Pagina 17 van 468

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: zo 08 sep 2013, 16:23
door Etienne
...en wat gebeurt er dan met de hele handel op de Remiseweg. Die blijft van Cxx? (en waarom dan eigenlijk)

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: zo 08 sep 2013, 17:52
door Daniel
@Busfoto.nl: Daar mag dan nog wel het een en ander aan verbouwd worden aannemende dat ze de bussen in die loods willen zetten, ziet 'ie op Streetview althans nog niet heel geschikt voor uit.

Op de site werd trouwens ook al eerder aangekondigd dat het regiokantoor aan de Europalaan in Utrecht komt met uitzicht op het remiseterrein, waarvoor al een verbouwing in gang was. 'tis me echter nog niet echt opgevallen om welk pand het dan gaat, maar vermoed het pand wat verscholen achter het GVU-kantoor staat.

@Etienne: Die blijft gewoon en gaat ook naar Qbuzz maar dat wordt een stalling voor uitsluitend de trams gezien daar in de toekomst, met de Uithoflijn erbij, meer plek voor nodig is.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: zo 08 sep 2013, 20:18
door Meltrain
Die Streetview is wel van 2009, dus het kan zijn dat het er nu een stuk beter uit ziet?

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: zo 08 sep 2013, 21:02
door Michael 1988
Heb je wel gekeken hoe die loods eruit ziet? Overigens, het is wel een heel erg grote loods. Willen ze daar soms het halve wagenpark in plaatsen of zo?

@Daniel De vraag van Ettienne was wel een goede vraag, aangezien daar namelijk nogal wat Connexxion bussen staan of stonden die zijn opgelegd.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: zo 08 sep 2013, 21:21
door Daniel
Michael 1988 schreef:Heb je wel gekeken hoe die loods eruit ziet? Overigens, het is wel een heel erg grote loods. Willen ze daar soms het halve wagenpark in plaatsen of zo?
Daar komt het wel zo'n beetje op neer ja :P De BRU-concessies kennen momenteel drie stallingen: Utrecht, Nieuwegein en Zeist. Utrecht gaat over naar Qbuzz, in Nieuwegein en Zeist heeft men dus nieuwe bus-stallingen nodig. Waarbij het op zich best zou kunnen dat ze alle streeklijnen vanuit Nieuwegein willen gaan rijden. Zeist is nu nog handig omdat de stalling gedeeld wordt met die van de provincie-lijnen, maar of ze daar nog een heel aparte stalling voor gaan inrichten?
@Daniel De vraag van Ettienne was wel een goede vraag, aangezien daar namelijk nogal wat Connexxion bussen staan of stonden die zijn opgelegd.
Stonden ja, Connexxion verzamelt tegenwoordig z'n oplegvloot in Lelystad. En aangezien stalling Nieuwegein dus overgaat naar Qbuzz t.b.v. de trams zal al het Connexxion-spul daar sowieso wel weggaan.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: zo 08 sep 2013, 23:50
door Busfoto.nl
Vergeet Wijk bij Duurstede niet. Ook daar zijn behoorlijk wat BRU-bussen gestald. Enerzijds is concentratie tot 2 busstallingen een besparing, anderzijds leidt het tot (te) grote reisafstanden voor de chauffeurs tot het werk en een groot aantal lege kilometers. Ik vermoed dat ze stallingen in Zeist en Wijk aanhouden. Idealiter komt Qbuzz tot een regeling om beide stallingen in deelgebruik met Connexxion te nemen, dat kan voor beiden voordeliger zijn.

Hopelijk is er aan de Morsebaan nog een aantal vierkante meters gereserveerd voor de GEVU 27, zodat die droog kan blijven staan. Zou helemaal mooi zijn als er nog meer ruinte voor museumbussen was, maar we moeten niet te ver gaan met verlangens.

Indien Qbuzz het hele pand huurt is dat 41.000 vierkante meters. Dat staat gelijk aan 1300 standaard Citaro's...

Volgens tenhag.nl moet bij deelhuur minimaal 8550 m2 worden gehuurd. Uitgedrukt in bussen zijn dat 280 standaardbussen. De huurprijs zit in de buurt van 45 euro per vierkante meter per jaar.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: ma 09 sep 2013, 09:14
door Suus
Bee schreef:Ik hoorde van een informatiemedewerkster dat de halte met de oranje zak vlakbij de tijdelijke trap vanavond ook in dienst komt. Ik heb haar geadviseerd om bij de eerstvolgende bespreking te zorgen dat die paal heel snel ergens anders komt te staan, hij staat afschuwelijk in de looproute en passage met kinderwagen of dikke hutkoffer is onmogelijk.
Victorie! De paal is een stukje opzij geplaatst en staat nu veel minder in de weg *O*

Vanochtend hadden ze trouwens ook verkeersregelaars bij de (nog steeds geopende) traverse en roltrap staan.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: ma 09 sep 2013, 11:50
door Michael 1988
Busfoto.nl schreef:Vergeet Wijk bij Duurstede niet. Ook daar zijn behoorlijk wat BRU-bussen gestald. Enerzijds is concentratie tot 2 busstallingen een besparing, anderzijds leidt het tot (te) grote reisafstanden voor de chauffeurs tot het werk en een groot aantal lege kilometers. Ik vermoed dat ze stallingen in Zeist en Wijk aanhouden. Idealiter komt Qbuzz tot een regeling om beide stallingen in deelgebruik met Connexxion te nemen, dat kan voor beiden voordeliger zijn.

Hopelijk is er aan de Morsebaan nog een aantal vierkante meters gereserveerd voor de GEVU 27, zodat die droog kan blijven staan. Zou helemaal mooi zijn als er nog meer ruinte voor museumbussen was, maar we moeten niet te ver gaan met verlangens.

Indien Qbuzz het hele pand huurt is dat 41.000 vierkante meters. Dat staat gelijk aan 1300 standaard Citaro's...

Volgens tenhag.nl moet bij deelhuur minimaal 8550 m2 worden gehuurd. Uitgedrukt in bussen zijn dat 280 standaardbussen. De huurprijs zit in de buurt van 45 euro per vierkante meter per jaar.
Er zijn nu 134 standaardbussen in de BRU en 11 gelede bussen (bussen van GVU niet meegerekend, maar wel 3 bussen die oorspronkelijk reden in ZHN). Op zich zou dat dan dus wel kunnen passen want dan heb je dus ruimte ingenomen voor 150 standaard bussen (ongeveer). Dan is er nog ruimte over voor ruim 100 bussen. Echter moet je wel rekening houden met een wasstraat, mogelijk ook een werkplaats, plek voor POD-bussen en natuurlijk zullen de bussen niet tegen elkaar aan staan. Maar dan is het aantal vierkante meter nog best groot. Op zich zou het lichtgrijze deel bovenin al voldoende kunnen zijn voor Qbuzz als een van de stallingen en dan misschien nog een extra stalling ergens anders in de regio.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: ma 09 sep 2013, 16:35
door BrengMe
Ik vraag me af wanneer dat vervoerplan online komt. Dat zou toch vandaag gebeuren?

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: ma 09 sep 2013, 16:42
door wouter15
BrengMe schreef:Ik vraag me af wanneer dat vervoerplan online komt. Dat zou toch vandaag gebeuren?
Ik heb al een tweet naar BRU gestuurd. Nog geen reactie teruggehad.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: ma 09 sep 2013, 19:56
door Busfoto.nl
Jaarverslag 2012
Was het jaarverslag Connexxion Provincie Utrecht 2012 hier al gepubliceerd?

https://www.stateninformatie.provincie- ... -enkel.pdf

Het aantal reizigerskilometers (miljoenen) is licht gestegen ten opzichte van het begin van de concessie:
2009: 154,7 100,0 (index)
2010: 160,4 103,7
2011: 152,6 98,6
2012: 161,1 104,2

Van de groei van 5,7 procent tussen 2011 en 2012 kan 0,5-1,0 procentpunt verklaard worden uit extra vervoer op lijn 195/295 door enorm uitgelopen werkzaamheden van de sneltram.

Het spitsvervoer naar De Uithof doet het ook nog steeds erg goed; tussen 2011 en 2012 een groei van ongeveer 21 tot 23 procent.

Vervoerplan Provincie Utrecht 2014
Volgens mij was het al eerder geplaatst, maar toch nog maar een keertje:

- Stadsdienst lijn 6/7(Amersfoort CS-Liendert-Rustenburg) is beter afgestemd op het huidig gebruik. Lijn 7 is opgeheven en op lijn 6 wordt de frequentie verhoogd;
- Lijn 19 (Amersfoort CS – begraafplaats De Rusthof) is in frequentie verhoogd van 2 naar 3 ritten per uur;
- Lijn 276 (spitslijn Amersfoort Nieuwland – Utrecht De Uithof/Rijnsweerd): op werkdagen in de spitsperioden worden 8 extra ritten ingelegd, 3 ochtendritten (naar De Uithof) en 5 middagritten (naar Amersfoort);
- Lijn 296 (spitslijn Amersfoort Kattenbroek – Utrecht De Uithof/Rijnsweerd): op werkdagen in de spitsperioden worden 8 extra ritten ingelegd, 4 ochtendritten (naar De Uithof) en 4 middagritten (naar De Uithof).
- Buurtbus 580 (Veenendaal centrum – Veenendaal De klomp) wordt opgeheven vanwege zeer zwakke bezetting. Deze lijn ontsluit de ‘levensloopbestendige’ nieuwbouwwijk Veenendaal-oost. De bediening van deze wijk met openbaar vervoer is als eis in het bestek opgenomen. De bezetting van de bus is vanaf het begin tegengevallen. Op deze lijn rijden 24 ritten per dag met gemiddeld zo’n 15 reizigers per dag, dus circa 0,6 reizigers per rit. We hebben getracht om de ov-bediening van deze wijk op een alternatieve wijze te verzorgen. Hiertoe is in het voorjaar 2013 met de gemeente Veenendaal, buurtbusvereniging 505 (van de provincie Gelderland), Connexxion en Syntus overleg gevoerd. Voor de mogelijkheid om aan te sluiten bij de Gelderse buurtbusvereniging 505 bleek geen draagvlak te bestaan. De mogelijkheid om door de gemeente Veenendaal een buurtbusvereniging op te richten bleek ook niet haalbaar. De huidige situatie voortzetten is gezien de zwakke bezetting niet gewenst. Met de gemeente Veenendaal is ambtelijk afgesproken dat, mocht in de toekomst we (gemeente – vervoerder – provincie) voldoende aanleiding/argumenten zien om Veenenaal-oost weer met het openbaar vervoer te bedienen, we hier constructief mee zullen omgaan;
- Op de scholierenlijn 603 (Eemdijk – Nijkerk) wordt één heenrit en één terugrit geschrapt vanwege zwakke bezetting;
- Op zaterdag worden de ritten van lijn 103 (Woerden-Utrecht) omgezet naar ritten voor lijn 102 (Woerden-Utrecht);
- Op lijn 107 (Utrecht-Gouda) worden drie slecht bezette korte ritten (Utrecht-De Meern) opgeheven;
- Lijn 120 (Utrecht-Amsterdam Zuidoost) krijgt als begin-/eindpunt in Utrecht het busstation West. Vanwege werkzaamheden en daardoor vertraging op de route naar het huidige begin-/eindpunt busstation Zuid, is busstation West een beter alternatief;
- Lijn 124 (Breukelen-Woerden) krijgt een iets andere route waardoor Kanis een ov-bediening krijgt.
- Geen ontsluiting nieuwe Militaire Luchtvaartmuseum Soesterberg. Adviesburo DHV heeft berekend dat van de maximaal 250.000 bezoekers per jaar (museum + informatiecentrum) er maximaal 5% met het openbaar vervoer zullen komen, dus gemiddeld 35 bezoekers per dag. In de praktijk zal het bezoek onregelmatig plaatsvinden met pieken in de weekenden en vakanties. Op basis hiervan is het vervoerkundig niet gewenst de bestaande streeklijnen 52 (BRU) en 56 (provincie) via het Defensiemuseum te leiden. De doorgaande reizigers op deze lijnen worden dan geconfronteerd met een langere rijtijd waardoor er per saldo meer reizigers afhaken dan dat erbij komen. De ontsluitende buslijn 71 (Soesterberg – Soest) wordt met een 8-persoonsbus gereden op werkdagen en zaterdag. Deze lijn is niet geschikt omdat de omrijtijd te lang wordt (waardoor er extra bussen ingezet moeten worden), de capaciteit onvoldoende is (maximaal 8 personen) en de frequentie te laag is (uurdienst). Het inleggen van een extra pendelbus om het Defensiemuseum te bedienen is kostbaar en zal een lage kostendekkingsgraad hebben. Een openbaar vervoer verbinding naar het Defensiemuseum is gezien de kosten en lage reizigersaantallen niet haalbaar. Er wordt onderzocht of een nog te ontwikkelen recreatieve busverbinding Den Dolder NS – Defensiemuseum kan worden ingezet. Dit maakt geen onderdeel uit van het Vervoerplan van Connexxion.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: ma 09 sep 2013, 20:28
door Daniel
120 vanaf Busstation West is wel opvallend gezien die vervolgens weer naar de andere kant van het spoor moet. Dat zal dan wel via de Daalsetunnel gaan, maar of dat nu werkelijk minder vertragingsgevoelig is?

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: ma 09 sep 2013, 20:38
door Meltrain
Lijn 124 via Kanis? De enige mogelijkheid die ik zie is via deze weg.
Dat wordt dus nog leuk. :')

Verder denk ik niet dat dat vervoersplan van Qbuzz vandaag nog komt.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: ma 09 sep 2013, 20:44
door Milco
Volgens mij rijdt lijn 124 met achtpersoonsbusjes als ik me niet vergis; dat gaat wel passen op dat dijkje hoor.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: ma 09 sep 2013, 22:06
door Meltrain
De Wiki geeft je gelijk. Dat wist ik dus niet.
Dan lijkt het me wel te passen, ja.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: ma 09 sep 2013, 22:36
door Busfoto.nl
Meltrain schreef: Verder denk ik niet dat dat vervoersplan van Qbuzz vandaag nog komt.
Nee, beetje vervelend, we moeten nog even geduld hebben hier. De besluitenlijst van het DB van het BRU is ook nog niet onlinegeplaatst.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: di 10 sep 2013, 09:04
door Busfoto.nl
Volgens bru zelf komt het plan in de loop van de middag.online.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: di 10 sep 2013, 13:45
door Aking
Daniel schreef:Vanmiddag toevallig een tramstoring trouwens? Zag op de Europalaan een wel heel volle 77 passeren (ingeblikte sardientjes hebben meer ruimte) en halte Europalaan zelf kreeg ook wel erg veel aanloop (65 kwam hier zitvol aan en vertrok met het hele gangpad propvol, vrij uitzonderlijk zoveel instappers daar) Ving op dat er een tram stilstond bij de Vasco da Gamalaan...
Ergens vorige week lag de bovenleiding op het Europaplein op straat, dus ik vermoed dat je daar de gevolgen van hebt meegekregen :wink:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: di 10 sep 2013, 14:31
door Daniel
Nee, dat was namelijk een dag nadat ik dit ervoer (draadbreuk was vrijdag, deze ervaring op donderdag). Moet dus wat anders geweest zijn.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: di 10 sep 2013, 17:46
door BrengMe

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: di 10 sep 2013, 19:27
door Busfoto.nl
Zo, geheel gelezen. Ook deze definitieve versie is een erg interessant plan met behoorlijke verbeteringen voor het OV in Utrecht. De werkzaamheden in het stationsgebied moeten natuurlijk los gezien worden van de ambities van Qbuzz, zij kunnen vrij weinig veranderen aan de gevolgen van de werkzaamheden in het stationsgebied.

Alle veranderingen kunnen en zullen jullie zelf wel in de plannen lezen. Enkele zaken die er voor mij uitspringen:
- Lijn 8 Lunetten - CS - Oudwijk gaat in de spits naar 8x per uur
- Lijn 7 Kanaleneiland - CS gaat met standaardmaterieel rijden
- Lijn 28 Vleuten - CS - De UIthof gaat op zaterdag 8x per uur rijden (nu maar 4x per uur tussen CS - De Uithof), op zondag 6x per uur (nu 4x per uur CS - De Uithof
- Lijn 412 gaat een stuk logischer rijden Utrecht CS - binnenstad - Rijnsweerd - De Uithof - rondje Zeist - binnenstad - Utrecht CS.
- Lijn 10/30 rijden sinds kort de hele dag 4x per uur tussen Schepenbuurt - De Uithof. Dit gaat weer terug naar 2x. Mijn gedachte is dat zeker tussen Overvecht en De Uithof een behoefte is aan een kwartierverbinding de hele dag (niet alleen in de spits)

Risico
Er ontstaan wel enkele behoorlijke lange lijnen in Utrecht. Ik hoop dat dit geen negatieve invloed heeft op de punctualiteit. Ik vrees hier wel voor bij de lijnen die Utrecht Centraal aandoen
- Lijn 41/53 Wijk bij Duurstede - Utrecht - Zeist heeft met vijf minuten pauze op Utrecht Centraal en op het eindpunt een omloop van 180 minuten.
- Lijn 48 Houten - Nieuwegein - Leidsche Rijn - Maarssen een omloop van ongeveer 120 minuten.
- Lijn 28 Vleuten - CS - De UIthof 120 minuten.

Overigens hoop ik tot december nog wel op een marketingplan van Qbuzz. Ik zou het zo mooi vinden als tussen zus Qbuzz en grote broer NS een zekere mate van tariefintegratie plaats zou kunnen vinden. Nu kost een ritje van winkelcentrum Vleuterweide naar Vleuten en dan een overstap op de trein je nog €3,10 (bus €1, trein €2,10). Door bij bijvoorbeeld reizen binnen het BRU gebied combinatiereizen bus-trein niet meer een dubbel opstaptarief te hanteren maar gewoon eenmaal een opstaptarief + kilometertarief, zou je een dergelijke reis je dan nog maar €1,98 kosten. Daarnaast zorgt dit ook nog eens voor een kortere reistijd tov een complete busrit Vleuterweide - Utrecht Centraal met lijn 28 en een efficientere inzet van het bus- en treinmaterieel.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: di 10 sep 2013, 22:05
door Milco
Dit vind ik wel opvallend, maar wel een goed idee (in link op pagina 16):

Duidelijke informatie over doorkoppeling lijnen Galgenwaard – Binnenstad v.v.
Om de omgeving van de Rubenslaan en Venuslaan een betere verbinding met de binnenstad te bieden, koppelen
wij lijn 41, die hier rijdt, op Utrecht CS aan de lijnen 52 en 53 die naar de binnenstad rijden. Daarmee voorkomen
we dat klanten moeten overstappen. Dit geven wij in de reisinformatie standaard altijd aan bij de ritten die het
betreft. Bovendien wordt het aan de binnen- en buitenzijde van de bus vermeld. Vanaf de Galgenwaard wijzigt de
eindbestemming van de ritten die na Utrecht CS doorrijden naar de binnenstad. In plaats van Utrecht CS toont het
display dan bijvoorbeeld Zeist via CS-Centrum
. Omdat in de spits vanwege het verschil in frequentie niet alle ritten
van lijn 41 als lijn 52 of 53 doorrijden, is daarmee gelijk het verschil duidelijk met de ritten die eindigen op Utrecht
CS.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: di 10 sep 2013, 22:29
door Daniel
Zow, het duurt even om te lezen maar dan heb je ook wat zeg!. Een heel erg goed doordacht plan waaruit duidelijk de frisse blik van Qbuzz op de vervoersstromen in dit gebied blijkt. Fraaie oplossingen, mooie rechtstreekse nieuwe lijnen om andere verbindingen te ontlasten, ze hebben er echt werk van gemaakt :pos:
Het is nog even afwachten hoe het in de praktijk gaat werken natuurlijk, maar kunnen we niet de maanden oktober en november overslaan dit jaar? :mrgreen: Dit ziet er zo significant beter uit dan het huidige samengeraapte zooitje aan lijnnummers.

Het is dat de frequentie op 276/296 (van de provincie-concessie) wat vervelend uitpakt voor me, anders zou ik toch zeer sterk overwegen per bus te gaan reizen met die verdrievoudiging van het aantal ritten tussen Rijnsweerd en Kanaleneiland.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: di 10 sep 2013, 22:42
door Ronald
Hoezo, 8-10x per uur in de spits is toch niet bepaald slecht (276 en 296 samen)?

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: di 10 sep 2013, 23:02
door Zugführer
Ik vind toch niet alles heel erg logisch aan de nieuwe lijnnummers hoor, vooral: waarom lijn 28 ipv één lijn 11 Vleuten - Uithof?
En er wordt ook niet echt consequent omgegaan met lijnen hetzelfde lijnnummer geven als ze doorgaan als een andere lijn, een 41 die verder gaat als 52/53 is nog wel logisch, maar als alle ritten van lijn 24 verder rijden als 126, waarom hernummer je dan niet de hele lijn naar 24?
Lijn 41 tot Galgenwaard vind ik ook niet heel logisch, dat is een stadslijn, terwijl de rest van lijn 41 naar Wijk bij Duurstede rijdt.
En in de spits een deel van lijn 28 tot Rijnsweerd Zuid lijkt me bijvoorbeeld ook niet heel handig, terwijl er nu al een onderscheid 11/211 is gaat het daar zelfs al wel eens mis met reizigers die denken dat de 211 naar de uithof door rijdt.
En zo kan ik er vast nog een paar bedenken :P
Maar het totaalplaatje ziet er erg goed uit