Pagina 13 van 469

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: di 30 jul 2013, 21:01
door 010jongen
Na de dienstregelingfolder doorgenomen te hebben viel het me op hoeveel rijtijd lijn 460 heeft, 25 min van CS tot Kanaleneiland Zuid, met de tram is dit 10 minuten. Tijdens de spits kan ik me er nog wel wat bij voorstellen maar in de avonduren... bus reed met 10 km per uur om zich aan de dienstregeling te houden.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: di 30 jul 2013, 22:07
door nvdw
Het probleem is dat er op de Croeselaan binnen korte afstand vijf kruispunten met VRI's volgen (kruising Van Zijstweg, kruising ingang Rabobank, kruising Mineurslaan, voetgangersoversteekplaats Jaarbeurs, Westplein) die niet onderling op elkaar zijn afgestemd. Omdat door het omleggen van een stuk Croeselaan naar één rijbaan allerlei voorsorteerstroken zijn vervallen, zijn de mogelijkheden om meerdere verkeersstromen tegelijkertijd groen te geven veel beperkter. Volgens mij werken die lichten ook niet op VETAG of KAR; hooguit dat het buslicht vanaf Busstation West prioriteit geeft op de rest van het kruispunt omdat daar officieel toch alleen bussen aan komen rijden.

Het kan dus zijn dat je op de Croeselaan een perfecte groene golf hebt of voor werkelijk ELK licht staat te wachten.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: wo 31 jul 2013, 08:00
door Daniel
Allicht scheelt het voor de doorstroming al als men het trucje zou toepassen wat inmiddels behoorlijk lang geleden werd toegepast op de Graadt van Roggenweg bij o.a. het Westplein: combineren van de rechtsafstrook voor auto´s met een negenoog voor de bussen rechtdoor. De busbaan op de Graadt van Roggenweg had zo altijd diverse rechtsafstrookjes voor het autoverkeer er tussendoor zitten bij gebrek aan plek voor meer rijbanen, dat zou op de Croeselaan ook goed kunnen werken.
Het stukje tussen de Van Zijstweg en de parkeergarage-inrit van de Rabobank is immers nogal kort, als daar één gelede bus in de rij staat loopt de rest nogal snel vast door plaatsgebrek. In de lengte van twee bussen passen wel iets van 6 auto´s, dus ook het overige verkeer kan beter doorrijden.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: wo 31 jul 2013, 10:56
door MR92
Daniel schreef: De DRIPs bij halten Brederoplein en Van der Goesstraat tonen nu trouwens eindelijk wat vollediger wat daar zoal stopt: vorige week stond alleen lijn 1 er nog op daar, vanmorgen zag ik er ook ritten van 377 tussen staan. Op de Balijelaan doen ze het echter nog steeds niet, op het Anne Frankplein weer wel (daar stond eerst alleen de 81 op)
Op de halte Balijelaan stop je nog steeds op de oude halte op de hoek. Daarom staan de 374 en 377 ook niet op het bord.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: wo 31 jul 2013, 11:22
door Daniel
Dat weet ik, die bedoelde ik namelijk ook: de DRIP van de halte ri. station op de Balijelaan zelf. Die toonde "geen reisinformatie beschikbaar" wat op zich logisch is als de 374 en 377 nog niet herkend worden wat de enige lijnen zijn die daar nog stoppen.
Gisteren was dat dus de enige halte waar het nog niet opgelost was, vandaag zat ik direct achter de geleding dus heb niet kunnen zien of het al opgelost was daar.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: wo 31 jul 2013, 13:12
door Gekko123
Vandaag een chauffeur gesproken over de afsluiting van de Adema van Scheltemabaan. Die staat nu op de borden als afgesloten van 19 augustus tot 2 september. Eigenlijk had ie al dicht moeten zijn, maar dat ging niet in combinatie met andere werkzaamheden rondom busstation Zuid. Overigens was de verwachting van deze chauffeur dat de Bleekstraat op 2 september echt nog niet open gaat...

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: wo 31 jul 2013, 14:24
door MR92
Lijn 33, ritnummers 1019, 1022, 1025 en 1028 vandaag gereden, allen met 0 passagiers.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: wo 31 jul 2013, 20:06
door Daniel
Gekko123 schreef:Overigens was de verwachting van deze chauffeur dat de Bleekstraat op 2 september echt nog niet open gaat...
Waar is men daar eigenlijk mee bezig? De bouw van het tweede viaduct neem ik aan? Of is men nu ook al bezig de hele straat daar te verlagen (wat ook wel past met de bijkomende afsluiting van de Adama van Scheltemabaan). Als ik de wanden voor het viaduct zo zag staan voor de ingang van de zomerdienst moet de straat namelijk haast wel omlaag wil daar in de toekomst nog een bus onder het viaduct door passen :P

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: vr 02 aug 2013, 23:05
door MR92
MR92 schreef:Lijn 33, ritnummers 1019, 1022, 1025 en 1028 vandaag gereden, allen met 0 passagiers.
Vandaag zelfde dienst, dus zelfde ritten. Wederom geen passagiers vervoerd..

