Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
010jongen
Berichten: 667
Lid geworden op: Ma 25 Apr 2011, 19:56

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Berichtdoor 010jongen » Ma 09 Dec 2013, 09:46

Ik Denk dat de nieuwe lijn 28 tijdens de spits dus nooit volgens dienstregeling gaat rijden, bij de kleinste vertraging of wat stoplichten die niet meewerken heb je al een ophoping van bussen.

Als ik nu al bij Ovinfo kijk zie ik al 7 ritten die met plus 30 rijden op lijn 28.

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3331
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Berichtdoor Aking » Ma 09 Dec 2013, 09:50

Ik zal kijken of ik zometeen de fototjes even ergens online kan dumpen, maar van de 4 ritten die ik gisteren met Kubus maakte klopte alle 4 de keren de informatie op het scherm in de bus niet. Dr lijkt hier dus sprake van een bug.

Verder viel mij daarnet op dat er nog een aantal (ik spotte er zo snel 4) trams rondrijdt in VoorU livrei, daarnaast waren in de trams de route/informatiestickers van Connexxion nog aanwezig.

Verder zat er gisteravond een bus op lijn 2 die daar volgens mij niet thuishoort (bus 4003 vertrok rond 20:00 vanaf CS), en waren in bus 4044 de kaartlezers buiten dienst.
Hetzelfde gold vanmorgen op de halte Stadscentrum voor een deel van de paaltjes (op beide perrons aan de kant van N'gein-zuid/IJsselstein)

Tot slot viel mij nog op dat mijn tram naar IJsselstein op t stadscentrum stond aangekondigd als tram naar IJsselstein zuid. Is dit een naamswijziging, of een mash-up van het systeem?
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

010jongen
Berichten: 667
Lid geworden op: Ma 25 Apr 2011, 19:56

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Berichtdoor 010jongen » Ma 09 Dec 2013, 09:54

Op rtv Utrecht valt wat te lezen over een hoop klachten, vind deze er dan wel weer uitspringen: ouderen herkennen nu moeilijk het verschil tussen stads en streekvervoer, dat maakt toch helemaal niks uit? Je pakt gewoon de lijn die je moet hebben.

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2103
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Berichtdoor Zugführer » Ma 09 Dec 2013, 10:05

Haha, zo valt er altijd wel wat te verzinnen...
Weet iemand toevallig waar de extra ritten van lijn 28 tot Rijnsweerd Zuid keren?
De oude 211 reed een grote lus op Rijnsweerd noord. Op zuid is niet echt plek om te keren en de afslag op de Sorbonnelaan waar de 211 vroeger gebruik van maakte is ook afgesloten
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25127
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Berichtdoor Daniel » Ma 09 Dec 2013, 10:07

Aking schreef:daarnaast waren in de trams de route/informatiestickers van Connexxion nog aanwezig.

In de bus die ik vanmorgen had ook trouwens.

010jongen schreef:ouderen herkennen nu moeilijk het verschil tussen stads en streekvervoer

Missie geslaagd, die integratie was toch immers juist een van de doelen van één concessie hebben?

lint41 schreef:EDIT: en de volgende 252 weer met een stadscitaro, de 4032. Het lijkt nu wel of juist de ritten die niet doorrijden op een stadslijn dus met stadsbussen rijden, erg logisch.

Lijkt in elk geval sterk op het idee dat ik hier in eerste instantie al bij had: aankomende spitslijnen uit de stad gaan dus kennelijk leeg naar Amersfoort en dan als 252 weer terug. De Amba´s zullen wel hetzelfde doen, maar als spitslijn vanaf de streek aangekomen zijn op het WKZ.

Wat vertragingen betreft: ik zag gisteren ook dat lijn 47 in Hoograven moeite heeft z´n keertijd te halen. Doordeweeks heeft ´ie daar door de koppeling van de tussenritten aan 247 minder last van, maar op zondag moeten die ritten vanaf de Constant Erzeijstraat dus eerst de ´t Goylaan uit en op het ´t Goyplein een rondje rijden voor ze de terugrit kunnen rijden. Met alle verkeerslichten hebben ze daar een behoorlijke hoop tijd voor nodig.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31534
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Berichtdoor Suus » Ma 09 Dec 2013, 11:44

