Pagina 101 van 468

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: wo 25 jun 2014, 19:15
door Jelmer
zag op OVAUB net dat de 4201 nu ook op de dienst zit.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: wo 25 jun 2014, 20:04
door Busfoto.nl
Bumzle schreef:Dus nu zijn alleen de DGB's nog over? Zoja, welke zijn daar nog over van en wat is er met de rest gebeurd?
Sowieso zijn de dubbelgeledes de enige wagens die nog enige tijd bij Qbuzz hebben gereden.

Wat mij bekend is:
- 4060-4084 en een enkele van de serie 4087-4106: gesloopt. Heb zelf nog een foto van de -ik meen- de 87 halfgesloopt, maar die mag ik niet publiceren.
- 4085-4106 groot deel stond een maand geleden bij de hoofdvestiging van Womy Moersdijk.
- 4107-4133 deel lijkt nog gebruikt te zijn door Connexxion Projexx, onder andere voor de nucleare top in Den Haag. Een deel is nog in Novio-kleuren
- 4451-4454 staan deels bij Womy, deels bij AB-BC in buurt van Roosendaal
- 4576-4590 zeer waarschijnlijk allemaal gesloopt
- 4601-4629 naar, Plankendaal en dus Budapest.
- 4630-4646 Almere en Connexxion Tours in Overijssel/Flevoland
- 7851-7872 opleg, Julianatoren en Litouwen
- 4901-4907. Eentje zou naar Cuba gaan maar stond paar weken geleden nog op Moerdijk. Rest opgelegd in Nieuwegein (?)
- 4908-4927 tot voor kort in dienst bij Qbuzz, nu ook een paar naar Groningen.
- 9148-9152 volgens mij nu in opleg na een tijdje in IJsselmond gereden te hebben. Die zullen makkelijk doorverkocht worden aan het buitenland omdat Citaros goed in de markt liggen
- Amba's geen idee, maanden geleden voor het laatst op een terreintje in.Alblasserdam gezien

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: wo 25 jun 2014, 20:18
door MR92
Om het probleem met de tekort aan bussen voor de Stad op te lossen, blijven waarschijnlijk de 4 geleende Citaro's uit Groningen in Utrecht. Die zullen dan naar de Streek toegaan, omdat ze niet voldoen aan de nieuwe Euro-6 norm. In ruil daarvoor gaan er dan dus 4 Amba's van de Streek naar de Stad toe.

De 4 bussen die blijven moeten dan wel omgestickerd worden in de U-OV huisstijl.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: wo 25 jun 2014, 20:25
door Etienne
De ambassadors staan bij de spuiterij in Waddinxveen. Ook enkele 7800'en staan daar.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: wo 25 jun 2014, 20:32
door Bumzle
Als die 4 bussen blijven ben ik benieuwd of deze ook kleurendisplays krijgen en helemaal overgespoten gaan worden. Dat lijkt me wel het mooist...

@Busfoto.nl
Jammer dat die foto niet gepubliceerd mag worden :(

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: wo 25 jun 2014, 20:34
door MR92
Ik neem aan van wel. Ze moeten natuurlijk wel aan de voorwaarden voldoen van de BRU. Het zal wel zoiets hetzelfde worden als Connexxion had met de 3 amba's uit de 8700 serie.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: wo 25 jun 2014, 20:46
door Busfoto.nl
Bumzle schreef:Als die 4 bussen blijven ben ik benieuwd of deze ook kleurendisplays krijgen en helemaal overgespoten gaan worden. Dat lijkt me wel het mooist...

@Busfoto.nl
Jammer dat die foto niet gepubliceerd mag worden :(
Was niet gemaakt op de openbare weg zonder voorafgaande toestemming. Dan vind ik dat niet netjes. Ik beschouw een foto via pm trouwens niet als publiceren..

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: wo 25 jun 2014, 20:58
door Daniel
robertgvu schreef:Dan blijven er dertien exemplaren over om het totaal van vijfentwintig wagens voor Hongarije te completeren!
Dat zal wel kloppen... het AD heeft het vandaag over bussen van 10 jaar oud die vertrekken en "uitverkocht" zijn nadat de laatste naar Hongarije vertrokken is. Klopt dan precies met de hele serie 4601-4629 die verkocht is.

Volgens dat artikel zijn er trouwens ook nog 200 standaard en gelede bussen verkocht aan met name ontwikkelingslanden, maar ik denk dat daar de journalist niet zo goed heeft opgelet. Zoveel ander ex-GVU materieel was er immers niet meer, lijkt gezien de aantallen eerder op de levering van Amba's en Alliances die naar Ivoorkust zijn gegaan.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: wo 25 jun 2014, 21:58
door ICE105
MR92 schreef:Om het probleem met de tekort aan bussen voor de Stad op te lossen, blijven waarschijnlijk de 4 geleende Citaro's uit Groningen in Utrecht. Die zullen dan naar de Streek toegaan, omdat ze niet voldoen aan de nieuwe Euro-6 norm. In ruil daarvoor gaan er dan dus 4 Amba's van de Streek naar de Stad toe.
Is het tekort aan bussen voor de stadsdienst niet beter op te lossen door 4 gelede Citaro bussen uit Groningen over te nemen die vrijgekomen zijn in het kader van Qlink? Trouwens de 4 Amba's die naar de stad gaan voldoen toch ook niet aan Euro-6?

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: wo 25 jun 2014, 22:10
door Daniel
Ligt er maar net aan waaraan ze een tekort hebben op de stadsdienst he :wink: Van de week trouwens wederom een Ambassador in de stalling aan de Europalaan gespot. Aan ex-GVU-dubbelgeledes stonden er daar trouwens vanmiddag nog slechts enkele naast de werkplaats, onder de kap zelf stonden geen blauw/witte DGB's meer.

Zijn de ex-GVU DGBs nu dan allicht definitief weg en staat dat drietal er nog in afwachting van hun bezoekje aan Groningen?

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: wo 25 jun 2014, 22:25
door Jurre
MR92 schreef:Ik neem aan van wel. Ze moeten natuurlijk wel aan de voorwaarden voldoen van de BRU. Het zal wel zoiets hetzelfde worden als Connexxion had met de 3 amba's uit de 8700 serie.
8600-serie (8677-8679), maar dat terzijde.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: wo 25 jun 2014, 22:51
door MR92
Jurre schreef:
MR92 schreef:Ik neem aan van wel. Ze moeten natuurlijk wel aan de voorwaarden voldoen van de BRU. Het zal wel zoiets hetzelfde worden als Connexxion had met de 3 amba's uit de 8700 serie.
8600-serie (8677-8679), maar dat terzijde.
Nu je het zegt :oops:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: wo 25 jun 2014, 23:23
door robertgvu
Nog even in het kort - en in redelijke haast - mijn gegevens over de afvoer van het GVU-materieel, vooral in aanvulling op het zeer gewaardeerde bericht van busfoto.nl. Ik heb wel een aantal aannames.
4060-4084: inderdaad allemaal gesloopt (kentekens bestaan niet meer en volgens de RDW niet geëxporteerd). Door wie??, verkocht aan VLK Metals, Noordwijk?
4086-4100, 4102-4106: inderdaad bij Womy. Niet de 4087 en 4097 (allebei gesloopt). Van alle andere wagens bestaat fotografisch bewijsmateriaal van vrij recente datum bij Womy (busfoto.nl), behalve de 4098 en 4103. Zie ook opmerking bij 4060-4084 over sloop en VLK Metals, Noordwijk.
4107-4112, 4114-4123 (4122=ex-4113): geen verkoop bekend, deels inderdaad ingezet bij de Nucleaire Top in Den Haag. Veelal nog bij CXX in Nieuwegein in opslag. Ex-GVU 122, 4124-4133 laat ik hier even buiten beschouwing.
4451-4454: 4454 zou rond 21 februari 2014 zijn geëxporteerd.
4576-4590: zie 4060-4084.
4601-4629: zie mijn eerdere bericht van vandaag (overigens ook deels gebruikt bij de Nucleaire Top in Den Haag).
4630-4646: conform bericht busfoto.nl, geen aanvullingen.
7841-7860, 7862-7873: 7842/43 Koningin Julianatoren, Apeldoorn, 7844 geëxporteerd naar ?, 7849/60/64/65/71/73 geëxporteerd naar Litouwen. De rest kan ik nu geen uitspraak over doen. Veel nog in opslag in Nieuwegein.
4901-4907: blijkbaar is de 4906 in maart 2014 naar Womy gegaan voor export naar Cuba. Rest in Nieuwegein. De QBuzz wagens 4908-4927 (4251-4270) vergeet ik nu maar even!
1305: sinds januari 2014 bij de Stichting Vervoer Dordrecht IKRA (islamitische school).
2722: sinds 14 mei 2014 onbekend.
Amba's: ook geen idee, wel allemaal buiten de verzekering en kentekens overgeschreven in april en mei van dit jaar, m.u.v. de 8125/30.
Citaro's: geen opmerkingen.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: do 26 jun 2014, 00:06
door Busfoto.nl
robertgvu schreef:Nog even in het kort - en in redelijke haast - mijn gegevens over de afvoer van het GVU-materieel, vooral in aanvulling op het zeer gewaardeerde bericht van busfoto.nl. Ik heb wel een aantal aannames.
4060-4084: inderdaad allemaal gesloopt (kentekens bestaan niet meer en volgens de RDW niet geëxporteerd). Door wie??, verkocht aan VLK Metals, Noordwijk? Ja verkocht aan V.L.K., ik vermoed door Womy. Zal het meeste opgeleverd hebben (en ruimte geschapen hebben bij Womy)
4086-4100, 4102-4106: inderdaad bij Womy. Niet de 4087 en 4097 (allebei gesloopt). Van alle andere wagens bestaat fotografisch bewijsmateriaal van vrij recente datum bij Womy (busfoto.nl), behalve de 4098 en 4103 Inderdaad niet gezien op de Moerdijk,. Zie ook opmerking bij 4060-4084 over sloop en VLK Metals, Noordwijk.
4107-4112, 4114-4123 (4122=ex-4113): geen verkoop bekend, deels inderdaad ingezet bij de Nucleaire Top in Den Haag. Veelal nog bij CXX in Nieuwegein in opslag. Ex-GVU 122, 4124-4133 laat ik hier even buiten beschouwing. 4116 bij Womy
4451-4454: 4454 zou rond 21 februari 2014 zijn geëxporteerd.
4576-4590: zie 4060-4084.
4601-4629: zie mijn eerdere bericht van vandaag (overigens ook deels gebruikt bij de Nucleaire Top in Den Haag).
4630-4646: conform bericht busfoto.nl, geen aanvullingen.
7841-7860, 7862-7873: 7842/43 Koningin Julianatoren, Apeldoorn, 7844 geëxporteerd naar ?, 7849/60/64/65/71/73 geëxporteerd naar Litouwen. De rest kan ik nu geen uitspraak over doen. Veel nog in opslag in Nieuwegein.
4901-4907: blijkbaar is de 4906 in maart 2014 naar Womy gegaan voor export naar Cuba. Rest in Nieuwegein. De QBuzz wagens 4908-4927 (4251-4270) vergeet ik nu maar even! Ik had ook van het gerucht gehoord, dus mijn verbazing was groot toen ik de 4906 op 17 mei 2014 aantrof op de Moerdijk. Had er nog een foto gemaakt, maar die had ik nog niet geopload (tot net)
1305: sinds januari 2014 bij de Stichting Vervoer Dordrecht IKRA (islamitische school). Kan, weet ik niet. In januari in Rotterdam gezien.
2722: sinds 14 mei 2014 onbekend.
Amba's: ook geen idee, wel allemaal buiten de verzekering en kentekens overgeschreven in april en mei van dit jaar, m.u.v. de 8125/30.
Citaro's: geen opmerkingen.
Ik had in onderstreepte tekst nog wat aanvullingen op jouw opmerkingen. Hieronder nog wat plaatjes die al wel had gemaakt op17 mei, maar nog niet online had gegooid. Die midi is de 4453.
Spoiler: show
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: do 26 jun 2014, 09:15
door Etienne
Daniel schreef: Dat zal wel kloppen... het AD heeft het vandaag over bussen van 10 jaar oud die vertrekken en "uitverkocht" zijn nadat de laatste naar Hongarije vertrokken is. Klopt dan precies met de hele serie 4601-4629 die verkocht is.
De 4623 en 4629 zitten bij Pouw en de 4621 en 4628 zijn naar Planckendael gegaan. (en staan overigens gestald bij De Voeght in Kamepnhout.)

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: do 26 jun 2014, 10:49
door Jelmer
de oude dgb's zijn nog niet helemaal uit dienst want ik zie nu via OVAUB de 4263 op lijn 12 rijden.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: do 26 jun 2014, 13:02
door Carlos0_0
De rode weense trams zijn binnenkort weg

http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1192312 ... trams.html

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: do 26 jun 2014, 15:23
door donny2290
Ik las in een document op de site van het BRU dat het aantal reizigers op de tram met circa 30% is afgenomen tegenover 2009, triest dat ze het zo ver hebben laten komen. de grootste boosdoener zal ongetwijfeld de inkorting tot jaarbeurs zijn en de hoge aantal verstoringen op de 2 tramlijnen.

Toen ik nog in Nieuwegein woonde 2 jaar geleden was het echt regelmatig raak, de informatievoorzieningen waren altijd ondermaats, zelfs na plaatsen van de DRIS panelen.

Naar mijn idee is er een gebrek aan bijsturing bij verstoringen, met wat overloop wissels en enkelspoor rijden zouden ze al een stuk verder komen. Jammer dat al die calamiteitenwissels gesaneerd zijn. Enige optie om het aantal reizigers weer terug op het niveau van 2009 lijkt mij doorhet zo snel mogelijk doortrekken van de huidige tramlijn naar centrumzijde

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: do 26 jun 2014, 15:40
door Karl
Maar zijn er dan nu minderr eizigers (al in: de reis die eerst per tram werd gemaakt, die wordt nu niet meer gemaakt); zijn de reizigers verplaatst naar anders OV (eerst tram, nu bus); zijn die reizigers nu met privaat vervoer gaan reizen (auto) of is er een andere bestemming voor in de plaats gekomen?

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: do 26 jun 2014, 15:58
door Busfoto.nl
De storingen zullen inderdaad ook van invloed zijn:

De aankomende werkzaamheden meegerekend, is er de afgelopen 801 dagen gedurende 249 dagen (31%) sprake geweest van verstoringen voor de reiziger langer dan 1,5 uur.
(22 juni 2012: stroomstoring Nieuwegein; 7 juli-30 november 2012 werkzaamheden; 6-7 december brand in transformatorhuisje; 2 april 2013 storing, 18-22 april 2013 werkzaamheden Jaarbeursplein; 13 mei 2013 storing; 5 juli 2013 ongeval; 21 juli-1 september 2013 werkzaamheden; 6 september 2013 bovenleidingstoring 21 september 2013 storing; 5 december 2013 wisselstoring; 11 december 2013 wisselstoring 10 mei 2014 storing; 20 juli - 31 augustus 2014 werkzaamheden)

Een snelle oplossing zie ik niet. Een deel van de reizigers zullen met de bus blijven reizen, die is op aardig wat relaties sneller. In elk geval de spitstrams weg, dat scheelt in elk geval zo'n €222 euro per gereden uur in de kosten. Verder afwachten tot er nieuw materieel komt en de lijn weer wordt doorgetrokken.

Verder natuurlijk ook afhankelijkheid van externe ontwikkelingen. Als alle leegstaande kantoren langs de tramlijn (*) volledig in gebruik zouden zijn (wat nooit meer gaat gebeuren), zal dat zeker een positieve invloed op het gebruik van de tram hebben.

* = 5 meiplein: 5.093 m2; Kanaleneiland-Zuid 57.000; Batau-Noord 5500 m2; Nieuwegein-Stadscentrum 16.000 m2; Merwestein: 8.000 m2; Nieuwegein-Zuid 5.400 m2 = 97.000 m2 = 10 hectare = ~8.900 werknemers

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: do 26 jun 2014, 16:00
door donny2290
Het aantal reizigers op de parallel lopende buslijnen is weliswaar wel gestegen, maar dit betreft maar een klein percentage. Binnenkort zal er meer duidelijkheid zijn n.a.v. Een onderzoek. Natuurlijk ook de crisis die de groei tegen hield. Maar 30% is wel erg veel en dit valt ook duidelijk te merken in de trams.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: do 26 jun 2014, 16:31
door Busfoto.nl
30 procent ten opzichte van de werkelijkheid is te betwijfelen. Wel ten opzichte van de cijfers. Pas op 15 december 2009 is de OV-chipkaart aangezet bij de sneltram. De cijfers uit 2009 zijn dus gebaseerd op veldwerk (niet nauwkeurig want enkele dagen geextrapoleerd naar een heel jaar), op chauffeurstellingen (ook onbetroubaar want dat kan de trambestuurder helemaal niet zien) of strippenkaart- en abogebruik (Wroov) ook redelijk onbetrouwbaar. Nu de OV-chipkaartcijfers beschikbaar zijn, ziet men in veel gebieden dat er jarenlang veel te hoog is ingeschat.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: do 26 jun 2014, 18:04
door robertgvu
Ik heb nog even een overzicht gemaakt van GVU-materieel (tot het eind in dienst) dat nog aan de Remiseweg in Nieuwegein zou kunnen staan.
4107-4123: Alles met uitzondering van de 4116 die bij Womy staat. Dit moet volgens mij een veel kleiner aantal zijn.
4601-4629: 4603/5/6/9/10/11/12/14/17/20/22/26. Voor Boedapest zijn er nog dertien nodig. Alleen de 4616 (bij Womy) is nog beschikbaar om dit aantal daadwerkelijk te halen!
4901-4907: Alles met uitzondering van de 4906.
7841-7873: 7857/66/9/70/2.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: do 26 jun 2014, 19:14
door MR92
donny2290 schreef:Ik las in een document op de site van het BRU dat het aantal reizigers op de tram met circa 30% is afgenomen tegenover 2009, triest dat ze het zo ver hebben laten komen. de grootste boosdoener zal ongetwijfeld de inkorting tot jaarbeurs zijn en de hoge aantal verstoringen op de 2 tramlijnen.

Toen ik nog in Nieuwegein woonde 2 jaar geleden was het echt regelmatig raak, de informatievoorzieningen waren altijd ondermaats, zelfs na plaatsen van de DRIS panelen.

Naar mijn idee is er een gebrek aan bijsturing bij verstoringen, met wat overloop wissels en enkelspoor rijden zouden ze al een stuk verder komen. Jammer dat al die calamiteitenwissels gesaneerd zijn. Enige optie om het aantal reizigers weer terug op het niveau van 2009 lijkt mij doorhet zo snel mogelijk doortrekken van de huidige tramlijn naar centrumzijde
Het gebruik van calamiteitenwissels en enkelspoor rijden, neemt erg veel procesdures en voorzorgsmaatregelen mee. Iets wat niet binnen 3 uur geregeld kan zijn. Tegenwoordig word er wel sneller gekeken om via de wisselstraat trams naar binnen te laten komen, en weer uit te laten rijden.

Echter heeft dit pas zin als een storing lang duurt. Sommige dingen kunnen binnen 5 minuten opgelost, voor andere kan dit weer langer zijn. Daarom is het ook onmogelijk om een draaiboek te maken. Het gebeurt vaak op een andere tijd, andere plek.

Daarom is het dus improviceren op de Verkeersleiding, iets war ik moet zeggen, aardig geregeld..

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: do 26 jun 2014, 19:48
door Daniel
Jelmer schreef:de oude dgb's zijn nog niet helemaal uit dienst want ik zie nu via OVAUB de 4263 op lijn 12 rijden.
Zal wel zo'n beetje de enige nog zijn dan. Gisteren telde ik nog drie stuks naast de werkplaats, vanmorgen stonden er daar vier en verder nog altijd niks blauws meer in de stalling. De echte allerlaatste rit zou weleens op de laatste dag voor de zomerdienstregeling kunnen zijn.