Pagina 48 van 468

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Geplaatst: di 10 dec 2013, 18:57
door flipje
microshit schreef:
Toch iets van wrok? Op de nieuwe lijnennetkaart van de provincie Utrecht staan alle lijnen van Qbuzz/U-OV in het grijs. :P
Wel een beetje flauw ja, kaart lijkt door CXX uitgegeven te zijn, lijnen van Arriva en Syntus staan er wel 'gewoon' op :p
Volgens mij heeft het meer te maken met het overzicht van de kaart. Door de lijnen van U-OV grijs in te kleuren is direct duidelijk dat de gekleurde lijnen van Connexxion zijn.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Geplaatst: di 10 dec 2013, 19:10
door nvdw
De Valeriusbaan is alleen te bereiken vanaf de Van Zijstweg, bussen die vanaf de Croeselaan komen moeten altijd via de Mineurslaan.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Geplaatst: di 10 dec 2013, 19:46
door Busfoto.nl
Vandaag de tweede werkdag voor Qbuzz. Hoewel er natuurlijk nog steeds wat opstartproblemen zijn, leek het allemaal al weer wat soepeler te gaan dan gisteren.

Op De Uithof hebben veel reizigers én chauffeurs nog steeds moeite met de wijziging van lijn 11 naar 28. Een deel van de buschauffeurs halteert nog steeds bij de oude halte van lijn 11, terwijl dit in beide richtingen niet meer de bedoeling is. Hierdoor ontstaat er heen-en-weer geren, ondanks de personen van Qbuzz & Service/Veiligheid. De komende periode zal er bij reizigers en chauffeurs toch wat meer gewenning ontstaan.

De tussenritten van lijn 28 rijden vanaf De Meern Oost via de A12, de Waterlinieweg, de Weg tot de Wetenschap naar de Sorbonnelaan om hun rit weer opnieuw te beginnen bij Rijnsweerd Zuid. Kennelijk hebben sommige chauffeurs er nog moeite mee om deze route aan te houden en komen toch op de Heidelberglaan terecht, wat dus niet de bedoeling is. Als gevolg hiervan kunnen de bussen pas keren bij het AZU, lopen daardoor vertraging op en rijden vervolgens de nog drukke haltes Heidelberglaan/Botanische Tuinen leeg voorbij (omdat de eerste halte dus pas Rijnsweerd Zuid is).

Gisteren stonden de extra bussen voor lijn 12 nog bij de streekbushalte van de Heidelberglaan te wachten, waardoor de andere buslijnen aldaar flinke vertraging opliepen. Vandaag stonden de hulpbussen bij het AZU en WKZ te wachten. Een betere oplossing ten opzichte van gisteren, maar het is allemaal nog een beetje bezien. Hoewel er wel opzichters staan bij de halte Heidelberglaan, is er nog steeds onvoldoende zicht op de halte Padualaan. Ik verwacht dat de komende tijd nog wel meer mogelijke oplossingen worden uitgetest. Lijn 12 zit op het moment nog steeds stampvol, wat toch niet geheel de bedoeling was.

Tot slot nog een filmpje vanuit de elektrische Optare 4301.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=78UF7ufHjmI[/youtube]

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Geplaatst: di 10 dec 2013, 20:07
door Meltrain
Vandaag reed hij dus weer? :)
Toch een leuke bus. :D Wel een beetje knullig dat 'stop' verkeerd om staat. :')

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Geplaatst: di 10 dec 2013, 21:18
door Daniel
Vanmiddag en vanavond reed er weer een 12-meter Citaro op lijn 2 samen met de dieseloptare. Het Bleukens-elektrobusje zag ik in de stalling staan die overigens rond 16.45 uur op twee Citaro's en twee dubbelgeledes na compleet leeg was, in de GVU-tijd stond er dan vaak nog meer binnen.
Verder zoals bij de materieelafwijkingen al gepost weer een dubbelgelede op lijn 28 ri. Vleuterweide. Net als gisteren op de rit die rond 17.20 uur op het station is.

