Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3996
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Berichtdoor reisthijs » Wo 30 Jul 2014, 11:57

Zonnig schreef:Is het niet makkelijker om bij het binnenrijden van Utrecht (of evt eerder) in de richtfilm/matrix aan te geven dat de bus doorrijd naar.....

Dus
41 Utrecht C.S.
rijdt door als 52 naar Amersfoort

52 Utrecht C.S.
rijdt door als 41 naar Wijk bij Duurstede
Dat doen ze nu al, maar dan zonder vermelding van het nieuwe lijnnummer.

Wat ik vooral mis is het gebruiken van de kleur van de uiteindelijke eindbestemming.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Stefan
Berichten: 3287
Lid geworden op: Ma 03 Nov 2008, 11:56
Locatie: Numansdorp, Zuid-Holland
Contact:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Berichtdoor Stefan » Wo 30 Jul 2014, 12:03

Laten we dat maar niet doen.. Als je nu al ziet hoe bestemmingen met de 360 gefilmd worden op de Amba's... :') Zelfde geldt overigens voor de 37... Leuk dat zo'n kleurtje en icoontje zo belangrijk is, maar dat daardoor de bestemming zo klein gefilmd wordt dat 't amper meer te lezen is, lijkt me niet helemaal de bedoeling. :X
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3996
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Berichtdoor reisthijs » Wo 30 Jul 2014, 12:51

Als ik aan de kleur kon zien wat de bestemming was (bijv, gaat de bus naar Jaarbeursplein of Centrumzijde?) hoefde ik het nummer niet te lezen...
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Pascal1998
Berichten: 44
Lid geworden op: Ma 30 Jun 2014, 16:18
Locatie: Almere

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Berichtdoor Pascal1998 » Wo 30 Jul 2014, 18:06

Even een paar vragen, Zijn de schermversies nu hetzelfde in de bus? en Wat is de inhoud van Ubuzz? Dit zou namelijk een samenwerking zijn tussen Qbuzz en RTV Utrecht.
Mijn Favoriete bussen zijn de Mercedes Benz Citaro en CapaCity

microshit
Berichten: 1016
Lid geworden op: Wo 02 Feb 2011, 17:53
Locatie: Culemborg
Contact:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Berichtdoor microshit » Wo 30 Jul 2014, 18:51

Nee, zie nog steeds 2 versies van de reisinfo langskomen. De ene met grijs achtergrond, de ander met bestemmingskleur.
Ubuzz is de naam van de "tvzender" in de dubbelgeledes. Toont nieuws van RTV Utrecht en Dub, afgewisseld met reclame. De inhoud wisselt dagelijks.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Berichtdoor Daniel » Wo 30 Jul 2014, 19:51

Inderdaad nog twee versies, meer versie 5 is wel in de meerderheid in de streekbussen die ik de laatste tijd genomen heb.

Op de huidige lijn 28 blijkt de lijnnummerchaos per 1 september nog wat erger te worden dan waar eerder sprake van was, zie nu ook een apart nummer voor de ritten De Meern Oost - Utrecht Centraal. 't neemt daar weer GVU-achtige proporties aan. Handig die stadsbussen op vele lijnen vanaf mijn instaphalte deze zomer, pak ik wat extra foldertjes door mee...
Afbeelding

Afbeelding
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

donny2290
Berichten: 161
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2014, 17:59
Locatie: Rotterdam

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Berichtdoor donny2290 » Wo 30 Jul 2014, 22:35

kan het nog erger? nee want dat wordt het al... Ze hadden gewoon DBG's moeten laten rijden net als bij het GVU tijdperk. waarbij er een 5 minuten dienst wordt gereden tussen De Meern en Rijnsweerd tijdens de spits.

Tevens ontgaat mij het nut van lijn 27, hierdoor ontstaan er onregelmatige intervallen tussen de Meern en CS.
Ov liefhebber, reizen.

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2093
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Berichtdoor Zugführer » Wo 30 Jul 2014, 22:59

Gaat die lijn 27 toevallig naar Jaarbeurszijde rijden ipv Centrumzijde? Ik dacht dat hij omlooptechnisch gezien aan de 128 vast zou komen te zitten, maar waarom dan een eigen lijnnummer nodig is?
Jammer dat je van één hoogfrequentie lijn 28 naar zo'n bende met drie verschillende spitslijnen gaat :(
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

Gebruikersavatar
Busfoto.nl
Berichten: 841
Lid geworden op: Za 27 Feb 2010, 03:26
Contact:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Berichtdoor Busfoto.nl » Wo 30 Jul 2014, 23:12

Inderdaad jammer, ik hoop dat de reiziger het wel begrijpt. En dat doen ze niet, als we het hier zelfs lastig vinden. Ben benieuwd hoe de fietsers op de Lange Viestraat gaan reageren op een bus die rechtsaf de Jacobsstraat indraait. Volgens mij is dat nog nooit eerder gebeurd.

"Gelukkig" is de overdag, 's avonds en in het weekeinde nog wel de reguliere lijn 28 er.

Gebruikersavatar
Busfoto.nl
Berichten: 841
Lid geworden op: Za 27 Feb 2010, 03:26
Contact:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Berichtdoor Busfoto.nl » Wo 30 Jul 2014, 23:17

Zugführer schreef:Gaat die lijn 27 toevallig naar Jaarbeurszijde rijden ipv Centrumzijde? Ik dacht dat hij omlooptechnisch gezien aan de 128 vast zou komen te zitten, maar waarom dan een eigen lijnnummer nodig is?
Jammer dat je van één hoogfrequentie lijn 28 naar zo'n bende met drie verschillende spitslijnen gaat :(



Ik hoop van niet, althans.. de acht ritten per uur die dan overblijven op Centrumzijde gaan dan heel vol worden richting Leidache Rijn. Die lijn blijft groeien en reed vroeger bij GVU ook al tien keer per uur. Als de lijnen 27/28 verschillende vertrekpunten krijgen is dat knap onaantrekkelijk.

matti93
Berichten: 236
Lid geworden op: Vr 01 Nov 2013, 19:53

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Berichtdoor matti93 » Do 31 Jul 2014, 01:20

donny2290 schreef:... Ze hadden gewoon DBG's moeten laten rijden net als bij het GVU tijdperk.

Hoewel dat (voor zover ik weet) nergens officieel is bevestigd, heb ik het vermoeden dat ervoor gekozen is om voor de 4/5 jaar tot de opening van de Uithoflijn geen nieuwe dbg's aan te schaffen (de blauwe zijn van GVU/Connexxion dus ook die hadden aangeschaft moeten worden).
Verder had ik liever gezien dat er geen bus meer over de centrum-as naar de Uithof rijdt, maar dat die reizigers bijvoorbeeld op het Oorsprongpark kunnen overstappen zoals vroeger op lijn 30/10. Door de extra overstap weer je de reizigers naar de Uithof nog beter van de centrum-as en hebben de reizigers naar Rijnsweerd eindelijk eens ruimte in de bus. Reizigers die per se vanuit de binnenstad naar de Uithof moeten, zouden er iets van merken omdat ze moeten overstappen, maar ook hun reis blijft dan mogelijk.

Gebruikersavatar
Busfoto.nl
Berichten: 841
Lid geworden op: Za 27 Feb 2010, 03:26
Contact:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Berichtdoor Busfoto.nl » Do 31 Jul 2014, 03:36

Waarom ontneem je de mensen die in het centrum wonen en op De Uithof moeten zijn hun directe verbinding? Ik woon zelf op De Uithof en heb dan geen directe verbinding met de binnenstad meer. Daar wordt toch echt veel gebruik van gemaakt. Te veel om een overstap te doen.

Ik vraag me trouwebs af of in de tegenspits lijn 28 wel gewoon 8x per uur rijdt. P+R De Uithof wordt zo in de ochtendspits wel errug onaantrekkelijk, als er maar vier bussen per uur vandaan vertrekken. Zeker voor de tientallen ziekenhuis- en universiteitsmedewerkers die om 08:00 hun diensten beginen of eindigen.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Berichtdoor Daniel » Do 31 Jul 2014, 08:00

donny2290 schreef:Tevens ontgaat mij het nut van lijn 27, hierdoor ontstaan er onregelmatige intervallen tussen de Meern en CS.

4x/uur is inderdaad een beetje rare frequentie als aanvulling op een 8x/uur rijdende lijn. Interval voor CS - Rijnsweerd wordt ook onregelmatig trouwens, immers komen de ritten vanaf Nijenoord pas bij het Neude er tussenin (of die moeten aan de korte ritten van lijn 6 zitten waardoor je met een klein ommetje alsnog een rechtstreekse bus hebt...)

Busfoto.nl schreef:Ik vraag me trouwebs af of in de tegenspits lijn 28 wel gewoon 8x per uur rijdt. P+R De Uithof wordt zo in de ochtendspits wel errug onaantrekkelijk, als er maar vier bussen per uur vandaan vertrekken

Zoals je kunt lezen in de folder die ik gescand heb rijdt lijn 28 in de tegenspits 8x/uur op het gehele traject.

Wat betreft die overstap: je zou eventueel alles wat op Binnenstad - Uithof rijdt vanaf de Nijenoord kunnen laten komen. Blijft de verbinding Binnenstad - Uithof in stand en tegelijk zorg je voor wat meer ruimte voor de reizigers CS - Rijnsweerd omdat die hun bus niet meer met reizigers naar De Uithof moeten delen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

robertgvu
Berichten: 112
Lid geworden op: Za 10 Mei 2014, 21:46

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Berichtdoor robertgvu » Do 31 Jul 2014, 08:22

Busfoto.nl schreef:Inderdaad jammer, ik hoop dat de reiziger het wel begrijpt. En dat doen ze niet, als we het hier zelfs lastig vinden. Ben benieuwd hoe de fietsers op de Lange Viestraat gaan reageren op een bus die rechtsaf de Jacobsstraat indraait. Volgens mij is dat nog nooit eerder gebeurd.

"Gelukkig" is de overdag, 's avonds en in het weekeinde nog wel de reguliere lijn 28 er.


Er hebben wel eerder bussen de draai gemaakt van de Lange Viestraat naar de St Jacobsstraat. Ik geef toe dat het al lang geleden is. Tussen 17 mei 1953 en 25 oktober 1986 reden de lijnen 11 en later 16 in verschillende varianten de route tussen grofweg de Nijenoord en het Ledig Erf. Deze lijnen kwamen niet op het station en reden via de Maliebaan en de singels.

Pascal1998
Berichten: 44
Lid geworden op: Ma 30 Jun 2014, 16:18
Locatie: Almere

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Berichtdoor Pascal1998 » Do 31 Jul 2014, 08:50

Echt weer slim dit, waarom blijven de vervoerders maar bezig, je-de-12-injagen. Want het staat onderaan voor als je naar de Uithof moet, Neem lijn 12. Ik vind het maar raar
Mijn Favoriete bussen zijn de Mercedes Benz Citaro en CapaCity

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2093
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Berichtdoor Zugführer » Do 31 Jul 2014, 09:13

Daar valt nog best wat voor te zeggen hoor. Lijn 12 is toch een soort sneldienst die vooral de relatie CS - Uithof bedient. Er is voor gekozen op die lijn nieuwe dubbelgeledes in te zitten tot de komst van de tram. Lijn 28 is daarnaast ook belangrijk voor de relaties CS - Rijnsweers enerzijds en Binnenstad - Uithof anderzijds. Om te voorkomen dat die bussen overvol worden wil je daar dus geen reizigers CS - Uithof in hebben.
In mijn ogen zou je daar als vervoerder perfect op kunnen inspringen door (in de spits) 8x per uur CS - Rijnsweerd te rijden en 8x per uur (Nijnenoord -) Binnenstad - Uithof te rijden. Twee lijnen/verbindingen die qua aantal reizigers die frequenties zeker rechtvaardigen, maar het ook prima zonder dubbelgeledes af zullen kunnen.
Dan heb je gewoon duidelijk 2 frequentie lijnen en wie dan zo nodig in de spits van CS naar de Uithof wil via de sightseeing route door de binnenstad, zoals ik, die moet maar overstappen op Rijnsweerd. Het is voor niemand echt noodzakelijk om die route te nemen.
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

donny2290
Berichten: 161
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2014, 17:59
Locatie: Rotterdam

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Berichtdoor donny2290 » Do 31 Jul 2014, 10:47

matti93 schreef:
donny2290 schreef:... Ze hadden gewoon DBG's moeten laten rijden net als bij het GVU tijdperk.

Hoewel dat (voor zover ik weet) nergens officieel is bevestigd, heb ik het vermoeden dat ervoor gekozen is om voor de 4/5 jaar tot de opening van de Uithoflijn geen nieuwe dbg's aan te schaffen (de blauwe zijn van GVU/Connexxion dus ook die hadden aangeschaft moeten worden).
Verder had ik liever gezien dat er geen bus meer over de centrum-as naar de Uithof rijdt, maar dat die reizigers bijvoorbeeld op het Oorsprongpark kunnen overstappen zoals vroeger op lijn 30/10. Door de extra overstap weer je de reizigers naar de Uithof nog beter van de centrum-as en hebben de reizigers naar Rijnsweerd eindelijk eens ruimte in de bus. Reizigers die per se vanuit de binnenstad naar de Uithof moeten, zouden er iets van merken omdat ze moeten overstappen, maar ook hun reis blijft dan mogelijk.


Heb dit ook meerdere malen gelezen, indd de bedoeling om de dbg's later op lijn 28 in te zetten.
Ov liefhebber, reizen.

Ezra
Berichten: 918
Lid geworden op: Ma 18 Nov 2013, 17:40

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Berichtdoor Ezra » Do 31 Jul 2014, 13:09

donny2290 schreef:kan het nog erger? nee want dat wordt het al... Ze hadden gewoon DBG's moeten laten rijden net als bij het GVU tijdperk. waarbij er een 5 minuten dienst wordt gereden tussen De Meern en Rijnsweerd tijdens de spits.

Tevens ontgaat mij het nut van lijn 27, hierdoor ontstaan er onregelmatige intervallen tussen de Meern en CS.


Ja, het nut ontgaat mij ook een beetje. Mede omdat lijn 24 ook tussen CS Jaarbeurszijde en De Meern Busstation rijdt.

Gebruikersavatar
Busfoto.nl
Berichten: 841
Lid geworden op: Za 27 Feb 2010, 03:26
Contact:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Berichtdoor Busfoto.nl » Do 31 Jul 2014, 13:22

Zugführer schreef:Daar valt nog best wat voor te zeggen hoor. Lijn 12 is toch een soort sneldienst die vooral de relatie CS - Uithof bedient. Er is voor gekozen op die lijn nieuwe dubbelgeledes in te zitten tot de komst van de tram. Lijn 28 is daarnaast ook belangrijk voor de relaties CS - Rijnsweers enerzijds en Binnenstad - Uithof anderzijds. Om te voorkomen dat die bussen overvol worden wil je daar dus geen reizigers CS - Uithof in hebben.
In mijn ogen zou je daar als vervoerder perfect op kunnen inspringen door (in de spits) 8x per uur CS - Rijnsweerd te rijden en 8x per uur (Nijnenoord -) Binnenstad - Uithof te rijden. Twee lijnen/verbindingen die qua aantal reizigers die frequenties zeker rechtvaardigen, maar het ook prima zonder dubbelgeledes af zullen kunnen.
Dan heb je gewoon duidelijk 2 frequentie lijnen en wie dan zo nodig in de spits van CS naar de Uithof wil via de sightseeing route door de binnenstad, zoals ik, die moet maar overstappen op Rijnsweerd. Het is voor niemand echt noodzakelijk om die route te nemen.


De Uithof heeft flink wat bewoners, er wordt momenteel weer een heel wooncomplex uit de grond gestampt. Die personen rijden ook 's avonds en in het weekeinde naar Utrecht Centraal en terug, wanneer de 12 niet rijdt. Aangezien reizigers gewoontedieren zijn zullen velen standaard de 28 nemen en niet afhankelijk van het moment van de dag willen kiezen.
Op Utrecht Centraal loop ik ook standaard naar de 28 toe, ook al weet ik dat die lijn voor mij langer is.

Ik zie trouwens dat 9292 je ook gewoon naar de 28 stuurt.

Bumzle
Berichten: 145
Lid geworden op: Di 03 Dec 2013, 20:22

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Berichtdoor Bumzle » Vr 01 Aug 2014, 11:28

Zo te zien heeft de 4525 nu ook kleurendisplays. Dit was de bus met kapotte voordisplay en vreemde zijdisplay. Ik vraag me af of de displays van deze bus nu wel goed zijn?

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Berichtdoor Daniel » Vr 01 Aug 2014, 11:44

Ik heb er in elk geval geen verschillen aan kunnen ontdekken. Gaat hard trouwens nu, ondanks dat er op de lijn al 115 staan spot ik elke dag wel een nieuwe. Lijkt wel alsof ze net omgebouwde bussen gelijk op de trampendels gaan uitproberen :P
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Bumzle
Berichten: 145
Lid geworden op: Di 03 Dec 2013, 20:22

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Berichtdoor Bumzle » Vr 01 Aug 2014, 11:56

Doen ze ook, met de streekgeledes hebben ze dat gedaan voor de lijnen 374 en 377 :p

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Berichtdoor Daniel » Vr 01 Aug 2014, 14:12

Dat verklaart een hoop dan, kom door die trampendel immers veel meer materieel tegen op m´n korte station - werk-ritje.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Bumzle
Berichten: 145
Lid geworden op: Di 03 Dec 2013, 20:22

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Berichtdoor Bumzle » Vr 01 Aug 2014, 17:14

Vreemd genoeg zijn de haltes van de tram nog niet ingesproken. Alleen tramhaltes die ook een bushalte hebben zijn ingesproken (zoals P+R Westraven etc.)

Zouden ze dit later doen? Of zullen ze de omroepstem nooit aanpassen?

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Berichtdoor Daniel » Vr 01 Aug 2014, 19:26

Gezien dit het laatste jaar met grootschalige tramvervanging in de zomer is lijkt het me nou niet de moeite die haltes in te spreken :wink:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten