Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door MR92 »

Daniel schreef:Vanaf vandaag is Utrecht weer een paar meter busroute rijker. Rechts in beeld het gloednieuwe eindpunt "Wilhelminapark" van lijn 8, de halte Snellenlaan/Oorsprongpark, compleet met een nieuw eindpunthuisje.
Afbeelding
Over dat eindpunt stond in de nieuwsbrief trouwens nog een mooi stukje. Het is dan ook een bijzondere pauzevoorziening.
Zondag 14 december wordt een bijzondere eindvoorziening met opstelplaats voor twee gelede bussen in gebruik genomen op de Snellenlaan in Utrecht. Het is een bijzonder huisje dat bestaat uit een bouwsysteem genaamd 'Hubbel'. Wat is er zo bijzonder aan?

Hubbel werkt als Lego of Mecano. Er wordt geen kit, lijm, verf, schroeven of spijkers gebruikt, maar magneten, moeren en bouten. Alle onderdelen zijn dus (de)montabel en aan te passen, op te slaan of te (her)gebruiken in een circulaire economie. Door met onderhoudsarme lichte onderdelen te werken die langer dan 50 jaar meegaan, produceert Qbuzz in samenwerking met Hubbel minder afval. Qbuzz doet hiermee weer een stap in de goede richting om als vervoersbedrijf haar duurzame doelstellingen te behalen.
Nu weten we allemaal dat er nog wel een iets wordt 'geleend' van de baas. Van wc-rollen tot plastic bekers. Om dat dit dus makkelijk demontabel is, is er ook nog eens een kans dat het hele hok gestolen wordt. :roll:
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
UtrechtOV
Berichten: 138
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 20:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door UtrechtOV »

Wilde zojuist met zo'n LE van Driebergen (v. 10.16) naar Uithof, maar die kwam mooi niet opdagen.
Alleen de 10.17 naar Nieuwegein was er. Die reed trouwens met een Citaro G.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Vanmorgen bleek de 65 van 7.36 uur vanaf Utrecht CS kennelijk volgens U-OV nog niet in de spits te rijden, want dat was nog een Amba i.p.v. het aangekondigde gelede materieel.
Zelf had ik echter de 74 met weer een nieuwe "eindhalte" op de schermen, kennelijk komt men er nog niet helemaal uit welke halte op de lus in Vianen te kiezen. Na "Augustinushof (Vianen)" was enige tijd "Rietkamp" (zonder plaatsnaam erbij) te zien en nu is het "Clarissenhof (Vianen)" geworden.

Zie trouwens ook nog steeds vol in de spits een MAT-rit van de 65 langskomen over de Europalaan ri. CS. Betreft een Amba die op de 39 over gaat zag ik er in de vorige drgl vaak al op staan, maar of het nu zo effectief is die leeg uit Vianen te laten komen?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door MR92 »

Niet alle ritten op de 65 kunnen geleed gereden worden, zoveel gelede wagens zijn er niet in de streek. Daarom zullen de meeste ritten geleed rijden.

Er is bewust gekozen voor de halte Clarissenhof. Op de halte Augustinushof stond je meestal 6 a 7 minuten te wachten. Mensen die dus zouden instappen op de Clarissenhof, moeten op de volgende halte dus al een tijdje stil staan.
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Aking »

Daarnet op CS jaarbeurszijde waren alle drissen donker, ze waren wel op 2 plekken aan het graven, maar geen idee of dat iets met elkaar te maken heeft...
UtrechtOV
Berichten: 138
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 20:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door UtrechtOV »

MR92 schreef:Vanuit Nieuwegein Morsebaan op 2 aparte omlopen. Voor de omlopen kan je een pm sturen.
Heb je de pm gestuurd hoor ;)
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Zugführer »

Goh, ik zit nu in een afwijkende bus op lijn 120 van Utrecht (22.34) richting Amsterdam Bijlmer. Het geval draagt nummer 8855, heeft binnen een reclameposter van de provincie Zeeland hangen, maar heeft bovenal gratis wifi :D

Nieuw sinds deze dienstregeling is dat het reisinformatiescherm blijkbaar standaard wit is en met zwarte letters "Er is tijdelijk geen reisinformatie beschikbaar" toont, was op beide ritjes vandaag het geval ;)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

MR92 schreef:Niet alle ritten op de 65 kunnen geleed gereden worden, zoveel gelede wagens zijn er niet in de streek. Daarom zullen de meeste ritten geleed rijden.
Je had het in je post een hele tijd geleden in dit topic over "de meeste ritten in de ochtend- en avondspits", maar dan moeten ze die dingen natuurlijk wel op de juiste ritten inzetten. Sinds de wijzigingen van 1 september heb ik 'm niet meer (tenzij m'n trein laat is), maar daarvoor meerdere keren melding gemaakt van de bewuste rit die nog geen reizigers hoeft achter te laten maar het scheelt niet veel.
De ritten van 65 die iets over het halve en het hele uur liggen wat dat betreft net ongelukkig: ze sluiten optimaal op de treinen aan, het is op dat moment de snelste verbinding voor zowel reizigers naar bestemmingen op de Europalaan, sluiten kennelijk aan op de lestijden van scholieren naar het Oosterlichtcollege én zelfs voor reizigers naar Vianen is het de snelste verbinding. Oftewel: die bussen krijgen de volle laag. De ritten van respectievelijk 10 minuten eerder en 10 minuten later hebben wat ondersteuning van lijn 66 en 63 die tegelijk vertrekken, dat scheelt dus al in forensen naar de vele kantoren rond Kanaleneiland Zuid/Europaplein en in het geval van de combi met 63 ben je ook de reizigers naar Vianen De Hagen kwijt.

Uit praktijkervaring kan ik ondertussen wel zeggen dat het dus juist die twee ritten in het uur van 6x/uur dat de 65 rijdt zijn die consequent problemen opleveren: half acht propvol, half negen achterblijvers. De overige ritten zijn nog wel druk, maar niet te extreem druk.
Zag daarentegen in de middagspits wel een gelede op 66 ri. Nieuwegein terwijl die lijn juist relatief weinig reizigers meer trekt sinds die via De Liesbosch rijdt, kennelijk willen daar niet zoveel mensen heen. En in het licht van het capaciteitsgebrek blijf ik het bizar vinden dat de 265 nogsteeds blijft rijden tussen Rijnsweerd en Nieuwegein terwijl die al helemaal amper reizigers trekt. Die capaciteit kan je beter nog vanaf het CS inzetten, dat scheelt je allicht nog geledes ook.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
robertgvu
Berichten: 140
Lid geworden op: za 10 mei 2014, 21:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door robertgvu »

Zag vanochtend even voor kwart voor elf de twee Groningse Citaro's op de Europalaan (ongetwijfeld net vertrokken uit de voormalige GVU garage) rijden als instructiebus. Ik weet niet of dit betekent dat zij nog niet als extra's op de lijn zijn/worden ingezet.
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door MR92 »

Daniel schreef:
MR92 schreef:Niet alle ritten op de 65 kunnen geleed gereden worden, zoveel gelede wagens zijn er niet in de streek. Daarom zullen de meeste ritten geleed rijden.
Je had het in je post een hele tijd geleden in dit topic over "de meeste ritten in de ochtend- en avondspits", maar dan moeten ze die dingen natuurlijk wel op de juiste ritten inzetten. Sinds de wijzigingen van 1 september heb ik 'm niet meer (tenzij m'n trein laat is), maar daarvoor meerdere keren melding gemaakt van de bewuste rit die nog geen reizigers hoeft achter te laten maar het scheelt niet veel.
De ritten van 65 die iets over het halve en het hele uur liggen wat dat betreft net ongelukkig: ze sluiten optimaal op de treinen aan, het is op dat moment de snelste verbinding voor zowel reizigers naar bestemmingen op de Europalaan, sluiten kennelijk aan op de lestijden van scholieren naar het Oosterlichtcollege én zelfs voor reizigers naar Vianen is het de snelste verbinding. Oftewel: die bussen krijgen de volle laag. De ritten van respectievelijk 10 minuten eerder en 10 minuten later hebben wat ondersteuning van lijn 66 en 63 die tegelijk vertrekken, dat scheelt dus al in forensen naar de vele kantoren rond Kanaleneiland Zuid/Europaplein en in het geval van de combi met 63 ben je ook de reizigers naar Vianen De Hagen kwijt.
Ik heb eventjes snel opgezocht in de omlopen welke ritten van de 65 geleed gereden worden. Dit is dus volgens de diensten zo. Immers hebben ze in het vorige dienstenpakketen ook de omlopen van de geleden veranderd, naar waar ze echt nodig was. Ik kan dus niet 100& garanderen dat dit dus ook de juiste ritten zijn. Misschien dat daar nog in geschoven wordt.
  • Lijn 65 vanaf Utrecht CS, inzet geleed:

    rit 1005 - 06:39
    rit 1007 - 06:51
    rit 1009 - 07:05
    rit 1019 - 07:56
    rit 1021 - 08:06
    rit 1023 - 08:17
    rit 1025 - 08:27
    rit 1027 - 08:37
    rit 1029 - 08:47
    rit 1035 - 09:26
    rit 1043 - 10:26
Uit praktijkervaring kan ik ondertussen wel zeggen dat het dus juist die twee ritten in het uur van 6x/uur dat de 65 rijdt zijn die consequent problemen opleveren: half acht propvol, half negen achterblijvers. De overige ritten zijn nog wel druk, maar niet te extreem druk.
Zag daarentegen in de middagspits wel een gelede op 66 ri. Nieuwegein terwijl die lijn juist relatief weinig reizigers meer trekt sinds die via De Liesbosch rijdt, kennelijk willen daar niet zoveel mensen heen. En in het licht van het capaciteitsgebrek blijf ik het bizar vinden dat de 265 nogsteeds blijft rijden tussen Rijnsweerd en Nieuwegein terwijl die al helemaal amper reizigers trekt. Die capaciteit kan je beter nog vanaf het CS inzetten, dat scheelt je allicht nog geledes ook.
De ritten 66 die jij waarschijnlijk geleed tegenkomt, zijn omlopen die gekoppeld zitten aan de 63 en 65. Het is natuurlijk maar 51 minuten om de 66 heen en terug te kunnen doen. In de middag zitten de meeste omlopen ook aan de Jaarbeurszijde, en denk dat er daardoor een ritje 66 inzit. Ander materiaal is der op moment niet aan die kant.
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Ah, de grote probleemgevallen zitten er in elk geval dus wel tussen, maar of je tussen half zeven en zeven uur nu geleed nodig hebt?
Die rit 66 die ik gisteren geleed zag reed vandaag weer met een standaard terwijl de 63 die ik gisteren met een standaard zag vandaag geleed reed, daar zal wel een omloopje verwisseld geweest zijn dus. Dat houden we maar op 'n incident dan.

Krijg zelf het idee dat de omloop in de middagspits logischer in elkaar zit dan 's ochtends. Wat ik 's middags doorgaans zie gebeuren is geleed Vianen - Utrecht op de 65 en dan als 63 terug. Behoorlijk effectief: de gelede is snel terug in Vianen en je maakt er ook nog nuttig gebruik van doordat de drukke richting van 63 precies andersom is.
Er zijn echter ook geledes die op 65 blijven en de korte slag naar Het Klooster rijden. Logisch, want zeker rond de tijd dat bij het V&D distributiecentrum iedereen klaar is met werken zit die 65 vanaf Het Klooster gewoon compleet vol met grote hoeveelheden V&D-personeel.

Wat zie ik 's ochtends gebeuren: geledes die als 65 beginnen met een rit naar Utrecht CS. Zag er vanmorgen eentje langskomen op de Europalaan met maarliefst één passagier :lol: Dat zorgt er uiteraard voor dat het langer duurt voor de bus weer terug op CS is waardoor je er minder ritten mee kunt rijden. De avondspitsomloop andersom uitvoeren komt dan logischer over op mij.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door MR92 »

Je hebt ze misschien zo vroeg nog niet nodig. Nu zitten de omlopen vrijwel alleen in de gebroken diensten. Als je ze pas later zou inzetten, kloppen de tijden voor de gebroken diensten ook niet meer. (Later beginnen, kortere rusttijd, later klaar). Dus die paar ritten 's morgens vroeg, maken dus ook niet uit.
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Huh, het maakt voor die gebroken diensten toch niet uit welk type bus er rijdt? Hooguit voor uitwisseling na de spits kan ik me er iets bij voorstellen, maargoed, met een lijn als 65 zou je dat ook prima op Het Klooster kunnen doen. Scheelt nog in de lege kilometers ook. (Sowieso rijdt de 65 vlak langs de stalling Morsebaan)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
UtrechtOV
Berichten: 138
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 20:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door UtrechtOV »

UtrechtOV schreef:Wilde zojuist met zo'n LE van Driebergen (v. 10.16) naar Uithof, maar die kwam mooi niet opdagen.
Alleen de 10.17 naar Nieuwegein was er. Die reed trouwens met een Citaro G.
Volgens OVRadar nu Amba 4419 op de rit en op de doorgaande naar Nieuwegein ook Amba 4510. Wederom geen LE hier. Ook op de extra rit vanaf Bilthoven (v. 10.32) een Amba ipv LE. Zijn die LE's al op dienst geweest?

