Pagina 50 van 469

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Geplaatst: vr 13 dec 2013, 10:22
door 010jongen
Busfoto.nl schreef:Niet geheel, aangezien lijn (2)13 dus is weggevallen tussen Utrecht Centraal en Galgenwaard. Deze lijn reed 8x per uur met gelede bussen en was enkele ritten volledig vol (vanwege studenten van de HKU aan de IBB-laan en de scholieren van een praktijkschool op de Kranenburgerweg). Deze 8*18 meter bus per uur = 116 meter is vervangen door 4x tussenritten van lijn 41 die maar met 12 meter rijden (12*4=48 meter). De rest moet een plaats vinden in lijn 12, die ook nog eens meer mensen vervoert die deels geweerd worden uit lijn 28.
De achteruitgang Is daar ook echt te merken, meer gelede bussen aanschaffen :).

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Geplaatst: vr 13 dec 2013, 13:44
door Tristan
Een halfuur geleden zag ik op busstation CS Jaarbeurszijde een bus van OV-bureau Groningen/Drenthe op lijn 66 rijden met als "bestemming" Elfstedentocht ;)

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Geplaatst: vr 13 dec 2013, 14:35
door reisthijs
Dat is wel een stuk realistischer dan "Mallorca" op een U-OV bus :wink:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Geplaatst: vr 13 dec 2013, 17:09
door Meltrain
reisthijs schreef:
Meltrain schreef:Nou ja, die mensen zullen voornamelijk 41 pakken, neem ik aan. Die rijdt 8x/uur en ook nog eens in de tegenspits van de 'normale' 41.
Waarom neem je dat aan? De 12 die tussen CS en Galgenwaard op dezelfde haltes stopt rijdt nóg vaker. Er is nu niet meer zo'n duidelijke scheiding van de reizigersstromen als met 12s.
Omdat die mensen zelf ook wel weten dat lijn 12 vol zit met studenten. :)

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Geplaatst: vr 13 dec 2013, 17:45
door Zugführer
Het lijkt er op dat alle DRIS borden in het BRU gebied vandaag een tekst over de nieuwe dienstregeling vanaf 15 december toonden, kijk voor meer informatie op connexxion.nl, stond er bij :mrgreen:
Heb het bij een groot aantal haltes in Zuilen en het centrum in ieder geval voorbij zien komen

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Geplaatst: vr 13 dec 2013, 18:26
door Jurre
Zag vanmiddag de Optare Solo 4301 rijden op lijn 2 in Utrecht. Ziet er wel leuk uit met die kleuren. De andere twee omlopen bestonden uit een Sprinter City van Pouw (zonder aanduiding van lijn 2, reizigers op bijvoorbeeld Neude konden dus nooit hun bus herkennen) en dat gare apparaat van Bluekens, welke ook geen lijnaanduiding had.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Geplaatst: vr 13 dec 2013, 21:24
door Daniel
Tristan schreef:Een halfuur geleden zag ik op busstation CS Jaarbeurszijde een bus van OV-bureau Groningen/Drenthe op lijn 66 rijden met als "bestemming" Elfstedentocht ;)
In ieder geval duidelijker dan vanmorgen toen de vaste Groninger op de rit van 66 die ik dagelijks tegenkom slechts "900" filmde :P

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Geplaatst: vr 13 dec 2013, 21:38
door Nylan
Zugführer schreef:Het lijkt er op dat alle DRIS borden in het BRU gebied vandaag een tekst over de nieuwe dienstregeling vanaf 15 december toonden, kijk voor meer informatie op connexxion.nl, stond er bij :mrgreen:
Heb het bij een groot aantal haltes in Zuilen en het centrum in ieder geval voorbij zien komen
Dat was ook het geval op De Uithof.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Geplaatst: vr 13 dec 2013, 21:44
door Daniel
Dat zal bij de gedeelde haltes het geval zijn. Op CS Jaarbeurszijde stond het alleen bij de haltes waar ook Connexxion-lijnen stoppen op de DRIP. Was daar achter "Testbedrijf" geplakt, waardoor er dus leek te staan dat Connexxion vanaf 15 december een testbedrijf met de nieuwe dienstregeling gaat uitvoeren :P

Tramreizigers U-OV kunnen niet uitchecken in Utrecht

Geplaatst: vr 13 dec 2013, 22:18
door Daniel
Tramreizigers U-OV kunnen niet uitchecken in Utrecht
Geplaatst op: vrijdag 13 december 2013 22:17
Laatst bijgewerkt: vrijdag 13 december 2013 22:18


UTRECHT - Bij het U-OV Servicepunt op Utrecht Centraal hebben vrijdagmiddag lange rijen gestaan. Reizigers van de nieuwe vervoerder hadden tot vrijdagavond 19.45 uur problemen met het uitchecken op het tramperron aan de Jaarbeurszijde.
Lees verder | Dossier OV-Chipkaart | Meer nieuws over OV-Chipkaart | Dossier Qbuzz | Meer nieuws over Qbuzz

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Geplaatst: vr 13 dec 2013, 23:06
door reisthijs
Ik vind het wel een beetje onhandig dat Qbuzz met 'echte' lijnnummers rijdt als een bus buiten dienst is. De 999 van Connexxion was altijd zo lekker duidelijk.

Ik zag net wel weer een oude citaro op lijn 8 met een normaal uitgelijnde bestemming :pos:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Geplaatst: vr 13 dec 2013, 23:43
door Tjekken
reisthijs schreef:Ik zag net wel weer een oude citaro op lijn 8 met een normaal uitgelijnde bestemming :pos:
Was dat de 4553? Die rijdt al paar dagen op lijn 8 maar dan met links uitgelijnde bestemming :(

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Geplaatst: za 14 dec 2013, 18:01
door Daniel
Ik heb me lang afgevraagd hoe men nu met lijn 77 wilde gaan keren bij station Bilthoven, want die komt daar precies van de verkeerde kant om dat op de rotonde naast het station te doen. De keertijd vond ik ook al wat lang met bijna een half uur.

Nou had ik al zo m'n vermoedens gezien een andere dienstregeling, wat vandaag werd bevestigd: een aankomende bus van lijn 77 rijdt Station - De Leyen - Station - Kwinkelier - Station als lijn 78 :!: (vandaar dus dat 78 er nu als Station - Station i.p.v. Kwinkelier - De Leyen in staat) en gaat daarna weer als 77 terug naar Nieuwegein.
Naast een behoorlijke frequentieverhoging (naar 2x/uur) nu dus ook Ambassadors i.p.v. taxibusjes op lijn 78, waarmee reizigers vanuit De Leyen nu dus ook voor het eerst sinds jaren weer overstaploos naar Utrecht kunnen.

Edit: plaatje erbij, anders gelooft natuurlijk niemand dat een zwak taxibuslijntje is omgezet in een twee keer zo frequente dienst met 12-meterbus...
Afbeelding
Qbuzz 4493 te Bilthoven, Berlagelaan by Daniël Bleumink, on Flickr

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Geplaatst: za 14 dec 2013, 19:43
door Hainje
reisthijs schreef:Ik vind het wel een beetje onhandig dat Qbuzz met 'echte' lijnnummers rijdt als een bus buiten dienst is. De 999 van Connexxion was altijd zo lekker duidelijk.
Zolang er "Geen Dienst" achter dat lijnnummer staat lijkt de boodschap mij duidelijk hoor.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Geplaatst: zo 15 dec 2013, 00:46
door ICE105
matje82 schreef: Tussen Zeist en Utrecht hebben de Ambassadors hier ook erg veel last van, de bussen houden de verkeerslichten voor de auto aan om onnoddig wachten te voorkomen.
Kan je ook aangeven waar de verkeerlichten niet goed werken voor bussen tussen Zeist en Utrecht? Utrecht Berenkuil, Tunneltje De Bilt, de voetganger-/fietsoversteekplaatsen in Zeist, ergens anders, of juist op al deze locaties. Ik ken iemand die zich bezig houdt met het programmeren van verkeerslichten in het BRU gebied, als je wat meer details kan geven, dan kan ik hem er eens naar laten kijken.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Geplaatst: zo 15 dec 2013, 00:55
door ICE105
Nylan schreef: De verkeerslichten lijken ook nog niet goed te reageren. Het is vaak wachten op niks, vooral in Rijnsweerd en de Uithof.
Als je op de Padualaan en Heidelberglaan harder rijdt dan 30 km/u rijdt dan krijg je wat later wit van de negenogen. Tot zover dan de theorie, want als je wel netjes aan de snelheid houdt op de Uithof en Rijnsweerd kan je zeker niet altijd doorrijden. Dat was in de GVU tijd ook al zo. Of is het nu merkbaar slechter geworden?

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Geplaatst: zo 15 dec 2013, 12:01
door Edwin
Hainje schreef:
reisthijs schreef:Ik vind het wel een beetje onhandig dat Qbuzz met 'echte' lijnnummers rijdt als een bus buiten dienst is. De 999 van Connexxion was altijd zo lekker duidelijk.
Zolang er "Geen Dienst" achter dat lijnnummer staat lijkt de boodschap mij duidelijk hoor.
Maar achterop zie je dan nog wel het lijnnummer en bij CXX zie je 999 en weet je dat er Geen Dienst is.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Geplaatst: zo 15 dec 2013, 15:28
door matje82
ICE105 schreef:
matje82 schreef: Tussen Zeist en Utrecht hebben de Ambassadors hier ook erg veel last van, de bussen houden de verkeerslichten voor de auto aan om onnoddig wachten te voorkomen.
Kan je ook aangeven waar de verkeerlichten niet goed werken voor bussen tussen Zeist en Utrecht? Utrecht Berenkuil, Tunneltje De Bilt, de voetganger-/fietsoversteekplaatsen in Zeist, ergens anders, of juist op al deze locaties. Ik ken iemand die zich bezig houdt met het programmeren van verkeerslichten in het BRU gebied, als je wat meer details kan geven, dan kan ik hem er eens naar laten kijken.
In ieder geval bij het KNMI en Archimedeslaan werkten nietm maar er was 1 bus waarbij alle verkeerslichten niet werkten op het traject CS-Zeist Jordanlaan/Kroostweg

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Geplaatst: zo 15 dec 2013, 16:03
door Tjekken
Daniel schreef:Naast een behoorlijke frequentieverhoging (naar 2x/uur)
Lijn 78 heeft altijd al 2x per uur gereden ;)

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Geplaatst: zo 15 dec 2013, 16:41
door MR92
Daniel schreef:Ik heb me lang afgevraagd hoe men nu met lijn 77 wilde gaan keren bij station Bilthoven, want die komt daar precies van de verkeerde kant om dat op de rotonde naast het station te doen. De keertijd vond ik ook al wat lang met bijna een half uur.

Nou had ik al zo m'n vermoedens gezien een andere dienstregeling, wat vandaag werd bevestigd: een aankomende bus van lijn 77 rijdt Station - De Leyen - Station - Kwinkelier - Station als lijn 78 :!: (vandaar dus dat 78 er nu als Station - Station i.p.v. Kwinkelier - De Leyen in staat) en gaat daarna weer als 77 terug naar Nieuwegein.
Naast een behoorlijke frequentieverhoging (naar 2x/uur) nu dus ook Ambassadors i.p.v. taxibusjes op lijn 78, waarmee reizigers vanuit De Leyen nu dus ook voor het eerst sinds jaren weer overstaploos naar Utrecht kunnen.

Edit: plaatje erbij, anders gelooft natuurlijk niemand dat een zwak taxibuslijntje is omgezet in een twee keer zo frequente dienst met 12-meterbus...
Afbeelding
Qbuzz 4493 te Bilthoven, Berlagelaan by Daniël Bleumink, on Flickr
Dat er een 12-meterbus op rijdt gebeurd alleen op zaterdag. De rest van de week rijdt er nog steeds een 8 persoonstaxibusje.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Geplaatst: zo 15 dec 2013, 17:53
door Daniel
@Tjekken: Oeps inderdaad ja.

@MR92: Doordeweeks zit er zeker een kering op 72 in dan? Dat past precies bij het haltegebruik. Op zaterdag is keren op 78 dan een mooi alternatief, al miste ik bij de haltes van 78 ri. De Leijen op het stuk dat hij met 77 deelt wel een melding dat 'ie daar niet langs komt. Althans, gister reden de ritten van 78 die kant uit via de tunnel Soestdijkseweg en dan weer de overweg Leijenseweg, ook omdat die een onmogelijke kering bij het station zouden hebben.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Geplaatst: zo 15 dec 2013, 19:41
door MR92
Daniel schreef: @MR92: Doordeweeks zit er zeker een kering op 72 in dan? Dat past precies bij het haltegebruik. Op zaterdag is keren op 78 dan een mooi alternatief, al miste ik bij de haltes van 78 ri. De Leijen op het stuk dat hij met 77 deelt wel een melding dat 'ie daar niet langs komt. Althans, gister reden de ritten van 78 die kant uit via de tunnel Soestdijkseweg en dan weer de overweg Leijenseweg, ook omdat die een onmogelijke kering bij het station zouden hebben.
Niet alle ritten lopen over van 77 naar 72 of v.v.

Aankomen als 72, weg als 72: Draaien op de rotonde bij het station.
Aankomen als 72, weg als 77: Sta je gelijk op de goede halte.

Aankomen als 77, weg als 77: Door de tunnel, draaien op de rotonde, terug door de tunnel, en je staat weer goed.
Aankomen als 77, weg als 72: Sta je ook gelijk op de goede halte.

Aankomen als 77, weg als 78 (zaterdag): Door de tunnel, daarna draaien op de rotonde en terug door de tunnel.
Aankomen als 78, weg als 77 (Zaterdag): Sta je gelijk op de goede halte.

Daarom is het handig dat er aan beide kanten van de tunnel, dus ook aan beide kanten van halte, een rotonde ligt. Zo kan je dus vanuit allebei de kanten, weer op allebei de kanten van het station aankomen. Begrijp je dit nog? :mrgreen:

Dus de chauffeurs die aankomen als 77, en weggaan als lijn 78 over de Leyenseweg, die doen het niet goed. Zij kunnen dus gewoon draaien op de rotonde aan de andere kant van de tunnel.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Geplaatst: zo 15 dec 2013, 19:46
door MR92
Edwin schreef:
Hainje schreef:
reisthijs schreef:Ik vind het wel een beetje onhandig dat Qbuzz met 'echte' lijnnummers rijdt als een bus buiten dienst is. De 999 van Connexxion was altijd zo lekker duidelijk.
Zolang er "Geen Dienst" achter dat lijnnummer staat lijkt de boodschap mij duidelijk hoor.
Maar achterop zie je dan nog wel het lijnnummer en bij CXX zie je 999 en weet je dat er Geen Dienst is.
Al staat er met koeienletters op, wordt het omgeroepen aan de buitenkant; Mensen steken altijd hun altijd uit naar een buitendienst bus.. :roll:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Geplaatst: zo 15 dec 2013, 19:52
door Busfoto.nl
En terecht. Jarenlang hebben er door de stad dienstritten gereden met daarop de Geen Dienst als bestemming. Dan creeer je dat gedrag.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Geplaatst: zo 15 dec 2013, 20:04
door MR92
matje82 schreef:
ICE105 schreef:
matje82 schreef: Tussen Zeist en Utrecht hebben de Ambassadors hier ook erg veel last van, de bussen houden de verkeerslichten voor de auto aan om onnoddig wachten te voorkomen.
Kan je ook aangeven waar de verkeerlichten niet goed werken voor bussen tussen Zeist en Utrecht? Utrecht Berenkuil, Tunneltje De Bilt, de voetganger-/fietsoversteekplaatsen in Zeist, ergens anders, of juist op al deze locaties. Ik ken iemand die zich bezig houdt met het programmeren van verkeerslichten in het BRU gebied, als je wat meer details kan geven, dan kan ik hem er eens naar laten kijken.
In ieder geval bij het KNMI en Archimedeslaan werkten nietm maar er was 1 bus waarbij alle verkeerslichten niet werkten op het traject CS-Zeist Jordanlaan/Kroostweg
Qbuzz is hier al mee bezig. De software is andere dan die van Connexxion. Qbuzz werkt onder andere met andere vetagcodes dan Connexxion. Alle verkeersregelingskasten in de regio zullen dus opnieuw aangepast moeten worden op de nieuwe codes van Qbuzz..