Zijn er trouwens überhaupt nog stadsbussen die informatie op de schermen in de bus tonen? Het kan toeval zijn, maar van alle drie de 12-meter Citaro's waar ik in heb gezeten (gister op 7, vandaag 2x op 4) stonden de schermen op zwart terwijl ze het in de streekbussen tot op heden in alle gevallen gewoon deden.

Gisteren gooide ik het nog op gewenning dat de lijn 65 van 7.34 uur vanaf CS naar Vianen behoorlijk propvol zit, maar vandaag was 'ie het weer. Hoewel ook niet helemaal eerlijk met een +5 op een 10-minutendienst.
Deels is het scholierendrukte die voorheen opgevangen werd doordat er twee ritten vlak achter elkaar zaten waarvan de eerste vaak volle bak was en de rit er vlak achter een stuk rustiger. Maar daarnaast hebben de reizigers naar het Anne Frankplein de lijnen vanaf de Jaarbeurszijde inmiddels ook ontdekt: daar stapte zelfs nog meer uit als op de Europalaan vanmorgen.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Geplaatst: wo 11 dec 2013, 06:36
door microshit
Ja hoor, meerdere ritten gehad dat ie het gewoon deed. Behalve de rit op lijn 28 die ik savonds nam, reed vanaf Neude richting Uithof met rode bestemmingskleur+Domtorentje

Hmmm zojuist ook ontdekt dat deze overstap niet meer werkt: Uithof -> lijn 30 -> Station Overvecht -> Sprinter naar Zwolle. 9292 gooit me nu over Bilthoven.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Geplaatst: wo 11 dec 2013, 08:32
door Jurre
Het valt me op dat enkele bussen nu propvol zitten (lees: er kan niet meer bij) terwijl deze lijnen in het GVU-tijdperk daar niet zoveel last van hadden. Ik zag net de 5 en 36 met een propvolle standaardbus en de 9 met een propvolle gelede.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Geplaatst: wo 11 dec 2013, 10:51
door OVinspecteur
microshit schreef:
Ezra schreef:Toch iets van wrok? Op de nieuwe lijnennetkaart van de provincie Utrecht staan alle lijnen van Qbuzz/U-OV in het grijs. :P
Wel een beetje flauw ja, kaart lijkt door CXX uitgegeven te zijn, lijnen van Arriva en Syntus staan er wel 'gewoon' op :p
Toch apart dat niemand zo'n kaart kennelijk eens nakijkt voordat hij verspreid wordt. Bij lijn 120 (CXX) staan de haltes ten zuiden van Maarssen Dorp er niet op. Bij veel ex-CXX-lijnen staan de haltes er juist weer wel op, terwijl dat waarschijnlijk niet de bedoeling is; bij de ex-GVU-lijnen staan ze er niet op.

Wel mooi dat 120 blijkbaar gewoon aan de Centrumzijde van het CS blijft. :D

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Geplaatst: wo 11 dec 2013, 11:06
door reisthijs
Er zit blijkbaar een fout in her bronbestand, ook op de kaart van U-OV ontbreken die haltes van lijn 120.

Waarom had je gedacht dat lijn 120 niet aan de centrumzijde zou blijven?

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Geplaatst: wo 11 dec 2013, 11:13
door Zugführer
Omdat Connexxion voorgesteld had die naar de Jaarbeurszijde te verhuizen, omdat er aan de centrumzijde te veel vertraging zou zijn.
De 120 heeft trouwens een stuk meer rijtijd gekregen tussen breukelen en utrecht miv volgende week. Was ook wel nodig.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Geplaatst: wo 11 dec 2013, 14:39
door 010jongen
Het was zo net weer raak met de tram, tramverkeer heeft zeker een uur plat gelegen, en verrassend genoeg werd er nergens wat gemeld. Zelfs in de tram die ruim drie kwartier op Cs stond, riep de bestuurder niks om. Begin het nu echt wel een beetje beu te worden.

Het grappige Is ook altijd dat meteen de gehele lijn er uit ligt, duidelijk gebrek bij aansturing, om nog maar te zwijgen over het gebrek aan calamiteitenwissels, die op een lijn als deze toch echt wel nodig zijn.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Geplaatst: wo 11 dec 2013, 17:28
door MR92
010jongen schreef:Het was zo net weer raak met de tram, tramverkeer heeft zeker een uur plat gelegen, en verrassend genoeg werd er nergens wat gemeld. Zelfs in de tram die ruim drie kwartier op Cs stond, riep de bestuurder niks om. Begin het nu echt wel een beetje beu te worden.

Het grappige Is ook altijd dat meteen de gehele lijn er uit ligt, duidelijk gebrek bij aansturing, om nog maar te zwijgen over het gebrek aan calamiteitenwissels, die op een lijn als deze toch echt wel nodig zijn.
Het is vrij moeilijk om het te gaan om roepen, aangezien er veel mensen in en uit blijven stappen. Als het niet om wordt geroepen is het niet goed, en als het elke 5 minuten word omgeroepen, begint iedereen weer te bleren of dat niet eerder kon..

Daarnaast, als een storing of vertraging binnen een half uur blijft, mag het RVL het besluit nemen de hele baan stil te zetten. Vaak wordt er dan besloten om toch door te rijden, voor zover dat kan. Als blijkt dat de vertraging langer duurt dan een half uur, wordt alleen het deel vanaf de remise tot waar de storing is buiten dienst gesteld. Zo ook vandaag, na een half uur is er besluit genomen de tram tussen Nieuwegein en IJsselstein te laten rijden tot Zuilenstein, en dan via de garage weer doorwisselen richting de andere kant.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Geplaatst: wo 11 dec 2013, 17:38
door 010jongen
Dan wordt het eens tijd voor een omroepinstallatie op elke perron, of gewoon die DRIS panelen eens gaan gebruiken. Informatievoorziening bij de tram is gewoon al jarenlang ondermaats.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Geplaatst: wo 11 dec 2013, 17:45
door MR92
010jongen schreef:Dan wordt het eens tijd voor een omroepinstallatie op elke perron, of gewoon die DRIS panelen eens gaan gebruiken. Informatievoorziening bij de tram is gewoon al jarenlang ondermaats.
De omroepinstallatie op de perrons werken niet. Volgens mij zijn ze ook niet geïnstalleerd op het Jaarbeursplein. De DRIS palen zijn een ander probleem. Dat ligt moeilijk om het aan te kunnen passen. Qbuzz streeft er nu ook naar om dat beheer daarvan zo snel mogelijk ook bij de RVL te krijgen. Zodat er bij verstoring of vertraging binnen 5 minuut een tekstbericht staat geplaatst.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Geplaatst: wo 11 dec 2013, 18:05
door Jurre
Vandaag dat gare Iveco-busje op lijn 2 gezien, evenals een Citaro en een diesel Optare.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Geplaatst: wo 11 dec 2013, 18:48
door Somoht
MR92 schreef:
010jongen schreef:Dan wordt het eens tijd voor een omroepinstallatie op elke perron, of gewoon die DRIS panelen eens gaan gebruiken. Informatievoorziening bij de tram is gewoon al jarenlang ondermaats.
De omroepinstallatie op de perrons werken niet. Volgens mij zijn ze ook niet geïnstalleerd op het Jaarbeursplein. De DRIS palen zijn een ander probleem. Dat ligt moeilijk om het aan te kunnen passen. Qbuzz streeft er nu ook naar om dat beheer daarvan zo snel mogelijk ook bij de RVL te krijgen. Zodat er bij verstoring of vertraging binnen 5 minuut een tekstbericht staat geplaatst.
Die DRIS palen zijn net zoals alle andere DRIS palen in de stad daarom staan er ook actuele vertrektijden in de OVinfo app bijvoorbeeld. Alleen de positieberichten komen niet direct vanaf Qbuzz (daarom ook niet op OVradar.nl). Vrijetekst-berichtjes plaatsen gaat in elke geval precies zo als elk ander DRIS in de stad.
Maar misschien is er een verwarring in je info, Qbuzz heeft gewoon nog niet veel ervaring met DRISjes, in Groningen/Drenthe zijn ze op paar handen te tellen en Rotterdam was ook indirect. Misschien wordt er bedoelt dat ze gaan implementeren dat ze vrije tekstberichten vanuit de RVL kunnen publiceren, lijkt mij al achter op schema dan.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Geplaatst: wo 11 dec 2013, 19:13
door 010jongen
Afbeelding uren verder inmiddels

