Pagina 110 van 467

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: di 29 jul 2014, 15:21
door lint41
Klopt gewoon, de 51 is immers doorgekoppeld aan de 47, dus in de stad verspringt de bestemming ook op de bus.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: di 29 jul 2014, 15:57
door reisthijs
Klopt niet want dit zijn de vertrektijden van CS Centrumzijde waar die gekoppelde lijnen van nummer en kleur wisselen.
Hier zou de bus naar Houten dus gewoon als 47 in de lijst moeten staan.

Bij lijn 53/41 naar Wijk bij Duurstede in dit voorbeeld is het nog erger, die staat er dubbel in.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: di 29 jul 2014, 17:37
door sealynx
Alleen in de U-OV app of ook op andere apps foutieve informatie?

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: di 29 jul 2014, 18:03
door Tjekken
Andere apps ook. Bij OVinfo staat bijv: 51 Houten via Utrecht CS (moet 47 zijn) en 52 Wijk bij Duurstede via Utrecht CS (moet 41 zijn).

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: di 29 jul 2014, 18:38
door Jonkervoort
OVinfo toont voor zover ik weet altijd hetzelfde als wat er op hetzelfde moment op de desbetreffende bus wordt getoont.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: di 29 jul 2014, 18:40
door Busfoto.nl
Wat zijn jullie indrukken van de doorkoppelingen? Ik vind het geniaal bedacht, maar zou nog mooier zijn als het zonder lijnwijziging onderweg zou worden aangeboden (bijv. 41 Wijk-Zeist en 42 Wijk - Amersfoort, 47 Houten - Zeist, 5 Voordorp-Kanaleneiland), net zoals bij de lijnen 1 & 8)

Op het moment zie ik maar weinig mensen ook daadwerkelijk blijven zitten. Alleen lijn 28 doet het wat dat betreft goed met een mannetje of vijf per rit (scheelt op dagbasis duizend man een overstap).

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: di 29 jul 2014, 19:41
door donny2290
Lijn 5 en 7 doen het volgens mij ook best goed. Wat betreft lijn 41 vraag ik me af of reizigers dit wel door hebben of hun bus doorrijdt, ook al wordt dit vermeldt.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: di 29 jul 2014, 19:54
door Bakpapier
Ik ben niet zo een fan van lijnwijzigingen zelf, voor de reizigers die niet ter plaatse bekend zijn is dit lastig. Zo toont 9292 ov dit als een overstap.

Even een klein stapje buiten utrecht: ik ging een keer met de bus naar leiden merenwijk, en die wijzigde toen nog van lijn 13 naar lijn 14. Maar ik dacht dus dat ik moest overstappen, dus ik stapte uit. Als een bus gewoon met het zelfde lijnnummer doorrijdt, is dit veel duidelijker, dat is dus mijn punt.

Als ik het zo lees gaat het dus over bussen die van voorstad X naar Utrecht, wijk Y rijden? Dan kan dat inderdaad toch gewoon met één lijnnummer, en de bestemming is dan Utrecht, Wijk Y via Utrecht CS.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: di 29 jul 2014, 19:58
door Daniel
Busfoto.nl schreef:Wat zijn jullie indrukken van de doorkoppelingen? Ik vind het geniaal bedacht, maar zou nog mooier zijn als het zonder lijnwijziging onderweg zou worden aangeboden (bijv. 41 Wijk-Zeist en 42 Wijk - Amersfoort
Dan ga je toch weer een beetje terug naar de oude situatie met verschillende lijnnummers die op dezelfde route rijden, dat lijkt me niet zo wenselijk. Vooral ook omdat de koppeling vooral voor de richting Centrum dient en daarom aan de eerst-vertrekkende wordt gekoppeld. 'tis dus niet zo dat alle ritten 41 vanaf Galgenwaard als 53 door naar Zeist gaan en alle ritten vanuit Wijk bij Duurstede als 52 door naar Amersfoort gaan, waarmee je dus eigenlijk vier varianten krijgt.

Op de combi 47 - 51 zou het daarentegen wel kunnen, die koppeling is immers altijd hetzelfde.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: di 29 jul 2014, 20:26
door Bakpapier
^ Dan neem je twee lijnnummers: een voor Amersfoort-Wijk en een voor Zeist-Wijk. De bussen die maar tot Galgenwaard gaan hebben dus gewoon hetzelfde nummer als de bussen die doorrijden, en deze afwijkende eindbestemming staat aangegeven op de bus en op de vertrekstaten. De ritten CS-Galgenwaard hebben dan een willekeurige van deze twee nummers (wat het makkelijkste is kiezen).

Simpel toch?

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: di 29 jul 2014, 20:38
door Somoht
Dat doorkoppelingen fout gaan in 9292 heeft meer te maken met de panische bescherming van vervoerders rondom omlopen.
Je kan redelijk simpel een planner maken die daar perfect mee omgaat, zo lang je maar de goede data hebt. En de goede data hoeft niet meer te zijn van de omloop-code die al in hun HASTUS planningsystemen staat.
Is puntje wat ik aan het uitvechten ben maar ja...

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: di 29 jul 2014, 21:16
door Daniel
@Bakpapier: Qbuzz had nou juist in het afschuwelijke oerwoud aan lijnnummers gesnoeid toen ze van start gingen. Tussen Utrecht Centraal en de Galgenwaard kon je voorheen, afhankelijk van het tijdstip, reizen met lijn 12, 12s, 13, 213, 41, 43 of 241 reizen wat verre van duidelijk was (op een zeker moment reden er ook nog korte ritten van 241, waarmee exact dezelfde route met exact hetzelfde begin en eindpunt drie lijnnummers (13, 213 en 241) kende :roll: )
Dan is het toch een hele verbetering dat je nu slechts de keuze uit 12 of 41 hebt.

De koppeling is in dit geval echter te complex om er een doorgaand lijnnummer voor te gebruiken: sowieso rijden de ritten van 41 die slechts Galgenwaard - CS doen alleen in de tegenspits en het weekend. In de spitsrichting zou je dan dus twee lijnen tussen Wijk en Utrecht hebben via dezelfde route met verschillend nummer en beide met een vrij willekeurig interval. En dan liggen in de daluren de ritten tussen Utrecht en de Galgenwaard ook nog los van andere lijnen, welk lijnnummer geef je die dan weer. Da's nu makkelijk: ze rijden gewoon als 41 altijd.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: di 29 jul 2014, 21:44
door Bakpapier
Somoht: nou doe je best, want de reiziger zou er erg mee geholpen zijn ! Niks is zo frustrerend als uitstappen, en dan het lijnnummer zien veranderen in de lijn die je moet hebben en dat de bus dan wegrijdt -o-
(gelukkig toen ik dit bijna meemaakte, kon ik nog net terug de bus instappen...)

@ Daniel: Dat het eerst een oerwoud was betekent natuurlijk niet dat je nu in de andere richting door moet schieten...
Je moet gewoon lijn 41 als de standaard hebben tussen Wijk bij Duurstede, Galgenwaard, CS en de andere bestemming (bijvoorbeeld Zeist), en dan als aanvulling daarop een lijn X (42?) Wijk bij Duurstede - Galgenwaard - CS - Amersfoort. De bussen die slechts een deel van deze route rijden (wijk - cs of galgenwaard - CS) blijven dan gewoon 41.
Twee lijnen in de spits tussen A en B met dezelfde route en een verschillend nummer is overigens doodnormaal, overal in het land, dus dat kan hier ook.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: di 29 jul 2014, 22:24
door Globetrotter
Busfoto.nl schreef:Wat zijn jullie indrukken van de doorkoppelingen? Ik vind het geniaal bedacht, maar zou nog mooier zijn als het zonder lijnwijziging onderweg zou worden aangeboden (bijv. 41 Wijk-Zeist en 42 Wijk - Amersfoort, 47 Houten - Zeist, 5 Voordorp-Kanaleneiland), net zoals bij de lijnen 1 & 8)

Op het moment zie ik maar weinig mensen ook daadwerkelijk blijven zitten. Alleen lijn 28 doet het wat dat betreft goed met een mannetje of vijf per rit (scheelt op dagbasis duizend man een overstap).
Ik meen te herinneren dat Daniel er al eerder aan refereerde, maar het grote nadeel van de doorkoppelingen is dat als er op de Utrechtseweg tussen Zeist en Utrecht een ongeluk gebeurd en de bussen vertraging oplopen, dat tot Houten aan toe gemerkt wordt en daardoor (misschien een beetje gechargeerd) de halve regio plat ligt. Qua comfort, enzovoort, is het wel goed.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: di 29 jul 2014, 22:26
door Daniel
Bakpapier schreef:Twee lijnen in de spits tussen A en B met dezelfde route en een verschillend nummer is overigens doodnormaal, overal in het land, dus dat kan hier ook.
De varianten die ik daarvan ken zijn anders wel degelijk situaties waarin die verschillende lijnnummers gerechtvaardigd worden, bv. een stop- en een sneldienst of een kort overlappend stuk terwijl het grootste deel wel verschillend is.

Want ja, hoe zou jij in jouw nummering nu de ritten Amersfoort - Galgenwaard noemen die in de ochtendspits bestaan? Heb je dan ineens weer korte ritten op 42 terwijl het de rest van de dag 41 is op CS - Galgenwaard? (Dat zou weer richting de GVU-onzin gaan waarbij 13 in de spits niet reed en 213 'm via exact dezelfde route verving)
Dat soort situaties zijn dus waar ik op doel met het zeggen dat deze lijn gewoon complex is. Met één lijnnummer is dat nog redelijk goed duidelijk te maken, als je meerdere lijnnummers met daarbij ook nog verschillende varianten krijgt wordt dat lastiger. Daarnaast: het is voor de reizigers uit Wijk überhaupt niet relevant waar de bus naartoe doorrijdt dus waarom zou je daar twee verschillende nummers voor gebruiken. Naar het centrum gaan ze vanuit Wijk allemaal immers, daarvoor maakt niet uit welk nummer erop staat.

Wat wellicht een mooi compromis zou zijn is de aanpak die een tijd in Dordrecht gebruikt is (weliswaar op een kort trajectje slechts): omnummeren op het punt waar je overgaat op de andere verbinding, terwijl in de dienstregeling het overlappende trajectdeel bij beide lijnen in de dienstregeling staat.
Dan krijg je dus een situatie waarin uit Wijk bij Duurstede altijd lijn 41 vertrekt die al bij de Galgenwaard omnummert naar lijn 52 of 53 en andersom rijden 52 en 53 al vanaf de Biltstraat als 41 verder. Dat kan je dan in de reisinfo opnemen als lijn 52/53 (Amersfoort/Zeist - Galgenwaard) en lijn 41 (Wijk bij Duurstede - Biltstraat).
Op die manier heb je de voordelen van eenheid in de lijnnummers, terwijl je gelijk ook de boel verduidelijkt op het traject waar wordt doorgereden. Dat lijkt me althans waarom je dit zou willen, er wil immers niemand van de haltes van lijn 41 buiten Utrecht doorreizen naar Zeist via Utrecht Centraal en v.v. want naar Zeist rijden vanuit Wijk, Cothen en Odijk al rechtstreeksere bussen.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: di 29 jul 2014, 22:38
door Zugführer
Toevallig genoeg heb ik hier een tijdje terug ook over na zitten denken, omdat ik het gevoel had dat mensen vaak niet eens weten dat lijnen doorgekoppeld zijn. Voor lijn 47 en 51 dacht ik aan één lijnnummer 51 te behouden (maar kan natuurlijk ook net zo goed 47 zijn) en met de lijnkoppeling 41>>52/53 kon ik toen ook geen perfecte oplossing verzinnen omdat er niet zoveel logica zit in de doorgekoppelde ritten.
Mijn uiteindelijke idee was alle ritten Wijk bij Duurstede/Galgenwaard - CS - Zeist/Amersfoort onder lijnnummer 52 (of 41) te laten rijden, aangezien de route van lijn 53 alleen op het allerlaatste stukje verschilt van lijn 52. Maar ook dat is natuurlijk niet helemaal ideaal (hoewel dat nu op lijn 65 in Nieuwegein ook min of meer gebeurd).
Het zou in ieder geval één frequente lijn opleveren tussen Zeist De Dreef/Panweg, Utrecht centrumas en Galgenwaard. Vooral voor Centrum <> Galgenwaard lijkt één lijnnummer me een grote meerwaarde te hebben
Daniels voorstel zou ik me om die reden overigens ook wel in kunnen vinden :wink:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: di 29 jul 2014, 22:46
door Daniel
65 heeft met de komst van Qbuzz wel minder varianten gekregen, immers zijn er geen ritten meer tot Nieuwegein Nijverheidsweg. En tja, die ene afwijkende halte voor de ritten richting Het Klooster rechtvaardigt naar mijn idee geen extra lijnnummer. Da's van een geheel andere orde en grootte dan het routeverschil in Zeist.

Vandaar ook dat ik met dat omnummeridee kwam... al denkt Qbuzz juist andersom lijkt het. Je ziet het ook met 47/247: tussen CS en Hoograven rijdt alles als 47 en pas bij halte Constant Erzeijstraat nummert de verbinding via Kanaleneiland/De Liesbosch om naar 247.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: di 29 jul 2014, 23:48
door Zugführer
Het lijkt me niet heel duidelijk om de ene richting als lijn 41 te rijden en de andere richting als lijn 52/53.
Dan zou je dus beter 52/53 door kunnen trekken naar Galgenwaard en daar pas omnummeren, of andersom juist 41 door kunnen trekken naar Oorsprongpark. Maar dat is vanaf Utrecht Centraal gezien allebei absoluut niet wenselijk natuurlijk.
Ideaal zou zijn als lijn 52 altijd door reed naar Wijk bij Duurstede en lijn 53 altijd door reed naar Galgenwaard, in de spits in ieder geval. Ik zou dat omnummeren het liefst helemaal niet zien, in ieder geval.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: wo 30 jul 2014, 01:10
door matti93
Voor zover ik heb begrepen is het doel van de doorkoppeling om het Diaconessenhuis en omgeving (die de bediening van lijn 8 kwijt gaan raken), een directe verbinding met het centrum te geven. Een bijkomend voordeel is dat ook de reizigers uit/naar Wijk die rechtstreekse verbinding met het centrum krijgen. In de toekomst speelt er in deze omgeving ook nog de komst van de Uithoflijn.
De route tussen het station en Galgenwaard zal na ingebruikname van de Uithoflijn mogelijk een eigen lijn krijgen om de haltes Sterrenwijk en Rubenslaan te bedienen. Daarom lijkt het me prima om dat traject nu al van een eigen lijnnummer te voorzien, ergens in de reeks van stadslijnen (13?). Eventueel zou je juist die lijn altijd kunnen doorkoppelen naar Zeist (en hem dan het lijnnummer uit Zeist geven) en de 41 alleen in de (brede) spits (via voetnoten met de bestaande lijnnummers) - Daarmee bedien je de haltes die het verdwijnen van 12 het hardst gaan voelen naar mijn idee het beste.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: wo 30 jul 2014, 08:07
door Daniel
Dat is inderdaad misschien nog wel een betere optie ja, maar inderdaad wel pas als lijn 12 daar weg is omdat je dan de hele dag korte ritten kunt hebben zodat de rechtstreekse verbinding altijd geboden wordt.
Zugführer schreef:Het lijkt me niet heel duidelijk om de ene richting als lijn 41 te rijden en de andere richting als lijn 52/53.
En voor wie precies zou dat dan onduidelijk moeten zijn? Reizigers naar de haltes tot Galgenwaard moeten nu al op het lijnnummer letten (dat blijft 41) en reizigers naar Zeist ook (dat blijft 52 en 53), dus daar verandert niets. De andere kant op op het trajectdeel wat een ander nummer per richting heeft kent vooral reizigers richting station (en vanaf de Sterrenwijk ri. Centrum), maar die hoeven niet op het lijnnummer te letten want daarvoor kunnen ze elke bus nemen.
Het voordeel echter is dat je op dat overlappende traject al kunt zien hoe de bus verder rijdt.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: wo 30 jul 2014, 09:45
door Zugführer
Daar heb je wel gelijk in ja. Iets soortgelijks gebeurt nu eigenlijk met de nachtlijnen. Ritten van lijn 441 die tot Utrecht Oosrprongpark rijden bijvoorbeeld en onder een ander lijnnummer doorrijden naar Houten of Vianen via CS. Reizigers naar het centraal station weten wel dat hun bus verder rijdt en voor reizigers op de centrumas is het alleen van belang wat de eindbestemming van hun bus is. Tenzij ze naar CS willen, maar daar kunnen ze elke lijn nemen.
Hoewel ik liever helemaal geen omnummering zou zien vind ik het een goed compromis ;)

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: wo 30 jul 2014, 09:52
door Pascal1998
donny2290 schreef:Afbeelding foutje in de U-Ov app. Lijn 51 naar Houten? Viel me wel vaker op dat er af en toe onjuiste informatie wordt getoond.
Dat foutje zit dus ook in de Android app

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: wo 30 jul 2014, 10:14
door reisthijs
Het ligt niet aan die app, in andere apps zie je dezelfde fout en ook op de website gaat het mis.
u-ov.info/halte/utrecht--bushalte-busstation-oost (mooie URL voor CS Centrumzijde :wink: )

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: wo 30 jul 2014, 11:32
door Zonnig
Is het niet makkelijker om bij het binnenrijden van Utrecht (of evt eerder) in de richtfilm/matrix aan te geven dat de bus doorrijd naar.....

Dus
41 Utrecht C.S.
rijdt door als 52 naar Amersfoort

52 Utrecht C.S.
rijdt door als 41 naar Wijk bij Duurstede

enz.
iedereen blij en toch duidelijk, geen wijziging in lijnnummers / bestemmingen.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: wo 30 jul 2014, 11:36
door Somoht
Probleem met OVinfoapp en waarschijnlijk de apps van U-OV is dat er uitstaphalte inzit als een-na-laatste. Binnen de systemen achter OVinfo-app is het nog redelijk moeilijk om uitstap-haltes correct af te handelen.