Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Globetrotter »

Michael schreef:
Ezra schreef:Zag vanmiddag allemaal Veolia- wagens in de remise in Nieuwegein. Zijn dat ex- Brabo's.
Als het VDL Ambassadors zijn dan zijn het Brabanders. Als het VDL Citea's zijn dan zijn het Limburgers.
Het waren Amba's.
Michael
Berichten: 11759
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Michael »

Dan waren het ex Brabanders.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door wouter15 »

Op lijn 8 in Utrecht reed de rit van 15:21 (vanaf CS richting Lunetten met een 12 meter Citaro i.p.v. een 18 meter Citaro.
rm7
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 00:04

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door rm7 »

Klopt, sommige ritten van lijn 8 worden met 12 meterbussen gereden. Deze rit hoort daar ook bij :)
robertgvu
Berichten: 140
Lid geworden op: za 10 mei 2014, 21:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door robertgvu »

Nog even over stadswagens op de streek en streekwagens op de stad. Graag aanvullingen/verbeteringen! Tot nu toe gesignaleerde stadswagens op de streek (operationeel dus vanuit Nieuwegein): 4060/65/66 en 4150/52/53/54/56/57/58. geleed streek op de stad (vanuit de Europalaan): 4551/52/56. Ik had vanochtend een gelede streek op lijn 10 (4559) vanuit Zeist en vermoed dat Zeist zijn gelede's gewoon nog heeft. Denk aan de tankinstallaties in de verschillende vestigingen. Ik gok op de 4558/59/60 in Zeist (heeft er op papier vier nodig in de ochtendspits) en de rest in Utrecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Ik heb op mijn lijst ook nog de 4155 op de streek staan. Verder de 4561 diverse keren op 38 gespot dus die zit aan de Europalaan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Gekko123 »

Een ietwat late melding, maar ik zag afgelopen zondagavond een Optare rijden op lijn 41 naar Stadion Galgenwaard. Helaas geen foto van, aangezien het en donker was en ik zelf op dat moment in een bus de andere kant uit zat.
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door ovforens »

Laat in de avond zitten er voor een groot deel Optares op de tussendiensten van lijn 41 naar Galgenwaard.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Allicht de completerende spot voor stadsgeledes op de streek: 4151 rijdt ook uit Nieuwegein.
Verder de 4555 op 37 vanmorgen, die kan dus bij het lijstje streekgeledes op de stad.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door wouter15 »

Ik zag vanochtend rond 9:40 op de Vondellaan in Utrecht een Mercedes-Benz Citaro rijden op lijn 77.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Dat hoort, zo'n Citaro G op lijn 77, maar was het een stads- of een streekwagen want dat zegt meer in de huidige discussie. Trouwens weer een gedeeltelijke check voor het vermoeden van robertgvu: 4560 vanmiddag op lijn 41, aannemelijk rijdt die dus idd nog uit Zeist.

Vanmiddag trouwens nog een stukje sightseeing met U-OV gedaan: een lijn 74 was de omleiding vergeten en kwam dus alsnog bij halte Europaplein aan de Europalaan langs. Had toch nog tijd zat voor m'n trein, dus die maar genomen. Op het Anne Frankplein is 'ie weer omgekeerd om vervolgens alsnog de omleidingsroute te rijden. Geen opstoppingen daar trouwens vandaag, dat viel dus weer mee.

Overigens wat de laatste tijd ook niet helemaal lekker gaat is de situatie op CS Jaarbeurszijde: door de afzetting bij het buiten gebruik zijnde perron D1 moeten de bussen de bocht richting buffer/Valeriusbaan anders aansnijden en heb nu al diverse keren een bus gehad die zowat in het hekwerk zat omdat 'ie de bocht maar net haalt. En dat was dan nog steeds lijn 66, dus met een Amba. Met een gelede zou het wellicht makkelijker kunnen gaan door de wat kleinere draaicirkel maar het blijft een krap gebeuren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Busfoto.nl »

Het blijft daar oplettten. Zo ruim mogelijk nemen en niet te snel, dan gaat het goed.

De busbrug over de toekomstige Catharijnesingel, bij TivoliVredenburg, is vanavond in gebruik genomen.

Een groot deel van de busbaan Kruisvaart (de busbaan ten westen van het spoor tussen Centraal en de Bleekstraat) wordt momenteel geasfalteerd.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Stefan »

Ambassadors hebben sowieso een dramatische draaicirkel. :P
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door wouter15 »

Daniel schreef:Dat hoort, zo'n Citaro G op lijn 77, maar was het een stads- of een streekwagen want dat zegt meer in de huidige discussie. Trouwens weer een gedeeltelijke check voor het vermoeden van robertgvu: 4560 vanmiddag op lijn 41, aannemelijk rijdt die dus idd nog uit Zeist.

Vanmiddag trouwens nog een stukje sightseeing met U-OV gedaan: een lijn 74 was de omleiding vergeten en kwam dus alsnog bij halte Europaplein aan de Europalaan langs. Had toch nog tijd zat voor m'n trein, dus die maar genomen. Op het Anne Frankplein is 'ie weer omgekeerd om vervolgens alsnog de omleidingsroute te rijden. Geen opstoppingen daar trouwens vandaag, dat viel dus weer mee.

Overigens wat de laatste tijd ook niet helemaal lekker gaat is de situatie op CS Jaarbeurszijde: door de afzetting bij het buiten gebruik zijnde perron D1 moeten de bussen de bocht richting buffer/Valeriusbaan anders aansnijden en heb nu al diverse keren een bus gehad die zowat in het hekwerk zat omdat 'ie de bocht maar net haalt. En dat was dan nog steeds lijn 66, dus met een Amba. Met een gelede zou het wellicht makkelijker kunnen gaan door de wat kleinere draaicirkel maar het blijft een krap gebeuren.
@Daniel: Ik bedoelde dat ik een Citaro (de 12 meter versie) heb gezien op de Vondellaan (zo stond het ook in mijn bericht). En dat is volgens mij wel bijzonder omdat de 12 meter Citaro's niet op de streek horen volgens mij.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Jawel, er zitten ook tenminste twee 12 meter Citaro's op de streek. Er staat twee pagina's terug wel een vermoeden van een omloop waarin jouw gespotte rit qua tijd goed kan passen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Globetrotter »

Daniel schreef:Dat hoort, zo'n Citaro G op lijn 77, maar was het een stads- of een streekwagen want dat zegt meer in de huidige discussie. Trouwens weer een gedeeltelijke check voor het vermoeden van robertgvu: 4560 vanmiddag op lijn 41, aannemelijk rijdt die dus idd nog uit Zeist.

Vanmiddag trouwens nog een stukje sightseeing met U-OV gedaan: een lijn 74 was de omleiding vergeten en kwam dus alsnog bij halte Europaplein aan de Europalaan langs. Had toch nog tijd zat voor m'n trein, dus die maar genomen. Op het Anne Frankplein is 'ie weer omgekeerd om vervolgens alsnog de omleidingsroute te rijden. Geen opstoppingen daar trouwens vandaag, dat viel dus weer mee.

Overigens wat de laatste tijd ook niet helemaal lekker gaat is de situatie op CS Jaarbeurszijde: door de afzetting bij het buiten gebruik zijnde perron D1 moeten de bussen de bocht richting buffer/Valeriusbaan anders aansnijden en heb nu al diverse keren een bus gehad die zowat in het hekwerk zat omdat 'ie de bocht maar net haalt. En dat was dan nog steeds lijn 66, dus met een Amba. Met een gelede zou het wellicht makkelijker kunnen gaan door de wat kleinere draaicirkel maar het blijft een krap gebeuren.
Over busstation Jaarbeurszijde gesproken. Viel me vanochtend op dat de lijnen die vertrekken vanaf perron E1 (de vertrekhalte van lijn 7,25 en 26) blijkbaar in de spits ongeveer dezelfde vertrektijden hebben (of twee van de drie lijnen). Het gevolg hiervan is dat als er meerdere bussen willen halteren op dit perron, de doorgaande rijstrook richting de instaphaltes wordt geblokkeerd. In de spits heeft dit al gauw tot gevolg dat er vier of vijf bussen in een wachtrij komen te staan. Iemand enig idee wanneer dit tijdelijke busstation 'verdwijnt' en het eilandperron in gebruik wordt genomen?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Volgens de schotten om het nog ongebruikte trapgat vanuit de stationshal eind dit jaar al! Moet nog veel gebeuren dan, al zijn ze inmiddels bezig met de riolering die onder de busbaan komt.
Zelfde speelt zo af en toe op E6 trouwens als 65 en 66 er tegelijk zijn en ook de 21 en 63 op E5 willen er weleens gelijktijdig staan. Maarja, een bouwput i.c.m. een dienstregeling... gisteren stond er een file bussen op het busstation én de Valeriusbaan omdat er middenin de spits een grote hijskraan op de busbaan tussen busstation en buffer stond om een container te verplaatsen :?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Globetrotter »

Daniel schreef:Volgens de schotten om het nog ongebruikte trapgat vanuit de stationshal eind dit jaar al! Moet nog veel gebeuren dan, al zijn ze inmiddels bezig met de riolering die onder de busbaan komt.
Zelfde speelt zo af en toe op E6 trouwens als 65 en 66 er tegelijk zijn en ook de 21 en 63 op E5 willen er weleens gelijktijdig staan. Maarja, een bouwput i.c.m. een dienstregeling... gisteren stond er een file bussen op het busstation én de Valeriusbaan omdat er middenin de spits een grote hijskraan op de busbaan tussen busstation en buffer stond om een container te verplaatsen :?
Op E6 stopt zeker in de spits veel geleed materieel. Omdat dat het eerste perron is (vanuit de aankomstrichting van de bussen gezien) zal de wachtrij daar helemaal snel oplopen.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door nvdw »

Het is al langer een bende op het busstation en de toeleidende wegen. Een bloemlezing uit de dagelijkse gebeurtenissen:

- Sinds een paar maanden is de directe looproute van het busstation naar de Rabobank afgesloten. Over de Mineurslaan mogen geen voetgangers lopen, dus de enige legale looproute is via de stationshal naar het Jaarbeursplein en zo om het theater heenlopen. Dat doet dus helemaal niemand: iedereen loopt vrolijk over de Mineurslaan, tussen de ladende en lossende vrachtauto's aan de ene kant en het één tegel brede stoepje aan de andere kant. De meeste letten nog wel redelijk op maar er zitten altijd wel een aantal Darwin Award-winnaars tussen die zonder achterom te kijken vlak voor een bus de weg op stappen. Gehandhaafd wordt er toch niet, ook al hangt er inmiddels een ware totempaal aan verbodsborden.

- Op het kruispunt Croeselaan/Mineurslaan is de fiets- en voetgangersoversteek verplaatst. Blijkbaar zijn de stoplichten nog niet goed dus er staan nu verkeersregelaars. Die moeten dus in de spits een nooit aflatende stroom voetgangers en fietsers tegenhouden om de bussen door te kunnen laten. Dat lukt dus niet, twee regelaars tegen honderd man die de aanwijzingen vrolijk negeren. Niet dat de voetgangers en fietsers zich op andere momenten ook veel gelegen laten liggen aan regelaars of verkeerslichten, maar toch.

- Bouwverkeer staat vrolijk op de uitstaphaltes te verzamelen en de werkorders door te nemen; er is al niet zoveel ruimte dus ontstaat er vooral in de ochtendspits een grote rij aan bussen vol uitstappers. Is er dan een chauffeur die met de moed der wanhoop midden op de Mineurslaan zijn deuren opengooit, krijg je ineens een enorme stroom voetgangers op plekken waar je ze helemaal niet wilt hebben.

Als er binnenkort weer een voetganger onder een bus of zelfs een kiepwagen terecht komt zou het me niet eens meer verbazen.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Het doorgetrokken zebrapad schuin over de rijbaan voor de E perrons is ook een fraaie trouwens. Dat komt al sinds z'n aanleg uit op een gat in de stoep.
Dat gat zit daar waarschijnlijk om de overzichts-DRIP die nog bij D1 staat heen te verplaatsen maar ook dat is niet echt een handig object om aan het einde van een zebrapad neer te zetten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door wouter15 »

Ik zag vanndaag om 9:32 op de Bleekstraat een Mercedes-Benz Citaro G op lijn 12 naar de Uithof.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Er zitten dagelijks Citaro G's als flexbus op lijn 12. Heeft er vast mee te maken dat er ook flexbussen op 28 ingezet worden momenteel, waaronder ook DGBs wanneer nodig, zodat er gewoonweg meer nodig zijn.

Om even bij de geledes te blijven: 4558 zag ik vanmorgen op 38 dus die zit in de stad en niet in Zeist zoals eerder nog werd vermoed.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Globetrotter »

Interessant artikel op ovpro. Hierin staat dat de reizigersaantallen in de regio Utrecht zijn gestegen (met name op de bussen naar De Uithof). Beetje verwarrend dat er over zowel over U-OV- stad als over Connexxion- streek wordt gesproken.
http://www.ovpro.nl/bus/2015/09/10/pass ... -327799601
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Het jaarverslag 2014 waar die cijfers uitkomen staat overigens gewoon op de site van de provincie: https://www.provincie-utrecht.nl/publis ... echt-1.pdf
Allicht dat dat wat makkelijker leest dan een samenvatting van twee concessie door elkaar.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
robertgvu
Berichten: 140
Lid geworden op: za 10 mei 2014, 21:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door robertgvu »

Ik krijg sterk de indruk dat er inmiddels toch wordt geschoven met de streekgeledes. Zie ook bericht van Daniël hierboven. Ik meldde zelf op 8 september de 4558-4560 als Zeist wagens. De 4558 is dus gisteren op de stad gesignaleerd op de 38. Ik heb inmiddels een foto gezien van de 4559 (op 7 september op de 26/37) die ik gezien heb op 8 september op omloop 701 vanuit Zeist. Op diezelfde omloop zag ik gisteren de 4557 en vandaag de 4556!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten