Pagina 75 van 468

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: do 20 mar 2014, 14:12
door CamilleKreemers
Daniel schreef:Bij mijn weten had Qbuzz niks gewijzigd aan de onderhoudscontracten van het materieel wat ze overgenomen hebben. Ik denk dat ze er simpelweg gewoon meer bovenop zitten. Zo kom ik bv. ook veel minder storingen aan de chipkaartapparatuur tegen sinds Qbuzz de concessie overgenomen heeft en komen de bussen ook stukken schoner op mij over nu.
Ze moeten wel een Q hooghouden, die is niet zomaar in een hoofdletter gezet.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: do 20 mar 2014, 14:44
door Suus
Het GVU gaf er zichtbaar geen **** om of mensen betaalden voor hun reis, de apparatuur was zo'n beetje vaker kapot dan werkend. Geen wonder dat reizigers het OV nu opeens duur vinden :')

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: do 20 mar 2014, 14:53
door CamilleKreemers
Bee schreef:Het GVU gaf er zichtbaar geen **** om of mensen betaalden voor hun reis, de apparatuur was zo'n beetje vaker kapot dan werkend. Geen wonder dat reizigers het OV nu opeens duur vinden :')
En utrecht heeft nog de laagste kilometertarief van NL

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: do 20 mar 2014, 15:51
door Busfoto.nl
Bee schreef:Het GVU gaf er zichtbaar geen **** om of mensen betaalden voor hun reis, de apparatuur was zo'n beetje vaker kapot dan werkend. Geen wonder dat reizigers het OV nu opeens duur vinden :')
Durf te stellen dat mensen nu inderdaad 5 tot 10 procent meer kwijt zijn voor het OV, alleen doordat de chiplaartapparatuur nu goed werkt.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: do 20 mar 2014, 17:35
door Tristan
Busfoto.nl schreef:Durf te stellen dat mensen nu inderdaad 5 tot 10 procent meer kwijt zijn voor het OV, alleen doordat de chipkaartapparatuur nu goed werkt.
De apparatuur doet het, maar goed werkt het (nog) niet omdat er heel vaak te veel saldo wordt afgeschreven en dit probleem pas in mei opgelost gaat worden:
U-OV schreef:Wij hebben meerdere klachten ontvangen over problemen met de ov-chipkaart apparatuur. Momenteel testen wij een nieuw systeem voor het in- en uit checken. Zodra deze test succesvol is verlopen gaan wij alle bussen voorzien van deze nieuwe apparatuur. Waarschijnlijk gaat de vervanging van de check in- en uit apparatuur in alle bussen in mei van 2014 plaatsvinden.
Kortom: men wordt dus "dubbel" gepakt: de apparatuur werkt, maar er wordt wel te veel geld afgeschreven (het gaat om enkele centen per keer, maar elke cent is er één te veel).

Ook vraag ik mij af of men er ook zo lang over zou doen om het nieuwe systeem te testen/vervangen als er een probleem was dat de apparatuur heel vaak te weinig af zou schrijven?

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: do 20 mar 2014, 17:53
door Suus
Ik zie in het verhaal van U-OV nergens terugkomen dat het gaat om tariefsproblemen.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: do 20 mar 2014, 19:11
door Tristan
Mijn quote komt uit een e-mail dat ik van hen heb gehad naar aanleiding van een restitutieverzoek van mij waarin ik, op zijn zachtst gezegd, duidelijk heb laten blijken dat ik de ov-chipkaart niet zo'n heel goed product vind ;)

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: do 20 mar 2014, 19:22
door Suus
Zegt nog niets, klantenservices van OV-bedrijven zijn zeer goed in staat totaal willekeurige antwoorden uit hun database te genereren en dat als reactie toe te sturen.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: do 20 mar 2014, 19:40
door Daniel
U-OV is echter wel een positieve uitzondering in het soort reactie dat ze sturen en vooral ook in de opvolging door de organisatie heen. Vaak krijg je na een klacht simpelweg een reactie dat de opmerking is doorgestuurd naar de betreffende vestiging en hoor je vervolgens niks meer. U-OV verraste mij korte tijd na zo'n melding dat ze het doorgestuurd hadden met de reactie op m'n klacht die ze vanaf de vestiging teruggekregen hadden.
Iets wat, in het bewuste geval, bij mij voor aanzienlijk meer begrip voor die situatie zorgde.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: vr 21 mar 2014, 09:05
door sealynx
Bumzle schreef:Is er trouwens nu een ander bedrijf die het onderhoud aan de tramstellen op zich neemt? Het valt me op dat defecten (technisch maar ook aan het interieur en de buitenkant) direct worden aangepakt. Er zijn ook nog zelden storingen. De tramstellen zien er allemaal netjes uit van binnen en buiten.

Het viel me trouwens ook op dat er ineens veel displays kapot gaan, aan de voorkant maar ook aan de zijkant van de tramstellen. Deze displays worden wel gelijk weer vervangen want ik zag dat er nu 2 soorten displays in omloop zijn voor de kopzijde. De normale en een met iets kleinere letters. De 5006 had dit nieuwe type scherm al een flinke tijd aan 1 kant. Misschien zijn de oude displays niet meer leverbaar. De zij-displays kennelijk nog wel want die worden nog steeds vervangen door de originele.
De tramstellen zijn van BRU, en volgens mij heeft ook die het onderhoudscontract uitbesteed en zit Qbuzz daar niet tussen.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: vr 21 mar 2014, 09:28
door Carlos0_0
Daniel schreef:U-OV is echter wel een positieve uitzondering in het soort reactie dat ze sturen en vooral ook in de opvolging door de organisatie heen. Vaak krijg je na een klacht simpelweg een reactie dat de opmerking is doorgestuurd naar de betreffende vestiging en hoor je vervolgens niks meer. U-OV verraste mij korte tijd na zo'n melding dat ze het doorgestuurd hadden met de reactie op m'n klacht die ze vanaf de vestiging teruggekregen hadden.
Iets wat, in het bewuste geval, bij mij voor aanzienlijk meer begrip voor die situatie zorgde.
Ik heb nu ook 1 keer een klacht ingediend via U-OV site en vond het netjes, je kon invullen tijdstip/buslijn en weet ik het allemaal.
Ik had dus ingediend dat een chauffeur asociaal reed echt net of die in een kart auto reed, de mensen die stonden moesten zich al met 2 handen vast houden, maar de mensen die zaten hielden zich ook vast.
Er viel ook bij 1 halte een man mijne door de bus omdat die volgas weg reed, en die man liep net de chaffeur voorbij dus kon nog niet zitten.

Ik kreeg na een tijdje reactie terug klacht ontvangen is en de chauffeur erbij zouden halen, en na een tijdje bericht terug klacht afgehandeld was.
Ik ben benieuwd als ik de volgende keer in de bus zit van die chaffeur of die nog zo rijd,vond het wel goed dat ze constant op de hoogte hielden van de klacht.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: vr 21 mar 2014, 11:09
door Bumzle
Vandaag voor het eerst de 4529 zien rijden, helaas alleen aan de achterkant. Ligt het aan mij of is de achterdisplay breder dan bij de nieuwe bussen?

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: vr 21 mar 2014, 19:13
door Daniel
Vaag dit... gisteren twee keer in de 4527 gezeten met versie 5 op de schermen (dus 'm in de lijst van v4 naar v5 verplaatst). Zit ik er vanmiddag weer in, heeft 'ie ineens weer versie 4 :P
Kennelijk kan de versie dus ook terugspringen naar de oudere als er de boordcomputer geen lijnkleur doorgeeft, naast dat dit gebeurd als op een eindpunt het lijnnummer verspringt maar de bestemming nog niet t.b.v. de volgende rit.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: za 22 mar 2014, 18:12
door MR92
Namens Qbuzz in de nieuwsbrief aan de chauffeurs.
Rode bussen blijven nog even

De bussen die we van Qbuzz-Groningen hebben geleend, blijven nog even in Utrecht al back-up
tijdens de ombouw van de 141 streekbussen. Deze bussen worden nu ingezet voor de
opleidingsritten in de streek voor de stadschauffeurs.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: za 22 mar 2014, 18:39
door Daniel
Zijn die opleidingsritten voor de stadschauffeurs de voorbode op een nog grotere integratie van de stads- en streekdienst of loopt dat vooruit op de tramvervangende diensten in de zomer eigenlijk?

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: za 22 mar 2014, 19:40
door MR92
Nee. Omdat er in de stad eigenlijk teveel chauffeurs zijn, kunnen stadschauffeurs kiezen of ze de streeklijnen willen lessen. Zo kunnen zij ingezet worden op de streeklijnen, bij bijvoorbeeld chauffeurstekort, of als de reserve chauffeur nodig is. Andersom, dus de streekchauffeurs lessen op de stadslijnen is niet mogelijk.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: di 25 mar 2014, 16:03
door Bumzle
In de Amba's kom ik alleen nog maar versie 5 tegen inmiddels. In de streekgeledes heb ik trouwens alleen nog maar versie 4 gezien. Verder zal het verbouwen van de streekbussen ook elk moment beginnen gok ik zo. Verder gebeurd er maar weinig.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: di 25 mar 2014, 16:08
door Carlos0_0
Ik weet niet welke versie welke is maar ik heb vorige week donderdag 3 verschillende versies gezien, dus zal bij gaan benieuwen wanneer de final versie komt.
Waren ook alle 3 nog lijn 9 ook toevallig op dat moment, op de terug weg moest ik overstappen omdat lijn 9 zoals gewoonlijk te laat was 10 tot 15 min, de bus er achter haalde hem in en we moesten vanaf winkelcentrum overstappen op de andere.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: di 25 mar 2014, 17:53
door Busfoto.nl
De oversteekplaats tussen het busstation centrumzijde en de kantoren van onder andere HGB I, II, III, IV, de rechtbank, NVWA is gewijzigd. Hierdoor kruisen deze voetgangers op hun zebrapad niet meer het busverkeer. Met meer dan 200 passerende bussen per uur (buiten (regio)taxi's) heeft deze maatregel meer invloed op de doorstroming en punctualiteit dan menig dure ingreep in de rest van de stad.

http://www.cu2030.nl/archive/2014-03-24 ... ntrumzijde

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: di 25 mar 2014, 17:58
door BrengMe
Bron?

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: di 25 mar 2014, 18:21
door Etienne
Busfoto.nl schreef:De oversteekplaats tussen het busstation centrumzijde en de kantoren van onder andere HGB I, II, III, IV, de rechtbank, NVWA is gewijzigd. Hierdoor kruisen deze voetgangers op hun zebrapad niet meer het busverkeer. Met meer dan 200 passerende bussen per uur (buiten (regio)taxi's) heeft deze maatregel meer invloed op de doorstroming en punctualiteit dan menig dure ingreep in de rest van de stad.

http://www.cu2030.nl/archive/2014-03-24 ... ntrumzijde
Me dunkt, het is in die hoek nu juist meer een chaos geworden met overstekende passagiers. :roll:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: di 25 mar 2014, 18:28
door Busfoto.nl
Echt waar? Het leek vanavond van niet. Misschien moet er nog wat gewenning plaatsvinden.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: di 25 mar 2014, 18:35
door Etienne
Iets anders opvallends in de dienstregeling van lijn 6/16/36 staat tussen het Busstation en de Rozenstraat 2 minuten rijtijd voorgeschreven en in omgekeerde richting 6 minuten. Die 2 minuten is gewoon te weinig, zeker in de ochtendspits zijn vertragingen op deze as geen uitzondering meer.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: di 25 mar 2014, 19:15
door nvdw
Op doordeweekse dagen staat daar vier minuten voor in de dienstregeling, alleen op zondag zijn het er maar twee.

Op zich niet raar dat de rijtijden aan het begin en eind voor beide richtingen verschillen. Op heel veel buslijnen zit tussen de voorlaatste en laatste halte een marge ingebouwd voor eventueel opgelopen vertraging. Zo help je ook voorkomen dat de bus al vrij vroeg op het traject te ruim in zijn rijtijd zit waardoor de bus te vroeg van haltes vertrekt of zijn tijd moet afwachten.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: di 25 mar 2014, 19:16
door Daniel
Bumzle schreef:In de Amba's kom ik alleen nog maar versie 5 tegen inmiddels. In de streekgeledes heb ik trouwens alleen nog maar versie 4 gezien.
Zo zie je maar weer hoeveel toeval een rol speelt: ik zat vanmiddag nog in een Amba met versie 4 en de enige streekgelede waar ik deze maand in gezeten heb had versie 5 :P
In het kader van de opvallendheden zag ik vanmiddag de 4557 tegemoet komen met een nogal veranderd lettertype op het koersdisplay voorop de bus. De letters leken vooral wat ronder te zijn dan voorheen en daarnaast had deze Citaro G nu eindelijk een netjes gecentreerde bestemming. Zo te zien was het gewoon het oorspronkelijke display nog trouwens.
Busfoto.nl schreef:De oversteekplaats tussen het busstation centrumzijde en de kantoren van onder andere HGB I, II, III, IV, de rechtbank, NVWA is gewijzigd.
Niet alleen die oversteek is gewijzigd. De oversteekplaats die lag tussen de perrons A1 / Uitstap en B1 / A2 in is eveneens verwijderd. Hier had men aan weerszijden van de rijbaan een verkeersregelaar neergezet om de voetgangers die er toch wilden oversteken terug te sturen.