Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31444
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Berichtdoor Suus » Di 03 Mar 2015, 17:16

Ik heb nu al vaker treinvervangend vervoer in Driebergen meegemaakt dan mij lief is en de bussen staan altijd op het busstation bij de ingang van het station.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3253
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Berichtdoor Aking » Di 03 Mar 2015, 20:16

Gaat lekker zo...

Mijn bus lijkt met -8 onderweg, had nu hier bij de halte moeten zijn maar is al bijna op het station :o
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

matti93
Berichten: 236
Lid geworden op: Vr 01 Nov 2013, 19:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Berichtdoor matti93 » Di 03 Mar 2015, 22:48

MR92 schreef:Nog sterker, op Driebergen-Zeist mogen er helemaal geen touringcars of iets komen op het busstation. Er staat duidelijk een bord alleen toegestaan voor lijndiensten. Dat zijn die treinvervangende bussen ook niet.

Voor zover ik kon vinden is een lijnbus een motorvoertuig, gebezigd voor het verrichten van openbaar vervoer in de zin van de Wet personenvervoer 2000 (RVV1990). Openbaar vervoer wordt in die wet omschreven als voor een ieder openstaand personenvervoer volgens een dienstregeling met een auto, bus, trein, metro, tram of een via een geleidesysteem voortbewogen voertuig. Ik ben bang dat de bussen voor treinvervangend vervoer er dus wel mogen komen want over het algemeen is er toch wel iets van een dienstregeling vastgesteld.
Wat mij betreft mag de politie in dat soort situaties wel wat harder (of überhaupt) optreden tegen parkeren op een bushalte en zeker tegen dubbelparkeren. Een van de chauffeurs reed na een woordenwisseling met de NS-medewerkers (naar mijn idee) boos weg zonder passagiers, dan wordt het al wat twijfelachtiger of het wel een 'lijnbus' was...

SuperGhost
Berichten: 1883
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Berichtdoor SuperGhost » Wo 04 Mar 2015, 01:50

Wellicht dat het ook uitmaakt wie er de dienst uit voert? Ik maak namelijk regelmatig mee dat treinvervangende bussen van NS géén gebruik maken van de busbanen (en eerder ook gewoon bij de Waalburg bijv. in de files aansloten). Dit terwijl bijvoorbeeld de Vitesse-bussen (geen OV, want alleen toegankelijk voor bezoekers van de club én niet volgens een dienstregeling) wél gebruik mogen maken van de busbaan in Arnhem. Verschil is echter dat die Vitesse-bussen gereden worden door Breng, terwijl NS gebruik maakt van toeringbusbedrijven. Kan dat ook iets uitmaken?

MR92
Berichten: 230
Lid geworden op: Ma 13 Aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Berichtdoor MR92 » Wo 04 Mar 2015, 05:41

matti93 schreef:
MR92 schreef:Nog sterker, op Driebergen-Zeist mogen er helemaal geen touringcars of iets komen op het busstation. Er staat duidelijk een bord alleen toegestaan voor lijndiensten. Dat zijn die treinvervangende bussen ook niet.

Voor zover ik kon vinden is een lijnbus een motorvoertuig, gebezigd voor het verrichten van openbaar vervoer in de zin van de Wet personenvervoer 2000 (RVV1990). Openbaar vervoer wordt in die wet omschreven als voor een ieder openstaand personenvervoer volgens een dienstregeling met een auto, bus, trein, metro, tram of een via een geleidesysteem voortbewogen voertuig. Ik ben bang dat de bussen voor treinvervangend vervoer er dus wel mogen komen want over het algemeen is er toch wel iets van een dienstregeling vastgesteld.
Wat mij betreft mag de politie in dat soort situaties wel wat harder (of überhaupt) optreden tegen parkeren op een bushalte en zeker tegen dubbelparkeren. Een van de chauffeurs reed na een woordenwisseling met de NS-medewerkers (naar mijn idee) boos weg zonder passagiers, dan wordt het al wat twijfelachtiger of het wel een 'lijnbus' was...


Volgens mij heeft dat deels ook weer te maken met het verschil tussen 'lijnbus' en 'bus' wat dan weer geschreven staat op de rijstrook. Een MAT-rit mag bijvoorbeeld wel rijden op een lijnbusbaan, maar niet over een busbaan. Met het touribgcars is dat volgens mij weer andersom. Wel over een busbaan, maar niet over een lijnbusbaan.

Bij een station zou dat dan weer geregeld moeten staan met een bord gesloten verklaring, m.u.v. lijnbussen. Staat er weer m.u.v. bussen, dan mag een touringcar er volgens mij komen. Dit zou ik nog is moeten uitzoeken.

Het zogeheten voetbalvervoer, wordt in Utrecht gereden onder lijnnummers in de serie 530-540. Voorheen was dit ook zonder lijnnummer, maar was je zelfs verplicht gebruik te maken van de (lijn)busbaan. Dit omdat je voorrang krijgt van bijvoorbeeld de politie. Die heeft liever niet dat je te lang stilstaat. Waarschijnlijk is dat in Nijmegen e.d. ook zo geregeld.
Qbuzz Regio Utrecht. Tram & bus.

Jonkervoort
Berichten: 120
Lid geworden op: Ma 06 Jan 2014, 17:39

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Berichtdoor Jonkervoort » Za 07 Mar 2015, 20:47

Heel vreemd. Zag net op Google Maps in street view (beelden uit juli 2014) een gelede Citaro (nummer 4115) op de laan van Nieuw Guinea staan bij de kruising met de Spinozaweg. De bus toonde - als ik het goed zag - 52 Lunetten NS via Kanaleneiland, met als bestemmingskleur roze (+ koffertje). Een verdwaalde lijn 10 met verkeerd lijnnummer? De bus was leeg, maar dat is op lijn 10 niet onmogelijk.

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2092
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Berichtdoor Zugführer » Za 07 Mar 2015, 21:11

Linkje: https://goo.gl/maps/HXVw6
Gekke situatie inderdaad. Matritten lijken me ook niet via de Laan van Nieuw Guinea gestuurd te worden
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

gliderfighter
Berichten: 368
Lid geworden op: Wo 29 Okt 2014, 21:22

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Berichtdoor gliderfighter » Ma 09 Mar 2015, 07:50

Ik zie net 5x die extreem lange bussen rijden, allemaal met 12 Geen Dienst.

Normaal of iets bijzonders?
Chauffeur Arriva Brabant

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3721
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Berichtdoor Z2N » Ma 09 Mar 2015, 07:54

Hangt af van de locatie en richting, maar met een spits die op zit te bouwen kunnen dit best de versterkingsritten zijn die op lijn 12 ingezet worden, in dat geval is het normaal.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25076
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Berichtdoor Daniel » Ma 09 Mar 2015, 08:14

Gezien het tijdstip heb je de uitruk van de "flexbussen" gezien. Die vertrekken allen tussen 7.30 en 8.00 uur uit de stalling (als 12 Geen Dienst inderdaad) om dan wanneer ze nodig zijn naar C3 op de Centrumzijde te komen. Deels worden die ook aan de Jaarbeurszijde geparkeerd, dus ook van die kant kan je ze nog langs zien komen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

microshit
Berichten: 1016
Lid geworden op: Wo 02 Feb 2011, 17:53
Locatie: Culemborg
Contact:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Berichtdoor microshit » Ma 09 Mar 2015, 09:25

gliderfighter schreef:Ik zie net 5x die extreem lange bussen rijden, allemaal met 12 Geen Dienst.

Normaal of iets bijzonders?

Bijzonder voor de rest van het land maar normaal in Utrecht ;)

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1446
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Berichtdoor n-evo » Ma 09 Mar 2015, 10:52

Wat gaat er eigenlijk met die dubbelgelede bussen gebeuren als de tram straks rijdt? In 2018 zijn ze nog helemaal niet zo oud.

Karl
Berichten: 3635
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Berichtdoor Karl » Ma 09 Mar 2015, 10:54

Die gaan toch lijn 28 versterken? Met name van/naar Leidsche Rijn?
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25076
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Utrecht: Ongeluk zwengelt debat veiligheid Vleutenseweg aan

Berichtdoor Daniel » Ma 09 Mar 2015, 19:14

Utrecht: Ongeluk zwengelt debat veiligheid Vleutenseweg aan
Geplaatst op: maandag 9 maart 2015 19:13
Laatst bijgewerkt: maandag 9 maart 2015 19:14


UTRECHT - De discussie over de veiligheid van de Vleutenseweg in Utrecht is weer opgelaaid na een nieuw ongeluk afgelopen zaterdag. Daarbij werd een fietser geschept door een bus. De fietser hield aan het ongeluk flinke kneuzingen over.
De werkgroep Vleutenseweg Veilig is volop in overleg met de gemeente om de situatie snel te verbeteren.
Lees verder | Dossier Ongevallen in het verkeer | Meer nieuws over Ongevallen in het verkeer | Dossier Qbuzz | Meer nieuws over Qbuzz
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

waldo79
Berichten: 3619
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Berichtdoor waldo79 » Ma 09 Mar 2015, 19:53

Is die wij weg echt zo onveilig of maakt de journalist dat ervan?
Mij best :)

Gebruikersavatar
nvdw
Berichten: 893
Lid geworden op: Zo 10 Jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Berichtdoor nvdw » Ma 09 Mar 2015, 21:13

Op DUIC staat er ook nog het nodige over.

Een automobilist gaf de fietser voorrang (waar dat niet hoefde) op het moment dat de bus langszij kwam over de busbaan. Afgaande op de foto's is dit gebeurd op een fiets- en voetgangersoversteekplaats zonder lichten en bellen.

En daarom dus: geen voorrang verlenen aan weggebruikers die dat niet hebben.

matti93
Berichten: 236
Lid geworden op: Vr 01 Nov 2013, 19:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Berichtdoor matti93 » Di 10 Mar 2015, 02:33

Als bovenstaand waar is: Als je inhaalt op een gemarkeerde oversteekplaats, dan kan je op zijn minst goed opletten. Als de bus de auto inhaalde, terwijl de auto stopte voor een gemarkeerde oversteekplaats, lijkt dit me toch iets dat de buschauffeur wel degelijk te verwijten valt...
Als er een zebrapad had gelegen, was inhalen verboden geweest. Ik zou zeggen, schilder een paar strepen op de weg en geef de buschauffeurs een cursus verkeersregels.

rm7
Berichten: 116
Lid geworden op: Zo 29 Nov 2009, 00:04

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Berichtdoor rm7 » Di 10 Mar 2015, 10:24

In het verkeer ga je uit van de bestaande regels. Als de bus en auto, beide op hun eigen rijstrook op een voorrangsweg rijden, hoeft er geen voorrang gegeven te worden, en hoeft de buschauffeur niet te verwachten dat een auto besluit te stoppen om een fietser voor te laten gaan. Immers rijden ze beide op een voorrangsweg en is de busbaan een fysiek gescheiden rijbaan. Als er een zebrapad had gelegen, had overigens in deze situatie niets uitgemaakt. Daarom ben ik het roerend eens met nvdw.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3990
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Berichtdoor reisthijs » Di 10 Mar 2015, 11:01

Volgens de beschrijving was het hier:
https://goo.gl/maps/LO9Hm
Auto's worden hier gedwongen om af te remmen voor de oversteekplaats, bussen kunnen ongehinderd doorrijden.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
nvdw
Berichten: 893
Lid geworden op: Zo 10 Jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Berichtdoor nvdw » Di 10 Mar 2015, 11:04

Die drempels stellen niks voor.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3990
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Berichtdoor reisthijs » Di 10 Mar 2015, 11:14

Dat merk je pas als je er overheen rijdt.
Wie de situatie niet goed kent remt toch voor de zekerheid.
En sommigen geven fietsers voorrang als ze niet zeker weten of dat wel of niet moet.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

SuperGhost
Berichten: 1883
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Berichtdoor SuperGhost » Di 10 Mar 2015, 11:39

reisthijs schreef:Dat merk je pas als je er overheen rijdt.
Wie de situatie niet goed kent remt toch voor de zekerheid.
En sommigen geven fietsers voorrang als ze niet zeker weten of dat wel of niet moet.
Dat voorrangsbord dat naast de weg staat is namelijk niet duidelijk genoeg? :roll:
En een drempel op een kruispunt bepaald nooit voorrangssituatie, dat is alleen een uitritconstructie dus een 'drempel' vlak voor het kruising, niet erop.

Maar als ik het hier kijk, lijkt me dit gewoon een fout van de buschauffeur. De busbaan ligt tegen de weg aan en telt dus niet als eigen weg. De buschauffeur zou dan ingehaald hebben bij een kruispunt en dat mag niet. Ben benieuwd of dat juridisch ook zo blijft staan.

Al vind ik de wegindeling niet erg praktisch. Het zou logischer zijn geweest de busbaan in beide richtingen tegen elkaar aan te leggen en helemaal fysiek te scheiden van de weg. In dat geval ontstaat er ook een vluchthaven voor overstekers tussen de rijbaan en busbaan (in beide richtingen) daarna ook weer met de rijbaan in andere richting. Dat is een veel veiligere situatie. De bovenrij in de huidige middenberm had dan verplaatst kunnen worden naar een van de zijbermen (of allebei) van de busbaan.

Gebruikersavatar
nvdw
Berichten: 893
Lid geworden op: Zo 10 Jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Berichtdoor nvdw » Di 10 Mar 2015, 11:47

SuperGhost schreef:Maar als ik het hier kijk, lijkt me dit gewoon een fout van de buschauffeur. De busbaan ligt tegen de weg aan en telt dus niet als eigen weg. De buschauffeur zou dan ingehaald hebben bij een kruispunt en dat mag niet. Ben benieuwd of dat juridisch ook zo blijft staan.


Dat denk ik niet, want inhalen op of vlak voor een kruispunt is niet verboden.

matti93
Berichten: 236
Lid geworden op: Vr 01 Nov 2013, 19:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Berichtdoor matti93 » Di 10 Mar 2015, 13:37

Maar als een auto stopt op de rijbaan naast je, bij een kruising, dan zou je je toch af kunnen vragen waarom dat is. Als er een blinde met stok overstak, dan had de bus moeten stoppen - de chauffeur had dus moeten zien wie er overstak.

Jonkervoort
Berichten: 120
Lid geworden op: Ma 06 Jan 2014, 17:39

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Berichtdoor Jonkervoort » Di 10 Mar 2015, 15:21

SuperGhost schreef:De busbaan ligt tegen de weg aan en telt dus niet als eigen weg.


Er ligt wel een scheiding tussen de busbaan en de autoweg (hoewel die ongeveer even groot is als een stoeprand).

SuperGhost schreef:De buschauffeur zou dan ingehaald hebben bij een kruispunt en dat mag niet.


Volgens mij is dit geen kruispunt voor de bus, als deze hier linksaf zou willen (wat ws niet het geval is), zou ie over de oversteekplaats heen moeten rijden, en hier (in deze richting) dus eigenlijk op dezelfde manier gebruik van maken als een voetganger fietser, denk niet dat dat mag.

Wat betreft de discussie of er meer stoplichten moeten komen kan ik heel simpel zijn: heeft geen enkele zin. Zie je ook verderop op de busbaan bij bv. Kop van Lombok. Stoplicht of niet, fietsers rijden gewoon door zodra er even ruimte voor is/lijkt te zijn, een probleem dat ook voor de rest van Utrecht geldt: http://www.duic.nl/nieuws/weer-tientallen-fietsers-bekeurd-bij-kruising-maliebaan-rij-van-meer-dan-100-meter-voor-verkeerslichten/.

Overigens denk ik (uit ervaring) dat ook de snelheid van de bus invloed had, bussen rijden op busbanen sws vaak te hard, en soms ook door rood als ze denken even niemand te zien.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Yahoo [Bot] en 2 gasten