Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2092
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Berichtdoor Zugführer » Do 17 Sep 2015, 16:28

ovforens schreef:Laat in de avond zitten er voor een groot deel Optares op de tussendiensten van lijn 41 naar Galgenwaard.

Ik zag er gisteravond ook één langs komen (als lijn 41 naar Galgenwaard, rit van 21.36), maar dan op het Smakkelaarsveld, voor de Mediamarkt. Er zat ook een passagier in, dus ik ben nu nieuwsgierig als welke lijn die Optare daarvoor dan rijdt. Weet iemand dat toevallig?
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25069
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Berichtdoor Daniel » Do 17 Sep 2015, 18:59

@robertgvu: Ook de 4560 reed vandaag op de stadsdienst. Wat de stadsgeledes op de streek betreft nog geen veranderingen gezien tot op heden trouwens.

@Zugführer: Als ik zo eens naar de tijden kijk lijkt dat me een open deur: lijn 2 sluit qua tijden uitstekend op de korte ritten van 41 aan en die korte avondritten op 41 hebben ook geen voetnoot die een koppeling aangeeft (logisch gezien er een minuut of 5 tussen zit op de terugweg, dan zal overstappen vaak sneller zijn naar het centrum)
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2092
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Berichtdoor Zugführer » Do 17 Sep 2015, 23:08

Lijkt me ook het meest logisch, maar wat deed hij dan voor de Mediamarkt? Daar hoort een aankomende lijn 2 die verder gaat als 41 helemaal niet te komen ;)
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

ovforens
Berichten: 79
Lid geworden op: Za 15 Mar 2014, 12:15

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Berichtdoor ovforens » Vr 18 Sep 2015, 00:35

Die Optare kwam toch als lijn 2 aan op het station. Het was het eerste rondje op lijn 2 van die dienst, dus ik gok dat er werkzaamheden waren of dat de chauffeur zich bij de rotonde ter hoogte van de NVWA zich heeft vergist.

SuperGhost
Berichten: 1882
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Berichtdoor SuperGhost » Vr 18 Sep 2015, 00:46

Het gebeurt vaak dat chauffeurs na vertrek bij hun voorlaatste halte alvast de nieuwe bestemming en lijnnummer op de bus zetten, zodat bij aankomst op de eindhalte (wat dus de beginhalte van de volgende lijn is die die bus moet rijden) reizigers meteen weten dat ze voor lijn x in die bus kunnen stappen.

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2092
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Berichtdoor Zugführer » Vr 18 Sep 2015, 01:13

Klopt, dat is niet het gekke: lijn 41 komt namelijk ook niet op het Smakkelaarsveld. Maar lijn 2 richting station ook niet, vandaar dat ik dacht dat hij daarvoor een andere lijn had gereden. Maar werkzaamheden of een vergissing van de chauffeur zijn wel een acceptabel argument ;)
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

wouter15
Berichten: 840
Lid geworden op: Di 24 Jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Berichtdoor wouter15 » Vr 18 Sep 2015, 17:03

Vandaag maakte een chauffeur van lijn 12 de bocht richting de Bleekstraat wel erg ruim. Hij maakte de bocht dusdanig ruim dat hij enkele meter op de linker rijstrook heeft gereden voor weer naar de rechterrijstrook te gaan.

Gebruikersavatar
Busfoto.nl
Berichten: 841
Lid geworden op: Za 27 Feb 2010, 03:26
Contact:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Berichtdoor Busfoto.nl » Vr 18 Sep 2015, 21:48

Altijd beter dan dat ie te krap wordt gemaakt en een verkeerslicht eruit wordt geramd. Het is -stadinwaarts- geen fijne bocht om te nemen met 25 meter.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25069
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Berichtdoor Daniel » Di 22 Sep 2015, 10:05

Vanmorgen voor het eerst de nieuwe korte ritten van lijn 65 gespot. Die van 8.45 uur reed met een propvolle Amba, voor die van een kwartier later zag ik een 12m Citaro op de buffer staan.
Dacht dat juist die ritten geleed zouden rijden wegens de grote drukte?

Wel lijkt er 's ochtends juist nog geleed naar Vianen te gaan gezien ik rond 8.55 uur een stadsgelede op lijn 63 in de Europalaan langs zag komen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

robertgvu
Berichten: 112
Lid geworden op: Za 10 Mei 2014, 21:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Berichtdoor robertgvu » Di 22 Sep 2015, 12:02

Die 12 meter Citaro op de buffer rijdt als omloop 822 achtereenvolgens: lijn 48 van Nieuwegein naar Maarssen om 06.26, lijn 39 van Maarssen naar Utrecht JB om 07.06, een retourrit op lijn 65 naar het Klooster om 07.52, en tenslotte om 09.00 als lijn 65 naar Marconi laag. Het staat inmiddels wel vast dat de Morsebaan beschikt over de 4065 en 4066 voor twee omlopen in beide spitsen en over de 4150-4158 voor een breed scala aan gelede diensten.

Durashift
Berichten: 677
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Berichtdoor Durashift » Do 24 Sep 2015, 12:35

Leidsche Rijn krijgt een nieuwe busbaan + busstation.. in 2017.

Een van de nieuwe busbanen moet zorgen voor een snellere verbinding tussen Leidsche Rijn en de binnenstad van Utrecht. Het nieuwe busstation moet ervoor zorgen dat reizigers sneller kunnen overstappen op zowel de trein als andere regionale buslijnen.

Bron: http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1379864 ... schop.html


Hmm.. ik weet niet hoor. Maar komt er dan nog een brug bij over het A'dam Rijnkanaal?

Hoe zou men een snellere verbinding met het centrum kunnen realiseren?

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3721
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Berichtdoor Z2N » Do 24 Sep 2015, 13:23

Gaat het dan niet gewoon over de busbaan over de Hogeweidebrug die doorgetrokken wordt naar station Leidsche Rijn Centrum? Daar komt namelijk ook al een nieuw busstation.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Tochjo
Berichten: 910
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 11:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Berichtdoor Tochjo » Do 24 Sep 2015, 17:01

Dat lijkt me wel. Zie bijvoorbeeld http://www.utrecht.nl/leidsche-rijn/lei ... structuur/.

Milco
Berichten: 3547
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Berichtdoor Milco » Wo 30 Sep 2015, 21:19

Ik was vandaag in Utrecht en heb langs de route van lijn 12 gelopen. Nu vraag ik me toch iets af, wellicht weet iemand dit:

Lijn 12 rijdt in de spitsrichting flexibel. Dat wil zeggen: er is een dienstregeling, maar als een bus voor een groot deel vol zit (rekening houdend met de haltes na het beginpunt neem ik aan) vertrekt deze en de perroncoördinator roept een chauffeur op zodat er een nieuwe bus komt. De eerste rit rijdt dan eigenlijk vroeger dan de geplande dienstregeling lijkt mij.

Op zich een heel mooi systeem en ik vind het echt goed bedacht, maar hoe zit het met de chauffeursroosters? Zijn die dan ook flexibel? Want de terugritten, die niet flexibel zijn, hoe worden die dan ingedeeld? Aan chauffeur A die enkele minuten eerder mocht vertrekken op de heenrit en dus nog vroeger op het eindpunt is voor de terugrit, of mag chauffeur A omdat hij eerder is weer leeg terug naar het beginpunt en rijdt een andere chauffeur (van een latere rit?) deze terugrit? En bepaalt de perroncoördinator ook welke chauffeur van de (drie of vier) wachtenden gaat rijden?
Opleiding Planner Wegtransport behaald.
Oud-stagiair bij Connexxion Tours.
Administratief medewerker USG People.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 26-11-2016
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-11-2016

microshit
Berichten: 1016
Lid geworden op: Wo 02 Feb 2011, 17:53
Locatie: Culemborg
Contact:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Berichtdoor microshit » Wo 30 Sep 2015, 21:41

In praktijk rijden ze ook vrij flexibel weer terug, anders loop je binnen een uur vast op CS :p maar inderdaad wel zo veel mogelijk volgens dienstregeling. En dan soms 2 achter elkaar aan, soms wat tijd ertussen.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25069
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Berichtdoor Daniel » Wo 30 Sep 2015, 21:48

Lijn 12 heeft in elk geval vaste omlopen (dat is de normale dienstregeling) en flexbussen (dat zijn ook vaste omlopen, maar die bussen worden flexibel ingezet - tegenwoordig op 12 én (1)28). Die flexbussen komen over het algemeen leeg terug vanaf De Uithof (of 's middags vanaf het station) zover ik dat altijd zie.
Overigens zal er altijd wel een zekere marge in zitten tussen het oproepen van een flexbus en het daadwerkelijk rijden ervan. Een aantal dubbelgelede flexbussen worden namelijk 's ochtends vanaf ca. 7.30 uur op de buffer Jaarbeurszijde neergezet, dus tegen de tijd dat die op de halte aan de Centrumzijde zijn bij je minstens al een rit verder in de reguliere dienstregeling.

Over de Jaarbeurszijde gesproken... riolering voor het nieuwe busstation ligt er inmiddels in en ik signaleerde vanmiddag al van die kleine houten paaltjes die aangeven waar de rijbaan e.d. moet gaan komen. Daarnaast rond de roltrap ook al bekistingen voor de fundering van de perronkap.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Ezra
Berichten: 918
Lid geworden op: Ma 18 Nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Berichtdoor Ezra » Do 01 Okt 2015, 18:07

Daniel schreef:Lijn 12 heeft in elk geval vaste omlopen (dat is de normale dienstregeling) en flexbussen (dat zijn ook vaste omlopen, maar die bussen worden flexibel ingezet - tegenwoordig op 12 én (1)28). Die flexbussen komen over het algemeen leeg terug vanaf De Uithof (of 's middags vanaf het station) zover ik dat altijd zie.
Overigens zal er altijd wel een zekere marge in zitten tussen het oproepen van een flexbus en het daadwerkelijk rijden ervan. Een aantal dubbelgelede flexbussen worden namelijk 's ochtends vanaf ca. 7.30 uur op de buffer Jaarbeurszijde neergezet, dus tegen de tijd dat die op de halte aan de Centrumzijde zijn bij je minstens al een rit verder in de reguliere dienstregeling.

Over de Jaarbeurszijde gesproken... riolering voor het nieuwe busstation ligt er inmiddels in en ik signaleerde vanmiddag al van die kleine houten paaltjes die aangeven waar de rijbaan e.d. moet gaan komen. Daarnaast rond de roltrap ook al bekistingen voor de fundering van de perronkap.

Over de Jaarbeurszijde gesproken..... De schermen met reisinformatie liggen er al twee dagen uit.
Wat betreft de spitsritten van lijn 12: Ik zie ook weleens DBG's bufferen op de standpalaats op het Moreelsepark. Dan kunnen drukteproblemen tov de buffer op de Jaarbeurszijde wel sneller opgelost worden.

Gebruikersavatar
nvdw
Berichten: 893
Lid geworden op: Zo 10 Jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Berichtdoor nvdw » Do 01 Okt 2015, 19:25

De stoplichtinstallatie op de Mineurslaan/Croeselaan is weer een week in bedrijf (hiervoor stonden er tijdelijk regelaars ivm omlegging van het kruispunt) en blijkbaar is de amateur c.q. GroenLinks-ambtenaar die de stoplichten regelt weer terug van vakantie. Laat hem lekker over volkstuintjes ouwehoeren want het lijkt weer nergens op. Combineer dat vanochtend met een grote hoeveelheid verkeer richting Jaarbeurs en je hebt dan 20 minuten nodig om pakweg 800 meter te overbruggen. Alles van en naar busstation Jaarbeurszijde dat via het Westplein moet reed dus dik in de vertraging. En ook zonder verkeersdrukte is de doorstroming om te huilen.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25069
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Berichtdoor Daniel » Do 01 Okt 2015, 19:57

Ezra schreef:Over de Jaarbeurszijde gesproken..... De schermen met reisinformatie liggen er al twee dagen uit.

Anderhalve dag, gisterochtend deden ze het nog. Zal wel een kabel geraakt zijn want de DRIP van D1 en het overzichtsscherm daarnaast staan al wekenlang gewoon middenin de bouwput voor het nieuwe busstation.

@nvdw: Vanwaar rijdt Arriva trouwens eigenlijk nog consequent via de Mineurslaan met lijn 81, die kan toch ook gewoon net als lijn 21 via de Valeriusbaan rijden? Of houden Arriva-chauffeurs niet van rondjes op busstations :P
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
nvdw
Berichten: 893
Lid geworden op: Zo 10 Jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Berichtdoor nvdw » Vr 02 Okt 2015, 06:01

De negenogen bij de tunnel onder de Rabobank zijn nog op die route afgestemd dus dan heb je in principe niet zoveel keus.

Richting CS hoef ik maar een minuutje op de lus te blijven staan voor ik alsnog rechtsaf de tunnel in mag maar andersom werkt helaas niet zo vlot. En als er een 21 vlak voor of achter me rijdt gebruik ik zijn stoplichtengeltje wel ;)

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25069
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Berichtdoor Daniel » Vr 02 Okt 2015, 07:35

Zit nu in de 4555 op 65: blijkbaar is er weer een streekgelede terug in Nieuwegein?
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Ezra
Berichten: 918
Lid geworden op: Ma 18 Nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Berichtdoor Ezra » Vr 02 Okt 2015, 10:47

Daniel schreef:Zit nu in de 4555 op 65: blijkbaar is er weer een streekgelede terug in Nieuwegein?

Ik heb woensdagmiddag even een rondje 65 gedaan om te kijken welke stadsgeledes daar zoal op reden. Ik kwam op het volgende lijstje:
4150,4152,4153,4154,4156 en 4158.
Verder zag ik ook een stadscitaro 12m op lijn 265 richintg Bilthoven en 247 richting Houten.

robertgvu
Berichten: 112
Lid geworden op: Za 10 Mei 2014, 21:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Berichtdoor robertgvu » Vr 02 Okt 2015, 11:09

Ik zag de 4555 gisteren in de loop van de ochtend op de Europalaan richting Nieuwegein rijden. Zou dus heel goed kunnen.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25069
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Berichtdoor Daniel » Vr 02 Okt 2015, 19:33

@Ezra: dat is voornamelijk de bekende inzet die al eerder in dit topic langsgekomen is, al zit zover vastgesteld is gewoon de hele serie (zonder gaten in de nummers) waarvan je er een aantal al gespot had op de streek.

@robertgvu: 4555 zat vanmiddag weer op lijn 65 in ieder geval. Allicht in Nieuwegein om daar naar z'n oorspronkelijke werkplaats gestuurd te worden? Ding rijdt namelijk rond met een defect koersdisplay dat naast het lijnnummer uitsluitend twee streepjes weergeeft op de plek van de bestemming.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

robertgvu
Berichten: 112
Lid geworden op: Za 10 Mei 2014, 21:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Berichtdoor robertgvu » Ma 05 Okt 2015, 17:21

Het is inmiddels duidelijk dat de middagomlopen van de standaard Citaro's van de stad die rijden vanuit Nieuwegein 817 en 857 zijn en niet 822 en 863. Misschien voor de fotografen onder ons nog de volgende nuttige informatie. 817 rijdt lijn 77 BHVSTA 1445-NWGWAT 1610, lijn 265 NWGWAT 1613-BHVSTA 1708, en lijn 72 BHVSTA 1710-NWGCEN 1800. 857 rijdt lijn 41 UTRCS 1441-WBD 1527, Mat, lijn 51 DBGSTA 1549-UTRCS 1627, lijn 247 UTRCS 1627-HTNSTA 1701, Mat, en lijn 63 UTRCS 1725-VIADUV 1758.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 1 gast