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: ma 05 aug 2013, 16:07
door Busfoto.nl
Ik deed laatst zelf ook een ritje, alleen. De chauffeur van dienst had al wel eens een reiziger gehad tussen Papendorp en Nieuwegein.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: ma 05 aug 2013, 16:41
door Busfoto.nl
Vanaf 1 september rijdt buslijn 412 Utrecht - UIthof - Zeist - Utrecht via station Driebergen Zeist.

Flink doortrappen voor de chauffeur: gemiddeld 38 kilometer per uur, de stops meegerekend! Ik had begrpen dat daar een opleiding zit waar mensen intern wonen en dat vanuit daaruit een grote behoefte bestaat aan deze verbinding.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: ma 05 aug 2013, 17:56
door Stephan
En een dag later wordt lijn 30 doorgetrokken naar Ziekenhuis Leidsche Rijn/The Wall, via de stations Zuilen en Leidsche Rijn.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: ma 05 aug 2013, 19:27
door Busfoto.nl
- Verder vervallen richting Utrecht Centraal de haltes Stadionlaan & IBB voor lijn 12/13/41. Wordt samengevoegd tot Rubenslaan.
- Lijn 11 wordt doorgetrokken naar P+R De Uithof
- Buslijn 261 IJsselstein - Utrecht Centraal wordt opgeheven.
- Lijn 41 gaat vaker rijden op de momenten dat de 241 dan niet rijdt (alleen richting Utrecht)
- Lijn 6 Utrecht Centraal - Oudenoord - Overvecht Noord - Vechtsebanen gaat van een 10 naar een 15 minutendienst. Tussen de haltes Utrecht Centraal en de van Hoornekade wordt lijn 6 in de spits versterkt met lijn 206 tot een 7,5 minutendienst (21x per dag)
- (al iets eerder) lijn 33 krijgt een halte bij de RIjkstwaterstaat onderweg van Papendorp naar Nieuwegein.
- Weer wat lijnen gaan over naar busstation West (19/24 (al)/29/37/38/47/63/65/66)
- Busstation Noord (het gehele stadsbusstation) SLUIT

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: ma 05 aug 2013, 19:36
door Daniel
47, 63, 65 en 66 staan al op Busstation West hoor. Lijn 19, 37 en 38 zullen wel naar de halte de 460 nu gebruikt gaan. Da's de laatste die nog vrij is immers.

Al ik de huidige spits zo eens zie lijkt het plan van Qbuzz voor enkele dynamisch gebruikte halteclusters i.p.v. vaste haltes per lijn trouwens niet heel hard nodig. Er wordt vrij braaf op de buffer tijd afgewacht waardoor de bussen maar kort op hun halte staan. Over het algemeen zie ik op Busstation West voornamelijk een behoorlijke leegte en zijn zelfs meerdere bussen tegelijk op een halte een zeldzaamheid. In de winterdienst wordt het vast wel wat drukker, maar capaciteitsgebrek lijkt er niet te zijn.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: ma 05 aug 2013, 19:46
door Milco
Volgens de dienstregeling van Connexxion gaat lijn 33 in beide richtingen op de nieuwe halte Papendorpseweg stoppen. Nou ja, stoppen... :lol:

Verder: als de 261 wordt opgeheven, kan deze nieuw aangemaakte Wikipagina ook wel weer verwijderd worden: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... ation_West

Verder wijzigen de haltenamen op Utrecht CS in Centraal Busstation West en Centraal Busstation Oost.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: ma 05 aug 2013, 19:58
door Daniel
Milco schreef:Verder: als de 261 wordt opgeheven, kan deze nieuw aangemaakte Wikipagina ook wel weer verwijderd worden: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... ation_West
Nouja, die lijn zou op dit moment die route moeten rijden. Beetje vaag alleen dat 'ie volgens de wijzigingspagina van CXX/GVU/VoorU per 13-7 naar Busstation West zou gaan maar dat hij volgens de dienstregeling op connexxion.nl nog tot 31-8 naar Busstation Noord rijdt. Iemand deze lijn recent gezien toevallig?

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: di 06 aug 2013, 17:20
door Milco
Ik merk trouwens op dat de nieuwe lijn 206 eindigt bij de Van Hoornekade, maar start op de Nijenoord. Vreemd!

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: di 06 aug 2013, 18:47
door Etienne
Wordt dus een gunstige lijn voor mij, aangezien de vestiging van de Hogeschool Utrecht waar ik zit aan het Nijenoord staat. 8-)

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: di 06 aug 2013, 20:36
door Daniel
Milco schreef:Ik merk trouwens op dat de nieuwe lijn 206 eindigt bij de Van Hoornekade, maar start op de Nijenoord. Vreemd!
Helemaal niet zo heel vreemd als je naar de situatie ter plekke kijkt: waarschijnlijk gaat 'ie eindigen op de halte Van Hoornekade aan de Marnixlaan, die heeft namelijk een haltehaven en is dus geschikt om eventueel tijd af te wachten (wel zo handig voor een eindpunt) Je kunt dan via de Royaards van den Hamkade en Ahornstraat weer terug naar halte Nijenoord maar dan passeer je onderweg geen haltes meer, waarmee de 206 daar geen functie vervult.
Zou de bus keren op de rotonde in de Marnixlaan en via de Laan van Chartroise terugrijden dan heb je geen mogelijkheid tot indien nodig tijd afwachten zonder het verkeer te blokkeren.

Weer even naar de actualiteit: het uitschakelen van de verkeerslichten op de Croeselaan tussen Van Zijstweg en Mineurslaan gebeurd nu standaard in de avondspits ('s ochtends staan ze nog wel aan). Het levert een fantastische doorstroming op, gisteren was ik bijvoorbeeld in de recordtijd van slechts 3 minuten vanaf de Europalaan op het station :pos:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: di 06 aug 2013, 20:40
door microshit
Milco schreef:Ik merk trouwens op dat de nieuwe lijn 206 eindigt bij de Van Hoornekade, maar start op de Nijenoord. Vreemd!
Ja zou dan wel vreemd zijn, keren op de rotonde, 2 haltes overslaan en dan bij Nijenoord beginnen :S Had zelf trouwens het eindpunt op Nijenoord verwacht, kan daar prima keren om terug te gaan naar het station. Voegt dat laatste stukje zoveel waarde toe aan deze lijn?
Etienne schreef:Wordt dus een gunstige lijn voor mij, aangezien de vestiging van de Hogeschool Utrecht waar ik zit aan het Nijenoord staat. 8-)
Volgens mij was 'ie daar ook voor bedoeld ;) Om zo wat studenten uit de rest van de bussen te houden.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: di 06 aug 2013, 20:43
door Daniel
Ik zag net in de dienstregeling dat er ritten zijn die welgeteld 2 hele minuten hebben om vanaf de Van Hoornekade weer terug naar het Nijenoord te rijden. Dat zou wel verklaren waarom 'ie dat dan non-stop doet, anders haal je het immers nooit :wink:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: di 06 aug 2013, 20:52
door Milco
Maar kan van de Hoornekade naar Nijenoord dan niet non-stop met passagiers gereden worden? Lijkt me handiger. Nu heb je vanaf Centraal Station gezien:
- Rit naar Van Hoornekade;
- Buiten dienst naar Nijenoord;
- Rit naar Centraal Station.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: di 06 aug 2013, 21:04
door Daniel
Ik denk dat men die haltes alleen maar aandoet omdat de bus er toch langskomt, maar dat het verder niet echt een toegevoegde waarde heeft. Door Ondiep rijdt immers al het een en ander en bij de Van Hoornekade zie ik niet gauw mensen instappen, mensen lopen daar toch naar de halte waar de meeste bussen langskomen. Dat is dus de halte waar 26 en 36 stappen die samen 8x/uur rijden terwijl de 206 "maar" 4x/uur rijdt.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: di 06 aug 2013, 22:24
door MR92
Daniel schreef:
Milco schreef:Verder: als de 261 wordt opgeheven, kan deze nieuw aangemaakte Wikipagina ook wel weer verwijderd worden: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... ation_West
Nouja, die lijn zou op dit moment die route moeten rijden. Beetje vaag alleen dat 'ie volgens de wijzigingspagina van CXX/GVU/VoorU per 13-7 naar Busstation West zou gaan maar dat hij volgens de dienstregeling op connexxion.nl nog tot 31-8 naar Busstation Noord rijdt. Iemand deze lijn recent gezien toevallig?
Zelf gereden van de week, je rijdt met de 261 gewoon naar Busstation Noord (eerste halte die vrij is laat je de mensen uitstappen).

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: wo 07 aug 2013, 21:44
door wouter15
Weet iemand waar het zuidelijke deel van lijn 7 per 1 september gaat stoppen? Het BRU heeft het namelijk over dat het zuidelijke deel naar busstation West verhuist en dat lijn 7 naar Busstation Zuid gaat. Deze dingen heb ik gebaseerd op het document onder OV in 2013 op de website van BRU.