Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Gekko123 »

Als ik jouw link zo snel lees valt mij de laatste regel op: er vervallen geen haltes. Alleen weet ik nu niet hoe dat 's avonds zit, aangezien Connexxion niet altijd even goed is met goede reisinformatie geven bij omleidingen.
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door matti93 »

Het lijkt me inderdaad wat tegenstrijdig als er geen haltes vervallen. Ik denk dat ze bedoelen dat er overdag geen haltes vervallen (itt 's avonds).
En Connexxion is in ieder geval wel op tijd met informeren (ook op de DRIP's in Driebergen, met een verwijzing naar de site).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

U-OV is echter een stuk uitgebreider qua informatie. Valt me in positieve zin op dat ze bij een beetje grote omleidingen ook een nieuwsbericht op de site zetten (waardoor reizigers ook via de U-OV Alert geïnformeerd worden dat er een stremming is).
Heb alleen geen ervaring met de verdere informatie op de DRIPs, al valt me wel op dat ze momenteel langs lijn 21 op de DRIPs aangeven dat die naar CS Jaarbeurszijde rijdt in een tekstregel. Dit ondanks dat je het als reiziger ook al gewoon aan de eindbestemming kunt zien.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
donny2290
Berichten: 161
Lid geworden op: wo 12 mar 2014, 17:59
Locatie: Rotterdam

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door donny2290 »

Bij de tram bakken ze er echter nog niks van. Als voorbeeld: wegens storing geen trams. Kan het nog korter? Het zou prettig zijn als ze een prognose of alternatieven kunnen weergeven.
Ov liefhebber, reizen.
sirvinniei
Berichten: 3640
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door sirvinniei »

Jammer dat Connexxion nog steeds geen snel bussen laat rijden tussen Veenendaal en Amersfoort. Voor veel mensen in veenendaal (waaronder ik) is het gek genoeg het snelste om de buurtbus naar Lunteren te nemen en daar over te stappen op de valleilijn.
Ik heb geen onderschrift
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door SuperGhost »

Is er wel genoeg vraag voor een stopbus+snelbus tussen Amersfoort en Veenendaal dan?
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door CamilleKreemers »

kan het niet een extra vraag aanboren?
sirvinniei
Berichten: 3640
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door sirvinniei »

SuperGhost schreef:Is er wel genoeg vraag voor een stopbus+snelbus tussen Amersfoort en Veenendaal dan?
Precieze aantallen weet ik niet (heb ooit gehoord dat met 15 procent de op 1 na grootste forenzen stroom uit Veenendaal naar Amersfoort ging)
Op het moment rijd er in de spits een kwartierdienst Veenendaal-Amersfoort.
Maar uit het rapport voor de heractivering van de spoorlijn veenendaal-amersfoort kwam uit dat hoewel er niet genoeg reizigers zijn om een trein te laten reizen tussen Amersfoort en Veenendaal er wel genoeg reizigers waren voor een sneldienst.
Het enige bezwaar dat Connexxion levert is de verkeersproblematiek bij maarsbergen.
Ik heb geen onderschrift
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door CamilleKreemers »

ik denk dat het dan ook ligt aan de route die CXX wil voeren. Daarnaast kan het zijn dat de snelle route langzamer is dan de slomere route, als er een grote omleiding inzit.
sirvinniei
Berichten: 3640
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door sirvinniei »

ter vergelijking:
dit is de huidige route http://www.openstreetmap.org/relation/3 ... 557/5.5296
de snel(weg)bus zou via de a12 gaan tot maarsbergen zodat hij niet langs dorpjes als renswoude en scherpenzeel hoeft.
Momenteel is de reistijd tussen de 2 steden namens 2x zo lang met de bus in vergelijking tot met de auto.
Ik heb geen onderschrift
verfmeer
Berichten: 783
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door verfmeer »

Kunnen ze dan niet alleen Maarn-Amersfoort inleggen. Die zou dan een overstap kunnen bieden op de sprinter naar Veenendaal. Die bus zou dan (misschien alleen in de spits) gewoon de N227 af kunnen rijden, waardoor hij binnen 20 minuten van Maarn naar Amersfoort kan. Maarn-Veenendaal is 12 minuten, dus dan zou je de route kunnen verkorten tot 40 minuten, naar mijn inziens zeer redelijk gegeven de afstand, en waarschijnlijk sneller dan een directe snelbus.
sirvinniei
Berichten: 3640
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door sirvinniei »

Heb ik ook al voorgesteld:
Spoiler: show
Hallo,

In een brief van Rocov las ik dat de reden dat er geen sneldienst tussen veenendaal en amersfoort word gereden is omdat er een spoorwegovergang in maarsbergen is waarvoorhet verkeerd geregeld stil staat. Nu dacht ik, kunnen jullie niet in plaats van een sneldienst die zo rijd een sneldienst tussen Maarn en Amersfoort aanleggen via de doornse weg met aansluiting op de treinen vanuit Veenendaal? Hierdoor wordt de drukke weg bij maarsbergen vermeden en zal de reistijd vanaf veenendaal cetrum naar amersfoort ong 27 minuten zijn (12 minuten trein en ong. 15 minuten bus) en vanaf Veenendaal West 24 minuten. Dat is 62% reistijdwinst vanaf Veenendaal West naar Amersfoort vergeleken met nu en 51% reistijdwinst vanaf Veenendaal Centrum naar Amersfoort.

Vr. Gr.
Had hier overigens de ovestaptijd vergeten, maar aangezien de treinen vanuit veenendaal/rhenen en vanuit Utrecht om dezelfde tijd aankomen zal er ook een (kleine) tijdwinst inzitten voor mensen vanuit Bunnik en Driebergen-Zeist, plus hij komt praktisch langs het Lodestein college, waardoor je de schoolbussen Veenendaal/Rhenen- LodesteinAmersfoort kunt inkorten.

Alleen antwoordde Connexxion dat ook op deze weg de verkeersproblematiek te groot is :?
Ik krijg het vermoeden dat connexxion of de inkomsten van deze rit niet wil delen met NS, of dat ze gewoon überhaupt geen sneldienst willen rijden.
Laatst gewijzigd door sirvinniei op zo 14 sep 2014, 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb geen onderschrift
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door CamilleKreemers »

Tuurlijk wil een bedrijf extra inkomsten zelf houden.
Kun je trouwens deze route nog een sneldienst noemen?

Ik denk dat het wel een potentiele markt is, maar weet niet of het ook extra reizigers gaat aantrekken, reizigers moeten met de NS mee en dan overstappen.
sirvinniei
Berichten: 3640
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door sirvinniei »

Ik denk idd niet dat het een gigantische hoeveelheid nieuwe reizigers op gaat leveren.
Het is wel een belangrijke verbinding (tussen de op 1 na en de op 2 na grootste stad van Utrecht) die op het moment door de reistijd van een uur niet echt realistisch is. De bus vanaf Maarn geeft daarnaast niet alleen een reistijdverbetering naar Amersfoort, maar geeft ook een algemene reistijdverbetering tussen de gehele Utrechtse Heuvelrug en Het noorden van Nederland (dit kan je misschien nog versterken door de bus door te trekken naar Doorn hoewel ik niet weet of dat planmatisch mogelijk is).
Het is dus meer een reistijdverbetering dan dat er echt in directe zin nieuwe reizigers gebaat bij zijn.
Misschien meer een idee voor de nieuwe concessie-eisen
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Van Maarn door naar Doorn zou betekenen dat je ergens in Maarn moet keren, anders kan je het station niet zo makkelijk meer bedienen.
Dat Connexxion het over de problematiek op de N227 heeft kan ik me wel wat bij voorstellen. Niet persé vanaf Maarn tot aan de A28, maar het probleem zit 'm vooral in de spits tussen de A28 en Amersfoort. Sowieso staat het stukje Leusderweg tussen de A28 en de Rondweg Zuid dan vaak vast en dat heb je nodig voor de snelle route naar het station. Wil je ook nog langs het centrum rijden dan sta je gegarandeerd vast op de Leusderweg en Arnhemseweg tot de Stadsring aan toe.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3640
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door sirvinniei »

Als je de halte plaatst bij de splitsing tuindorpstraat/raadhuislaan plaatst is het zo´n 50 meter lopen, ik ken veel bushaltes die verder van hun station afliggen.
En als je nou die bus in Amersfoort het pad van Lijn 19 laat volgen?
Als tweede alternatief kan je Lijn 180 herinvoeren met een wat hogere frequentie. De reistijd is wel hoger dan bij de andere 2 manieren maar met minder haltes ,een snellere route door scherpenzeel en misschien een route via de arnhemse straat, ik weet niet hoe druk die in de spits is.
Ik heb geen onderschrift
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door CamilleKreemers »

Is het niet veel handiger om de route: Veenendaal <-> A12 <-> N266 <-> Amersfoort te volgen?
sirvinniei
Berichten: 3640
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door sirvinniei »

Dat is inderdaad wat ik als eerste noemde en waar ROCOV ook op aandringt.
Maar volgens connexxion is de verkeersproblematiek rond Maarsbergen te groot.
Ik heb geen onderschrift
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door CamilleKreemers »

dan lijkt me als eerste test voor 3 jaar een kwartiersdienst in de spits het handigste. We willen natuurlijk wel een goed alternatief voor de auto. Hoe lang deed de 180 erover? En hoeveel sneller is dat vergeleken met de huidige 80?
sirvinniei
Berichten: 3640
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door sirvinniei »

Hoe bedoel je? er rijd al samen met de 83 een kwartiersdienst in de spits :wink:
Geen flauw idee, kan het niet terugvinden, maar de route ziet er wel sneller uit
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

sirvinniei schreef:En als je nou die bus in Amersfoort het pad van Lijn 19 laat volgen?
Dan kom je nogsteeds over hetzelfde probleemstuk tussen A28 en Rondweg Zuid. De Laan 1914 sluit op de afrit van die Rondweg Zuid aan namelijk.
Als tweede alternatief kan je Lijn 180 herinvoeren met een wat hogere frequentie. De reistijd is wel hoger dan bij de andere 2 manieren maar met minder haltes ,een snellere route door scherpenzeel en misschien een route via de arnhemse straat, ik weet niet hoe druk die in de spits is.
Die route lijkt wel het beste alternatief, waarbij je tegen die tijd in Amersfoort via de Kersenbaan kunt rijden. Dan kom je pas nabij het Amersfoortse centrum echt in de drukte maar dat is niet veel anders dan met de normale streeklijnen nu.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door CamilleKreemers »

sirvinniei schreef:Hoe bedoel je? er rijd al samen met de 83 een kwartiersdienst in de spits :wink:
Geen flauw idee, kan het niet terugvinden, maar de route ziet er wel sneller uit
Tegen wie heb je het sirvinniei met "Hoe bedoel je?"

Mij is opgevallen dat de reizigers wel komen als het een snel alternatief is EN aantrekkelijk is. Vandaar de kwartiersdienst.
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Globetrotter »

Roeland schreef:Inmiddels heeft de provincie Utrecht het Vervoerplan van Connexxion voor 2015 op de site gezet.
http://www.stateninformatie.provincie-u ... t-2015.pdf

Belangrijkste wijzigingen:
* frequentie lijn 107 wordt 's avonds gehalveerd
* in Amersfoort Zuid gaat medio 2015 veel veranderen, zowel voor de stadslijnen (1 en 8; exacte wijziging is nog niet bekend) als voor de streeklijnen 82 en 83
* lijn 50 krijgt meer rijtijd vanwege toegenomen verkeersdrukte
Roeland, heb jij ook ergens bijlage 6 gevonden?
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door microshit »

U-ov is een nieuwe actie begonnen om de directe lijnen naar/van de Uithof te promoten : www.uithofweken.nl (incl flyers in de bus)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Over de provinciale concessie had de Amersfoortse editie van het AD vandaag wat interessante statistiekjes...

In 2013 vielen in deze concessie 1857 ritten uit (waren er in 2012 nog "maar" 1610), waarbij in 53% van de gevallen sprake was van verwijtbare uitval. De grootste reizigersgroei vond plaats op de spitslijnen naar De Uithof waarop het aantal reizigers sinds 2009 met liefst 100% gestegen is.
Tot slot kwamen er 3149 klachten binnen in 2013, wat meer dan een halvering was ten opzichte van 2012.

Als je die cijfertjes in samenhang bekijkt waren die uitgevallen ritten dus blijkbaar ritten waar doorgaans geen hond in zit danwel neemt vrijwel niemand de moeite daar een klacht over in te dienen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten