Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
sealynx
Berichten: 79
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 11:17

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door sealynx »

Daniel schreef:Aan de centrumzijde zal ook wel rekening gehouden zijn met hoe het definitieve busstation er aan die kant uit moet gaan zien en wat daar aan perronletters voor nodig is. Op die manier hoeven ze niet weer allemaal nieuwe borden te gaan maken zodra dat gerealiseerd wordt.
Voor de Jaarbeurszijde is hier ooit al eens bevestigd dat er daarom nergens een perron F en G zijn (hoogste bij de bus is E, tram is H), maar tegelijk is er natuurlijk ook geen reden om CS/Jaarbeurszijde in D en E onder te verdelen in de huidige situatie.
webguy schreef:De bebording op Utrecht Centraal/het station is ook geupdate met de verschillende busstationletters (A-E geloof ik). De logica van die letters snap ik niet helemaal, want aan de Centrumzijde hebben een deel van het eilandperron en de schuine haltes dezelfde letter.
In de stationshal zijn ze ook de grote blauwe borden aan het vervangen zag ik, en daar wordt ook naar A, B, C, D en E verwezen. Het gaat steeds per trap. Als mensen de juiste letters volgen, hoeven ze dus zo min mogelijk over de straat over te steken. Ook wordt drukte over de trappen zo beter verspreid.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Meltrain »

Helaas, ik heb geen elektrische Optare gezien. Op lijn 2 zag ik alleen die witte Optare en een Citaro.
Op lijn 37 en 38 zag ik zeker drie ex-Connexxion Citaro's.
Sterker nog: mijn eerste kennismaking met U-OV was zo'n bus. :p
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Daniel »

sealynx schreef:Het gaat steeds per trap. Als mensen de juiste letters volgen, hoeven ze dus zo min mogelijk over de straat over te steken. Ook wordt drukte over de trappen zo beter verspreid.
Ah, dan is het dus wel logisch dat er ook aan de Jaarbeurszijde onderverdeeld is. Voor de E-perrons is het immers het handigst om de hele traverse over te lopen.
Al ben ik alsnog benieuwd hoe ze dat dan in de hal opgelost hebben, want als je het station uit komt naar de Jaarbeurszijde moet je zowel voor D als E linksaf. En aan de andere kant moet je bij A altijd ook het nummertje weten om aan de juiste kant van de weg te belanden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Busfoto.nl »

De halteborden zijn nu aan de panelen gehangen, scheelt dus weer wat palen.

Connexxion-lijn 120 wordt onjuist weergegeven als vertrekkend van perron A1 ipv B13.
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Jurre »

Meltrain schreef:Helaas, ik heb geen elektrische Optare gezien. Op lijn 2 zag ik alleen die witte Optare en een Citaro
Volgens mij zijn er drie omlopen benodigd. Ik zag vandaag in ieder geval de witte Optare en het Bluekens busje.
matje82
Berichten: 133
Lid geworden op: zo 12 sep 2010, 13:30

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door matje82 »

Busfoto.nl schreef:De halteborden zijn nu aan de panelen gehangen, scheelt dus weer wat palen.

Connexxion-lijn 120 wordt onjuist weergegeven als vertrekkend van perron A1 ipv B13.
zelfde geldt voor lijn 50, die vertrekt volgens het elektronische bord bij de halte van lijn 52/53
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door MR92 »

matje82 schreef:
Busfoto.nl schreef:De halteborden zijn nu aan de panelen gehangen, scheelt dus weer wat palen.

Connexxion-lijn 120 wordt onjuist weergegeven als vertrekkend van perron A1 ipv B13.
zelfde geldt voor lijn 50, die vertrekt volgens het elektronische bord bij de halte van lijn 52/53
De halte van lijn 50 is ook verplaatst en staat nu samen in de box van de 52 en 53, aangezien er op de halte van lijn 51 e.d. weinig plek is. De oude halte waar die eerst zat, dus voor de lijn 51 is verdwenen, zo was er meer ruimte voor een uitstaphalte.
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Daniel »

Te weinig plek? Dat lijkt me behoorlijk sterk tenzij er chauffeurs hardnekkig gaan staan bufferen op een instaphalte. Lijn 50 deelt perron B4 met lijn 51 (waarmee hij een kwartiersdienst vormt, die staan er dus nooit tegelijk) en 251 (die qua tijden precies halverwege 50 en 51 zit).
Ik zie zodoende niet waarom er te weinig plek zou zijn, want als de 251 lijn 50 in de weg zit zou hij lijn 51 net zo erg in de weg zitten en die is niet verplaatst. Of nouja, op de plattegrond op de U-OV site is er van enige verplaatsing überhaupt geen sprake.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Somoht »

MR92 schreef:
matje82 schreef:
Busfoto.nl schreef:De halteborden zijn nu aan de panelen gehangen, scheelt dus weer wat palen.

Connexxion-lijn 120 wordt onjuist weergegeven als vertrekkend van perron A1 ipv B13.
zelfde geldt voor lijn 50, die vertrekt volgens het elektronische bord bij de halte van lijn 52/53
De halte van lijn 50 is ook verplaatst en staat nu samen in de box van de 52 en 53, aangezien er op de halte van lijn 51 e.d. weinig plek is. De oude halte waar die eerst zat, dus voor de lijn 51 is verdwenen, zo was er meer ruimte voor een uitstaphalte.
WOrdt aangepast, https://twitter.com/joostboor/status/415190005422624769
samsam538
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 23:51

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door samsam538 »

Foto van het bord van alle vertrekkende bussen op het busstation centrumzijde.
Afbeelding
Via: https://twitter.com/Petertje/status/415 ... 20/photo/1
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Globetrotter »

Leuk bord, alleen jammer dat er op beide borden hetzelfde wordt getoond. Hoop dat de ze tijden na het 'testbedrijf' laten doorlopen op het volgende bord.
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door microshit »

Ik ben er trouwens vandaag achter gekomen dat er 2 verschillende versies zijn van de nieuwe gelede bussen. Een heeft de rolstoelplek tegenover de middelste deur, de ander ernaast. Daarbij verschilt ook de inrichting van de "sta ruimte" in het achterdeel qua bekleding.
iemand enig idee waarom?
matje82
Berichten: 133
Lid geworden op: zo 12 sep 2010, 13:30

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door matje82 »

ja waarom zou er bij de halte van lijn 51 te weinig plek zijn, de 52/53 rijden in de spits samen 8 x per uur, daar kan echt geen lijn 50 bij.

Vraag me inderdaad ook af wanneer het tweede scherm andere tijden aangeeft. Nu zie je alleen maar bussen die de eerste 8 minuten vertrekken.

weet iemand trouwens iets van de omroep in de bus, deze is nog steeds veel te zacht. Heb alleen in Optare 4301 een omroep met een normaal volume gehad. In een Ambassador zag ik wel een ander scherm vandaag (zwart en wit), maar dat gaf verkeerde informatie aan.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Daniel »

Ik bedenk me nu ik die foto van de grote overzichtsdrip gezien heb dat MR92 waarschijnlijk doelt op "verplaatst" volgens de DRIPs. Immers staat er op die foto een 50 van perron B10 i.p.v. B4.

@microshit: Ik heb ooit ergens gelezen dat de laatste wagens uit de bestelling voor Utrecht naar Groningen zouden gaan voor Qlink en er daarom voor Utrecht nog een tweede bestelling achteraan gekomen is om het wagenpark compleet te maken (de streek-geledes rijden ook niet voor niets op de stad natuurlijk, terwijl de streek eigenlijk al krap in die dingen zat). Zou goed kunnen dat tussen die series dan detailverschillen zitten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Busfoto.nl »

Ik weet niet welke bussnummers inmiddels al in Utrecht gezien zijn?
sealynx
Berichten: 79
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 11:17

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door sealynx »

microshit schreef:Ik ben er trouwens vandaag achter gekomen dat er 2 verschillende versies zijn van de nieuwe gelede bussen. Een heeft de rolstoelplek tegenover de middelste deur, de ander ernaast. Daarbij verschilt ook de inrichting van de "sta ruimte" in het achterdeel qua bekleding.
iemand enig idee waarom?
Ik heb alleen nog met rolstoelplaats naast de deur gezien. Heb je wagennummers van wagens waar de rolstoelplek tegenover de deur zit? Dan ga ik eens kijken of ik dezelfde kan vinden.
Daniel schreef:En aan de andere kant moet je bij A altijd ook het nummertje weten om aan de juiste kant van de weg te belanden.
Hoezo? A (1t/m4) is alleen maar aan de zijde van de weg van Hoog Catharijne, B (1t/m3) is het eiland. Je staat dan toch altijd aan de goede kant van de weg?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Daniel »

Wat dat laatste betreft heb ik me vergist ja, het is juist B wat heel erg verdeeld is over twee kanten van het eilandperron en alle perronnetjes in het midden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door MR92 »

Daniel schreef:Ik bedenk me nu ik die foto van de grote overzichtsdrip gezien heb dat MR92 waarschijnlijk doelt op "verplaatst" volgens de DRIPs. Immers staat er op die foto een 50 van perron B10 i.p.v. B4.

@microshit: Ik heb ooit ergens gelezen dat de laatste wagens uit de bestelling voor Utrecht naar Groningen zouden gaan voor Qlink en er daarom voor Utrecht nog een tweede bestelling achteraan gekomen is om het wagenpark compleet te maken (de streek-geledes rijden ook niet voor niets op de stad natuurlijk, terwijl de streek eigenlijk al krap in die dingen zat). Zou goed kunnen dat tussen die series dan detailverschillen zitten.
Nee, niet alleen de DRIP's zijn aangepast. Tot nu toe heb ik allr bussen lijn 50 zien vertrekken van dezelfde halte als de 52/53. In ieder geval vorige week stond de lijn 50 niet meer op het haltebordje bij de 51/251, maar stond hij erbij op het haltebordje 52/53. Ook de vertrekstaat hing hier.

Zoals ik al zei, tot nu toe, dus sowieso nog tot vanmiddag vertrok de 50 vanaf de halte 52/53 (halte B10).
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Daniel »

Raar, dan staan twee lijnen die een kwartiersdienst moeten bieden via grotendeels (op Zeist na) dezelfde route nu dus op twee verschillende haltes terwijl ze die verder juist bij elkaar hebben gezet. (zie bv. de combi van 8 en 47 of 5 en 55, of alle stadslijnen via de busbaan door de binnenstad)
Had dan de 251 verplaatst, die past met z'n bestemming bij het Handelscentrum al veel meer bij met name 52.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door MR92 »

Lijn 50 gaat per direct terug naar halte B4 i.p.v. B10.
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Jurre »

Begin deze week is de tweede elektrische Optare geleverd, ik zag hem dinsdag rijden op lijn 2. Er zat nog geen busnummer op.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Ronald »

erjeebee schreef:
Busfoto.nl schreef:Beschikt hier iemand over de oude dienstregelingen van Connexxion en GVU in een PDFje? Ik ben benieuwd naar de verschillen tussen geplande rijtijden van Qbuzz nu en GVU/Connexxion tot vorige week.
GVU heb ik niet
Connexxion wel
Bru: http://www.mijnbestand.nl/Bestand-PKWDYVYQYWMY.pdf
Provincie: http://www.mijnbestand.nl/Bestand-WGD6UOGUO7AP.pdf
Je kunt op de drempelvrij-site van Connexxion vanaf december 2009 de dienstregeling van de GVU-lijnen terugvinden.

http://drempelvrij.connexxion.nl/dienst ... &dgIndex=0
Voor een andere lijn bij "U001" een ander nummer invullen.
G356
Berichten: 3
Lid geworden op: za 28 dec 2013, 20:36

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door G356 »

Hallo,

is er toevallig iemand die vandaag of morgen langs Utrecht CS aan de Centrumzijde komt?
zou je dan een foto willen maken van de DRIS displays?
Liefst een van het overzichtdisplay en een van een display op een halte.

Ik wil even controleren wat er nu precies getoond wordt en dat lukt niet op afstand.

Alvast heel erg bedankt, het zou mij een paar uur reizen schelen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Een foto van het overzichtsdisplay staat een paar berichten hierboven op deze pagina en eentje van het display bij een halte op pagina 52 van dit topic. Scheelt je weer wachten :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door microshit »

G356 schreef:Hallo,

is er toevallig iemand die vandaag of morgen langs Utrecht CS aan de Centrumzijde komt?
zou je dan een foto willen maken van de DRIS displays?
Liefst een van het overzichtdisplay en een van een display op een halte.

Ik wil even controleren wat er nu precies getoond wordt en dat lukt niet op afstand.

Alvast heel erg bedankt, het zou mij een paar uur reizen schelen.
Wat momenteel aan de hand is (helaas geen foto, zie je berichtje een paar uur te laat)
- VertrekTIJD wordt getoond, ipv aftellen in minuten
- Het vakje "testbedrijf" alterneert met de melding over oudjaarsdag, waarbij één letter wegvalt aan het eind van de regel
- Rechter overzichtsdisplay (iig op Centrumzijde) is leeg
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 42 gasten