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Geplaatst: wo 11 dec 2013, 19:17
door Daniel
Wat DRISjes betreft: die op CS Jaarbeurszijde waren vanmorgen voor het eerst op alle haltes in werking (zover aanwezig dan, die op perron D1 mist nog). Men heeft er wel weer wat in aan zitten passen, want ze geven nu niet meer de tijd op de onderste regel weer wat ze gisteren nog wel deden. Staan nu de eerstvolgende drie bussen op en op de laatste regel "Testbedrijf".

Vanmiddag voor het eerst met een bus over de Valeriusbaan gekomen waarbij allereerst opviel dat het verkeerslicht opmerkelijk is afgesteld. Op de Van Zijstweg heeft de rechtsafstrook een negenoog voor rechtdoor de Valeriusbaan op waar m'n bus achter een vrachtwagen stond te wachten. Vervolgens kreeg de vrachtwagen groen voor rechtsaf, maar de bus hield rood voor rechtdoor. Ook had het verkeer rechtsaf rood toen de bus wit kreeg, dat lijkt me aardig te conflicteren als er twee bussen staan met een auto er tussenin.
De busbaan zelf is voor een net nieuw aangelegde weg behoorlijk hobbelig trouwens, wellicht dat je er daarom maar 30 mag.

Het interieur van de van Connexxion overgenomen bussen is trouwens ook best creatief momenteel: zo had ik gistermiddag een bus die al U-OV huisregels opgeplakt had zitten tegenover de uitstapdeur, maar tegelijk ook nog de Connexxion-stickers heeft. Vanmorgen dan weer een combi van die stickers en U-OV posters in de twee frames linksvoorin, waarbij "Connexxion" van het reisinfoscherm verwijderd was

Trouwens, de omroep was toch specifiek voor Utrecht ingesproken? Heeft even geduurd voordat ik 't door had, maar naar mijn idee klinkt die omroep precies hetzelfde als bij EBS.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Geplaatst: wo 11 dec 2013, 19:21
door Somoht
010jongen schreef:uren verder inmiddels
Met wat "goede" bijsturing hadden er wat ritten uitgevallen en reden er ritten op wel de goede ritnummers op tijd.

Reizigersorganisaties: geen klachten over QBuzz

Geplaatst: wo 11 dec 2013, 20:05
door Daniel
Reizigersorganisaties: geen klachten over QBuzz
Geplaatst op: woensdag 11 december 2013 20:04
Laatst bijgewerkt: woensdag 11 december 2013 20:05


PROVINCIE UTRECHT - Reizigersorganisaties zijn lovend over de vlotte start van QBuzz in Utrecht en omgeving. Er is nog geen enkele klacht binnengekomen bij de grote reizigersorganisaties die zijn aangesloten bij het Regionaal Overleg Consumentenorganisaties Openbaar Vervoer (ROCOV). "Het zou natuurlijk kunnen dat reizigers direct bij QBuzz aan de bel trekken als dingen fout gaan en ons overslaan, maar dan hadden we dat zeker geweten van medewerkers en leden.
Lees verder | Dossier Qbuzz | Meer nieuws over Qbuzz

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Geplaatst: wo 11 dec 2013, 20:09
door MR92
Somoht schreef:
010jongen schreef:uren verder inmiddels
Met wat "goede" bijsturing hadden er wat ritten uitgevallen en reden er ritten op wel de goede ritnummers op tijd.
Waar staat dat er niet goed genoeg is bijgestuurd? Dit is namelijk verstoring nummer 2 vandaag..

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Geplaatst: wo 11 dec 2013, 20:17
door Somoht
MR92 schreef:
Somoht schreef:
010jongen schreef:uren verder inmiddels
Met wat "goede" bijsturing hadden er wat ritten uitgevallen en reden er ritten op wel de goede ritnummers op tijd.
Waar staat dat er niet goed genoeg is bijgestuurd? Dit is namelijk verstoring nummer 2 vandaag..
Doelde niet dat er geen verstoring was, maar ik doelde op ietwat vertekende beeld van de grote vertragingen die in dat screenshot te zien waren. Als het tramverkeer hervat en je laat de trams op de oude ritnummers rijden, dan kan het lijken het alsof er grote vertragingen zijn terwijl op dat moment het tramverkeer weer normale drgl rijdt. Als je goed bijstuurt laat je de ritten die je niet rijdt uitvallen (ruim van te voren) en als je weer begint rijdt je op de ritnummers die gepland ook hadden moeten rijden.

Wat je ook in het screenshot zit is dat er trams met +60 rijden maar in werkelijkheid 28 minuten de halte "voorbijgegaan' zijn. Wat daar is gebeurd is vermoedelijk dat de gehele rit in één keer was "overgeslagen",ik keek in de app op ongeveer het zelfde moment, ergo de reisinformatie is niet geheel correct.

Kinderziektes bij Qbuzz

Geplaatst: wo 11 dec 2013, 20:32
door Daniel
Kinderziektes bij Qbuzz
Geplaatst op: woensdag 11 december 2013 20:16
Laatst bijgewerkt: woensdag 11 december 2013 20:32


Vertragingen, bussen die ermee stopten en volle haltes. De eerste werkdag waarop busbedrijf Qbuzz zich moest bewijzen met ook nog eens een nieuwe dienstregeling, verliep nog lang niet soepel. Toch was de busmaatschappij zelf niet ontevreden over de start in Utrecht.
Woordvoerder Map Brouwer: "We hebben slechts 20 klachten binnengekregen en dat is weinig voor een dag met een nieuwe dienstregeling en een compleet nieuw wagenpark. De meeste problemen hadden te maken met het nieuwe materieel. Kinderziektes dus, die in de loop van de komende week zullen verdwijnen."

Bron: AD/Utrechts Nieuwsblad - 10 december 2013
Lees verder | Dossier Qbuzz | Meer nieuws over Qbuzz

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Geplaatst: wo 11 dec 2013, 22:18
door wouter15
Jurre schreef:Het valt me op dat enkele bussen nu propvol zitten (lees: er kan niet meer bij) terwijl deze lijnen in het GVU-tijdperk daar niet zoveel last van hadden. Ik zag net de 5 en 36 met een propvolle standaardbus en de 9 met een propvolle gelede.
Lijn 9 zat in GVU tijdperk anders vaak ook erg vol vanaf CS. Bij lijn 5 heb ik het idee dat er best wel wat mensen zijn die als ze voor 8 december en lijn 7 namen en bijv. Naar Oog in Al moesten normaal overstappen op een snellere bus maar nu het voor het gemak lekker niet doen.

Ik had vandaag ook mijn eerste rit met Qbuzz en vond dat het best wel lekker ging. Op CS kwam lijn 7 (die ik hebben moest) wel aan op de halte van lijn 1 aan maar zon ramp was dat nu ook weer niet. Verder zat de bus op de terugweg aardig en het kan me ook goed voorstellen dat mensen zeggen dat die lijn in de spits uit zijn voegen springt. Misschien een idee om op lijn 7 in de spits met geledes te gaan rijden en buiten de spits met de standaardbussen?

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Geplaatst: wo 11 dec 2013, 22:23
door Daniel
wouter15 schreef:Op CS kwam lijn 7 (die ik hebben moest) wel aan op de halte van lijn 1 aan maar zon ramp was dat nu ook weer niet.
1 Hoograven en 7 Kanaleneiland delen een halte, dat hoort dus :wink: