Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5587
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Berichtdoor Hainje » Di 01 Apr 2014, 20:56

Nope, was alweer 2007. Heb destijds onder het gezelschap van een aantal Veolia-kantoormedewerkers met die tram nog een ritje meegereden. Was wel grappig op zich. Zeker omdat de mensen die aan de perrons stonden er niets van snapten (waarom stopt ie niet?)
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Busfoto.nl
Berichten: 841
Lid geworden op: Za 27 Feb 2010, 03:26
Contact:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Berichtdoor Busfoto.nl » Di 01 Apr 2014, 21:32

Dat is al weer even geleden. Ik heb er nog een filmpje van: http://www.youtube.com/watch?v=XZSzmu0aIeA

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3729
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Berichtdoor Z2N » Di 01 Apr 2014, 22:11

Is gewoon een Citadis, die worden nog steeds volop gebouwd. Ik zie het zelfs gebeuren dat het een Citadis worden, in Frankrijk rijden er bijvoorbeeld slechts in 22 steden Citadis-trams, in totaal zo'n 800 trams. En ik kan je vertellen, mij bevallen ze wel.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Carlos0_0
Berichten: 130
Lid geworden op: Wo 29 Jan 2014, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Berichtdoor Carlos0_0 » Wo 02 Apr 2014, 09:22

Busfoto.nl schreef:Dat is al weer even geleden. Ik heb er nog een filmpje van: http://www.youtube.com/watch?v=XZSzmu0aIeA


Leuk filmpje zie je ook nog eens ouwe mooi volvo bussen :D, maar dat gaat nog wel even klus worden tram perrons verlagen enzo.

Bumzle
Berichten: 145
Lid geworden op: Di 03 Dec 2013, 20:22

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Berichtdoor Bumzle » Wo 02 Apr 2014, 10:22

De trams op het SUNIJ-traject worden pas later vervangen dan de opening van de Uithoflijn. Er moet namelijk nog een besluit genomen worden over de koppeling van de 2 tramlijnen. Pas als dit plan goedgekeurd is worden de bestaande 27 trams vervangen. Het is vrijwel zeker dat de koppeling er gaat komen. De heletijd overstappen op de Uithoflijn is namelijk niet echt praktisch. In 2020 vind de koppeling dan plaats.

De meeste perrons zijn makkelijk te verlagen maar voor een aantal is dat iets meer werk. Denk aan halte Kanaleneiland Zuid waar een brug op eindigd, halte Nieuwegein Stadscentrum waar ze sommige dingen op de zelfde hoogte hebben gebouwd als het perron, halte Merwestein dat uit 1 geheel bestaat, halte Binnenstad en IJsselstein Zuid die uit beton bestaan. Er gaat aardig wat tijd in zitten. Maar het is de moeite wel waard.

In de aanbesteding staat trouwens ook 27 trams voor de Uithoflijn en eventueel later 27 trams voor het SUNIJ-traject. We krijgen dus dubbel zoveel trams... :D

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25113
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Berichtdoor Daniel » Wo 02 Apr 2014, 21:51

Ik verbaasde me er ooit al over dat er nog bussen met versie 1 van de schermen in het lijstje op de wiki verschenen, maar vandaag de bewuste 4416 zelf gehad en inderdaad... die had versie 1 compleet met nog altijd de nieuwe gemeente Brugdummy gelegen bij de Blauwe Brug in Nieuwegein :mrgreen:

Valt het trouwens meer mensen hier op dat het nogal eens misgaat met de aankomsttijd die op de aansluitingspagina (in versie 5) getoond wordt? Ik had vanmiddag een bus die de aansluitingen op Utrecht Centraal met erboven een verwachte aankomst om 16.45 uur toonde, terwijl ik om 16.46 uur instapte. Opmerkelijk genoeg gaf het scherm bij het lijstje van volgende haltes weer een andere verwachte aankomsttijd op de eindbestemming Utrecht Centraal.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Bumzle
Berichten: 145
Lid geworden op: Di 03 Dec 2013, 20:22

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Berichtdoor Bumzle » Wo 02 Apr 2014, 22:22

Ik zat er gister in, toen stond er met een blauwe achtergrond dat er geen reisinformatie beschikbaar was. Toch vreemd dat deze bus nog geen enkele update heeft gehad.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25113
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Berichtdoor Daniel » Do 03 Apr 2014, 07:49

Op de Europalaan in Utrecht kwam ik vanmorgen een elektrische Smart tegen in U-OV uitvoering, dat moet haast wel een van de nieuwe aflosautotjes zijn die er zouden komen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

MR92
Berichten: 230
Lid geworden op: Ma 13 Aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Berichtdoor MR92 » Do 03 Apr 2014, 09:50

Die Smarts die rijden al sinds 8 december. Zijn de aflosauto's voor Remiseweg (tram) en vestiging Zeist. Op de Morsebaan wordt gebruikt van die Kia's die gewoon op diesel rijden.

Overigens zijn er voor de Uithoflijn zo'n 60 trams nodig, aangezien ik, zoals gehoord in de wandelgangen, er 30 omlopen op dat stuk komen.
Qbuzz Regio Utrecht. Tram & bus.

Carlos0_0
Berichten: 130
Lid geworden op: Wo 29 Jan 2014, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Berichtdoor Carlos0_0 » Do 03 Apr 2014, 10:08

Bumzle schreef:De trams op het SUNIJ-traject worden pas later vervangen dan de opening van de Uithoflijn. Er moet namelijk nog een besluit genomen worden over de koppeling van de 2 tramlijnen. Pas als dit plan goedgekeurd is worden de bestaande 27 trams vervangen. Het is vrijwel zeker dat de koppeling er gaat komen. De heletijd overstappen op de Uithoflijn is namelijk niet echt praktisch. In 2020 vind de koppeling dan plaats.

De meeste perrons zijn makkelijk te verlagen maar voor een aantal is dat iets meer werk. Denk aan halte Kanaleneiland Zuid waar een brug op eindigd, halte Nieuwegein Stadscentrum waar ze sommige dingen op de zelfde hoogte hebben gebouwd als het perron, halte Merwestein dat uit 1 geheel bestaat, halte Binnenstad en IJsselstein Zuid die uit beton bestaan. Er gaat aardig wat tijd in zitten. Maar het is de moeite wel waard.

In de aanbesteding staat trouwens ook 27 trams voor de Uithoflijn en eventueel later 27 trams voor het SUNIJ-traject. We krijgen dus dubbel zoveel trams... :D


Die trams die er nu zijn zijn ook wel aardig aan vervanging toe vind ik, al zou een overstap helemaal niet erg zijn op Utrecht centraal as ze gewoon op het zelfde perron komen uiteraard.
Maar klopt voor sommige haltes gaat het nog leuk worden al zou het voor city aan 1 kant moeilijk worden, er zit aan buskant nog z'n patatzaakje volgens mij die weg en probleem is weg.
Maar we gaan het mee maken inderdaad het zal mij gaan benieuwen erg benieuwd naar de nieuwe trams :D

Gebruikersavatar
Busfoto.nl
Berichten: 841
Lid geworden op: Za 27 Feb 2010, 03:26
Contact:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Berichtdoor Busfoto.nl » Do 03 Apr 2014, 10:58

MR92 schreef:Die Smarts die rijden al sinds 8 december. Zijn de aflosauto's voor Remiseweg (tram) en vestiging Zeist. Op de Morsebaan wordt gebruikt van die Kia's die gewoon op diesel rijden.

Overigens zijn er voor de Uithoflijn zo'n 60 trams nodig, aangezien ik, zoals gehoord in de wandelgangen, er 30 omlopen op dat stuk komen.


60 trams voor de Uithoflijn is overkill, sluit niet aan op de aanbestedingsstukken van Bestuur Regio Utrecht (verantwoordelijk voor de aanschaf van de trams) en kan zonder goede beargumentatie als onzin worden beschouwd.

Er komen 27 trams met een optie op meer trams voor vervanging van de Nieuwegeinlijn en opvangen van eventuele groei. Over de aantallen daarvan is echter nog niets bekend.

Voor meer informatie over de eisen van het nieuwe materieel verwijs ik naar de aanbesteding.

donny2290
Berichten: 161
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2014, 17:59
Locatie: Rotterdam

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Berichtdoor donny2290 » Do 03 Apr 2014, 12:17

De tram gaat tijdens de piekuren elke 3/4 minuten rijden. volgens mij zijn er 12 a 13 omlopen gepland. het totale aantal trams voor Ijsselstein/Nieuwegein-De Uithof zijn er nog geen eens 60. 27 voor De Uithoflijn en 27 voor de huidige lijn.
Ov liefhebber, reizen.

MR92
Berichten: 230
Lid geworden op: Ma 13 Aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Berichtdoor MR92 » Do 03 Apr 2014, 12:30

Waar kan ik die aanbesteding downloaden? Ben nu wel erg nieuwsgierig geworden..
Qbuzz Regio Utrecht. Tram & bus.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5587
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Berichtdoor Hainje » Do 03 Apr 2014, 12:46

Zie de link in de laatste post van Busfoto.nl in dit topic.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Busfoto.nl
Berichten: 841
Lid geworden op: Za 27 Feb 2010, 03:26
Contact:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Berichtdoor Busfoto.nl » Do 03 Apr 2014, 13:45

Inderdaad, met als samenvatting uit de selectieleidraad:
- 27 trams sowieso van rond de 32 meter. Plus een offerte/optie voor meer stellen voor de vervanging van de SUNIJ-trams. Om het materieel inwisselbaar te houden wordt hier ook een uitvraag gedaan naar 42 meter-trams :roll:

- 2,65 breed
- 3,60 maximale hoogte
- aslast maximaal 12,5 ton (huidige trams zijn 6,25 ton; RegioCitadis is 7,25 ton). 12,5 ton lijkt dus vrij hoog (een Hondekop is maar net wat zwaarder per as).
- minimaal 4 dubbele deuren (6 voor de 42-meter optie) per zijde
- volledig lagevloer tussen de deuren
- bewezen ontwerp en technologie,. Het type moet in andere landen al tot tevredenheid van de eindgebruikers rijden.
- 42 meter en 32 meter moeten onderling koppelbaar zijn tot een maximumlengte van 75 meter.
- tweerichtingsmaterieel
- leverbaar vanaf januari 2017, geheel inzetbaar een jaar later.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31498
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Berichtdoor Suus » Do 03 Apr 2014, 13:50

Volledig lagevloer tussen de deuren, dat houdt dus in dat een 70%-lagevloerstram zoals inderdaad de RegioCitadis ook kan winnen. Al denk ik niet dat het echt een lijn is voor RegioCitadis-trams maar dat je meer echte stadstrams kan verwachten.
Rame à l'approche

FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: Vr 05 Feb 2010, 16:06

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Berichtdoor FLJ » Do 03 Apr 2014, 14:02

Als ze ook uitgaan van een mogelijkheid om later 42m materieel bij te bestellen en dat er minimaal 4 resp. 6 dubbele deuren aanwezig moeten zijn denk ik dat we hier wel een model a la Alstom Citadis, Siemens Avenio M, Bombardier FLEXITY 2 en CAF Urbos kunnen verwachten. Oftewel een tram bestaand uit vijf resp. zeven bakken met een 100% lage vloer.

Gebruikersavatar
Busfoto.nl
Berichten: 841
Lid geworden op: Za 27 Feb 2010, 03:26
Contact:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Berichtdoor Busfoto.nl » Do 03 Apr 2014, 14:24

Dat zou inderdaad goed mogelijk kunnen zijn. Het is echter de vraag of CAF ook mee kan doen. Ik meen dat de leveranciers belangrijke punten kunnen scoren indien ze ervaring hebben op de Duitse trammarkt. Ik kan me zo snel geen Duitse stad voor de geest halen waar Spaans materieel rijdt.

Gebruikersavatar
Busfoto.nl
Berichten: 841
Lid geworden op: Za 27 Feb 2010, 03:26
Contact:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Berichtdoor Busfoto.nl » Do 03 Apr 2014, 14:30

Een voor sommigen interessant documentje over de inrichting van de toekomstige eindhalte van buslijn 8. Ik was in eerste instantie in de overtuiging dat de eindhalte een stuk verder van de bushalte Oorsprongpark zou worden geplaatst. Uit het documentje uit onderstaande link is echter te halen dat de eindhalte op de Snellenlaan wordt gesitueerd, een stuk dichterbij de bushalte Oorsprongpark dus.

Een verdere optimalisatie zou kunnen plaatsvinden indien de bus, komende vanaf de Prinsessenlaan, gelijk linksaf de Museumlaan op zou kunnen draaien en zo snel de eindhalte kan bereiken. Met de huidige infrastructuur is dat volgens mij niet mogelijk. Daarom wordt er over twee richtingen ipv 1 via de Biltstraat gereden, waardoor de drukkere kruisingen daar nodeloos extra worden belast met 8 bussen extra per uur.

FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: Vr 05 Feb 2010, 16:06

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Berichtdoor FLJ » Do 03 Apr 2014, 15:34

Busfoto.nl schreef:Dat zou inderdaad goed mogelijk kunnen zijn. Het is echter de vraag of CAF ook mee kan doen. Ik meen dat de leveranciers belangrijke punten kunnen scoren indien ze ervaring hebben op de Duitse trammarkt. Ik kan me zo snel geen Duitse stad voor de geest halen waar Spaans materieel rijdt.


Inderdaad, dat heb ik ook voorbij zien komen. En CAF heeft inderdaad (nog) geen materieel aan Duitsland geleverd. Een fabrikant die waarschijnlijk ook een kans maakt (maar wel wat aan de dure kant is geworden doordat het een Zwitsers bedrijf is) is Stadler, en wie weet dat Vossloh España ook meedingt aangezien die nu bezig zijn met een levering van trams aan Rostock (en zich dus ook op de West-Europese markt lijken te begeven). Maar goed, het blijft allemaal pure speculatie, dus is het afwachten wat ze volgend jaar bekend gaan maken.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25113
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Berichtdoor Daniel » Do 03 Apr 2014, 16:02

@eindhalte lijn 8: waarschijnlijk wordt het wenselijk geacht dat deze eindhalte aan de rechterkant van de Snellenlaan komt te liggen (als je met je rug naar de Biltstraat staat). Op die manier hoeven eventuele overstappers naar halte Oorsprongpark maar één i.p.v. twee keer over te steken.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 2063
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Berichtdoor isadora » Vr 04 Apr 2014, 12:20

Vandaag sinds lange tijd weer eens het ritje lijn 12 UMC-NS gedaan.
Viel me op dat het oude blauw nog volop aanwezig is.
De verhouding gedurende mijn rit van "oud-dubbel-geleed" ten opzichte van "nieuw-dubbel-geleed" bleek 7 op 3. (A)

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25113
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Berichtdoor Daniel » Vr 04 Apr 2014, 12:26

Ik zie de gele inderdaad nog best vaak in de stalling staan, kennelijk nog wat kinderziektes. Afgelopen maandag reden er vijf in elk geval, maar dan nog zie je volop blauw onderweg zijn.
En dat was ook in de spits, waarbij je er soms weleens eentje niet ziet omdat die op lijn 28 rijdt (daarop was het maandag 2 gele en 1 blauwe)
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11141
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Berichtdoor Meltrain » Vr 04 Apr 2014, 13:09

Wordt lijn 2 inmiddels al volledig elektrisch gereden?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Tjekken
Berichten: 136
Lid geworden op: Di 18 Okt 2011, 07:15

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Berichtdoor Tjekken » Vr 04 Apr 2014, 13:32

maandag iig nog standaardbussen op lijn 2. een paar paginas terug stond er wel iets over. dacht dat ze half april zeiden dat het dan volledig electrisch zou zijn :)


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 2 gasten