Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door webguy »

KV1 is een soort tabellen formaat waar alle dienstregelingsgegevens in staan in computerleesbaar formaat. Niet bepaald aan te bevelen om er zo maar in te gaan grutten, tenzij je een beetje kan programmeren en/of ingewikkelde Excel sheets maakt. Dit lijkt me verder niet het topic ervoor - KV1 vragen mogen naar een "OVer je hobby" topic.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Z2N »

Is lijn 4 eigenlijk al opgeheven? Dat zou deze maand gebeuren, en u-ov.info geeft er geen informatie meer over..
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Aking »

Volgens mij heb ik hem net (tegen 23:00) nog voorbij zien komen...
Carlos0_0
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 29 jan 2014, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Carlos0_0 »

Daniel schreef:Op de Busfoto-groep zie ik zojuist staan dat de kleine busjes geleverd zijn en inmiddels bij CTS in Nieuwegein staan. Qua uiterlijk net weer wat anders dan de busjes die er nog uit de vorige concessie waren én met kleurenlijnfilm en al.

Type is Mercedes Sprinter Mobility trouwens.

Edit: Nou vooruit, laat ik de foto van daar maar even doorplaatsen hier. (Foto: Rene Havez)
Afbeelding
Vanochtend op station overvecht 2 van deze busjes zien staan, ik zag dat de voorste lijn 35 had als ik het goed had.
Ik moet zeggen ziet er wel beter uit dan wat er reed, ik ben sowieso al niet z'n fan van die kleine busjes maar dit ziet er wel iets beter uit.
sealynx
Berichten: 79
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 11:17

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door sealynx »

Z2N schreef:Is lijn 4 eigenlijk al opgeheven? Dat zou deze maand gebeuren, en u-ov.info geeft er geen informatie meer over..
Dat zou toch pas gebeuren als de gemeente die brug bij de Stadshouderslaan zou verbouwen? Dat is nou uitgesteld tot maart ofzo las ik.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door visgraat »

Waarom heeft Qbuzz geen internet in de bus? Dat is toch wel de standaard voor nieuwe bussen en daarnaast zeker waardevol in een drukke regio.
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Jurre »

Carlos0_0 schreef:
Daniel schreef:Op de Busfoto-groep zie ik zojuist staan dat de kleine busjes geleverd zijn en inmiddels bij CTS in Nieuwegein staan. Qua uiterlijk net weer wat anders dan de busjes die er nog uit de vorige concessie waren én met kleurenlijnfilm en al.

Type is Mercedes Sprinter Mobility trouwens.
Vanochtend op station overvecht 2 van deze busjes zien staan, ik zag dat de voorste lijn 35 had als ik het goed had.
Ik moet zeggen ziet er wel beter uit dan wat er reed, ik ben sowieso al niet z'n fan van die kleine busjes maar dit ziet er wel iets beter uit.
Dan zal de andere lijn 122 zijn geweest naar Nieuw-Loosdrecht. Binnenkort maar eens aanschouwen dan.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Zugführer »

Zojuist zag ik inderdaad een nieuw busje rijden op lijn 35 :-)
Carlos0_0
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 29 jan 2014, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Carlos0_0 »

visgraat schreef:Waarom heeft Qbuzz geen internet in de bus? Dat is toch wel de standaard voor nieuwe bussen en daarnaast zeker waardevol in een drukke regio.
Dat was toen bekend gemaakt werd wat er zou komen al gezegd dat er geen wifi in komt, ik vind het in de bus eerlijk gezegd ook niet echt nodig.
Je zit in de stadsbussen echt niet lang in de bus 9/10 keer waardoor je er niet lang gebruik van maakt, misschien in het streekvervoer had het leuk geweest als je in de 74 zit tot vianen dat is een aardige zit.

Persoonlijk vind ik het in de bus ook niet echt nodig, in de trein dan weer wel kunnen mensen ook werken op de laptop enzo.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Tristan »

Carlos0_0 schreef: Persoonlijk vind ik het in de bus ook niet echt nodig, in de trein dan weer wel kunnen mensen ook werken op de laptop enzo.
In het stadsvervoer is het idd minder nodig, maar in het streekvervoer (zeker op de langere ritten) is het best prettig. Als ik van of naar Utrecht reis (rit duurt 50-55 minuten) vind ik het wel prettig om op mijn iPad diverse dingen te kunnen doen, waaronder (werk)e-mail checken.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door 010jongen »

Het viel me op dat er sinds de ingang van de nieuwe dienstregeling er gesneden is in het aantal ritten op lijn 74 tussen Nieuwegein stadscentrum en Vianen, eerst reden de tussenritten nog door tot Lekbrug, deze eindigen nu op Stadscentrum. Heb hier niks over gehoord of gelezen op de site
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Z2N schreef:Is lijn 4 eigenlijk al opgeheven? Dat zou deze maand gebeuren, en u-ov.info geeft er geen informatie meer over..
Nee, ik kwam vanmiddag nog een Groningse LE als lijn 4 tegen op centraal.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Z2N »

Ok, ik ben al een tijdje niet in het Utrechtse geweest, dus ik wist het niet zeker.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

De U-OV site geeft trouwens nog tot in mei aan toe tijden voor lijn 4, maar dat lijkt me ook wel weer sterk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door reisthijs »

LTC: Publicatie wegwerk Stadhoudersbrug
Hier wordt als startdatum voor de werkzaamheden 3-3-2014 genoemd.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door visgraat »

Tristan schreef:
Carlos0_0 schreef: Persoonlijk vind ik het in de bus ook niet echt nodig, in de trein dan weer wel kunnen mensen ook werken op de laptop enzo.
In het stadsvervoer is het idd minder nodig, maar in het streekvervoer (zeker op de langere ritten) is het best prettig. Als ik van of naar Utrecht reis (rit duurt 50-55 minuten) vind ik het wel prettig om op mijn iPad diverse dingen te kunnen doen, waaronder (werk)e-mail checken.
En het is toch wel jammer dat een soort standaard van internet in nieuwe bussen hier niet geldt. Dit staat overigens op de website van Qbuzz.
http://www.qbuzz-utrechtcentraal.nl/index.php?id=156

Komt er wifi in de bus?
Nee, er komt geen wifi in de bus.
Ongenuanceerd en ononderbouwd, maar blijkbaar krijgen ze de vraag vaak, want het staat in de faq.
Laatst gewijzigd door visgraat op do 30 jan 2014, 16:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Geert »

Internet in de bus kost geld. Als de opdrachtgever het niet eist en ook niet beloont in de aanbesteding dan kan ik me voorstellen dat Qbuzz hier geen geld aan uitgeeft.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door visgraat »

Je doet het toch voor de klant. En op die paar honderd miljoen die een concessie kost, zijn dat de kosten niet. Ik ken overigens niemand in mijn omgeving die geen wifi in huis heeft, omdat het te duur zou zijn. Een bedrijf is misschien net anders, maar dan nog.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Tochjo »

Als je denkt dat je het goedkoop kunt realiseren, zou ik eens contact opnemen met Qbuzz. Zelf denk ik dat inbouwen van apparatuur in alle bussen en de kosten voor datagebruik behoorlijk aantikken. De installatie en het onderhoud van de gratis wifi-verbinding kosten voor de treinen in Noord-Nederland in ieder geval 2,5 miljoen euro.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Geert »

Je doet het toch voor de klant.
Wie is de klant? De reiziger of BRU?
En op die paar honderd miljoen die een concessie kost, zijn dat de kosten niet. Ik ken overigens niemand in mijn omgeving die geen wifi in huis heeft, omdat het te duur zou zijn. Een bedrijf is misschien net anders, maar dan nog.
Ik ken wel genoeg bedrijven die geen wifi aan medewerkers aanbieden en daar speelt het kostenaspect zeker mee. Vergeet ook niet dat je in een bus geen standaard wifi-oplossing kunt gebruiken: je moet via mobiel internet laten verbinden. Dat kost meer, is instabieler, etc.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door visgraat »

Stel dat je daardoor gemiddeld in de hele concessie gemiddeld 100 extra reizigers hebt (lijkt veel maar op 10.000en die nu reizen is dat niet veel) en als zij gemiddeld op een retourrit 5 euro betalen. Dan verdien je 500 euro per dag, is ongeveer 180.000 euro per jaar en over een hele concessie ongeveer 1,5 miljoen euro.

Tel daarbij op dat je tevredenheid omhoog gaat wat zich weer vertaald in een beter imago en mondelinge reclame. De klant kan ook reisinformatie opvragen en makkelijk meedoen aan bijvoorbeeld reizigersenquetes. Daar is een vervoerder en een overheid ook weer bij gebaat. Heeft een klant, zoals een oudere geen telefoon, dan kan de buschauffeur live aan de klant reisinformatie geven via zijn telefoon. Ideaal toch! Daarnaast kan je het display in de bus ook voorzien van actuele reisinformatie.

En ook al is het maar dat je een paar mensen hebt overtuigd voor de bus i.p.v. auto. Dat is al iets om trots op te zijn!

Daarnaast is het ook zo. Was er vanaf het begin voor gekozen dan is het waarschijnlijk veel goedkoper dan tussentijds inbouwen zoals bij het voorbeeld van Arriva.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Somoht »

Al die bussen zijn al verbonden met internet over GPRS/3G ten behoeve van de boordcomputer, dat is ook hoe de bus communiceert met de wal. Qua dataverkeer voor klanten kan ik het mij goed voorstellen dat er zowiezo een oplossing gewenst is waarbij dit dataverkeer volledig gescheiden is van reisinformatie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Feestelijke opening Kiosk op Busstation Jaarbeurszijde

Bericht door Daniel »

Feestelijke opening Kiosk op Busstation Jaarbeurszijde
Geplaatst op: donderdag 30 januari 2014 21:05
Laatst bijgewerkt: donderdag 30 januari 2014 21:06


Qbuzz, NS Stations en Bestuur Regio Utrecht hebben vanochtend feestelijk geproost - met een kopje koffie - op de opening van de eerste Kiosk op een busstation in Nederland. Door de samenwerking van deze partijen is het mogelijk de ‘wachttijd van de klant te verzachten’.
De Kiosk is een concept van NS Stations, waarbij zij wachtende reizigers voorzien in hun behoefte om iets te drinken of wat lekkers te nuttigen. Kiosken zijn normaal gericht op treinreizigers. In samenwerking met Qbuzz is nu in Utrecht de eerste Kiosk geopend die gericht is op busreizigers. Het is de bedoeling dat deze Kiosk ook op andere busstations in Utrecht komt te staan. Er wordt nu hard gewerkt om deze Kiosken in 2014 neer te zetten.
Lees verder | Dossier Qbuzz | Meer nieuws over Qbuzz
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
koekje
Berichten: 481
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 22:33

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door koekje »

visgraat schreef:Stel dat je daardoor gemiddeld in de hele concessie gemiddeld 100 extra reizigers hebt (lijkt veel maar op 10.000en die nu reizen is dat niet veel) en als zij gemiddeld op een retourrit 5 euro betalen. Dan verdien je 500 euro per dag, is ongeveer 180.000 euro per jaar en over een hele concessie ongeveer 1,5 miljoen euro.
Aanname
visgraat schreef: Tel daarbij op dat je tevredenheid omhoog gaat wat zich weer vertaald in een beter imago en mondelinge reclame.
Helaas gaat de WiFi apparatuur wel eens defect (wifi is van nature al een onstabiel medium.... geldt voor alles wat draadloos is. Moet je de reizigers dan eens zien.
visgraat schreef: De klant kan ook reisinformatie opvragen en makkelijk meedoen aan bijvoorbeeld reizigersenquetes.
Mensen die behoefte hebben aan reisinfo op de telefoon zijn doorgaans zelf al voorzien van een mobiele dataverbinding
visgraat schreef:Daar is een vervoerder en een overheid ook weer bij gebaat. Heeft een klant, zoals een oudere geen telefoon, dan kan de buschauffeur live aan de klant reisinformatie geven via zijn telefoon. Ideaal toch!
Nog een kostenpost, alle chauffeurs voorzien van een smartphone van de zaak + instructie hoe te gebruiken.
visgraat schreef:Daarnaast kan je het display in de bus ook voorzien van actuele reisinformatie.
Bij Connexxion doen die dingen dat al via de bestaande dataverbinding voor de boordcomputer
visgraat schreef:En ook al is het maar dat je een paar mensen hebt overtuigd voor de bus i.p.v. auto. Dat is al iets om trots op te zijn!

Daarnaast is het ook zo. Was er vanaf het begin voor gekozen dan is het waarschijnlijk veel goedkoper dan tussentijds inbouwen zoals bij het voorbeeld van Arriva.
Weer een aanname. Je bouwt geen 'consumenten'-apparatuur in. Je bouwt spul in speciaal gebouwd voor voertuigen + onderhoudscontract + dataabonnement etc etc. Je onderschat deze dienst nogal.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Geert »

visgraat schreef:Stel dat je daardoor gemiddeld in de hele concessie gemiddeld 100 extra reizigers hebt (lijkt veel maar op 10.000en die nu reizen is dat niet veel) en als zij gemiddeld op een retourrit 5 euro betalen. Dan verdien je 500 euro per dag, is ongeveer 180.000 euro per jaar en over een hele concessie ongeveer 1,5 miljoen euro.
Extra reizigers is ook extra kosten, zeker als deze mensen in de spits gaan reizen. Je verwart hier omzet met winst.
De klant kan ook reisinformatie opvragen en makkelijk meedoen aan bijvoorbeeld reizigersenquetes. Daar is een vervoerder en een overheid ook weer bij gebaat.
Hoe zie je dat met die enquetes voor je? Reisinformatie opvragen kan ook zonder wifi, bijna iedere smartphone in NL is voorzien van mobiel internet.
Heeft een klant, zoals een oudere geen telefoon, dan kan de buschauffeur live aan de klant reisinformatie geven via zijn telefoon. Ideaal toch! Daarnaast kan je het display in de bus ook voorzien van actuele reisinformatie.
Het display in de bussen van BRU voorziet al van actuele reisinformatie. De buschauffeur kan ook zonder wifi reisinformatie verstrekken.
En ook al is het maar dat je een paar mensen hebt overtuigd voor de bus i.p.v. auto. Dat is al iets om trots op te zijn!
Zeker, maar tegen welke prijs? Ik heb liever dat publiek geld voor openbaar vervoer gestoken wordt in een verbetering van de dienst zelf (i.e. extra busritten, hogere frequentie, etc.) dan wifi aanbieden voor de paar mensen die te gierig zijn om mobiel internet te nemen. Het overgrote deel van de reizigers heeft waarschijnlijk al mobiel internet en dan is wifi in de bus een leuk aardigheidje, maar ook niet meer dan dat.
Daarnaast is het ook zo. Was er vanaf het begin voor gekozen dan is het waarschijnlijk veel goedkoper dan tussentijds inbouwen zoals bij het voorbeeld van Arriva.
Zoals koekje al aangeeft, het blijft een kostbare zaak (alleen al door extra onderhoud en telecomabonnementen).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten