Pagina 179 van 470

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Geplaatst: di 12 jan 2016, 21:32
door Wubbo
Wat is dan de reden voor de provincie dat al die mensen perse in de trein moeten zitten? Ik snap dat NS er een belang bij heeft (maar die houdt het nu niet tegen), maar het belang van de provincie begrijp ik niet.

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Geplaatst: di 12 jan 2016, 22:00
door Daniel
Volgens mij heeft de provincie er geen belang bij, het was meer het belang van NS waardoor dat verbod er is. Voor de provincie is het een draai van 180 graden namelijk, in een eerste versie van het PvE mocht die verbinding namelijk als optie onderzocht en eventueel aangeboden worden. (Zelfs in een rechtstreekser versie als 252)

Een krom verbod ook als alleen de provincie het nog verbiedt terwijl ze tegelijk verwachten van Qbuzz via de OV-visie dat Utrecht Centraal als knooppunt ontlast wordt. Daarvoor is een route vanuit Amersfoort rechtstreeks naar De Uithof immers juist ideaal, omdat je via die route ook andere verbindingen kunt aanbieden buiten Utrecht Centraal om.

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Geplaatst: wo 13 jan 2016, 18:32
door nvdw
Vergeet ook niet dat lijn 252 gedoogd wordt puur en alleen omdat deze onder de concessie Regio Utrecht valt maar voor een deel in de provinciale concessie rijdt. Dat is gewoon standaardtaal in ov-land: de door de concessiehouder "te gedogen verbindingen" in het Programma van Eisen.

De provincie Utrecht heeft geen belang bij Syntus-bussen van Amersfoort naar Uithof omdat de vervoerder in de ene Utrechtse concessie dan de concullega in de andere concessie het leven zuur kan maken, en dat allemaal op de zak van de provincie zelf, want de DRU's die dat kost worden uit dezelfde portemonnee vergoed, en gaan weer ten koste van verbindingen elders.

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Geplaatst: wo 13 jan 2016, 18:43
door Z2N
Het beheer van het OV in de regio Utrecht valt tegenwoordig ook onder de provincie, dus dat kan het volgens mij niet zijn... :Y

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Geplaatst: do 14 jan 2016, 19:08
door Daniel
Goed, dat je een limiet stelt aan het maximale aantal bussen over een busbaan om omwonenden te ontzien kan ik me iets bij voorstellen. Maar om dan het gebruik van die baan tot op lijn-niveau gewoon volstrekt onmogelijk te maken... Tja...

Minder bussen over nieuwe Utrechtse Dichtersbaan
UTRECHT - Utrecht heeft 11,3 miljoen euro uitgegeven aan een project dat maar voor de helft is te gebruiken. Het gaat daarbij om de nieuwe Dichtersbaan. Dat is de nieuwe busbaan van Vondellaan naar Utrecht Centraal. Op verzoek van omwonenden kunnen alleen bussen uit het oosten de busbaan oprijden.

Lees verder en bekijk de reportage

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Geplaatst: do 14 jan 2016, 22:48
door Zugführer
Huh? "Bussen uit het westen"?
Gaat het dan niet gewoon om lijn 74 en 77 die de bocht vanuit de Vondellaan straks niet kunnen maken en daarom waarschijnlijk over de Van Zijstweg gaan rijden (zie topic vervoersplan juni 2016)
Lijkt me een beetje een opgeblazen verhaal.

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Geplaatst: vr 15 jan 2016, 09:34
door Daniel
Inderdaad, terwijl voor die lijnen een route over de Dichtersbaan wel logisch zou zijn om de scholen te blijven bedienen.
Is wel de vraag welke lijn dan in plaats daarvan van de Dichtersbaan af moet.

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Geplaatst: vr 15 jan 2016, 10:53
door Zugführer
Naast lijn 74 en 77 gaan alle lijnen toch gewoon over de Dichtersbaan rijden?
Volgens mij gaat het niet zozeer om de drukte op de busbaan, maar meer om de bewegingen op de kruising die nu bewust eenvoudig gehouden zijn.
Lijkt me een goede reden om lijn 22 toch niet uit te stellen (A)

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Geplaatst: vr 15 jan 2016, 19:29
door Daniel
Alle lijnen waarvoor het mogelijk is gaan eroverheen ja, maar het waren de bewoners van de Raadwijk die bezwaren hadden en daar gaat de busbaan natuurlijk veel dichter langs dan de Vondellaan zelf. De Dichtersbaan ligt daar immers zowat direct voor hun deur.

Nu is het natuurlijk wel zo dat de kruising inderdaad wat ingewikkeld zou worden als je ook vanaf halte Balijelaan de Dichtersbaan op zou moeten kunnen, hij ligt immers erg kort op de kruising met de Bleekstraat.
Ook lijkt men al langer op een andere route gerekend te hebben: de reconstructie van de Balijelaan is al vele jaren geleden uitgevoerd en daar loopt de busbaan vanaf de halte juist linksaf de Croeselaan op i.p.v. rechtdoor.

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Geplaatst: vr 15 jan 2016, 19:37
door reisthijs
Vanwege dat laatste: kunnen de 74 en 77 dan niet via de Croeselaan gaan rijden? Ze hoeven niet per se via de Van Zijstweg. Dan blijf je de Balijelaan ook gewoon bedienen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Geplaatst: vr 15 jan 2016, 19:41
door Zugführer
De route via de Croeselaan wordt gezien als te tijdrovend. Kost geloof ik een minuut of 5 extra, dus kan me daar wel wat bij voorstellen.
Hoewel het in vergelijking met de huidige route over de Adema van Scheltemabaan misschien niet eens zoveel zal schelen. Misschien één van de lijnen 74 of 77 over de Croeselaan. Kunnen we nog voorstellen indienen? :P

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Geplaatst: vr 15 jan 2016, 19:47
door Daniel
Je kunt tot ergens in februari nog inspreken, maar het ging vooral om de congestiegevoeligheid van de route. Het lijkt me vrij sterk dat je er 5 minuten langer over doet zonder opstoppingen namelijk, t.o.v. de huidige route via de Bleekstraat waar je zo af en toe ook eeuwig voor het verkeerslicht staat en vervolgens als het wit wordt nog niet af kunt slaan omdat er een rij auto's in de weg staat.
In elk geval deed de 74/77 er tijdens de omleiding i.v.m. de werkzaamheden aan het viaduct Bleekstraat voor de spoorverdubbeling nauwelijks langer over naar het Jaarbeursplein t.o.v. naar CS Centrumzijde. Dat zou dus naar het busstation Jaarbeurszijde ook moeten gelden.

Dat de route via de Van Zijstweg veel sneller is is echter wel een vaststaand feit. Daar zal ook wel die 5 minuten vandaan komen want waar je met 74/77 zo'n 10 minuten naar het station onderweg bent (vanaf de Europalaan) kunnen de lijnen via de Van Zijstweg het in 5 minuten afleggen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Geplaatst: za 16 jan 2016, 10:14
door nvdw
Op zich valt de Croeselaan nog wel mee qua drukte nu die weg geen functie meer heeft voor het doorgaande verkeer. De route via de Van Zijstweg moet je delen met Rabobankgangers en Jaarbeursbezoekers.

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Geplaatst: za 16 jan 2016, 13:04
door Daniel
Nu worden die Jaarbeursgangers wel vaak al bij het eerste kruispunt linksaf geleid de Van Zijstweg af. De keren dat ik er zelf echt vast gestaan heb vallen nog wel mee qua aantal.

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Geplaatst: za 16 jan 2016, 13:17
door nvdw
Van drukte gesproken: gisteren rond 17.00 uur een kwartier nodig gehad om busstation Jaarbeursplein af te komen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Geplaatst: ma 18 jan 2016, 17:42
door wouter15
Ik zie met enige regelmaat een MAN Lion's City TÜ rijden op de lijn 641/642. Weet iemand of dat sinds de nieuwe dienstregeling planmatig is? In dienstregeling 2015 reden er namelijk alleen Mercedes-Benz Citaro LE bussen op genoemde lijnen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Geplaatst: ma 18 jan 2016, 18:53
door Meltrain
Volgens mij beantwoord je nu je eigen vraag. :P

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Geplaatst: wo 20 jan 2016, 11:36
door Daniel
De 4477 is vandaag betrokken geraakt bij een forse aanrijding met een auto bij Bunnik. Schade is flink en de chauffeur moest door de brandweer uit de cabine bevrijd worden.

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Geplaatst: wo 20 jan 2016, 11:59
door UtrechtOV
Dit weekend geen bussen bij Jaarbeurszijde!
Alles vertrekt van het piepkleine Jaarbeursplein

http://u-ov.info/contact/actueel/bussta ... eursplein/

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Geplaatst: wo 20 jan 2016, 16:58
door Daniel
Aan de Jaarbeurszijde zijn sinds vandaag de DRIPs in gebruik trouwens. Opvallendst aan die dingen: ze tonen ook lijnkleuren :pos:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Geplaatst: wo 20 jan 2016, 17:30
door Milco
Toevallig was ik vanmiddag even op Utrecht Centraal en heb ik even bij busstation Jaarbeurszijde gekeken. Het ziet er leuk uit zo pal naast de treinen, ben benieuwd als alles af is. 8-)

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Geplaatst: wo 20 jan 2016, 19:23
door Daniel
Het artikeltje bij m'n melding van vanmorgen in dit topic. Zoals op de foto's daarbij te zien was het een flinke ravage.

Gewonden na botsing met lijnbus in Bunnik

BUNNIK - De brandweer heeft woensdagmorgen een buschauffeur uit zijn voertuig gehaald na een botsing met een auto en een lantaarnpaal in Bunnik. Eén passagier raakte gewond en moest net als de chauffeur naar het ziekenhuis. Ook de automobilist moest met de ambulance mee.

Lees verder

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Geplaatst: do 21 jan 2016, 01:40
door Durashift
Daniel schreef:De 4477 is vandaag betrokken geraakt bij een forse aanrijding met een auto bij Bunnik. Schade is flink en de chauffeur moest door de brandweer uit de cabine bevrijd worden.
Chauffeur heeft hem recht kunnen houden, zo half in de berm..

Afbeelding

http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1431983 ... unnik.html

Gezien de commentaren bij het artikel staan de beste stuurlui wel weer aan 'wal'... :roll:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Geplaatst: do 21 jan 2016, 08:04
door Daniel
De eerste DRIPs met lijnkleuren in Nederland in beeld...
Afbeelding

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Geplaatst: do 21 jan 2016, 09:04
door Somoht
Eerst dris met bestemmingskleuren misschien maar die DRISsen in sommige Amsterdamse metrostations hadden al lijnkleuren :P