Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door OmniLezer »

Daniel schreef:Tourquase rijdt al de hele Provincie-concessie op sommige lijnen. Zover ik ze heb zien rijden lijken ze vooral de diensten op de aanvullende lijntjes te rijden (81, 82 en 83 doel ik dan op).
Maar wat houdt dat in? Zijn de bussen gekocht door Tourquase net als bij TCR of zijn de bussen van Connexxion, maar rijden er gewoon chauffeurs van Tourquase in?
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Ik ken de details niet, maar hier geldt bij mijn weten gewoon hetzelfde als voor alle lijnen waarop onderaannemers rijden in deze concessie: bussen komen uit een bestelling van Connexxion en zijn ter beschikking gesteld aan de onderaannemers.
Dat geldt dus voor de Integro's van Pouw, Kassing en Betuwe Express en voor de Ambassadors van Pouw en Tourquase. Waarbij die van Tourquase afwijkend zijn als in dat alle Connexxion-logo's gewoon op de bussen zit en er alleen achterop een Tourquase sticker zit (althans, bij een van die bussen ooit gezien)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Globetrotter »

Grote vertragingen vandaag op de lijnen 3 en 9. Vanaf 1 Februari 2014 vervalt door het onderstaande de koppeling tussen lijn 3 en 9.
Wanneer Van 17 december tot en met 15 maart 2015
Reizigersadvies Houdt u rekening met vertraging en neem extra marge als u moet overstappen.
Oorzaak Als gevolg van werkzaamheden aan het Paardenveld (kruising Daalsesingel/Amsterdamsestraatweg is een betrouwbare dienstuitvoering op lijn 3 op dit moment niet mogelijk.
Gevolgen Vertragingen, oplopend tot een kwartier. Op doordeweekse dagen tussen circa 7.00 uur en 19.00 uur is de kans op vertraging het grootst, in het weekend tussen 12.00 uur en 18.00 uur.
Maatregelen Houd rekening met vertraging.
Carlos0_0
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 29 jan 2014, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Carlos0_0 »

Ben blij dat die ontkoppeling ongedaan word gedaan, maar een betrouwbare verbinding lijn 3 sowieso niet mogelijk.
Je rijd over de straatweg daar is het met regelmaat druk en sta je vaak vast, beter koppel je hier geen andere bus aan vast :)
Tjekken
Donateur
Berichten: 180
Lid geworden op: di 18 okt 2011, 07:15

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Tjekken »

De vertraging komt echt door alle werkzaamheden bij de singel en paardenveld. Een paar jaar terug toen lijn 3 nog doorgekoppeld was naar diakonessenhuis (wat nu lijn 8 is) was er bijna nooit vertraging op de lijn.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

In Amersfoort hobbelden vandaag weer minstens twee geledes rond op ritten van o.a. lijn 4, 5 en 8 waar ze absoluut niet nodig waren. Moeten die dingen kilometers maken ofzo?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door sirvinniei »

Littlebusdriver schreef: Digitale scherm zal huis wel verplaatst worden naar de Wolweg.
2 weken verder en nog steeds niks verplaatst. Connexxion toch...
Ik heb geen onderschrift
UtrechtOV
Berichten: 137
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 20:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door UtrechtOV »

Zag de LE's aan de Europalaan. Toch niet vanaf Morsebaan ingezet?
robertgvu
Berichten: 140
Lid geworden op: za 10 mei 2014, 21:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door robertgvu »

Ik heb nog steeds sterk de indruk dat deze twee wagens pas vanaf volgende week daadwerkelijk zullen worden ingezet voor de noodzakelijke versterkingsritten. Ik heb ze tot nu toe steeds op de Europalaan zien staan en daarnaast instructieritten zien rijden.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Busfoto.nl »

De verkeerslichten op De Uithof en de apparatuur in de bussen aangepast.

Net zoals bij Connexxion staat er nu op het schermpje een verkeerslicht wat ingedrukt kan worden. Wat het -precies- doet weet ik niet. ik had niet het idee dat de bus instant absolute prioriteit kreeg.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Owja, wat me nog tebinnen schoot: ik kwam vanmiddag langs het vernieuwde busstation bij Amersfoort Schothorst. Naast dat het daar allemaal wat breder geworden is zijn er in beide richtingen twee halteperrons gerealiseerd om voor wat meer plek te zorgen.
Toen ik even keek welke lijn nu waar stopt bleek echter dat bij beide halteperrons hetzelfde haltebordje op de paal zit (met lijn 4, 5, 103, 296 erop). Het is hier dus voor de reiziger elke keer weer een gok in welke abri ze op hun bus moeten gaan staan wachten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door MR92 »

Wat jij bedoelt is waarschijnlijk het volgende;

Afbeelding

Dat kleine verkeerslichtje heeft er altijd al gezeten, alleen om dat die zo klein was viel die dus niet op. Sinds 1 januari is het zo dat die ook in het groot getoond wordt. Het grote verkeerslicht werkt als een knop voor de KAR-handaanmeldingen. Door het aantikken van dit symbool wordt op de locaties die door de wegbeheerder zijn aangegeven, een bericht naar een
VRI gestuurd om vrijgave van een kruising aan te vragen. Let dus op, hoe groot de knop ook, je moet
dus zelf altijd nog een actie verrichten!

Op een aantal kruispunten, waaronder de Uithof, is het zelfs zo dat na het aantikken een keuzemenu volgt, in de richting die jij opwilt. Dus vanaf de Heidelberglaan gezien, moet lijn 12 een de richting rechtdoor selecteren, iedereen die naar de Botanische Tuinen wilt, moet het pijltje rechtsaf gebruiken.

KAR betekent Korte Afstand Radio, en is de eigenlijke vervanger van VETAG.
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door microshit »

Zou dat kunnen gaan betekenen dat op de Uithof de bussen minder vaak op een verkeerslicht hoeven te wachten? Merk het zelf vaak zat:
's morgens met lijn 12 vanaf Heidelberglaan richting CS. Bij de voetgangersoversteek ter hoogte van Coïmbrapad gewoon wit, om vervolgens net voor Padualaan voor een rooie te komen, wachten, en 40 meter verder weer stil staan voor halte Padualaan. Tegelijk wordt dan de baan rechtsaf richting Botanische Tuinen geblokkeerd. Rijd je als lijn 28 (bijvoorbeeld) achter lijn 12, sta je 2x kort na elkaar stil. 1x omdat 12 stilstaat, en 1x omdat je rood hebt net voor halte BT.
's avonds wordt bij halte Botanische Tuinen het licht om linksaf richting Heidelberglaan te gaan regelmatig genegeerd, en de volgende eigenlijk ook, omdat het toch zo rustig is...
Laatst gewijzigd door microshit op vr 02 jan 2015, 23:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Busfoto.nl »

Ik hoop het maar. ik heb maanden geleden de gemeente er over gemaild omdat het daar zo waardeloos is geregeld met de VRI's.

Had eens uitgerekend dat daar elke dag een bus een uur onnodig stilstaat. Die installaties aanpassen is nu echt een zogenaamde 'quick-win'
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door nvdw »

Je kunt KAR in principe zo instellen dat zelfs het aangeven van een richting niet nodig is. Misschien volgt dat in een later stadium.

De enige handmatige KAR-aanvraag die ik krijg is als een halte net voor een verkeerslicht ligt. Dan kan ik voor Nu of Later kiezen; in het laatste geval wordt de aanvraag pas gedaan als ik de deur sluit.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
donny2290
Berichten: 161
Lid geworden op: wo 12 mar 2014, 17:59
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door donny2290 »

Wat is de huidige stand van zaken op lijn 28, valt de drukte nu beter te beheersen na de wijzigingen van vorig jaar?.
Ov liefhebber, reizen.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Ronald »

Daniel schreef:Owja, wat me nog tebinnen schoot: ik kwam vanmiddag langs het vernieuwde busstation bij Amersfoort Schothorst. Naast dat het daar allemaal wat breder geworden is zijn er in beide richtingen twee halteperrons gerealiseerd om voor wat meer plek te zorgen.
Toen ik even keek welke lijn nu waar stopt bleek echter dat bij beide halteperrons hetzelfde haltebordje op de paal zit (met lijn 4, 5, 103, 296 erop). Het is hier dus voor de reiziger elke keer weer een gok in welke abri ze op hun bus moeten gaan staan wachten.
Wel logisch lijkt me, de eerstkomende bus zal gewoon vooraan gaan staan. Het probleem was vroeger dan ook dat er geen twee bussen achter elkaar pasten zonder de rijweg voor de tegenrichting te blokkeren.
En wat die geledes in Amersfoort betreft: ik zie ze wel vaak op vaste tijdstippen op vaste lijnen, zullen dus wel bepaalde omlopen zijn. Maar het blijft willekeurig overkomen, ik heb ze op alle lijnen gezien (behalve lijn 1) en ook regelmatig op lijn 76.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Uiteraard was dat het probleem, maar nu hebben ze er ook wel wat raars van gemaakt. Je weet nu dus als reiziger nooit waar je moet gaan wachten want lijn 4 en 5 zijn er vrijwel altijd kort na elkaar (maar niet persé in dezelfde volgorde, dat hangt af van of lijn 5 net voor of net na lijn 4 de Sagenlaan uit komt). Dat is nu immers net een van de weinige logische knopen buiten het station die de Amersfoortse stadsdienst kent.
Als het haltegebruik toch al variabel is hadden ze niet twee haltepalen en twee abri's neer hoeven te zetten per richting.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

robertgvu schreef:Ik heb nog steeds sterk de indruk dat deze twee wagens pas vanaf volgende week daadwerkelijk zullen worden ingezet voor de noodzakelijke versterkingsritten. Ik heb ze tot nu toe steeds op de Europalaan zien staan en daarnaast instructieritten zien rijden.
Vanmorgen stonden ze nogsteeds alletwee op de Europalaan, maar vanmiddag was er wel eentje weg (vast instructieritten aan het rijden)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

De bus die ik vanmorgen naar m´n werk had waren ze in Zeist vergeten af te tanken, zo hoorde ik in een gesprek van de chauffeur met de verkeersleiding. Na even een blik naar links, zat voorin, zag ik inderdaad het brandstofmetertje wel heel akelig ver naar links staan.
Dus als iemand later vanmorgen nog een lijn 74 ergens stil ziet staan... de chauffeur werd gevraagd namelijk om z´n aflosser te vragen het goed in de gaten te laten houden in de hoop dat de bus Zeist nog zou halen voor een makkelijke wisselactie.

Het bovengenoemde verkeerslicht in de Qbis verschijnt ook bij halte Balijelaan zag ik in diezelfde bus. Opvallend genoeg bij de Bleekstraat niet terwijl het in beide gevallen situaties met een verkeerslicht kort op de halte betreft.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Etienne »

De lijnenbundel 6/16/36 zit nu gezamenlijk in een omloop met lijn 5/55. Dit heeft tot gevolg dat er gelede bussen verschijnen op lijn 16 (niet heel erg noodzakelijk), maar juist standaardbussen op lijn 6 (wat zeker in de spitsuren een ramp is, vanaf 16:00 uit Overvecht bijvoorbeeld).
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door MR92 »

Daniel schreef:De bus die ik vanmorgen naar m´n werk had waren ze in Zeist vergeten af te tanken, zo hoorde ik in een gesprek van de chauffeur met de verkeersleiding. Na even een blik naar links, zat voorin, zag ik inderdaad het brandstofmetertje wel heel akelig ver naar links staan.
Dus als iemand later vanmorgen nog een lijn 74 ergens stil ziet staan... de chauffeur werd gevraagd namelijk om z´n aflosser te vragen het goed in de gaten te laten houden in de hoop dat de bus Zeist nog zou halen voor een makkelijke wisselactie.

Het bovengenoemde verkeerslicht in de Qbis verschijnt ook bij halte Balijelaan zag ik in diezelfde bus. Opvallend genoeg bij de Bleekstraat niet terwijl het in beide gevallen situaties met een verkeerslicht kort op de halte betreft.
Op de Bleekstraat krijgt de bus ook geen voorrang mee. Hier draait alles volgens de cyclus. Dat heeft er mee te maken dat er daar teveel bussen in een korte komen. Daardoor zou het andere verkeer dus nooit groen krijgen.
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Busfoto.nl »

Vanmiddag is er helaas een kind onder de bus gekomen op de Catharijnebaan bij de Mediamarkt. Is werkelijk het verschrikkelijkste wat er voor een buschauffeur kan gebeuren alsmede voor de ouders van het betrokken kind natuurlijk. Een wezentje dat nog een enorm leven voor zich had dat door iets banaals als een verkeersongeval om het leven komt.

Het is een gevaarlijke kruising, waarbij je als chauffeur op zeer veel zaken tegelijk moet letten. Door de betonnen barriers en de verkeersborden (waaronder die die waarschuwen voor fietsers) wordt het zicht belemmerd, zeker op kleine kinderfietsjes.

Afbeelding
Zicht op de kruising vanuit buschauffeur. Beeld van 2 januari jl.
UtrechtOV
Berichten: 137
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 20:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door UtrechtOV »

En door dat ongeluk zware vertragingen op de lijnen aan de oostzijde.
Ook toen het verkeer werd nog hervat nog grote problemen. Chauffeurs voor aflossingen ed. waren hard op zoek naar 'hun' bus.

Het blijkt het dat het busverkeer makkelijk ik kan storten.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Aking »

Mjah je hebt daar de hoofdader te pakken, als daar iets gebeurt kun je het schudden...

Maar RIP klein wezentje :( Triest nieuws...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 77 gasten