Pagina 54 van 261

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: Za 28 Dec 2013, 22:59
door G356
@Daniel, zoals Microshit schrijft zijn er vlak voor kerst nog wat wijzigingen doorgevoerd en die oudere foto's hielpen dus niet.

@Microshit. Duizend maal dank. Dit is voldoende. Het systeem is dus inderdaad op het tonen van dienstregelingsvertrektijden gezet. Dat is gebeurd omdat de data van de vervoerder nog fouten bevat, waardoor ritten te vroeg van de displays verdwijnen, soms weer terugkomen enz. Dan kun je maar beter de dienstregeling tonen.
Op Jaarbeurszijde speelt dat minder omdat daar veel andere vervoerders vertrekken. Daar worden dus wel actuele tijden getoond. Na de jaarwisseling worden de verbeteringen opgepakt.
Ook goed dat het rechterscherm van het overzichtdisplay nu leeg is. Daar moeten later de vertrektijden van Jaarbeurszijde getoond worden.
Die tekst over oudejaarsdag komt waarschijnlijk van één van de vervoerders (ik denk Connexxion die gebruikt die functie erg veel om z'n naam lekker veel te tonen.)

Ger

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: Za 28 Dec 2013, 23:06
door Daniel
Ik zag in Amersfoort al een oudjaarsdag-melding van U-OV dus lijkt me niet meer dan logisch dat die er ook in Utrecht op staat :wink: Connexxion leek in de provincie-concessie althans nog geen melding hiervan te maken op de dag dat ik dit zag.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: Zo 29 Dec 2013, 01:41
door Somoht
G356 schreef:@Daniel, zoals Microshit schrijft zijn er vlak voor kerst nog wat wijzigingen doorgevoerd et die oudere foto's hielpen dus niet.

@Microshit. Duizend maal dank. Dit is voldoende. Het systeem is dus inderdaad op het tonen van dienstregelingsvertrektijden gezet. Dat is gebeurd omdat de data van de vervoerder nog fouten bevat, waardoor ritten te vroeg van de displays verdwijnen, soms weer terugkomen enz. Dan kun je maar beter de dienstregeling tonen.
Op Jaarbeurszijde speelt dat minder omdat daar veel andere vervoerders vertrekken. Daar worden dus wel actuele tijden getoond. Na de jaarwisseling worden de verbeteringen opgepakt.

Ook goed dat het rechterscherm van het overzichtdisplay nu leeg is. Daar moeten later de vertrektijden van Jaarbeurszijde getoond worden.
Die tekst over oudejaarsdag komt waarschijnlijk van één van de vervoerders (ik denk Connexxion die gebruikt die functie erg veel om z'n naam lekker veel te tonen.)

Ger


AH daar sloeg die "Werkelijke vertrektijden kunnen afwijken" tekst op" ;). Die oudjaarstekst komt van CXX. Al heeft Qbuzz ook een tekst geplaatst die verwijst naar de U-OV site maar zo te zien niet op CS

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: Zo 29 Dec 2013, 07:23
door microshit
G356 schreef:@Daniel, zoals Microshit schrijft zijn er vlak voor kerst nog wat wijzigingen doorgevoerd en die oudere foto's hielpen dus niet.

@Microshit. Duizend maal dank. Dit is voldoende. Het systeem is dus inderdaad op het tonen van dienstregelingsvertrektijden gezet. Dat is gebeurd omdat de data van de vervoerder nog fouten bevat, waardoor ritten te vroeg van de displays verdwijnen, soms weer terugkomen enz. Dan kun je maar beter de dienstregeling tonen.
Op Jaarbeurszijde speelt dat minder omdat daar veel andere vervoerders vertrekken. Daar worden dus wel actuele tijden getoond. Na de jaarwisseling worden de verbeteringen opgepakt.
Ook goed dat het rechterscherm van het overzichtdisplay nu leeg is. Daar moeten later de vertrektijden van Jaarbeurszijde getoond worden.
Die tekst over oudejaarsdag komt waarschijnlijk van één van de vervoerders (ik denk Connexxion die gebruikt die functie erg veel om z'n naam lekker veel te tonen.)

Ger

Wat ik wel merkte, is dat de opgegeven vertrektijden niet overeen kwam met wat er daadwerkelijk gebeurde. Maar dat kan daar wel het gevolg van zijn.
De tekst over oudejaarsdag heb ik op 2 verschillende manieren geformuleerd gezien op de DRIPs in de stad, één met verwijzing naar u-ov.info en de ander weer zonder.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: Wo 01 Jan 2014, 18:52
door Globetrotter
Weet iemand of er op de gelede citaro's door de chauffeur ingesteld kan worden (of dat het een standaard instelling/ afwijking van bepaalde bussen is) dat de achterste deur na een bepaalde tijd automatisch dichtgaat? Ik heb nu al een aantal keren meegemaakt dat er mensen bijna tussen de deur kwamen of in paniek raakten,omdat deze achterdeur plotseling dichtging.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: Wo 01 Jan 2014, 19:25
door rm7
Ezra schreef:Weet iemand of er op de gelede citaro's door de chauffeur ingesteld kan worden (of dat het een standaard instelling/ afwijking van bepaalde bussen is) dat de achterste deur na een bepaalde tijd automatisch dichtgaat? Ik heb nu al een aantal keren meegemaakt dat er mensen bijna tussen de deur kwamen of in paniek raakten,omdat deze achterdeur plotseling dichtging.

Bij de nieuwe citaro's kan de chauffeur ervoor kiezen om de achterdeur zelf te openen, door alle deuren tegelijk te openen. De deur dient dan door de chauffeur gesloten te worden. Wanneer de chauffeur de passagiers de deur laat openen, door de deur vrij te geven, zal deze na een tijdje automatisch sluiten. Voordat dit gebeurt, klinkt er een geluidssignaal, waarna de deuren vanzelf sluiten. Wanneer er nog mensen bij de deur staan, klinkt wel het signaal, maar zullen de deuren niet sluiten.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: Wo 01 Jan 2014, 19:46
door Globetrotter
rm7 schreef:
Ezra schreef:Weet iemand of er op de gelede citaro's door de chauffeur ingesteld kan worden (of dat het een standaard instelling/ afwijking van bepaalde bussen is) dat de achterste deur na een bepaalde tijd automatisch dichtgaat? Ik heb nu al een aantal keren meegemaakt dat er mensen bijna tussen de deur kwamen of in paniek raakten,omdat deze achterdeur plotseling dichtging.

Bij de nieuwe citaro's kan de chauffeur ervoor kiezen om de achterdeur zelf te openen, door alle deuren tegelijk te openen. De deur dient dan door de chauffeur gesloten te worden. Wanneer de chauffeur de passagiers de deur laat openen, door de deur vrij te geven, zal deze na een tijdje automatisch sluiten. Voordat dit gebeurt, klinkt er een geluidssignaal, waarna de deuren vanzelf sluiten. Wanneer er nog mensen bij de deur staan, klinkt wel het signaal, maar zullen de deuren niet sluiten.



Dat snap ik, maar wat je dus vaak ziet is dat mensen schrikken van het geluidssignaal en dan bijvoorbeeld naar achteren stappen, de deur vervolgens sluit, de passagier een gil richting chauffeur geeft, de de deur weer wordt geopend en de passagier vervolgens toch uit kan stappen. Ik blijf het een beetje een vreemd systeem vinden, omdat de passagier het niet verwacht.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: Do 02 Jan 2014, 00:27
door Busfoto.nl
Fijn dat je dit zegt. Ik had gisteren dat de achterdeur vanzelf dichtging, terwijl ik nog even twee seconden nodig had om als laatste reiziger mijn chipkaart te vinden en uit te checken. En ik dacht dat het de chauffeur was die mij strafte omdat ik te langzaam was oid. Nu blijkt dus (waarschijnlijk) dat het een sensor is.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: Do 02 Jan 2014, 00:38
door ICE105
rm7 schreef: Wanneer er nog mensen bij de deur staan, klinkt wel het signaal, maar zullen de deuren niet sluiten.

Das raar. Waarom niet pas een signaal geven als de sensor geen volk meer ziet? Voorkomt een hoop onrust en dan is helder: geluidsignaal = deur gaat dicht. Blijft de deur na het automatisch sluiten vrijgegeven en is deze opnieuw door de passagiers zelf te openen?

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: Do 02 Jan 2014, 09:59
door koekje
Wat jullie hier zeggen klopt bijna. Bij gelede citaro's is de derde deur standaard niet door de chauffeur te bedienen, maar alleen vrij te geven. In deze video wordt het uitgelegd (vanaf 3:42 in het Duits):

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=QP1z8gjv01A&t=3m42s[/youtube]

Kort samengevat:

Standaard is de deur niet te bedienen omdat de chauffeur niet kan zien of er nog iemand in de deuropening staat. De deur is dus alleen vrij te geven. De passagiers openen de deur door op een knop te drukken. Zodra er niemand meer in de deuropening staat klinkt na een paar seconden een waarschuwingssignaal waarna de deur zal sluiten. Zolang de chauffeur de knop niet teruggezet heeft kan de deur gewoon weer geopend worden.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: Do 02 Jan 2014, 10:47
door STF
Het gekke is dat het bij het Luxemburgse vervoersbedrijf CFL weer anders werkt, daar heb je als chauffeur gewoon drie rode knoppen terwijl beide uitstapdeuren binnen en buiten een knop voor de reizigers hebben. Ik meen dat het als volgt werkt:

Als chauffeur op de rode knop van de voordeur drukken (voordeur opent), uitstapdeuren worden vrijgegeven; reizigers kunnen zelf die deuren openen.

Als de chauffeur op de rode knoppen van de uitstapdeuren drukt, werken die net zoals de voordeur; openen/sluiten op "bevel" van de chauffeur, de reiziger kan dan niet zelf de uitstapdeur openen en de deur sluit ook niet met automatisch.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: Do 02 Jan 2014, 15:35
door erjeebee
koekje schreef:Wat jullie hier zeggen klopt bijna. Bij gelede citaro's is de derde deur standaard niet door de chauffeur te bedienen, maar alleen vrij te geven. In deze video wordt het uitgelegd (vanaf 3:42 in het Duits):


geldt niet alleen voor Citaro's,
ook bij onze Lions City gelede's kun je de derde deur niet bedienen maar alleen vrijgeven.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: Do 02 Jan 2014, 17:19
door Stephan
Voor wie het wil weten, er rijden zoals bekend enkele stadsritten met streekwagens en omgekeerd. Die zijn hier ook al genoemd.

Maar heb vandaag ook ritten gezien die niet genoemd zijn.
Richting Vleuterweide (26) een Ambassador
Richting Vianen (63) een nieuwe stads citaro

Als je dat zo tegen elkaar omruilt, hef je het tekort toch ook niet op?

Hoeveel bussen ontbreken er sowieso nog in Utrecht?

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: Do 02 Jan 2014, 18:09
door Ronald
Daniel schreef:Ik zag in Amersfoort al een oudjaarsdag-melding van U-OV dus lijkt me niet meer dan logisch dat die er ook in Utrecht op staat :wink: Connexxion leek in de provincie-concessie althans nog geen melding hiervan te maken op de dag dat ik dit zag.

U-OV wenste gisteren de reizigers in Amersfoort een goed 2014, ook op een halte waar ze helemaal niet komen. Wel aardig.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: Do 02 Jan 2014, 18:43
door Meltrain
Stephan schreef:Voor wie het wil weten, er rijden zoals bekend enkele stadsritten met streekwagens en omgekeerd. Die zijn hier ook al genoemd.

Maar heb vandaag ook ritten gezien die niet genoemd zijn.
Richting Vleuterweide (26) een Ambassador
Richting Vianen (63) een nieuwe stads citaro

Komt dat vaker voor of is dat een eenmalige constatering? Als het laatste het geval is, is het gewoon een foutje (en een een foutje moet kunnen).
Als ik moet bijhouden hoe vaak de RET weer eens stads- en streekbussen door elkaar haalt, ben ik ook wel even bezig. :P

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: Do 02 Jan 2014, 18:59
door Daniel
In principe kan U-OV geen stads- en streekbussen door elkaar halen, ze rijden immers vanuit verschillende stallingen. En tot op heden lijken de ritten die de streek op stadslijnen heeft ook gewoon door een streekchauffeur gereden te worden.

Nou zag ik op de Busfoto-groep ook al meldingen van Ambassadors op stadsdiensten langskomen, maar gezien het kerstvakantie is lijkt het me niet heel gek dat ze gewoon tijdelijk wat bussen van de streek naar de Europalaan verplaatst hebben (zijn daar nu toch over) zodat eventuele kinderziektes bij de nieuwe stadsbussen verholpen kunnen worden.

@Stephan: Reed die stadscitaro richting Vianen niet gewoon op de 287? Op die lijn zit planmatig één rit met een stadsbus namelijk.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: Do 02 Jan 2014, 21:51
door rm7
ICE105 schreef:
rm7 schreef: Wanneer er nog mensen bij de deur staan, klinkt wel het signaal, maar zullen de deuren niet sluiten.

Das raar. Waarom niet pas een signaal geven als de sensor geen volk meer ziet? Voorkomt een hoop onrust en dan is helder: geluidsignaal = deur gaat dicht. Blijft de deur na het automatisch sluiten vrijgegeven en is deze opnieuw door de passagiers zelf te openen?

Mee eens, ik verwacht dat de sensor pas controleert of er niemand meer staat, nadat het signaal gegeven is.
Nadat de deur gesloten is, moet deze weer opnieuw door de chauffeur vrijgegeven worden.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: Do 02 Jan 2014, 22:09
door rm7
koekje schreef:Standaard is de deur niet te bedienen omdat de chauffeur niet kan zien of er nog iemand in de deuropening staat. De deur is dus alleen vrij te geven. De passagiers openen de deur door op een knop te drukken. Zodra er niemand meer in de deuropening staat klinkt na een paar seconden een waarschuwingssignaal waarna de deur zal sluiten. Zolang de chauffeur de knop niet teruggezet heeft kan de deur gewoon weer geopend worden.


De knop in de gelede citaro's in Utrecht is niet helemaal hetzelfde, deze springt namelijk gelijk weer terug na bediend te zijn :wink:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: Vr 03 Jan 2014, 00:19
door Stephan
Daniel schreef:
@Stephan: Reed die stadscitaro richting Vianen niet gewoon op de 287? Op die lijn zit planmatig één rit met een stadsbus namelijk.


Nee, zoals al aangegeven reed deze op de 63. Zag hem bij het jaarbeursplein.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: Vr 03 Jan 2014, 15:14
door Busfoto.nl
Vandaag Amba 4443 en 4465 op lijn 2.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: Vr 03 Jan 2014, 20:18
door Busfoto.nl
En in de avond een 4100-citaro op lijn 12 en een 4000 op de tussenrit van de 41.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: Vr 03 Jan 2014, 22:47
door visgraat
Best wel slim: Als Utrecht Vaartsche Rijn open gaat, kunnen ze Maliebaan sluiten. Vanaf Vaartsche Rijn kan je prima naar Maliebaan lopen, heb je een hogere frequentie en een snellere rit.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: Vr 03 Jan 2014, 23:02
door Bluearrow
Busfoto.nl schreef:Fijn dat je dit zegt. Ik had gisteren dat de achterdeur vanzelf dichtging, terwijl ik nog even twee seconden nodig had om als laatste reiziger mijn chipkaart te vinden en uit te checken. En ik dacht dat het de chauffeur was die mij strafte omdat ik te langzaam was oid. Nu blijkt dus (waarschijnlijk) dat het een sensor is.


Tsja, een fout die de meeste reizigers maken.....het vinden van je chipkaart. Als je weet dat je moet uitstappen, gewoon dan je chipkaart alvast in je hand nemen, idem dito voor het instappen. Als je ziet dat je bus eraan komt, pak dan je chipkaart, zodat de chauffeur niet onnodig lang hoeft te wachten op mensen die de kaart ergens onderin een tas met 36 ritsen hebben gestopt. Klinkt lullig, maar gewoon een basisregel....heb je spullen in orde bij in- en uitstappen. Hoef je achteraf ook niet te zeuren.

In dezelfde categorie valt het 'hand opsteken' als je bus eraan komt. Indien er twee of meer lijnen bij een bepaalde halte komen, dan is het prettig dat je je hand opsteekt, zodat de chauffeur weet dat je mee wilt. En dan vinden reizigers het nog vreemd ook dat je als chauffeur doorrijdt als er niemand zijn handjes opsteekt. Maar ja, sommige mensen vinden hun smartphone tegenwoordig zooooooo ontzettend belangrijk, dat ze geen oog hebben voor wat er om hen heen gebeurd.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: Vr 03 Jan 2014, 23:06
door Stephan
Busfoto.nl schreef:En in de avond een 4100-citaro op lijn 12 en een 4000 op de tussenrit van de 41.


Is dat laatste niet de bedoeling? Zie die wel vaker daarop?
Gewoon toch oude lijn 13.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: Vr 03 Jan 2014, 23:24
door Aking
visgraat schreef:Best wel slim: Als Utrecht Vaartsche Rijn open gaat, kunnen ze Maliebaan sluiten. Vanaf Vaartsche Rijn kan je prima naar Maliebaan lopen, heb je een hogere frequentie en een snellere rit.


Dan kun je nog steeds beter lijn 8(?) naar de maliebaan nemen...