Een NFL geeft aan dat de gekleurde displays onleesbaar zijn als het donker is, dat lijn 12 ook op het moment dat er een dienstregeling van toepassing is die niet hanteert en dat de bussen nog altijd uit elkaar vallen. Same shit every day :wink:
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 4067
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Berichtdoor Etienne » Ma 09 Dec 2013, 11:45

De opstart van Qbuzz liep niet geheel vlekkeloos:
- Op lijn 12 daarentegen leek dat wel zo te zijn, de wachtrijen vielen mijn inziens nog wel mee.
- Op lijn 28 heb ik 2 bussen propvol zien vertrekken (link)
- Op lijn 2 reden twee normale Citaro's en de witte demo-optare.
- Lijn 6 vertrok ook meer dan vol en ik begreep van lijn klasgenoten dat er ook ritten niet gereden hebben.
3e jaars student Geodesie / Geo-Informatie

Mijn website: http://busseninnederland.weebly.com.

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2103
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Berichtdoor Zugführer » Ma 09 Dec 2013, 11:46

Ah, ik heb het antwoord op mijn vraag zelf al gevonden, de afslag naar de Sorbonnelaan wordt weer heropend en de oude situatie keert dus weer terug. Nu de bushalte daar nog heropenen en dan ben ik weer helemaal tevreden ;)
Afbeelding
Afbeelding
(Het gaat dus om de korte ritten van lijn 28 van en naar Rijnsweerd Zuid die aannemelijk via Galgenwaard terug gaan rijden)
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

matje82
Berichten: 95
Lid geworden op: Zo 12 Sep 2010, 13:30

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Berichtdoor matje82 » Ma 09 Dec 2013, 12:27

las wel een reactie over het beperkte aantal zitplaatsen, dat viel me bij zo'n gelede Citaro ook op. Er hadden m.i. vooral wat klapstoeltjes kunnen komen bij de enorme stabalkons. Al hadden de oude LPG-geledes nog minder zitplaatsen.

microshit
Berichten: 1016
Lid geworden op: Wo 02 Feb 2011, 17:53
Locatie: Culemborg
Contact:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Berichtdoor microshit » Ma 09 Dec 2013, 12:32

Zou dat niet wat gecompenseerd worden door de betere benutting van ruimte in het achterdeel? (Met name de stoelen daar in U-vorm)

010jongen
Berichten: 667
Lid geworden op: Ma 25 Apr 2011, 19:56

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Berichtdoor 010jongen » Ma 09 Dec 2013, 12:38

Zugführer schreef:Ah, ik heb het antwoord op mijn vraag zelf al gevonden, de afslag naar de Sorbonnelaan wordt weer heropend en de oude situatie keert dus weer terug. Nu de bushalte daar nog heropenen en dan ben ik weer helemaal tevreden ;)
Afbeelding
Afbeelding
(Het gaat dus om de korte ritten van lijn 28 van en naar Rijnsweerd Zuid die aannemelijk via Galgenwaard terug gaan rijden)

Zouden die bussen via de A12 terug gaan naar De Meern Oost of door de stad heen?

Jurre
Berichten: 820
Lid geworden op: Ma 11 Okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Berichtdoor Jurre » Ma 09 Dec 2013, 13:10

Huh? De overstaptijd van lijn 55 op lijn 58 in Maartensdijk gaat van 3 minuten (in de tijd van de 138) naar 27 minuten. Andersom, van lijn 58 op lijn 55, gaat de aansluiting van 3 minuten naar 21 minuten. Waar is dat goed voor? Blijkbaar is die overstap niet belangrijk genoeg, al pronkt U-OV wel met een overstapmogelijkheidlogo bij Maartensdijk Rotonde in de lijnfolder.

Dave_MHL
Berichten: 9
Lid geworden op: Zo 20 Okt 2013, 11:48
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Berichtdoor Dave_MHL » Ma 09 Dec 2013, 13:32

Waarom heeft Qbuzz eigenlijk niet de MAN Lion's regio's uit de (verloren) concessie in de Stadsregio Rotterdam mee naar Utrecht genomen en verkocht aan de RET? Deze zijn naar mijn mening beter en volgensmij ook jonger dan de VDL Ambassadors van Connexxion.

Gebruikersavatar
Busfoto.nl
Berichten: 841
Lid geworden op: Za 27 Feb 2010, 03:26
Contact:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Berichtdoor Busfoto.nl » Ma 09 Dec 2013, 13:37

Die Ambas moesten verplicht overgenomen worden en hier ingezet worden.

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9100
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Berichtdoor Michael » Ma 09 Dec 2013, 13:41

En de Stadsregio Rotterdam had de eis dat de MAN's overgenomen moesten worden door de nieuwe concessiehouder. In dit geval dus de RET.
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9100
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Berichtdoor Michael » Ma 09 Dec 2013, 13:41

Daniel schreef:
Michael schreef:
mijack1985 schreef:Er zijn blijkbaar twee Groningse Citaro's in Utrecht aanwezig. Zag een foto op Facebook. De BX-GD-14 sowieso, wagennummers waren niet echt duidelijk te zien.


Er zijn er 4 aanwezig. De 3211-3214. Gaan op lijn 4 rijden heb ik begrepen.

Ow leuk :-) Als dat zo is dan mag ik morgenavond met zo'n Groninger mee.


Ze schijnen overal op ingezet te worden behalve op lijn 4. Maar dat had je waarschijnlijk al gelezen.
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3737
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Berichtdoor Z2N » Ma 09 Dec 2013, 14:58

Nou, ook ik heb vandaag mijn eerste ritjes gedaan met U-OV...

Het begon al leuk, bij de servicebalie in de stationshal, waar ik een dagkaart voor Utrecht kocht, de man achter de balie had nog geen idee wat het was voor ik er kwam! :D Na wat uitleg van een collega (waar jij dan als klant gewoon naast staat..) kreeg ik alsnog mijn kaartje, dat overigens heel Fraudevast bleek (handgeschreven met balpen..)

Verder leek het wel goed te gaan, lijn 2 reed echter zonder gele Solo's maar met Citaro's en met 1 tijdelijke Solo, bij veel lijnen deden de bestemmingaanwijzers het niet goed, en de lijnen 6 en 12 puilde zelfs om kwart voor tien nog compleet uit.. :N

Enkele foto's van vanochtend:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nog tot het voorjaar, dus.
Afbeelding

Ik herhaal, kwart voor tien! Er waren twee bussen nodig om iedereen weg te krijgen.. :N
Afbeelding

De nieuwe lijn 55.
Afbeelding
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Milco
Berichten: 3588
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Berichtdoor Milco » Ma 09 Dec 2013, 15:16

Hoe rijdt lijn 28 eigenlijk over CS/Centrumzijde? Komt ie vanaf de richting Moreelsepark het busstation op om het busstation te verlaten via het vroegere Busstation Noord? Ik had begrepen dat lijn 28 eerst via een uitstaphalte rijdt. Bedoelen ze soms dat lijn 28 een rondje over CS/Centrumzijde rijdt zoals o.a. lijnen 34, 36, 52, 53 dat ook doen?
Opleiding Planner Wegtransport behaald.
Oud-stagiair bij Connexxion Tours.
Administratief medewerker USG People.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 07-12-2016
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-11-2016

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2103
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Berichtdoor Zugführer » Ma 09 Dec 2013, 15:18

Nee heen en terug over busstation noord en dan een rondje via Moreelsepark :)
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

microshit
Berichten: 1016
Lid geworden op: Wo 02 Feb 2011, 17:53
Locatie: Culemborg
Contact:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Berichtdoor microshit » Ma 09 Dec 2013, 17:29

Net eventjes wezen kijken: een half uurtje op Heidelberglaan gestaan, om vervolgens nog even te kijken bij AZU en WKZ.

Bij halte Heidelberglaan wordt het haltehaventje gebruikt om nog een lijn 12 te bufferen. U-OV medewerkers stonden klaar om passerende bussen te laten halteren ter hoogte van de voetgangersoversteekplaats. Dit ging lang niet altijd even goed: bussen stopte een paar meter verder, of ACHTER de lijn 12 (een aanral reizigers hebben deze bussen dus gemist)
De frequentie van de lijn 12 lijkt niet concequent. Het basis 5-minutenpatroon wordt niet gehaald. Op het ene moment kwam er 10 minuten niets, vervolgens 3 in een minuut. Gelukkig geen achterblijvers gezien. De informatie op de DRIP's loopt dan ook niet in lijn met de werkelijkheid.
Er reden minstens 2 omlopen lijn 31 en 1 omloop 28 met een dubbelgelede bus. Op de halte AZU merkte ik op dat deze dubbelgelede bussen nog vooral geassocieerd wordt met lijn 11. Met dit in het achterhoofd zijn dus een aantal reizigers in de 31 gestapt. Ook lijn 28 reed zeer onregelmatig. Een aantal reizigers heeft zich nog suf lopen zoeken naar lijn 11, ondanks dat werd gezegd door de U-OV medewerkers dat ze dan lijn 28 moeten hebben.
Op het moment dat ik op AZU stond, stond er overigens maar één dubbelgelede klaar om lijn 12 te gaan rijden. Ik had meer verwacht.

In de voormalig CXX bussen is een andere vormgeving gebruikt voor de displays in de bus. Deze passen zich bijvoorbeeld niet aan aan de bestemmingskleur. Er zit wel de nieuwe omroepstem in. Deze klinkt wel vrij zacht en "ver weg". Halte AZU is opgenomen als "Academisch Ziekenhuis Aa-zoe", dubbelfout als je het mij vraagt.
Het lettertype en de lay-out op de dubbelgelede bussen is ook veranderd, en in het algemeen wat minder lekker leesbaar geworden.
Inzet van een rode Groniger gezien op lijn 71. En nog verschillende nieuwe Citaro's die zonder lijnsymbool of -kleur reden. Deze worden ook ingezet op de 2xx lijnen.

Dan nog één vraag: ik heb op lijn 12 op de kleine schermpjes achter het raam diverse omloopnummers gezien. In de serie 4xx, 6xx en 9xx. Zou dat nog wat betekenen?

Gebruikersavatar
Busfoto.nl
Berichten: 841
Lid geworden op: Za 27 Feb 2010, 03:26
Contact:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Berichtdoor Busfoto.nl » Ma 09 Dec 2013, 17:34

Hier wat plaatjes bij je verhaal, wat ik geheel onderschrijf en net zelf wilde gaan typen.

Afbeelding

Afbeelding

Een lijn 28 halteert bij lijn 12. Net zoals vroeger, maar niet zo handig nu.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Busfoto.nl op Ma 09 Dec 2013, 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.

microshit
Berichten: 1016
Lid geworden op: Wo 02 Feb 2011, 17:53
Locatie: Culemborg
Contact:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Berichtdoor microshit » Ma 09 Dec 2013, 17:35

Aan de stand van de zon te zien was je er praktisch gezien tegelijk met mij :p Moet zelf vanavond nog op pad, goede camera gaat deze keer mee :)

Gebruikersavatar
Busfoto.nl
Berichten: 841
Lid geworden op: Za 27 Feb 2010, 03:26
Contact:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Berichtdoor Busfoto.nl » Ma 09 Dec 2013, 17:39

Ben daar van 1645 tot 1707 geweest toen ik daar de 72 pakte op de Heidelberglaan richting Nieuwegein.

microshit
Berichten: 1016
Lid geworden op: Wo 02 Feb 2011, 17:53
Locatie: Culemborg
Contact:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Berichtdoor microshit » Ma 09 Dec 2013, 17:54

Oh humor, daar kwam ik juist uit toen ik van WKZ af kwam

onhandig: ik zit nu in 12 naar CS, achter ons rijdt een bus die "12 De Uithof AZU" op de displays heeft staan.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 553
Lid geworden op: Ma 01 Aug 2011, 19:03

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Berichtdoor Tristan » Ma 09 Dec 2013, 18:06

Ik ben het eens met de klachten dat de kleuren (met name het lichtblauw) te fel zijn. Een auto die met groot licht aan rijdt, is minder fel.

Op Busstation West zijn een aantal haltes gewijzigd. Sowieso zijn alle halteborden vervangen, maar er is ook gehusseld met de opstapplaatsen van verschillende lijnen. Zo is de opstaphalte van lijnen 107/207 omgeruild met de opstaphalte van lijnen 195/295. De halte van 195/295 wordt nu ook gebruikt door lijn 29, de halte voor lijnen 107/207 wordt nu ook gebruikt door lijnen 102/103.

Inmiddels zijn de DRIP's ook in werking gesteld, alleen werken ze nog niet optimaal (er staat ook aangegeven dat ze in 'testbedrijf' zijn). Zo zou de eerstvolgende bus bij halte E4 (voor lijnen 29, 195 en 295) een 295 zijn die over 59 minuten zou vertrekken.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 3 gasten