Pagina 15 van 468

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: za 24 aug 2013, 13:54
door Vinny
Persoonlijk ben ik geen liefhebber van dit soort geintjes. Een zoveel mogelijk strakke nummering en starre dienstregeling komt de voorspelbaarheid van het openbaar vervoer ten goede. Routeafwijkingen en gekke nummering moet een laatste redmiddel zijn om bijv. de uitgangspunten van de concessie te halen. Niet een doel op zich.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: ma 26 aug 2013, 10:56
door Meltrain
ROCOV heeft inmiddels een advies gegeven over de plannen van Qbuzz.
Daaruit blijkt dat sommige plannen nog later door Qbuzz nog zijn veranderd.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: ma 26 aug 2013, 14:20
door Zugführer
lint41 schreef:Ik ben alleen nog benieuwd waar lijn 6, 28 en vooral 11 gaan keren in de nieuwe opzet, een rondje busstation lijkt me namelijk niet erg praktisch.
Ik vraag me vooral ook af waarom een drukke lijn als lijn 11 helemaal achteraan op het busstation is gepland. Was er vanochtend eens aan het kijken en het halteperron is daar nog geen 3 meter breed, je zit meteen tegen een rij geparkeerde auto's aan. De andere lijnen op dat nieuwe zijperron zijn ook niet de rustigste volgens mij. Ben benieuwd hoe dat gaat lopen straks...

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: di 27 aug 2013, 08:24
door Daniel
Aan de Europalaan recht voor het GVU-kantoor is men bezig een halte ri. station aan te leggen aan de busbaan. Neem aan dat als die klaar is de halte om de hoek op de Koningin Wilhelminalaan opgeheven wordt (en 74 en 77 naar de nieuwe verhuizen), waarmee lijn 47 weer bij het Anne Frankplein kan stoppen en het aantal verschillende haltes aldaar beperkt blijft.
En dat alles dan voor 3,5 maand want Qbuzz was van plan de 47 om te leggen via Hoograven...

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: di 27 aug 2013, 08:46
door 010jongen
Wat dacht je van het feit dat Qbuzz lijn 3 en 9 willen koppelen, hiermee vervalt de huidige opzet van lijn 9 weer... echt zo niet bij nagedacht.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: di 27 aug 2013, 20:10
door Daniel
Nog meer geldverpilling: ik zag vanmiddag dat die nieuwe halte op de Europalaan t.h.v. het Anne Frankplein dus in beide richtingen wordt aangelegd. En dat alles om een lijn die er half december niet meer komt die halte te kunnen laten aandoen.
Ze hadden die nieuwe haltes beter op de Overste den Oudenlaan kunnen aanleggen, dan hadden reizigers van lijn 24 en 29 er tenminste ook nog wat aan gehad (74 en 77 konden dan op de bestaande halte blijven). Vooral voor de 24 wel relevant t.b.v. forensen vanuit De Meern die bij de bedrijven in die omgeving werken, die mogen nu een stuk extra wandelen of een tijdrovende omweg via het station maken.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: ma 02 sep 2013, 08:46
door Busfoto.nl
Kassing begint het nieuwe jaar met de inzet van een touringcar op de 276.

De bestemming van lijn 11 is nu "Utrecht" zonder toevoeging van P+R Uithof oid

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: di 03 sep 2013, 11:19
door Busfoto.nl
Nog een paar dagen wachten: op 9 september wordt het definitieve vervoerplan openbaar gemaakt. Het lijkt er op dat lijn 11 gaat verdwijnen :shock:

Maar de verbinding blijft bestaan, als lijn 28. Volgens extra informatie op de hoofdsite van Qbuzz(.nl), gaat lijn 28 overdag standaard elke 7,5 minuut rijden tussen station Vleuten en P+R De Uithof. In de spits gaat er daarnaast een verdichting plaatsvinden tussen De Meern Oost en Rijnsweerd Zuid, waardoor er op dat traject elke 3,75 minuut een lijn 28 gaat rijden.

Daarnaast gaat lijn 43 verdwijnen op het samenlooptraject met lijn 41 tussen Odijk en Utrecht. Lijn 41 gaat overdag een kwartierdienst rijden, in de spits(richting?) verdicht tot een 7,5 minutendienst. Lijn 43 gaat in Odijk op deze ritten aansluiting bieden.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: di 03 sep 2013, 12:41
door Etienne
Zoals gemeld in dit topic is dit sinds vandaag aangepast. Lijn 11 toont nu "Utrecht De Uithof P+R".

Daarnaast viel me wel op dat reizigers richting het Nijenoord voornamelijk in de eerstkomende bus stapte en dat de bus erop praktisch leeg rond rijdt.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: di 03 sep 2013, 13:01
door Meltrain
testtest schreef:Nog een paar dagen wachten: op 9 september wordt het definitieve vervoerplan openbaar gemaakt. Het lijkt er op dat lijn 11 gaat verdwijnen :shock:

Maar de verbinding blijft bestaan, als lijn 28.
Opvallend. Dat wordt gekozen voor 1 lijnnummer op de gehele route kan ik begrijpen, maar ik zou dan juist voor 11 gekozen hebben.
Ik ben ook benieuwd wat Qbuzz heeft gemaakt van de lijngoochelarij van GVU / Connexxion. :P

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: di 03 sep 2013, 13:15
door Busfoto.nl
Ik weet niet of het nodig is, maar de huidige lijn 5 Voordorp - Wittevrouwen - CS - Oog in Al - Cartesiusweg wordt met geleed materieel gereden.

Is iemand bekend of er wat aan de hand is op het samenlooptraject van lijn 10/30. Beide lijnen reden gisteren in de spits, maar ook nu overdag met een behoorlijke vertraging. Van de 78 bussen die op dit moment rondrijden, staan dienstwagens van lijn 10 & 30 momenteel op plaats 2,3, 5, 8 en 11 van meeste vertraging.

Overigens heb ik het idee aan de hand van het zand op de weg op onderstaande foto dat lijn 11 nog helemaal niet doorrijdt naar P+R De Uithof, en dat de chauffeurs gewoon twee minuten extra pauze hebben op WKZ.

Afbeelding

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: di 03 sep 2013, 14:05
door koekje
De nieuwe huisstijl op de nieuwe bussen:

Mercedes-Benz Citaro:
Afbeelding

Mercedes-Benz Citaro G:
Afbeelding

Van Hool newAGG300
Afbeelding

Aldus modelbus.nl

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: di 03 sep 2013, 14:29
door Z2N
Wat voor bussen komen er eigenlijk voor lijn 2?

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: di 03 sep 2013, 16:35
door 010jongen
Ben wel benieuwd hoe aan die informatie komen wat betreft de bussen, heb nergens een foto kunnen vinden van de bussen behalve de achterkant met een staande motor, het lijkt mij dan dat deze 4 deurs wordt (geleed)

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: di 03 sep 2013, 19:13
door Busfoto.nl
Gaat wel eens vaker info buiten de openbare kanalen om. Modelbus.nl had destijds ook de modelletjes van de gelede Citaro in 2009 voor BRU gemaakt als model voor verkoop ej relatiegeschenk dus ik ga er vanuit dat ze het gewoon via Bru of Qbuzz hebben gehoord.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: di 03 sep 2013, 19:30
door Zugführer
Wel gek dat er dan geen normale bussen met een extra achterdeur meer zijn (voor een drukke stadsdienst toch wel handig) en ook de gelede bussen een achterdeur minder hebben, terwijl de dubbelgelede bussen achterin juist wél extra deuren krijgen.

Blijft er helemaal niks rijden van wat er nu rijdt? Er is toch genoeg materieel bij het GVU dat nog helemaal niet zo oud is? Of gaat CXX dat weer ergens anders inzetten?

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: di 03 sep 2013, 19:58
door Busfoto.nl
Kennelijk zijn er afwegingen gemaakt die uitgekomen zijn in het voordeel van tweedeursbussen. In Groningen (en Parijs) zijn alle stadsbussen ook tweedeurs.

Het is uiteindelijk de bedeoling dat alle GVU-bussen weggaan. Mogelijk is er nog een maandje dat er nog een aantal GVU-bussen bij Qbuzz blijven rijden, als nog niet alle nieuwe bussen afgeleverd zijn. Daarna mogen er geen GVU-bussen meer in Utrecht meer rijden. Ze zijn te vies (uitstoot), te oud (leeftijd) en niet van Qbuzz maar Connexxion. Mogelijk dat er nog enkele gelede wagens in andere concessies van Connexxion ingezet zullen worden, voorzover dat aldaar is toegestaan qua uitstoot en leeftijd.

Ik had inmiddels verhalen gehoord dat voor een deel van de LPG-vloot wegens de leeftijd (goedkoop), lagevloer en brandstof interesse uit het buitenland is getoond.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: di 03 sep 2013, 21:27
door lint41
testtest schreef:Overigens heb ik het idee aan de hand van het zand op de weg op onderstaande foto dat lijn 11 nog helemaal niet doorrijdt naar P+R De Uithof, en dat de chauffeurs gewoon twee minuten extra pauze hebben op WKZ.
Ik zag vandaag inderdaad bussen van lijn 11 op de buffer bij WKZ staan, dat zou met doorrijden naar de P&R niet logisch zijn. Overigens opent de P&R ook pas op 1 oktober, dus doorrijden is ook nog vrij zinloos.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: wo 04 sep 2013, 01:40
door Michael 1988
Z2N schreef:Wat voor bussen komen er eigenlijk voor lijn 2?
Misschien ook Mercedes-Benz Citaro's. Die zijn ook verkrijgbaar als midiversie namelijk ;).

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: wo 04 sep 2013, 08:09
door Busfoto.nl
Maar ook als 100% electrische bus? Misschien de BYD K9 die ook op Schiermonnikoog rijdt? Dan kunnen die wagens ook op andere rustige lijnen worden ingezet.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: wo 04 sep 2013, 10:10
door Michael 1988
Als dat een eis is dan nee. Dan kun je eerder uitwijken naar onder andere de BYD K9, maar je hebt ook de Solaris Urbino. Die heeft ook in zijn gamma een midibus (8,9m) die elektrisch is. Of de Gépébus Oréos 2X of Gépébus Oréos 4X die vooral in Frankrijk rondrijdt. Of als minibus de Gruau Microbus die o.a. in Luxemburg rondrijdt als elektrische versie of de Bredamenarinibus Zeus of de Cacciamali Elfo. Of als midibus de Rosero First (de bussen die ook rondreden in 's-Hertogenbosch). Het kan zelfs zo dat die 3 bussen van Arriva worden overgekocht volgens mij. Je komt er dan wel een paar tekort misschien, maar 3 tweedehands, nog redelijk jonge elektrische bussen zijn goedkoper dan 3 nieuwe.

Als hybride midibussen zijn er ook nog enkele andere kandidaten beschikbaar, waaronder de Van Hool A308, Optare Solo, Optare Versa, Kutsenits Hydra City en zo zijn er misschien nog wel meer busmodellen. Het hoeft dus niet altijd Chinese bussen te zijn.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: wo 04 sep 2013, 13:21
door Meltrain
Qbuzz heeft ingeschreven met drie elektrische bussen, dus ga er maar vanuit dat die ook komen. :wink:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: wo 04 sep 2013, 13:24
door Vinny
Drie? Zozo. Daarmee kun je wel 3x per uur mee een rondje Overvecht rijden. Ik zeg: het milieu is gered!

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: wo 04 sep 2013, 16:00
door Michael 1988
Drie bussen, zijn net de bussen die aan de kant zijn gezet door Arriva ;).

Maar het kunnen ook andere bussen zijn. Weet niet meer zeker of die bussen niet al gesloopt, verkocht of geëxporteerd zijn en/of wie de eigenaar er van is/was

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: wo 04 sep 2013, 17:20
door Meltrain
Vinny schreef:Drie? Zozo. Daarmee kun je wel 3x per uur mee een rondje Overvecht rijden. Ik zeg: het milieu is gered!
Die bussen zijn uitsluitend bedoeld voor lijn 2 die door de binnenstad rijdt. Men wilde dus gewoon geen (/ zo min mogelijk) uitstoot in de binnenstad.
De overige bussen voldoen aan de Euro-6 norm.