Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
groningen
Berichten: 887
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Berichtdoor groningen » Ma 27 Okt 2014, 20:01

Leuk die symbooltjes links van de bestemming op de voorkant van de bus, maar soms kan de bestemming er dan niet meer volledig op zoals bij Wijk bij Duurstede.

Gebruikersavatar
nvdw
Berichten: 895
Lid geworden op: Zo 10 Jun 2012, 14:12

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Berichtdoor nvdw » Ma 27 Okt 2014, 20:09

Of je moet de leesbril op, met een extreem gecomprimeerde bestemming als Maarssenbroek ;)

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25111
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Berichtdoor Daniel » Ma 27 Okt 2014, 21:17

Wijk bij Duurstede past voor toch nog wel volledig? U-OV levert alleen geen vergrootglazen erbij.
Van de streeklijnen die ik gedurende de dag zie heeft eigenlijk alleen "63 Vianen" een echt goed leesbare bestemming.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Stefan
Berichten: 3288
Lid geworden op: Ma 03 Nov 2008, 11:56
Locatie: Numansdorp, Zuid-Holland
Contact:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Berichtdoor Stefan » Di 28 Okt 2014, 08:09

Ik vond die bestemming van de 360 altijd om te janken op de Amba's, zeker op de zijfilms.. 'P+R Westrave' en dan op de tweede regel 'via 24 Oktoberp'. :')

Overigens, wat ik ook vind... De films achterop de Amba's vind ik ook echt beroerd te lezen, maar dat kan ook aan mijn ogen liggen.. :lol:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25111
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Berichtdoor Daniel » Di 28 Okt 2014, 08:15

De films op de Amba´s lijken nog feller ingesteld te zijn. Het is een wereld van verschil als je een Amba een stads-Citaro ziet passeren: Amba levert slechts een lichtvlek op terwijl je bij de Citaro het lijnnummer prima kunt lezen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Bumzle
Berichten: 145
Lid geworden op: Di 03 Dec 2013, 20:22

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Berichtdoor Bumzle » Di 28 Okt 2014, 18:08

De kleurendisplays op de Amba's zijn gewoon veel te klein vanwege ruimtegebrek. Daarnaast is de zijdisplay van de streekcitaro ook verschrikkelijk.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25111
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Berichtdoor Daniel » Di 28 Okt 2014, 19:05

Op CS Jaarbeurszijde is de lange overkapping (die sowieso op een wat merkwaardige plek stond bij de uitstaphalte aan de spoorzijde) ergens deze week verwijderd om ruimte te maken voor het nieuwe spoor 21.
Doordat de bouwhekken ook een stukje opgeschoven zijn is het wel ietwat krap geworden en leveren twee bussen die achter elkaar aankomen wat opstoppingen op.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25111
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Berichtdoor Daniel » Di 28 Okt 2014, 22:29

Voor de liefhebbers is de Nota van Uitgangspunten voor de provinciale concessie vanaf 2016 inmiddels beschikbaar.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25111
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Berichtdoor Daniel » Wo 29 Okt 2014, 20:29

Vanmiddag zag ik opeens weer twee Groningse Citaro LE's staan in de Qbuzz-garage aan de Utrechtse Europalaan. Ze stonden naast de werkplaats geparkeerd.
Iemand een idee wat ze daarmee van plan zijn?
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Stefan
Berichten: 3288
Lid geworden op: Ma 03 Nov 2008, 11:56
Locatie: Numansdorp, Zuid-Holland
Contact:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Berichtdoor Stefan » Do 30 Okt 2014, 10:57

Daniel schreef:Op CS Jaarbeurszijde is de lange overkapping (die sowieso op een wat merkwaardige plek stond bij de uitstaphalte aan de spoorzijde) ergens deze week verwijderd om ruimte te maken voor het nieuwe spoor 21.
Doordat de bouwhekken ook een stukje opgeschoven zijn is het wel ietwat krap geworden en leveren twee bussen die achter elkaar aankomen wat opstoppingen op.

Dat viel me vorige week inderdaad ook al op, ik miste al iets... Dát dus. :P Normaal kon je daar wel eventjes een paar minuutjes voor vertrek gaan staan, maar dat zit er nu dus ook niet meer in.. Dan maar een rondje buffer. :P
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25111
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Berichtdoor Daniel » Do 30 Okt 2014, 11:40

Ah jij was ook zo´n irritante Arriva-chauffeur die daar gaat staan en zorgt dat de aankomende bussen vanaf de Valeriusbaan niet meer langs de uitstaphalte kunnen parkeren :P
Heb me al meer dan eens tussen een Citaro G en een hek door moeten frommelen nadat zo´n beetje alleen de voordeur van die bus nog langs de uitstaphalte stond. Want tja, gezien het perron waar die bus heen moet worden die tijd afwachtende Arriva-bussen niet helemaal vooraan neergezet, dan moeten ze immers alsnog een rondje rijden.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Ezra
Berichten: 918
Lid geworden op: Ma 18 Nov 2013, 17:40

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Berichtdoor Ezra » Do 30 Okt 2014, 11:54

Daniel schreef: om ruimte te maken voor het nieuwe spoor 21.


Is het al bekend welke treinen daar gaan stoppen?

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2101
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Berichtdoor Zugführer » Do 30 Okt 2014, 12:02

De gekoppelde sprinters van/naar Geldermalsen en van/naar Woerden volgens mij.
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

wouter15
Berichten: 845
Lid geworden op: Di 24 Jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Berichtdoor wouter15 » Do 30 Okt 2014, 12:20

Medio 2015 word het spoor in gebruik genomen en ik neem aan dat er wat series van 18/19 naar 20/21 gaan. Lijkt mij een goed idee om iets van 18a en te verplaatsen naar 20 (de s2800 bijv.) en iets van 19a te verplaatsen naar 21 (de s6100 bijv.)

@Hierboven: In neem aan dat die koppeling er medio 2015 nog niet gaat komen (zou dat eventueel al wel kunnen?).

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 4061
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Berichtdoor Etienne » Do 30 Okt 2014, 12:25

Ezra schreef:
Daniel schreef: om ruimte te maken voor het nieuwe spoor 21.


Is het al bekend welke treinen daar gaan stoppen?

Vanuit een ander plan vernam ik dat juist de IC's van/naar het Zuiden op deze sporen zouden moeten komen.
3e jaars student Geodesie / Geo-Informatie

Mijn website: http://busseninnederland.weebly.com.

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2101
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Berichtdoor Zugführer » Do 30 Okt 2014, 12:48

Ik dacht ooit begrepen te hebben dat de doorgekoppelde sprinter Geldermalsen - Woerden e.v. naar spoor 20/21 gaat en de IC's richting het zuiden dan naar 18/19 verhuizen. Vanuit het zuiden blijven ze uiteraard op spoor 5/7 aankomen.
Of die doorkoppeling meteen al plaats gaat vinden zou ik niet weten, volgens mij is de enige reden dat dat nu niet gebeurd dat er niet genoeg ruimte voor is, dus dat bezwaar zou verholpen moeten zijn zodra het nieuwe perron klaar is.

Edit: mijn gedachten zijn waarschijnlijk gebaseerd op dit plaatje: http://beheer.treinreiziger.nl/userfile ... trecht.JPG
Wil natuurlijk niet automatisch zeggen dat dat nog het actuele plan is.
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

Tjekken
Berichten: 136
Lid geworden op: Di 18 Okt 2011, 07:15

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Berichtdoor Tjekken » Do 30 Okt 2014, 13:28

Wat zugfuhrer zegt klopt. Echter gaat wanneer spoor 20/21 klaar is eerst spoor 18/19 buiten dienst om aangepast te worden ;) Dus dan rijden er andere treinseries op. Ik denk dat de definitieve series pas op spoor 20/21 gaan rijden als het DSSU project klaar is.

Gebruikersavatar
Stefan
Berichten: 3288
Lid geworden op: Ma 03 Nov 2008, 11:56
Locatie: Numansdorp, Zuid-Holland
Contact:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Berichtdoor Stefan » Do 30 Okt 2014, 13:41

Daniel schreef:Ah jij was ook zo´n irritante Arriva-chauffeur die daar gaat staan en zorgt dat de aankomende bussen vanaf de Valeriusbaan niet meer langs de uitstaphalte kunnen parkeren :P
Heb me al meer dan eens tussen een Citaro G en een hek door moeten frommelen nadat zo´n beetje alleen de voordeur van die bus nog langs de uitstaphalte stond. Want tja, gezien het perron waar die bus heen moet worden die tijd afwachtende Arriva-bussen niet helemaal vooraan neergezet, dan moeten ze immers alsnog een rondje rijden.

In de spits doe ik het niet hoor, anders had ik compleet Qbuzz al wel op m'n nek gehad.. :lol:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3998
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Berichtdoor reisthijs » Do 30 Okt 2014, 13:49

Tjekken schreef:Wat zugfuhrer zegt klopt. Echter gaat wanneer spoor 20/21 klaar is eerst spoor 18/19 buiten dienst om aangepast te worden ;) Dus dan rijden er andere treinseries op. Ik denk dat de definitieve series pas op spoor 20/21 gaan rijden als het DSSU project klaar is.
Deels, de sprinters Utrecht-Geldermalsen kunnen meteen al naar 20/21 en dat lijkt me toch vrij definitief.

wouter15 schreef:Lijkt mij een goed idee om iets van 18a en te verplaatsen naar 20 (de s2800 bijv.)
De s2800 niet, die gaat dan splitsen/combineren met s1700 / s11700

wouter15 schreef:@Hierboven: In neem aan dat die koppeling er medio 2015 nog niet gaat komen (zou dat eventueel al wel kunnen?).
Nee, dat sluit in de richting Woerden->Geldermalsen nog niet handig aan in Utrecht (er zit dan 0 minuten tussen aankomst en vertrek).
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2101
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Berichtdoor Zugführer » Do 30 Okt 2014, 14:14

Zal dan ook wel samenhangen met de extra brug over het Amsterdam-Rijnkanaal vermoed ik, eerder kun je die kant op in ieder geval niet veel schuiven
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3998
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Berichtdoor reisthijs » Do 30 Okt 2014, 14:20

Als de viersporigheid tussen Utrecht en Houten klaar is kan je aan die kant natuurlijk al wel schuiven en zo die koppeling mogelijk maken. Maar dan hebben we het alweer over dienstregeling 2017.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9552
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Berichtdoor Wubbo » Do 30 Okt 2014, 22:32

Als in 2015 de sporen 20 en 21 in dienst komen, komen daar inderdaad de Sprinters Geldermalsen - Woerden en verder te staan. Het spoor heeft geen fases meer, dus je kan maar 1 trein tegelijk afhandelen. Daarom moet de koppeling gemaakt worden, en wordt er wat met minuutjes geschoven. Op het keerspoor achter spoor 20/21 gaat de s2000 keren (die dan weer los komt te liggen), de s8800 keert dan op spoor 9.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25111
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Berichtdoor Daniel » Do 30 Okt 2014, 22:59

De cross-platform overstap op de (12)500, die nu ook al nog maar in één richting bestaat, gaat er dan dus definitief uit blijkbaar? Zonde want die wordt op zich nog wel gebruikt. Andersom, dus de 2000 op 9 kerend en de s8800 op dat keerspoor, zou logischer lijken om de enige overstap die alleen in Utrecht kan te faciliteren.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9552
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Berichtdoor Wubbo » Do 30 Okt 2014, 23:27

De s2000 kan niet op zichzelf keren, omdat er te weinig tijd zit tussen vertrek (.14) en aankomst (.17). Daar moet volgens de planningsnormen 6 minuten tussen zitten, en die kun je alleen halen met flinke wijzigingen in je treindienst. Daarom is de spooropstelling zoals die wordt eigenlijk de enige haalbare.

Als Utrecht klaar is zal de overstap wel weer terugkomen denk ik (al heb ik daar nog geen spooropstelling van gezien), want dan wordt het blok sporen van 8 t/m 12 weer helemaal het domein van de NoordOost en de overige IC's richting Gouda.

SuperGhost
Berichten: 1889
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Berichtdoor SuperGhost » Vr 31 Okt 2014, 00:15

Volgens mij is 27 minuten toch duidelijk meer dan 6 ;-)


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Yahoo [Bot] en 5 gasten