EDIT: Ik zie nu op U-OV.info dat per 1 februari de koppeling lijn 3/9 wordt verbroken. Op de storingenpagina wordt genoemd de vertragingsgevoelige kruising Straatweg/Daalsesingel. De 3 pakt daar vertragingen (oplopend tot 15 minuten soms) die doorwerken in de 9.
Carlos0_0
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 29 jan 2014, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Carlos0_0 »

UtrechtOV schreef:
UtrechtOV schreef:Wilde zojuist met zo'n LE van Driebergen (v. 10.16) naar Uithof, maar die kwam mooi niet opdagen.
Alleen de 10.17 naar Nieuwegein was er. Die reed trouwens met een Citaro G.
Volgens OVRadar nu Amba 4419 op de rit en op de doorgaande naar Nieuwegein ook Amba 4510. Wederom geen LE hier. Ook op de extra rit vanaf Bilthoven (v. 10.32) een Amba ipv LE. Zijn die LE's al op dienst geweest?

EDIT: Ik zie nu op U-OV.info dat per 1 februari de koppeling lijn 3/9 wordt verbroken. Op de storingenpagina wordt genoemd de vertragingsgevoelige kruising Straatweg/Daalsesingel. De 3 pakt daar vertragingen (oplopend tot 15 minuten soms) die doorwerken in de 9.
Eindelijk ik vond het al z'n raar idee om een bus met lijn 3 te koppelen, je vraagt er dan gewoon om dat die bus te laat gaat zijn wat lijn 9 ook bijna altijd is hier door.
Maar misschien net te laat in januari gaat in verhuizen en ga ik na 26 jaar lijn 7 en nu 9 straks lijn 6 nodig hebben, dus ik hoop niet dat ze het met lijn 6 nu gaan doen :P.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Zugführer »

Lijn 6 rijdt in een andere frequentie. Koppelen met 5 leek me altijd al logischer, maar dat zal nu ook wel niet gaan gebeuren. Wat een verschrikkelijke kruising is dat nu trouwens. Ik stap voortaan uit bij Herenweg of Viaduct en loop naar CS, dat is tot nu toe elke keer sneller gebleken. Vooral als je via de noordertunnel kan.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Aking »

Vanaf t Viaduct zelfs ja? :X

Dus het is sneller om een kilometer te lopen, dan om in de bus te blijven zitten -o- :')
Etienne
Donateur
Berichten: 7943
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Etienne »

Dat gaat nog een ramp worden als ze die brug tussen de Sint-Jacobstraat en Oudenoord gaan vervangen en lijn 6/16/36 dan ook via de Weerdsingel moeten :roll:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Carlos0_0
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 29 jan 2014, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Carlos0_0 »

Er gaan nog wel wat meer bussen dan alleen die over de brug, je heb nog lijn 9 en lijn 1 even snel uit het hoofd.
Laatst gewijzigd door Gekko123 op wo 17 dec 2014, 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote van vorig bericht verwijderd
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Zugführer »

Als het een beetje druk is staat de bus vanaf ergens tussen Viaduct en Herenweg in de file ja ;) Het stroomt alles behalve lekker door.
Lijn 23 ook een paar keer gezien sinds maandag. Één keer met 3 passagiers, de overige keren leeg. Moet nog ontdekt worden, laten we maar zeggen ;)
donny2290
Berichten: 161
Lid geworden op: wo 12 mar 2014, 17:59
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door donny2290 »

Heeft lijn 28 ook last van de files rondom de daalsetunnel? Gauw een busstrook aanleggen daar.
Ov liefhebber, reizen.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Zugführer »

Het probleem is vooral stadsinwaards. Ten zuiden van de Daalsesingel lag al een busbaan, maar laat die nou net voor de werkzaamheden weer verdwenen zijn...
Janmetdepet
Berichten: 21
Lid geworden op: do 12 jun 2014, 11:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Janmetdepet »

donny2290 schreef:Heeft lijn 28 ook last van de files rondom de daalsetunnel? Gauw een busstrook aanleggen daar.
Lijn 28 heeft er inmiddels wat minder last vast. In de Daalsetunnel ligt inmiddels een busbaan. Zonder die busbaan stond je daar ook rustig nog een kwartier tot een half uur vast.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Zugführer schreef:Lijn 23 ook een paar keer gezien sinds maandag. Één keer met 3 passagiers, de overige keren leeg. Moet nog ontdekt worden, laten we maar zeggen ;)
Die 23 staat ook nog wel geregeld vast trouwens. Afgelopen zondag die lijn ook eens op de gevoelige plaat vastgelegd... zag 'm de Daalsetunnel uit komen maar we waren toch wel zeker een minuut of 5 verder voordat die bus op de Weerdsingel WZ zat. En da's alleen maar een kwestie van het kruispunt oversteken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door waldo79 »

De hoogste tijd dat de gemeente Utrecht eens werk gaat maken van de verouderde verkeerslichten :X
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 15 gasten