Geplaatst: zo 08 dec 2013, 22:05
door Daniel
matje82 schreef:Kwam op de site van RTV Utrecht al klachten tegen van bewoners die last hadden van de felle lijnnummers die hun huis in schenen ;-)
Tja, het is natuurlijk ook wennen dat er ineens bussen met werkende koersdisplays voor je raam stoppen :lol: Maar zonder gekheid, de lijnnummers zijn behoorlijk fel inderdaad en de lettertjes behoorlijk klein. Ter illustratie...

Afbeelding
Tjekken schreef:De busschauffers hadden btw ook probleempjes met de bediening.
Ook een mooie illustratie daarvan: ik zag op een zeker moment de chauffeur van de Optare op lijn 2 uitstappen om te kijken of het knopje wat 'ie net had ingedrukt inderdaad de koplampen had ingeschakeld :P Later wist 'ie alsnog het juiste knopje gevonden, maar toen was ik al half verblind door het grootlicht wat 'ie eerst te pakken had.
matti93 schreef:Ik heb begrepen dat ook de overgenomen bussen op den duur voorzien worden van de lijnkleuren. Symbolen had ik niet specifiek naar gevraagd, maar neem aan van wel.
Symbolen had me juist iets geleken wat je makkelijk kunt realiseren: kwestie van inprogrammeren lijkt me. Voor lijnkleuren moet je de displays vervangen, da's wat meer werk.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Geplaatst: zo 08 dec 2013, 22:17
door microshit
Net nog een ritje gemaakt, van Utrecht CS naar de Uithof met lijn 28. Deze rijdt inderdaad zijn rondje op het station met een paars huisje, om bij het aanrijden van de halte te vervangen door een oranje zonnetje.
Halte Vredenburg stond al wel op de displays. Op het moment dat de bus vertrok vanaf CS moest deze natuurlijk uit de haltelijst, deze overgang duurde echter zo'm 10 seconde. In die tijd stonden overal 2 regels door elkaar heen. Display liep echter niet mee en toonde bij Rijnsweerd nog steeds dat Neude de volgende halte was.
Daarna ging de bestuurder wat klooien, eerst het systeem terug naar de beginhalte en toen op Botanische Tuinen, sindsdien ging het wel goed. Hierbij viel me op dat de achtergrondkleur op het display overeenkomt met de bestemmingskleur. (Deze wisselde dus van oranje naar rood naar oranje) Echter heeft de hele tijd de halteafroep niet gewerkt en op de koersdisplay aan de zijkant geen lijnnummer gestaan. Chauffeur riep zelf ook niet de haltes om, wat volgens U-OV wel de bedoeling moest zijn.

Verder: bij de gelede bussen hangt het "stop" lampje in het achterdeel boven de uitstapdeur, die zie je dus niet vanaf alle stoelen. Er hangen overigens maar liefst 4 camera's alleen al in het achterdeel.
Op de halte Heidelberglaan gaat het ook nog niet helemaal lekker: chauffeurs stoppen nog op de oude plekken. En in de avonduren staat men ook nog braaf te wachten op de oude plek. Gelukkig zijn er genoeg behulpzame reizigers om ze de juiste plek te wijzen.
Morgen staan 4 ritjes op de planning, ben benieuwd :)

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Geplaatst: zo 08 dec 2013, 22:24
door wouter15
Ik las net op totalov dat vanaf juni 2014 de bussen van busstation West naar het nieuwe busstation naast de tramhalte Jaarbeursplein gaan.