Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door groningen »

Leuk die symbooltjes links van de bestemming op de voorkant van de bus, maar soms kan de bestemming er dan niet meer volledig op zoals bij Wijk bij Duurstede.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door nvdw »

Of je moet de leesbril op, met een extreem gecomprimeerde bestemming als Maarssenbroek ;)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Wijk bij Duurstede past voor toch nog wel volledig? U-OV levert alleen geen vergrootglazen erbij.
Van de streeklijnen die ik gedurende de dag zie heeft eigenlijk alleen "63 Vianen" een echt goed leesbare bestemming.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Stefan »

Ik vond die bestemming van de 360 altijd om te janken op de Amba's, zeker op de zijfilms.. 'P+R Westrave' en dan op de tweede regel 'via 24 Oktoberp'. :')

Overigens, wat ik ook vind... De films achterop de Amba's vind ik ook echt beroerd te lezen, maar dat kan ook aan mijn ogen liggen.. :lol:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

De films op de Amba´s lijken nog feller ingesteld te zijn. Het is een wereld van verschil als je een Amba een stads-Citaro ziet passeren: Amba levert slechts een lichtvlek op terwijl je bij de Citaro het lijnnummer prima kunt lezen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bumzle
Berichten: 167
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 20:22

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Bumzle »

De kleurendisplays op de Amba's zijn gewoon veel te klein vanwege ruimtegebrek. Daarnaast is de zijdisplay van de streekcitaro ook verschrikkelijk.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Op CS Jaarbeurszijde is de lange overkapping (die sowieso op een wat merkwaardige plek stond bij de uitstaphalte aan de spoorzijde) ergens deze week verwijderd om ruimte te maken voor het nieuwe spoor 21.
Doordat de bouwhekken ook een stukje opgeschoven zijn is het wel ietwat krap geworden en leveren twee bussen die achter elkaar aankomen wat opstoppingen op.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Voor de liefhebbers is de Nota van Uitgangspunten voor de provinciale concessie vanaf 2016 inmiddels beschikbaar.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Vanmiddag zag ik opeens weer twee Groningse Citaro LE's staan in de Qbuzz-garage aan de Utrechtse Europalaan. Ze stonden naast de werkplaats geparkeerd.
Iemand een idee wat ze daarmee van plan zijn?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Stefan »

Daniel schreef:Op CS Jaarbeurszijde is de lange overkapping (die sowieso op een wat merkwaardige plek stond bij de uitstaphalte aan de spoorzijde) ergens deze week verwijderd om ruimte te maken voor het nieuwe spoor 21.
Doordat de bouwhekken ook een stukje opgeschoven zijn is het wel ietwat krap geworden en leveren twee bussen die achter elkaar aankomen wat opstoppingen op.
Dat viel me vorige week inderdaad ook al op, ik miste al iets... Dát dus. :P Normaal kon je daar wel eventjes een paar minuutjes voor vertrek gaan staan, maar dat zit er nu dus ook niet meer in.. Dan maar een rondje buffer. :P
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Ah jij was ook zo´n irritante Arriva-chauffeur die daar gaat staan en zorgt dat de aankomende bussen vanaf de Valeriusbaan niet meer langs de uitstaphalte kunnen parkeren :P
Heb me al meer dan eens tussen een Citaro G en een hek door moeten frommelen nadat zo´n beetje alleen de voordeur van die bus nog langs de uitstaphalte stond. Want tja, gezien het perron waar die bus heen moet worden die tijd afwachtende Arriva-bussen niet helemaal vooraan neergezet, dan moeten ze immers alsnog een rondje rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Globetrotter »

Daniel schreef: om ruimte te maken voor het nieuwe spoor 21.
Is het al bekend welke treinen daar gaan stoppen?
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Zugführer »

De gekoppelde sprinters van/naar Geldermalsen en van/naar Woerden volgens mij.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door wouter15 »

Medio 2015 word het spoor in gebruik genomen en ik neem aan dat er wat series van 18/19 naar 20/21 gaan. Lijkt mij een goed idee om iets van 18a en te verplaatsen naar 20 (de s2800 bijv.) en iets van 19a te verplaatsen naar 21 (de s6100 bijv.)

@Hierboven: In neem aan dat die koppeling er medio 2015 nog niet gaat komen (zou dat eventueel al wel kunnen?).
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Etienne »

Ezra schreef:
Daniel schreef: om ruimte te maken voor het nieuwe spoor 21.
Is het al bekend welke treinen daar gaan stoppen?
Vanuit een ander plan vernam ik dat juist de IC's van/naar het Zuiden op deze sporen zouden moeten komen.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Zugführer »

Ik dacht ooit begrepen te hebben dat de doorgekoppelde sprinter Geldermalsen - Woerden e.v. naar spoor 20/21 gaat en de IC's richting het zuiden dan naar 18/19 verhuizen. Vanuit het zuiden blijven ze uiteraard op spoor 5/7 aankomen.
Of die doorkoppeling meteen al plaats gaat vinden zou ik niet weten, volgens mij is de enige reden dat dat nu niet gebeurd dat er niet genoeg ruimte voor is, dus dat bezwaar zou verholpen moeten zijn zodra het nieuwe perron klaar is.

Edit: mijn gedachten zijn waarschijnlijk gebaseerd op dit plaatje: http://beheer.treinreiziger.nl/userfile ... trecht.JPG
Wil natuurlijk niet automatisch zeggen dat dat nog het actuele plan is.
Tjekken
Donateur
Berichten: 180
Lid geworden op: di 18 okt 2011, 07:15

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Tjekken »

Wat zugfuhrer zegt klopt. Echter gaat wanneer spoor 20/21 klaar is eerst spoor 18/19 buiten dienst om aangepast te worden ;) Dus dan rijden er andere treinseries op. Ik denk dat de definitieve series pas op spoor 20/21 gaan rijden als het DSSU project klaar is.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Stefan »

Daniel schreef:Ah jij was ook zo´n irritante Arriva-chauffeur die daar gaat staan en zorgt dat de aankomende bussen vanaf de Valeriusbaan niet meer langs de uitstaphalte kunnen parkeren :P
Heb me al meer dan eens tussen een Citaro G en een hek door moeten frommelen nadat zo´n beetje alleen de voordeur van die bus nog langs de uitstaphalte stond. Want tja, gezien het perron waar die bus heen moet worden die tijd afwachtende Arriva-bussen niet helemaal vooraan neergezet, dan moeten ze immers alsnog een rondje rijden.
In de spits doe ik het niet hoor, anders had ik compleet Qbuzz al wel op m'n nek gehad.. :lol:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5862
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door reisthijs »

Tjekken schreef:Wat zugfuhrer zegt klopt. Echter gaat wanneer spoor 20/21 klaar is eerst spoor 18/19 buiten dienst om aangepast te worden ;) Dus dan rijden er andere treinseries op. Ik denk dat de definitieve series pas op spoor 20/21 gaan rijden als het DSSU project klaar is.
Deels, de sprinters Utrecht-Geldermalsen kunnen meteen al naar 20/21 en dat lijkt me toch vrij definitief.
wouter15 schreef:Lijkt mij een goed idee om iets van 18a en te verplaatsen naar 20 (de s2800 bijv.)
De s2800 niet, die gaat dan splitsen/combineren met s1700 / s11700
wouter15 schreef:@Hierboven: In neem aan dat die koppeling er medio 2015 nog niet gaat komen (zou dat eventueel al wel kunnen?).
Nee, dat sluit in de richting Woerden->Geldermalsen nog niet handig aan in Utrecht (er zit dan 0 minuten tussen aankomst en vertrek).
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Zugführer »

Zal dan ook wel samenhangen met de extra brug over het Amsterdam-Rijnkanaal vermoed ik, eerder kun je die kant op in ieder geval niet veel schuiven
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5862
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door reisthijs »

Als de viersporigheid tussen Utrecht en Houten klaar is kan je aan die kant natuurlijk al wel schuiven en zo die koppeling mogelijk maken. Maar dan hebben we het alweer over dienstregeling 2017.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Wubbo »

Als in 2015 de sporen 20 en 21 in dienst komen, komen daar inderdaad de Sprinters Geldermalsen - Woerden en verder te staan. Het spoor heeft geen fases meer, dus je kan maar 1 trein tegelijk afhandelen. Daarom moet de koppeling gemaakt worden, en wordt er wat met minuutjes geschoven. Op het keerspoor achter spoor 20/21 gaat de s2000 keren (die dan weer los komt te liggen), de s8800 keert dan op spoor 9.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

De cross-platform overstap op de (12)500, die nu ook al nog maar in één richting bestaat, gaat er dan dus definitief uit blijkbaar? Zonde want die wordt op zich nog wel gebruikt. Andersom, dus de 2000 op 9 kerend en de s8800 op dat keerspoor, zou logischer lijken om de enige overstap die alleen in Utrecht kan te faciliteren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Wubbo »

De s2000 kan niet op zichzelf keren, omdat er te weinig tijd zit tussen vertrek (.14) en aankomst (.17). Daar moet volgens de planningsnormen 6 minuten tussen zitten, en die kun je alleen halen met flinke wijzigingen in je treindienst. Daarom is de spooropstelling zoals die wordt eigenlijk de enige haalbare.

Als Utrecht klaar is zal de overstap wel weer terugkomen denk ik (al heb ik daar nog geen spooropstelling van gezien), want dan wordt het blok sporen van 8 t/m 12 weer helemaal het domein van de NoordOost en de overige IC's richting Gouda.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door SuperGhost »

Volgens mij is 27 minuten toch duidelijk meer dan 6 ;-)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten