Pagina 119 van 467

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: di 09 sep 2014, 22:20
door rm7
Omlopen in de stad kunnen ook vaker ingezet worden. Vaak zijn dit omlopen uit gebroken diensten.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: di 09 sep 2014, 22:32
door wouter15
MR92 schreef:Is die niet al eerder dit jaar uitgebracht? Dacht ergens op de site van het ROCOV Utrecht, of op de site van het BRU.
Ik heb wel de uitgangspunten gevonden, maar geen vervoersplan.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: wo 10 sep 2014, 11:43
door Busfoto.nl
Wellicht dat ze ook nog even een maandje de ervaringen met lijn 12/28/128/228 willen afwachten. Of dat wel of niet loopt is van grote invloed op het aantal beschikbare drus in de concessie.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: wo 10 sep 2014, 17:08
door Jonkervoort
Busfoto.nl schreef:Wellicht dat ze ook nog even een maandje de ervaringen met lijn 12/28/128/228 willen afwachten. Of dat wel of niet loopt is van grote invloed op het aantal beschikbare drus in de concessie.
Hoe gaat het eigenlijk met de 128/228? Heb er nog geen gezien (kom ook zelden langs de route), maar op lijn 12 lijkt het wel enorm druk te zijn nu. Ik kwam gisteren 3 extra dbg's (12 Geen Dienst) vanaf het AZU achter mekaar tegen en vervolgens ook nog 3 twaalven ín dienst achter elkaar met nog een extra Citaro G die ook nog voor lijn 12 bestemd was ertussen. Zo'n Citaro G met 12 Geen Dienst erop kom ik trouwens bijna elke ochtend wel tegen, in de middagspits ook nog ééntje in dienst met de tekst "Bus is vol" erop.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: wo 10 sep 2014, 20:08
door Daniel
Ik heb er ook vrij slecht zicht op eigenlijk... zie elke ochtend wel een 128 maar om half acht valt er nog niet veel van te zeggen hoe het met de bezetting loopt.
Over lijn 12 stond vandaag nog een positief artikel in het AD. Het is nu natuurlijk de echte test voor de flexibele dienstregeling met de eerste start van het studiejaar, maar de wachttijden schijnen flink verminderd te zijn. In de tegenspits rijdt 'ie ook behoorlijk flexibel lijkt het, want op CS zie ik iets soortgelijks als jij op De Uithof. Gisteren nog kwam ik bij de halte Bleekstraat een dienstrit van 12 tegen en bij het CS weer twee achter elkaar met nog een Geen Dienst-rit er tussendoor.
Die Citaro G's op 12 zullen weleens planmatig kunnen zijn trouwens. Volgens het artikel in het AD vandaag rijden er namelijk 19 bussen op lijn 12 (9 vaste en 10 flexbussen) dus dat kunnen nooit allemaal DGBs zijn.

En nog een complimentje voor Qbuzz trouwens... mijn bus vanmiddag toonde ook aansluitingen op bussen van andere vervoerders bij CS Jaarbeurszijde! Da's nieuw, want voorheen zag ik 't nooit, en bij mijn weten zijn ze daarmee ook de allereerste vervoerder in het land die dat doet. Ik zag een 387 naar Gorinchem en een 400 naar Breda in het lijstje staan.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: wo 10 sep 2014, 20:20
door microshit
Tegenwoordig ook in de reisinfo:
Halte nummers bij overstappen op CS (Vianen Lekbrug nog niet geweest)
Overstappen bij meer haltes (Oorsprongpark, Rijnsweerd Noord en Heidelberglaan sowieso)
Vervallen + vervangende haltes (iig bij omleiding lijn 8)

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: wo 10 sep 2014, 20:24
door Daniel
Overstappen bij meer haltes klopt ja, ik zag ze onlangs ook al aangegeven worden voor Kanaleneiland Zuid. De haltenummers waren me nog niet opgevallen bij CS. Bij een eindigende lijn zit namelijk nog de rariteit er in dat het scherm vrij snel op de grijstinten-versie overspringt bij het naderen van de eindhalte namelijk en dan geeft 'ie geheel geen extra info meer (dat deed 'ie in mijn bus dus al op de Van Zijstweg)

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: wo 10 sep 2014, 20:55
door UtrechtOV
MR92 schreef:
UtrechtOV schreef: Ik dacht trouwens dat er een logische verklaring voor de omloopnummers was:
100 - Elek. bussen
200 - Standaard Stad
300 - Geleed Stad
400 - Dubbelgeleed Stad
500 t/m 800 - Streek (diverse stallingen per reeks en tram)
Voor de stad, heb ik even snel de diensten nagekeken:

100 - Elektrische stadsbus
200 - Standaard
300 - Geleed
400 - Dubbelgeleed

Maar waarom er tot zo hoog geteld wordt durf ik niet zo met zekerheid te zeggen, maar volgens mij had het te maken met het uitgeven van de bussen. Als een omloop binnenkomt op de garage, kan deze volgens mij niet meer worden ingezet. In de streek is het zo dat als de 801 om bijvoorbeeld 10:00 uur op de garage binnenkomt, deze eigenlijk om 10:01 weer gebruikt kan worden. In de stad geldt dit volgens mij niet. Maar dat zou ik dus even na moeten vragen.

Beetje duidelijk zo? :roll:
Duidelijk verhaal.

Ik begrijp alleen dan nog niet waarom er diverse DBG'ers met omloopnummers in de serie 200 rijden.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: wo 10 sep 2014, 21:23
door rm7
Dat zijn waarschijnlijk de versterkingsritten. Die hebben een viercijferig omloopnummer (1201, 1202 enz...), waarvan alleen de laatste drie cijfers getoond worden :wink:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: do 11 sep 2014, 15:25
door Janmetdepet
Jonkervoort schreef:
Busfoto.nl schreef:Wellicht dat ze ook nog even een maandje de ervaringen met lijn 12/28/128/228 willen afwachten. Of dat wel of niet loopt is van grote invloed op het aantal beschikbare drus in de concessie.
Hoe gaat het eigenlijk met de 128/228? Heb er nog geen gezien (kom ook zelden langs de route), maar op lijn 12 lijkt het wel enorm druk te zijn nu. Ik kwam gisteren 3 extra dbg's (12 Geen Dienst) vanaf het AZU achter mekaar tegen en vervolgens ook nog 3 twaalven ín dienst achter elkaar met nog een extra Citaro G die ook nog voor lijn 12 bestemd was ertussen. Zo'n Citaro G met 12 Geen Dienst erop kom ik trouwens bijna elke ochtend wel tegen, in de middagspits ook nog ééntje in dienst met de tekst "Bus is vol" erop.
128/228 is wel gezellig druk in de middag spits. Er zijn toch een hoop studenten die in de buurt van het Oorsprongspark of de binnenstad moeten zijn. Lijn 11 ging op dat tijdstip 12x per uur met een dbg. 128/228 daarentegen rijd maar 8x per uur met een gewone gelede bus.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: do 11 sep 2014, 19:11
door Daniel
En vanmiddag dus alweer een DGB op de 28: rond 16.40 uur op CS richting De Uithof. Da's op zich wel een opvallende inzet gezien de huidige dienstregelingopzet, want die heeft dan daarvoor aannemelijk Rijnsweerd - Vleuterweide gereden.
(Of zitten er ook MAT-ritten De Meern Oost - Vleuterweide in de diensten waarmee bussen van 128/27 naar 28 over gaan?)

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: do 11 sep 2014, 19:24
door Jelmer
4201 rijdt nu (19.23 uur) nog steeds op de 28

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: do 11 sep 2014, 19:50
door Daniel
Ik krijg ondertussen trouwens wel een vrij sterk vermoeden dat die DGB op 28 is ingezet ter vervanging van een gelede omloop bij gebrek aan een normale gelede bus.
Zie net op Twitter dat er vanmiddag een wisselstoring op de tram geweest is en zag omstreeks 16.25 uur al een stadsgelede even stilstaan bij halte Europaplein ri. CS. Dat lijkt toch wel heel sterk op snel ingezet tramvervangend vervoer dan. Er moet namelijk haast wel iets extra's gereden hebben want m'n bus naar het station was weliswaar vol maar niet zo overvol als ze in de Connexxion-tijd bij een tramstoring waren.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: do 11 sep 2014, 21:16
door rm7
Er rijden twee omlopen op lijn 28 die, volgens de planning, met dubbelgeleed gereden worden. Beide komen tussen 3 en 4 uur 's middags in dienst. Een omloop rijdt ook op lijn 128 en 27.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: do 11 sep 2014, 22:10
door Pim-AllianceB95
Daniel schreef: en een 400 naar Breda in het lijstje staan.
Gevalletje reizigers voor andere vervoerders op het verkeerde spoor zetten? :lol:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: do 11 sep 2014, 22:11
door Daniel
Nou vooruit, 401 dan :P

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: vr 12 sep 2014, 14:22
door Roeland
Inmiddels heeft de provincie Utrecht het Vervoerplan van Connexxion voor 2015 op de site gezet.
http://www.stateninformatie.provincie-u ... t-2015.pdf

Belangrijkste wijzigingen:
* frequentie lijn 107 wordt 's avonds gehalveerd
* in Amersfoort Zuid gaat medio 2015 veel veranderen, zowel voor de stadslijnen (1 en 8; exacte wijziging is nog niet bekend) als voor de streeklijnen 82 en 83
* lijn 50 krijgt meer rijtijd vanwege toegenomen verkeersdrukte

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: vr 12 sep 2014, 15:05
door Milco
Van alle Connexxion-lijnen in het oosten van provincie Utrecht staan de nieuwe dienstregelingen al op www.connexxion.nl :)

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: vr 12 sep 2014, 15:18
door Etienne
Weinig schokkende wijzigingen zo te zien. Op zich is dit lijnennet ook wel goed zo en zijn er geen übergrote aanpassingen nodig.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: vr 12 sep 2014, 16:18
door Roeland
Etienne schreef:Weinig schokkende wijzigingen zo te zien. Op zich is dit lijnennet ook wel goed zo en zijn er geen übergrote aanpassingen nodig.
Het zou wel mooi zijn geweest, als de parallelle lijnen 50 en 81 tussen Driebergen en Amerongen ongeveer een kwartiersdienst zouden rijden. Nu rijden ze vlak achter elkaar aan. Beide sluiten in Driebergen aan op de sprinter, maar geen van beide op de IC.
Maar ik denk dat zo'n wijziging gedurende deze concessie niet meer wordt doorgevoerd.

Ik heb even de tijden op lijn 83 gecheckt, maar dat is geen vooruitgang: in de spits wordt de overstap op De Klomp vanaf de trein (Arnhem --> Veenendaal West) wel heel krap, en in Amersfoort mist de 83 net de IC's naar Amsterdam en Rotterdam (in beide richtingen). Terwijl de 83 richting Amersfoort buiten de spits wel 4 minuten wachttijd :( krijgt in Woudenberg De Poort.
Ook blijken de 83-ritten die volgens het vervoerplan zouden vervallen, nog gewoon in de tabellen te staan :?

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: vr 12 sep 2014, 17:29
door Tjekken
Connexxion houdt zich nooit bezig met aansluitingen. Als er een keer een bus aansluit is dat puur toeval. Zo rijdt 's Avonds op Driebergen-Zeist lijn 50 ri. Utrecht precies weg als de IC uit Arnhem aankomt. Standaard half uur wachten :s

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: vr 12 sep 2014, 18:38
door wouter15
Hier is de Nota uitgangspunten van de nieuwe concessie Provincie Utrecht 2016 te vinden. Een paar punten eruit:
*Bussen moeten gratis WiFi krijgen
*De concessie gaat 7 jaar duren en na afloop is er een kans dat de concessies Regio en Provincie Utrecht worden samengevoegd.
*Er word geen nieuwe busvloot geëist. Zoals ik het lees is het wel een wens van de provincie.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: vr 12 sep 2014, 19:04
door CamilleKreemers
Als dit zo doorgaat, houd je maar 11 concessies straks over. Elke provincie een eigen concessie en eentje waarbij twee concessies bij elkaar zitten.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: vr 12 sep 2014, 19:34
door Daniel
wouter15 schreef:Hier is de Nota uitgangspunten van de nieuwe concessie Provincie Utrecht 2016 te vinden.
Dit is niet de nota van uitgangspunten, onderaan het document staat namelijk dat dat de bijlage van dit document is :wink:
* in Amersfoort Zuid gaat medio 2015 veel veranderen, zowel voor de stadslijnen (1 en 8; exacte wijziging is nog niet bekend)
Het is nog maar zeer de vraag of er überhaupt al iets gaat veranderen daar. In elk geval is er een enorm verzet vanuit de bevolking hier in Amersfoort-Zuid en dus ook een bezwaarschrift van zowel Connexxion als het Rocov. Zoals het vervoerplan al schetst is het ook nog eens nagenoeg onmogelijk nog een fatsoenlijk lijnennet aan te bieden met het huidige plan.

Wat mij overigens wel sterk verbaast is dat volgens Connexxion halte Van Stolbergpark de drukste halte voor lijn 8 in Amersfoort-Zuid zou zijn. Kan ik me eigenlijk niks bij voorstellen: het is voor mij ook zo'n beetje de dichtstbijzijnde, maar vanuit de bedieningscirkel van die halte ben je eigenlijk altijd te voet of op de fiets sneller bij het station dan met de bus. Druk is die halte vooral voor de spitslijnen van/naar Utrecht.
Een goeie grap is ook dat reizigers voor het centrum naar halte Zonnehof-Oost zouden moeten gaan lopen als alternatief... als ze dat doen zijn ze namelijk al in het centrum :wink:

Al met al is daarmee de situatie met lijn 8 via de Arnhemseweg nog een heel redelijke optie. Zou je dat in beide richtingen doen dan bedien je een gebied wat nu eigenlijk amper OV heeft (sinds de lijn via de Vermeerstraat vervallen is) beter en Amersfoort Zuid bedien je met een grote lus voor lijn 1 (zou ik wel over de Dorresteinseweg doen i.p.v. de Arnhemseweg zoals ingetekend). Bijkomend voordeel is dat je dan op de Gasthuislaan zou kunnen overstappen om sneller in het centrum te komen. Als alternatief voor halte Van Stolbergpark zou je dan kunnen denken aan een halte aan de Kersenbaan, waar immers lijn 82 en 83 overheen gaan rijden.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: vr 12 sep 2014, 21:09
door matti93
Connexxion is er wel makkelijk mee: anderhalve maand rijdt lijn 56 na 20:00 niet door Driebergen, Doorn en Langbroek (http://www.connexxion.nl/reizen/14/omle ... broek/3471). Over die werkzaamheden kon ik bij de provincie, nog de gemeente iets vinden.
Bij Connexxion/de provincie kunnen ze nog een hoop leren van de BRU, daar zouden ze bij dit soort omleidingen een apart busje inzetten om de vervallen haltes alsnog enigszins te kunnen bedienen. Anderhalve maand geen of minder OV is wel een effectieve manier om zoveel mogelijk reizigers de bus uit jagen, niet alleen in Langbroek, maar ook in Driebergen en Doorn.